Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.07.2014, 09:07
Hailux:n Avatar
Hailux Hailux ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: pudasjärvi
Viestit: 1.522
Perusasetus

karsta siellä palaa ku kipinöitä lentelee..itellä joskus lennelly jos on ollu hukkis tukittuna ja sit laittaa sen toimimaan normaalisti

__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.07.2014, 17:51
samppas samppas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 338
Perusasetus

Tuossa ohjetta napalukkoihin:

http://www.youtube.com/watch?v=dxSBcAyt2WA
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.07.2014, 10:09
Eicca_ Eicca_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.11.10
Sijainti: Tuusula/Mäntsälä Finland
Viestit: 177
Perusasetus

Ihan tälläinen välikommenttikysymysyhdistelmä! Onko tossa moottorissa jonkunlainen kaasuläppä? Meinaan kun näky ahtoputkessa dumppi olevan? Dieseliähän tämä kuiten tais imeä
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.07.2014, 13:46
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eicca_ Näytä viesti
Ihan tälläinen välikommenttikysymysyhdistelmä! Onko tossa moottorissa jonkunlainen kaasuläppä? Meinaan kun näky ahtoputkessa dumppi olevan? Dieseliähän tämä kuiten tais imeä
Jep, BJ ssä on läppä
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.07.2014, 23:18
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Pee vastasikin jo kyssäriin, kaasuläppähän siinä. Samppas pisti hyvän ohjeen napalukkojen kasaukseen, tuohan ois tuollainen koko porukan lauantai illan pulmapeli illanistujaisiin parhaasta päästä!

Pistetääs porukan pää pyörälle kuin vaikealla tavalla voi yrittää tehdä caster kulman säätöä! Hommahan siis juontaa siihen ettei minulla ole varsinaista toista käyttöautoa, ja bj:n pitäisi siis suht sukkelasti olla jälleen tienpäällä teen sille mitä hyvänsä.. Paska yhtälö, tiedän kyllä.. Siksi syksyllä tulee todennäköisesti joku halppis käyttis lisukkeeksi.. Mutta siitä ei siis apua tähän! Tuon akselin laittelu on ikäänkuin tehdään kun keretään ja pystytään ja kun on valmis survotaan alle, No hätä siis! Mutta kun tuon aksulan laittelu ois ollut tietyllä tapaa kulmien säädön kannalta kohtuu kova sana ollut käyttää auton alla.. Silloin isäukko tuli talliin ihmettelemään ja sanoi pitääkö poijankelekkuraa opastaa kuin ne kulmat saadaan varmasti kohdalleen eikä tartte akseleita koesovitella! Olin jo itsekkin pohtinut mittailevani ja pohtivani uskaltaisko tuloksiin luottaa.. Isäukkohan on pitkän linjan metallimies tavallaan ja rakentanut rekan peräkärryjäkin nuoruudessaan yms. joten on apu otettiin vastaan.

Ensimmäisenä usealla tarkastasmittauksella tuo pitkä vatupassi melloitettiin täsmälleen samaan kulmaan kuin akselin jousipeti, ei siis tuo jousipakka tai sen kiristyslevy!! Siksi tuo kulmamitta näkyy välissä shimminä siellä.. Otettiin tarkat mitat keskinaulan kohdalta ja siitä 90cm eteenpäin, saatiin siis jousipedin kulma jo paperille suht pitkällä viivoittimella mitattuna. (lisää tarkkuutta) Alla mittauksen vastakappaleena oli 1.5 metriä pitkä 100x50 paksuseinämäinen palkki täsmälleen suorassa kulmassa.



Tämä kulmatulkki (nuo kaksi kevytrakenteista profiilia) oli periaatteessa turha mutta tein sen omaksi mielenrauhaksi ja nopeaa kulmien tarkastelua varten.



Sitten kulma siirrettiin tuohon akselipukkiin alasimen päälle, (mittaamalla, tulos vaan vielä tsekattiin tuolla kulmatulkilla) se on siis täsmälleen samassa kulmassa kuin autoni jousipedit, sitten se heppailtii vielä varmistukseksi kiinni alasimeen sekä tallipyödän kanteen ja jalkoihin parista kohtaa. Tuli muuten tukeva! Akselikin tuli heppailtua siihen kiinni, kehikko oli suorassa kulmassa sivusuunnassa ja sen ristimittakin oli kohdillaan..



Tässä vaiheessa aikaa oli mennyt varmaan tunti ja jos siinä ajassa olisi pitänyt käyttä tuota akselia auton alla kulmien saamiseksi kohdalleen niin.. Joo, varmasti epäilyttää monia onko kohdillaan mutta kun itse sai mitata joka paikan niin olen aika luottavainen siihen..

Tuossa näkyy hyvin miten paljon 4 astettakin on pitkällä viisarilla katsottuna! Joo, nää tuli 4 asteen kulmaan! Uskon vakaasti että se riittää ja kyllähän tuolla ih8mud palstalla tuota aika yleisesti käytetään kuten 3, 4 ja 6 sekä jopa 7 astettakin.. Ja pitää muistaa että tää nyt ei mikään hardcore offikikotin ole, ainakaan ihan lähiaikoina vielä.. Mulla muutes on ennestään caster varmaan n.6 astetta, (On vaan negatiivista..) joten pittäähän tällä nyt edes jotain muutosta saada aikaiseksi.. Kuva muuten herkästi liioittelee tuota kulmaa kun perä on vastakkaiseen suuntaan kääntyneenä, pitää verrata seinään, perän kulmaakin muutin muutes samalla aavistuksen verran..



Noita tuli mittailla ihan perinteiselläkin tavalla, mutta mielestäni tuo suoraputki tai profiili vedettynä puristimella tiukasti kääntölaakeriin kooliin oli tavallaan helpon oloinen eikä ainakaan heilunut mihinkään suuntaan! Huomatkaa tuosta kuvasta tuo toisen puolen mittauskepin kulma verrattaen etupuolella olevaan, otin tarkoituksella kuvan hieman vinkkelistä niin näkyy kumpikin puoli..

Tähän mittaustapaan tarvitaan kyllä mielellään kaksi, toinen pitää vatupassia kääntölaakerin koolilla täsmälleen suorassa kulmassa ja toinen voi keskittyä tihrustamaan. Tään kuvan ihan tään kikkailun demonstroimiseksi nappasin yksin ja meinaspa kädet loppua kesken! Heh!

Tässä vaiheessa oikea hitech kulmamitta jolla kulmat voi helposti tarkistaa oli tulossa kaverin kyydillä vasta n. tunnin päässä, mutta joutiphan nuo lekomaan kohdilleen jo valmiiksi kun ukkosti eikä hitsiäkään uskaltanut käytellä..



Tuossa illan tulos, näyttää äkikseltään jotenkin jämyltä nuo vahvistetut jousipedit.. Kaippa nuo kestää! Ennen pallon saumojen uudelleen hitsausta on sitten sauma avattu entisen hitsauksen puolelta käytännössä kokonaan, iso laikkakone siis lauloi ja tehdassaumaa ei juuri banjoon jäänyt. Ilmaa ei siis sauman pohjalle jäänyt kun virrassakaan ei tullut säästeltyä..





Pistetääs vielä tälläinen pohjan fiilistely kuva kun tuli napattua auton alta! Pohjapanssariahan tuo tuonne huutaa..



Että tälläistä tänään, huomenna ei varmaan tapahdu ihmeitä (hmm. vai kerkeiskö viskata sen spartalaisen tuonne etupersieen.. )kun ei kerkee, sit lauantaina on kaverin häät joten silloinkaan tuskin tapahtuu mitään. (ainakaan tuolle akselille) Mut katellaan!!

Viimeksi muokannut Bj 40 : 18.07.2014 11:41
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.07.2014, 11:54
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Jeps! Arvelin sitten pikapikaa käydä välihommina ennen häitä nappaamassa tuon spartalaisen tuonne etuperään! Ja hommathan ei taaskaan mennyt kuin strömsöössä.. Tai ehkä ainakin yhden strömsöö jakson mukaan tää ois voinut mennäkkin! Siellä kun nää ruottinsuomalaiset rinta rottingilla ja ylpeänä esittelee tiluksiaan ja hienoja maisemiaan/kukkapenkkejään, niin olipa tuossa joku aika takaperin tullut jakso jossa joku börje oli taas ylpeänä esitellyt paikkojaan ja kun olivat menneet ulkovajaan jossa oli roikkunut sorsa hirtoksissa ylpeys oli vaan kasvanut! Joo oo, minä ite ammuin sorsan tuosta hyvä sorsapaikka heti omassa rannassa. Metsästys juuri alkoi alkoi ja saada hieno sorsa siitä börjelle mahtava ateria!! Muuten hyvä mutta toimitukseen oli alkanut sadella soittoja lintuharrastajilta ja muiltakin oikeilta metsästäjiltä ettei nyt taida kyllä olla ihan heinäsorsasta kyse, börje oli pamauttanut jonkun tuhannen harvinaisen rauhoitetun sorsalajin pataan laitettavaksi!

Mutta perin siis etuperseen irti akselista ja voi että miten nätti näky siellä olikaan, on se kyllä hyvä kun näistä autoista huolehditaan! On hirmu hyvä idea kyllä porata niihin etupallojen rasvantäyttöproppuihin reikä ja pistää niihin rasvanipat. Tään auton edellisessä elämässä aina keväthuollossa on varmaan puristeltu yksi patruuna rasvaa puolelleen lisää aina säännöllisesti, koko banjo oli kattoa myöten täynnä rasvaa!! Sitä poies lapioidessa meinasin jo perustaa käytetyn molybdeenisulfidi rasvakaupan mutta pistin kuitenkin jäteöljyn sekaan kun pikkasen peräöljykin sentään haisi seassa..

Kun rupesin sitten pesemään murikkaa ja se rupesi paljastamaan salojaan niin se näytti tältä.. Mittee tuolle pinjonin laakerille on tapahtunut?



Meinasin jo napata päivältä hanskat naulaan mutta arvelin että vitustaa vähemmän kun hoitaa homman heti poies alta, varaosa mobiili takaisin pajaan siis! Tähän tuli takavuosina laittaa timmein perä mitä olen koskaan cruisereissa nähnyt, perimätiedon mukaan se on jäänyt purkaamon hyllyyn n.80 000km ajetun ja kolaroidun bj42 etuperästä. (sehän ei siis välttämättä ole pyörinyt montaakaan kilometriä..) Tuossa ei käytännössä tunnu laisinkaan klappia vetolaipasta pyöritettäessä!! Oikein tarkaan kun nyhkää niin tuntee että jotain siellä on (kuten on pakko olla) muttei siis mitään verrattuna normaaliin cruiserin perään jossa on 10min. kehällä välystä!

Siinä taas siis varaosacruiseri kevenee!



Tuon perän olisin kyllä oikeastaan halunnut jättää takaperäksi mutta minkäs teet, ja toisaalta helpompihan tuo on taakse vaihdella kun eteen joten pistetään paras eteen ja uhrataan siitä puolet tuolle amerikkalaiselle raudalle!

Siinä saalis! Roikkuu puhdistusta varten pää alaspäin jottei paskat valu sisään!



Siitä se lopultakin lähtee tuo spartalaisen asennus, keskitappi poies. Kuvastakin näkee kun hampaita kattelee ettei ole paljoa pyörähdellyt tuo perä..



Keskitappi kun poistui niin samalla tipahti pikkurattaat.



Sitten hammaspyörät sivuilta poies.



Tässä vaiheessa piti jo hakea spartakin pöydälle, heti tuli tehtyä virhe! Ohjeitahan ei tosi mies lueskele vaan toimii niinkuin olettaa homman toimivan.. Ja tuo tekninen lontoon kieli taitaa olla aika huonoa.. Nuo sivuhampaiden shimmilevyt ei kuulu tuonne taakse! Ohjekirjaakin jouduin pläräämään ja kyllä ne käskettiin heittää poies..



Sinne ne meni!



Tuossa näkyy tuon spartan nuo "ohjuri/sokkatapit" on ne paljon paksummat kuin takaperään tulleessa lockrightissa.



Ne siis tungetaan nyt kaikki paikoilleen ja lukitaan noilla sokkatapeilla väliaikaisesti asennusta varten, lyhensin nuo sivuleikkureilla että mahtuvat pyörimään tuolla carrierin sisällä.



Sitten kasausta, tässä vaiheessa ne extra shimmit oli vielä paikoillaan ja paketti ei mahtunut millään kasaan! Tässä vaiheessa pää oli pyörällä monestakin syystä, kuuluuko nuo helvetan spacerit ollenkaan tuonne väliin kun ei ole c-klip perä!? Ja onko nuo oikeanlaiset? Taaksehan minulle tuli juuri tuollaiset mutta ymmärrän niiden merkityksen kun on c-klipsi perä, edessä taasen nuo rajoittavat vaan vetarin sisäänpäin tuloa?? Normaalisti vetarit pääsee siis keskitappiin asti mutta kun nuo on paikoillaan niin jää arviolta n.2.5mm per puoli vajaaksi.. Mihinkähän kohden nuo vetarit asemoituu kun sokat napalukoissa on paikoillaan..?? Pitää katella jälkiä vetareista kun kerkeää, enkä oikein ymmärrä mitä noilla fullfloaterissa edes tekee..



Ohjeen mukaan spacerit tulee kyllä aina väliin, mutta sitten kun hakee tuota toitsun perää ja osia niin spacereita näkyy kahdenlaisia, tuollaiset jotka minulla on.



Ja tälläisia.. Eli vetari pääsee läpi..



Onko kellään tietoa? Tää kyllä selviää kun pääsen tallille, rupesi kiire pukkaamaan ja puhelin rilisi vähän väliä joten jätin ne sinne sisään kun kerran ne sinne survoinkin. Pitää hakea vetareista jälkiä ja katsoa hieman etäisyyksiä..

Pistin siis paketin kasaan kuitenkin ja helppohan tuo on purkaakin, loppuun asti en saanut kasattua ilman vassua joten kuvien otto jäi vähälle. Osat tippuu paikaltaan kun yrittää saada nippuun molemmat puolet yhtäaikaa, ja ruveta pyörittelemään keskitappia kohdilleen..

Tuossa kuva vielä tuosta vassumöykystä, tuossa vaiheessa odottaa vaan noitten väliaikaisten sokkien pois ottoa ja keskitapin asennusta, tuo driverien väli kuuluisi ohjeen mukaan jäädä 0,145 - 0,170 tuumaan. (3.68 - 4.32mm) Vaikeasta asennosta työntömitalla mitattuna näytti tässä jäävän 3.5mm hujakoille, voi olla tuohon toleranssin alarajoillekkin.. Mutta ei siis ainakaan liikaa tunnu välystä jäävän..



Jatketaan ihmettelyä viikonlopun jälkeen! Jos jollain tietoa noista spacereista tai niiden sopivuudesta ja tarpeellisuudesta fullfloater perässä niin kommentoikaa! Hyvät viikonloput!

Viimeksi muokannut Bj 40 : 20.07.2014 16:34
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.07.2014, 22:41
jakenbj jakenbj ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 10.04.03
Sijainti: Tupos
Viestit: 2.132
Perusasetus

Kyllä pitää hattua nostaa hyvästä topicista! Mukavaa luettavaa..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ-42 Kunnostus käyttöpeliksi. tp Maasturiprojektit 5 27.11.2015 16:12
Myydään Cosworth kisamoottorin ja käyttis. Kala92 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 12.05.2012 23:21
BJ-42 kunnostus? tp Tekniikka & Jutustelu 4 08.08.2011 20:55
Ostettu Käyttis autoa toyota Hj,Bj tai nissan patrol, YM Anfi O/M/V Ajoneuvot 5 09.12.2010 17:16
Ajo jälkien hoito ja kunnostus Peeveli Tekniikka & Jutustelu 3 23.01.2006 14:33


Sivu luotu: 05:36 (GMT +2).