![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mistä ja miten sait toisen hihnapyörän kampuran päähän? (Nm. Jo yli vuoden HJ60:n tehostin osat lojunu tallin lattialla. Liekkö jo ruostunu jumiin...) Niin ja mullaki menee huohotin putki suoraan putsariin. Oli sillain jo ostaessa. Edelleen hienoa luettavaa. Mukavaa kun joku jaksaa panostaa kirjoittamiseen ja kuviin!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Hihnapyörä on 2h motista eli hj:stä, jos ei näytä siltä se johtuu samasta asiasta kuin miksi tää auto näytti jonkun mielestä hyvin säilyneeltä.. Joka paikkaa on ropellettu! Heh!
Eli hihnapyörä on hj:n josta on pulttijakoa "venytetty ulospäin, keskireikää sorvattu suuremmaksi ja sokerina pohjalle kun sitä kerran silpoa muutenkin piti niin lyhensin sitä eli offsetti meni uusiksi! ![]() Mutta summasummarum.. Asiat ei aina ole niin simppeleitä miltä ne näyttää! Se tuli huomata taas tuotakin tehdessä, kaikki osat mitkä piti sopia heittämällä oli kaukana siitä ja parhaillaan tuli tietyt osat ostettua pariin kertaan ennenkuin tuli soiva peli. Pumppu piti vaihtaa kun äänti niin prkeleesti, oli kolme hihnapyörä vaihtoehtoa josta yksikään ei sopinut huonostikkaan tuohon. nivelhaarukka halki yms yms.. Mutta pikku vinkki jos jollekkin on apua niin jos muuten tekee tuota tehostin settiä berttaan vaikkapa tuon ohjeen mukaan: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=8288 Niin jos jostain sattuisi olemaan saatavilla bj42 ohjausakseli niin siinä on jo se törmäystilanteessa kokoonpainuva rattiakseli ja se käy suoraan jatkoksi hj:n ohjausakselille, ei siis tarvitse jyrsöstellä sitä suorakaiteen muotoista urososaa bj.n akselista.. Huomasin vaan! ![]() Bj42 rattiakselin päässä on myös sellainen mielenkiintoinen vakionopeusnivel jota ensi meinasin jo itse käyttää, sitten lopulta päätin ettei korvausosaa saa oikein mistään ja ulkokuori nivelellä oli vaan suhteelisen ohutta peltiä joten välystäkin voi siunaantua helposti..? Pistetääs vielä tälläinen minimaalinen ja tylsä tilapäivitys mittee bertalle tuon jälkeen tapahtui.. Tylsä siksi ettei asennuksesta ole yhtään kuvaakaan kun känny oli tuolloin säpäleinä, no nälkä oli siis saada bj:stä tuollainen edes kevyelle safarille sopiva laitos. Aikani pähkäillessäni ja kattelessani sitä youutuubia vai oliko se redtuubi vai mikä lie niin katse kääntyi ihan ameriikkaan asti! ![]() Budjettilaitos mutta aina messissä (vaikkei aina haluaiskaan) ja ilmeisen kestävä tuo toyotan isoon perään tuleva murikka! ![]() Enpä tuostakaan keksi mitään mahdottaman pahaa sanottavaa, toimii ja aina molemmat pyörät vetää. Jos tilanne vaatii toinen pyörä pääsee pyörimään kardaanin määräämää nopeutta nopeammin muttei kumpikaan hitaammin, eli luistamaan.. Jännältähän tuo alkuun tuntui kun tiukat asfalttimutkat taittui sillai aika vilkkaasti! Veto katsos menee tuolloin aina pitävällä alustalla sisäkaarteen puolelta ja toinen pääsee pyörimään nopeampaa, mutta käännökset siis vilkastui. Henkilökohtaisesti odotin ikävämpää asfalttikäytöstä, olin siis jopa positiivisesti yllättynyt kun homma sujuu näin sivistyneiden kilkatuksien säestämänä. Leimasetäkään ei osannut sanoa mitään pahaa kun leimalla tuossa käytin, itse pelkäsin kuin nätisti tuo jarrudyno menee muttei siinä ollut mitään erikoista kun kerran tuo autokin saa olla siinä vapaalla. Asennus sujui tuhon c-klipsi peräänkin suht kivuttomasti, pikkusen joutuu päätä raapimaan jos ei tajua ohjeesta mitään. Mutta kun homman oivaltaa niin hetken nyhräyksellä perä on kasassa, kasasin varoilta kaksi kertaa kun jäi yksi lukkotappi ensi yrittämällä laatikon pohjalle.. Helevatan vatuloija! ![]() Siinä huomasin eron kun maastoa varovasti autolle tarjoilin että takapotkulla tuli ajeltua entisiä neliveto paikkoja, ei perus loivat ojanylityksetään vaatinut nelikkoa enää, ei kato ristiriipu persaus enää.. ![]() Tästä on taas hyvä jatkaa.. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sitten piti miettiä mitäs seuraavaks..? Ratkaisu piti olla näitä lähes nolla budjettiin mahtuvia ratkaisuja ja safarivalmiutta oli haaveissa saada lisää parannettua? Pohjapanssaria,tractionbar... Ei pysty! Tään metallimiehen metallin muokkauksen sietokyky hetkellisesti vapaa ajalle ulottuvassa toiminnassa oli väliaikaisesti kaputt!!
Päätin jalostaa ajatuksiani toyotan jalostamisesta jaloviinalla.. Ei vaan lamppu syttynyt.. Jatkoin vahvempaan miettimiseen kannustavalla juomalla, mieti! mieti! Meinasin jo saada migreenin liiasta miettimisestä! ![]() Kuntelin jopa suomi iskelmiä.. http://www.youtube.com/watch?v=pa9rjtYgJL0 Prkule!!! Sitten rupes ajatus rullaamaan, nuo äijäthän tuntuu hävittävän ihan kaiken mahollisen! Männöö hevoset, traktorit, kissat ja koirat ja autotallit!!! Idea!!! Multahan katos viime safarilla kaikkea mahdollista! Kattokaahan tuota aimpaakin safari kuvaa jossa bertan takaloosteri on raollaan! Avainsarja makaa puoliksi avoimena hylsyjä vierellään aivan mudassa ja ties missä hevonhännän alustuotteessa, kadonneitten avainten lista oli musertava! Torxeja eri kokoja, tuumasia/millikoon hylsyjä jne. jne.. Tuo kikotin ravisteli heitoissa ja ojissa aika helvetisti kun niistä ei voinut päästä tuolloisella maastokyvyllä yli kuin turhankin korkealla tilanne nopeudella! Aamulla siis kun heräilin ensimmäinen ajatus oli että tänään tehdään pönttö!! Tai no ainakin laatikko.. ![]() 23mm vesivaneria oli yllinkyllin eli siitä lähdettiin liikkeelle, vähän sahailua ja mittailua.. ja moneenkertaan!! Mitenkäs se ajatus ei kulkenutkaan yhtä hyvin kuin eilen..? ![]() Lootan mitat: Leveys 98cm, korkeus 42cm ja syvyyttä 45cm. Liftillekkin tuli kiinnikkeet tuohon päälle väkrättyä, ja lifti tuo samalla lisää kanteen sopivasti painoa että se pysyy vakaasti auki tuossa n.90 asteen kulmassa johon tuo maksimissaan aukeaa. Tuolla muuten näkyy penkkien välissä tuo bertan lähes pakollinen varuste lämpimän talviautoilun puolesta, tarkenee kun tuo tohisee! Kenno tais olla 12-rivinen ja toistakymmentä senttiä paksu joten lämpöä tulee vaikkei muuten kokoa paljon olekkaan! ![]() Sitten katselin takalattian kuntoa ja ihmettelin miten paskoja nuo perusmaalit on kestämään käyttöä! Otin sitten vielä lootan ulos (on vain kahdella 10mm pultilla väliseinässä kiinni joten ei paha irroittaa) ja rälläkän käteen. Jonkin ajan kuluttua lattia sai sitten saman 2-komponenttisen konemaalin pintaan kun koko autokin on aiemmin saanut (toki väri on eri mutta sama maali siis kyseessä, koko autoon olen nyt käyttänyt vain tuota samaa maalia mustana/punaisena.) Loota takaisin sisään ja loppumaalit hyötykäyttöön ja pienen puhdistelun ja hionnan jälkeen sudin ne lootan reunoihin sekä takapuskuriin, kylläpä taas kelpaa kuunnella vituilua auton vahaamisesta ja hinkkaamisesta! ![]() Nyt pitää vielä muistaa tehdä liftin kiinnikkeisiin siipimutterit että liftin saa helpolla irti, laatikon ja kannen väliin tyrkkäsin vielä ovitiivisteen niin ei ainakaan ylly käytössä rämisemään! Ihan kelpo laatikko tuli ja omasta mielestä ja omaan käyttöön jopa käytännöllinen. ![]() (Edit: Pitipä korjata tuo vesivaneri 23milliseks, ei näkyy kaikkea muista! 30mm ois ollu mutta kai tuokin kestää..) Jatkuu.. Viimeksi muokannut Bj 40 : 04.07.2014 19:21 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
jallua kun ottaa niin sitten tulee ne kaikkeista parhaat iteat
![]() ![]() komia on tuo sinun luomus ja mukavaa luettavaa.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#5
|
||||
|
||||
![]()
minkä hintaset noi lukkopalikat oli
__________________
pitkähän on pilalla mutta lyhyttä voi aina jatkaa ![]() osta japanilainen auto ja opit hitsaamaan pensalla pestään pensselit ja diisselillä tehdään woimaa mä oon tämmönen ja multa löytyy tommonen Mikään ei mee ku stömsöössä vaikka vieressä asuuki ![]() Viimeksi muokannut offi_äijä : 06.07.2014 12:31 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Hienoa luettavaa ja katseltavaa
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Lukkokalikka tuli tuolta:
http://www.ebay.com/itm/Powertrax-Lo...65a2e3&vxp=mtr Tuota hintaluokkaa tahtoo olla nuo osat kun uutta tilailee.. Eli tuolla näkyy tuo hinta EUR 239.37 + kaikki mahdolliset lisäkulut.. Kiitokset taas! Jatketaas huomenissa pikku toyotan päivityksellä joka tuli tuossa vähän aikaa sitten hankittua! |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Eipä jatkettukaan ihan huomenissa, kiitokset soneran! Netti toimi yhtä hyvin kuin se tältäkin palstalta tuttu venäläinen perseensuristin, eli ei surise eikä liiemmin mahdu prseeseenkään!!
![]() Ja nyt kun päästiin aiheeseen tai ainakin sen viereen niin arvaattekos kenen offipalstan kuningattaren kanssa sain tuossa lähikaupassa käydä ostoksilla..? No tuksuhan se oli tännekkin korpeen eksynyt! ![]() ![]() Oisko pitänyt vinkata että käyhän offipalstalla kun täällä on niin paljon sun fanejakin ja sulla on siellä ihan oma topiccikin! ![]() Ihan nyt sen varalta jos joltain jostain kumman syystä on jäänyt tuo havaitsematta, ja saadaanpa naiskauneutta liitettyä edes mutkankautta tähän maasturiprojektiin: http://forums.offipalsta.com/showthr...iainen&page=22 AAhhh! Ja nyt päästään siirtymään suorastaan mahdollisimman jouheasti seuraavaan asiaan joka tästä voi vain päähän juolahtaa, eli kumeihin! Kesäkumit piti siis saada hinnalla millä hyvänsä kun fiilikseen oli kerran päästy! Joten pikku haeskelun jälkeen tuollaiset eksyi tontille. Ja kuten kuvasta näkyy niin renkaissakin tapahtui vain hiukan päivitystä ja vaihtoa tuoreempaan malliin, ja vanteethan on jo näissä kuvissa saanut hieman huomiota osakseen. Ja pintaan saivat saman konemaalin mitä on jo autossakin totuttu käyttämään! ![]() Eikä tämäkään renkaanvaihto siis sujunut ihan kuten strömsössä! Vanteiden ET tuli tarkoituksella haeskeltua mahdollisimman niukaksi ettei ajo ominaisuudet (mitkä!?) menisi mahdottomasti huonompaan suuntaan, ja ehkäpä jopa levikkeetkin passaisi entiset..? ![]() ![]() ![]() Tuossa lopputulos! Nuo kapoiset levikkeet passaa juuri riittävästi lain määräämällä tavalla Tässä näkyy samalla minkälaiset roiskeläpät tuli väksträtä tuon monsterihormin poistuttua tuosta takakulmalta, pistin jatkumaan tuonne ylös asti ettei kaikki paska renkaalta päädy takarungon sisään hapattamaan paikkoja. Katotaan kuin pitkään kestävät paikoillaan..? Mutta tälläistä tällä erää, uudet prokkikset alkaa ensiviikolla ja niistä sitten lisää silloin ![]() Viimeksi muokannut Bj 40 : 10.07.2014 17:40 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Joo, ja nyt kun nuo turhan pienetkin gummit maastokäyttöä ajatellen on saatu alle (ois pitänyt metätellä 35"...) niin suunnataas katse eteenpäin! Tää offipalstahan on sitä mukavata kateltavaa vaikka pikku sihneessä viikonloppu illanratoksi, tuollaisena iltana sitten rupesi ajatukset taas rullailemaan auton maastokelpoisuuden parantamiseksi! Jonkin sortin traumoja kun edellis safarilta jäi tuon oman auton etenemisen suhteen!
![]() Siis tuollahan on jo määritelty revanssin paikka ja aika! Tuossa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=125416 Eli 26.7.2014 Ilomantsin makkaranpaisto safari taas ajankohtainen, ja mikä parasta ajopaikaksi valikoitui (ikävien sattumusten takia kylläkin..) aivan sama paikka ja reitti mitä edelliskerralla yritin edetä! ![]() Nyt siis kaikkien näiden vaikuttajien, ja ehkä jopa aivojen välittäjä aineiden humaltumisen takia.. Kun olin aikani siis seuraillut offipalstalla liikuneen osan myyntiä ja nähdessäni osan siirtymisen huutokauppaan joka sulkeutui kyseisena iltana, jouduin pohtimaan is this madness..? Ja vastaus tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta NO! This is SPARTAN!! http://www.youtube.com/watch?v=-qR0Uke2XNI Ja niinpä offipalsta oli taas sysännyt asiaa eteenpäin autoni maastossa etenemisen edistämiseksi! Huuto jäi minulle, ja kotiini saapui lisää amerikkailaista rautaa spartalaisen lockerin muodossa! Hintakin verrattaen jopa jenkkilästä tilaamisen jäi mielestäni edulliseksi! ![]() Tuollainen kikkare! Tuostahan sanovat että tuon pitäisi jopa olla lujempi kuin nuo monet muut merkit johtuen paksummista lukon sokkatapeista, saas nähdä! ![]() Tuo siis tulee etuperään ja ei tarvitse varoitella asiaan liittyvistä ongelmista, auto voi puskea ja käyttäytyä kuin pässi jne jne.. Siis perus bertaltahan tuo kuullostaa! ![]() Nyt en ole viittinyt etuperää roveltaa auki pelkästään tuon sisään ujuttamisen takia vaan samalla tapahtuu muutakin, ensi viikolla alkaa siis pieni ehostusprojekti etuakselin suhteen! Mahdollisesti koko aksula vaihtuu toiseen bertan akseliin niin ei tartte pitää roikottaa tallissa montaa hetkeä.. Jos akseli vaihtuu kokonaan niin tässä on elintenluovuttaja: Akselissa tulee olemaan kohtalaisen paljon tekemistä, johtuen siitä että tahdon etuakselista lopultakin casteritkin kohdalleen.. ![]() Akseliin tulee siis kaikki uudet laakerit ja tiivisteet, pronssiholkit tutkitaan ja päätetään sitten. Jarrut muttuu levyjarruiksi ja tuo casterin säätö, murikkaan hyppää sisään tuo spartalainen ja autonpuolelle vaihtuu levyjarrujen kanssa yhteensopiva pääsylinteri johon on jo ympätty alle paineensäätö venttili takajarruja varten. ![]() Ensi viikolla rupeaa tippumaan kuvia tuosta prokkiksesta! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
BJ-42 Kunnostus käyttöpeliksi. | tp | Maasturiprojektit | 5 | 27.11.2015 16:12 |
Myydään Cosworth kisamoottorin ja käyttis. | Kala92 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 12.05.2012 23:21 |
BJ-42 kunnostus? | tp | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 08.08.2011 20:55 |
Ostettu Käyttis autoa toyota Hj,Bj tai nissan patrol, YM | Anfi | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 09.12.2010 17:16 |
Ajo jälkien hoito ja kunnostus | Peeveli | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 23.01.2006 14:33 |