Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.06.2014, 19:46
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

hienoa tarinaa ja ieno auto, tuli pientä motivaatio kipunaa itellekkin

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.06.2014, 21:51
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Kiitokset taasen! Tuli survottua töiden jälkeen aikamoisella vauhdilla tuota matskua joten piti vähän "kirijootushäröjä" korjailla tuosta turbo postauksesta!

Tuo projekti oli mielestäni todella mukava ja järkeväkin tehdä! Tehoa tuli ylärekisteriin huomattavasti lisää ja samalla kulutus tippui ja savukiehkurat vedätettäessä loppui, siis syötöt on nyt vaan jonkun mielestä liian pienellä mutta pointti selvisi varmaan. Aikaisemmin bertta rohmusi noilla kumeilla ja nuukailemattomalla ajotyylillä 11-12L/100km, turbotuksen jälkeen kevyesti alle kympin.. Penkkireissu jolloin meni kerralla tankillinen pistoolilta pistoolille ajettuna ja kilometreille kulutus laskettuna meni 8.8L/100km. Ekoteko siis!!

Aikaisemmin siihen jyrkähköön ja pitkään ylämäkeen ajettaessa vauhti tippui 25Km/h, turbotettuna voi lähteä mäen alta 60km/h nostamaan vauhtia ja konstaapeli kirjoittaisi mäen päällä vielä huomautuksen asiasta.. JA SE PIRUN MÖÖÖÖöööö.... ääni katosi ja tilalle tuli kevyt vislaus! Tämä oli lähes parasta!!

Pakosarja on kestänyt vaikka itsekkin jännitin sen halkeamista, tämän takia varalla on ollut jo koneistettu pakosarjan/turbon laippa heti alusta alkaen. Tosin niinhän se on että mikä on varalla niin se ei hajoa.. Itse en lähtenyt tekemään valmismutkista ja putkista sarjaa koska halusin olevan sen mahdollisimman lyhyt ja pieni ja tuo oli tapa saada se olevinaan kätevästi, nyt mahtui vielä orggis öljykylpysuodatin paikoilleen eikä tarvinnut vaihtaa toimivaa ja helppohuoltoista ratkaisua heppoisampaan versioon.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.06.2014, 16:50
Tuoppo:n Avatar
Tuoppo Tuoppo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Lehmäjoki
Viestit: 509
Perusasetus

Hyvän mallinen pakosarja, just semmonen ku dieselissä PITÄÄ olla.
Muutenki siististi tehty, mutta missä välijäähdytin on.
__________________
2X suzuki sj410 -83
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.06.2014, 21:09
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Huh! Rankkoja nää viikonloput! Ei kerkee ees tarinoimaan toitsun päivityksistä ja turauksista! En nähnyt välijäähyä tuon turbon kanssa kovinkaan tarpeellisena.. Ei toki haittaisi! Tuo on 4.0L volvon 6 mukisesta koneesta joka kiertää max. 3800kier./min. Tehoja (jota ei voi varmistaa) oli n.170hp.. td40 vesivälijäähyllä ja muilla pikku päivityksillä. Siipikoot imupuolella 42mm ja pakopuoli 50mm, ei siis hyppää ahdot ns. tappiin pikkukierroksilla. Eikä pidäkkään kun ei ole hukkaporttia! Mutta pakopaineet/lämpötila jäänee alhaisiksi kuten ahtoilmankin lämpötila.? Perus maantieajossa ahdot on noilla kumeilla n.0.3-0.4, pienikin vedätys toki pompauttaa ne n.0.8 tienoille, mutta siitä ylöspäin vaatii pitkää vedätystä tai bj:n nopeusennätys yritystä! Mulla on syötöt oikeasti aika pienellä, n. tehdassyötöt.. Syötön lisäämisellä toki kaikki muuttuu mutta paineet karkaa helposti pelottavan korkeaksi, pitäs hankkia joku varoventtiili ahtoputkeen putkilliikeestä..? Kuulemma sais kilon tuntumaan jotain tuollaisia.? Kellään tietoa? Syötön lisäyksellä tulee kyllä aika pirtsakka peli tuosta mutta toisaalta voimasavuakin rupee puskemaan esim. risteyksistä lähtiessä, toisaalta haitanneeko tuo..

Alkuun ajelin tällä joka paikasta tutulla säätövinkillä ahdettuun toitsuun, eli reikä siihen toiseen syöttöputken kalvolle menevään putkeen.. Toimii, muttei mielestäni hyvä.. Ei sillä voi ajaa tasaisesti! Jo pikkukaasulla auto ruokkii pikkuhiljaa koko ajan itse itseään enemmän kunnes ainut rajoittava tekijä on että happi ei piisaa. muutama milli kaasua ja mennään sataa.. Hienoa! Pelkässä offipelissä toimii kyllä täysin! Tuolloin muuten eräs bensa autojen hi-tech virittäjä kamu kyseli tuosta auton turbotuksesta kaikkea mahdollista ja ihmetteli ettet sinä oikeasti voi mitään letkuja sieltä reijittää!! Hullu! Vaan oli jo suunnitelmissaan uusimassa koko pumpun ohjausta suurin piirtein hestecillä ja vastaavilla gti-laitoksilla. Tuumin että miksi, mitä se reikä siellä haittaa, tokko paine 1.5m reiän takia kumiletkussa kesken loppuu?? No se se.. SE SIHISEE SIELLÄ!!

Paremmaksi keinoksi huomasin kuitenkin kääntää kaasuläpän molemmat nipat n.180 astetta jolloin periaate muuttuu ahdetulle suosiollisemmaksi, (saadaan putkiin oikeanlainen paine ero syötön lisääntymiseen) mutta toimii silti alakierroksilla ihan hyvin ennen ahtojakin. Mikjussilta taisin tuosta löytää jotain tarinaa täältä palstalta, näin kaasusta sai loogisesti toimivan ja se dieselimäinen tasakierroksisuus eri kaasun asennoilla säilyi.

Dumpille tein samalla ohjausta varten oman kierrereiän, (sekin apinoitu mikjussilta) pääsinpähän letkun haaroittimista eroon ja dumppi pelasi oikeasti kunnolla! Joo, ja jossain tuossa heti turbon asennuksen jälkeen tuli tuo laitos toki leimata auton papereihinkin!

Sitten syksyllä kun talvigummit olikin jo taas alla, tuli aika päästä siitä monsterpakohormista eroon. Mitkään kumikannattimetkaan kun ei sen painoa tuntunut puolta vuotta pitempään pystyvän kantamaan, ja eräs kanto ilmaisikin jo haisevan vastalauseen pönttöä kohtaan..

Turasin sitten nopeasti kylkiputken versio1



Mitään pörinöitä ei oikeastaan tuosta lyhyestä kammiomallisesta vaimentimesta tullut turbon siivittämänä läpi, mutta ei tuokaan vaan käynyt omaan silmään.. Liian alhaalla! ja Ei tuota joustoa pitäisi noihin tuolleen käyttää..

Siis versus2 tulikin heti seuraavana kesänä, ja nyt tuli käyttää aikaa edes hieman siihen että se miellyttäisi silmää ja olisi ylempänä.. Kuva on vasta syksyltä, tuona kesänä kuviot oli niin moninaiset ettei autolle tapahtunut juuri mitään. Vaimentimen virkaa suoritti tässä kakkosversiossa suora simons, tais olla 2,5" kuten koko alkurööri. Putkissa tuli käytellä ruostumatontakin jossain määrin, ainakin putken loppu on sitä kokonaan.



Kuva on putken kannalta huono mutten jaksa laiskana kuvata sitä erikseen!

Viimeksi muokannut Bj 40 : 29.06.2014 21:22
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.06.2014, 17:45
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Sitten nopeena väliprojektina pistetääs näytille kuinka berttaan saa helposti suht näyttävän ja halvan volttimittarin, näkeepähän jos vaikka ei satu lataamaan..

Tää sai tosiaan alkunsa siitä kun ihmettelin kuinkas valot omituisesti on alkanut kellertää..? No virta oli aivan finaalissa akuissa! Laturi oli päättänyt lopettaa lataamisen ja bj:n orggis ampeerimittarista sitä ei enää kyllä luettu, virran loppumisen syy sinällään oli helppo korjata ja selvittää. Hiilet ja samalla laakerit vaihtoon ja taas palvelee pitkään, laturi oli muuten timmi ja liukurenkaissa ei näkynyt vähääkään kulumaa tai epätasaisuutta. Kestääpähän hiilet!

Tästä rupesin vaan pohtimaan että entäpä jos tämä ois sattunut tapahtumaan vaikka jossain jumalan selän takana, autossa on sähköinen sammutin ja jos se ois kerennyt sammuttaa auton ennen kuin olisi tajunnut virran loppumisen vaaraa niin oispa kiva!

Ostin siis tuollaisen led jännitemittarin audiocheck nimisestä puljusta



Tällä hetkellä taitaa saada viiteentoista oiroon tuon mittarin, joku tarjous näköjään.

Vähän aikaa haeskelin paikka sille kunnes välähti, mahtuiskohan se tuonne..



Hyvin mahtui!! Virrat saa ihan ex amppeerimittarilta itseltään, tosin itse vedin johdon myös ulkopuolelta että tuon saa vaikka katkaistua pois jos se häiritsee. Kyselin vielä että kestääkö pitää miten hyvin päällä yhtäsoittoa niin kehui että kaikkiin helsingin ratikoihin ois tullut tuollaiset jotka on koko ajan päällä ja kestää!



Ääliö minä kun en ylennyt ottaa kuvia ilman salamaa! Oikesti näkyy selkeästi ilman että häiritsisi.



Tuolla näkyykin alareunassa minne pompsahti samalla lämpö ja öljynpainemittari, vähän spesiaalimpi asennus! Heh!

Eli tuossa! Nuo tuli sen saakutin naamalle puhaltavan ritilikkö härdellin tilalle, ei häiritse ilman virtausta lämppärissä kuiteskaan, tilaa on tuossa kohden paljon enemmän kuin muualla kanavassa. Samalla putsasin lämppärin kennon, pskaa muuten riitti!



Pistetään vielä kuvajainen ohjaamosta, seuraava esiteltävä prokkis onkin asteen verran vaativampi kuin tämä..

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.07.2014, 16:16
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Tässä vaiheessa bj:llä kestopäällysteitä pitkin rumutessa tuntui että ei perkules tää oo oikein, parempiakin autoja pelkästään tiellä ajoon on ja mitta alkoi tään bertan kohdalla täyttyä. Ei oo maastoon, ja tielle meluisa peruskotiloon verrattaessa! Tässä käytiin kamppailua auton jatkojalostamisessa safarikuntoon/ajankäytön kanssa, ja auton hävittämisen välillä..

Päätin antaa lomaviikkoni bj:lle ja kattoa mitä siihen saa aikaiseksi sillä aikaa!

Eli mielestäni auton kehityksen kannalta pahin ongelma hoitoon, sitä saatanan rattia pitää jaksaa kääntää ilman naaman punastumista tiellä ja varsinkin mettässä jos vaikka upottaisikin vähän. Ja tää taas tietty antais pelivaraa rengasvalintoihin, kuten ekalla safarilla tuli huomattua niin maa ei kantanut ja mulla oli gummit kapeimmasta päästä koko sakissa. (Jossain sukisukissa voi olla n.samanlevyiset 10,5"..tai jottain)

Tästä alkoi entisten ohjaushimmelien purun jälkeen hommelit, päätös kun oli tehty että simpukka tulee ainoalle oikealle paikalla ihan eteen.



Paksua rautaa tuli siis pohjalle, ja useastakin syystä. Ohjausakselien kulmat tuli paremmin, mahtui elämään syylarin kanssa ja toki tuo vahvistaa runkoa kohtaisen paljon..


Iskarin kiinnike mallauksessa, sipukka oli jo tässä vaiheessa jollain tapaa kiinni. Rautaa piti lisätä tämänkin alle kun tuo ohjausnivel tarviaa kohtuu paljon tilaa, sen takia iskarikiinnikkeeseen piti lisätä vähän mutkaa.



Edestäpäin, simpukka toimii kuten kuvasta näkyy myös akkutelineen kiinikkeenä. Akkuja en halunnut sirtää sisälle, ois kyllä helpottanut helvetisti!



Tässä sunnittelussa pumpun korvake, etukiinnike puuttuu vielä.



Pumun kiinnityslevyn väkästelyä, ei muuten ensimmäisellä yrityksellä sattunut pumppu mieleiseen asentoon! Näkyy varmaan reikien määrästä..



Siinä pumpun kiinnike valmiina, tuli ihan bueno!




Tuosta näkyy hihnan kiristys systeemi. Kuva huijaa, ei ole hihnapyörä kiinni seinässä!

Ylhäältäpäin, lämpömittarin johdon pää tuli särjettyä niin on "väliaikaisesti" vain pyörittämällä tuossa anturin päässä kiinni.





Säiliö löysi tiensä tuohon putsari viereen, tuosta kun seuraatte minne tuo kaarteleva letku menee niin näette moottorin huohotuksen toteutuksen, kuva on otettu juuri äskettäin ja voin sanoa että tuo ratkaisu kadotti moottorista kaiken öljyn "hikoilun" jota osassa näissäkin kuvissa vielä näkyy.




Lopullinen kuva nurkasta, testiajoa jo reilusti takana



Mitä voin sanoa? On kyllä ehdoton päivitys berttaan muttei ihan hetkessä valmis, itellä ei tahtonut viikko riittää.. Mutta kaikkien kommervenkkien jälkeen siinä se on ja pelaa hienosti!

Voisikos nyt tämän topicin nimen nyt vaikka muuttaa paremmin jatkoa kuvaavaksi, enää ei mielestäni ole kyse kunnostuksesta vaan bertan hitaasta jalostamisesta safareille ja harrastuskäyttöön!

Laitetaan nimeksi Käyttis bj:n jalostuprojekti safaripeliksi!

Jatkoa seuraa..

Viimeksi muokannut Bj 40 : 02.07.2014 16:22
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.07.2014, 19:53
4x4_88:n Avatar
4x4_88 4x4_88 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.12.06
Sijainti: SUOMI
Viestit: 286
Perusasetus

Mistä ja miten sait toisen hihnapyörän kampuran päähän?
(Nm. Jo yli vuoden HJ60:n tehostin osat lojunu tallin lattialla. Liekkö jo ruostunu jumiin...)

Niin ja mullaki menee huohotin putki suoraan putsariin. Oli sillain jo ostaessa.

Edelleen hienoa luettavaa. Mukavaa kun joku jaksaa panostaa kirjoittamiseen ja kuviin!
__________________
BJ40 ´75
http://www.offroadoulu.com/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ-42 Kunnostus käyttöpeliksi. tp Maasturiprojektit 5 27.11.2015 16:12
Myydään Cosworth kisamoottorin ja käyttis. Kala92 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 12.05.2012 23:21
BJ-42 kunnostus? tp Tekniikka & Jutustelu 4 08.08.2011 20:55
Ostettu Käyttis autoa toyota Hj,Bj tai nissan patrol, YM Anfi O/M/V Ajoneuvot 5 09.12.2010 17:16
Ajo jälkien hoito ja kunnostus Peeveli Tekniikka & Jutustelu 3 23.01.2006 14:33


Sivu luotu: 21:02 (GMT +2).