Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava
Levythän on tullu suomimalleihin vasta -83 eli jos auto sitä vanhempi, niin ei voi vaatia niitä siihen periaatteessa mitenkään. Toki paremmathan ne on et jos sillä sit laittais.
Prosentteja ei mene niistä, niinkuin ei ohjaustehostajan lisäyksestäkään enää...
|
Kyllä nuo levyt tuli jo aikaisemmin, olikohan 80? siis bj-42 mallin myötä?
Ja noista jarruista puhuttaessa puhutaan usein myös ajattavuudesta, siis usein kerrotaan että levyjarrut on paremmat ajaa, siis että ajettavuus parani paljon, kun vaihdoin bj-42 etuakselin, joka on levyjarruilla.....
Ja nimenomaan tuo ilman jarrutusta ajaminen ei parane yhtään, jos jarrut on kunnossa, olipa siellä levyt tai rummut... (itse asiassa rumpujarrut vois olla jopa paremmat, mutta menee hiusten halkomiseksi)
Mutta omakohtaista kokemusta vm. -76 ja vm. -80/81 akseliputkista: siis bj-40 akseliputkessa olkatapit paljon pystymmässä, kuin bj-42 akseliputkessa, valitettavasti molemmat oli SOA, siis tuo tieto on murikan kiinnityspinnan ja olkatappien takakallistuksen välinen kulma. Ja tuo olkatapin takakallistus lienee suurin tekijä maastoauton ajettavuudessa; siis jos on pystysuorasta 2 astetta väärään suuntaan, niin halailee milemmin puolin aurausviittoja, ja kuski pysyy liikkeessa, mutta jos käännetää takakallistusta 2 astetta, siis kulman muutos 4 astetta, niin kuski alkaa kirjoittelemaan txt-viestejä.... Mulla nimimerkin mukaisessa bj-40:ssä muistaakseni reilusti olkatapin takakallistusta, ja menee kuin juna, ottaen huomioon että iskarit heitti öljyn vuotamisen pois....