![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]()
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kulkeehan ne kätevästi. Tuossa on kuorma ja toisessa kuvassa veturi, 2.2l vaparidiesel. Kyllä sillä enimmäkseen ihan suurimmassa sallitussa nopeudessa pysyttiin. ![]() Tuossa hiluxissa on muuten kantavuus melkein 1200kg, takavetoinenkin kaiken lisäksi. Sillä saisi vetää jarrullistakin 2400kg. ![]() Ja rumpujarrut joka nurkassa. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Se mitä on kärryjä tullut vedettyä isoista pieniin, niin vetoautosta riippumatta moottori jossa ei ole kunnolla vääntöä on ihan vihoviimeinen kapistus siihen hommaan. Joku parisensataa heppaa ja kolmisensataa newtonia vääntöä mitkä on suht alhaalla tarjolla on ihan minimi johonkin 1500+ kg:n kärryyn, että se ajaminen oikeasti on nautinnollista. Ei oikein voi olettaa edes hyvällä mielikuvituksella, että jollain ~100hv/ 200Nm vaparidieselillä tai parilitraisella nuhapumppubensakoneella peräkärryn veto olisi valkoisen miehen hommaa. Ensimmäinen oma auto millä vetohommat on tuntunut tosissaan ihmisen hommalta on nykyinen Jeeppi, missä on reilu 450Nm vääntöä ja vajaa 250 konia pellin alla. Tulee isokin kärry ihan mukavasti perässä. B- kortilla ajettavia lava-autoja taasen ei oikeasti ole olemassa, millä vajaa 2000kg auto mahtuisi lavalle sen enempää kokonsa kuin painonsa puolesta. Kyllä se vain niin on, että kustannustehokkain tapa B- kortilla ajaessa on joko yhdistetty käyttö- ja harrasteauto, tai jos ne on erikseen eikä harrasteautossa ole kilpiä niin trailerin osto edessä. Suomessa ne on usein sikahintaisia vaikka kyseessä olisi joku vanha romukärry, naapurimaista niitä jo saa selvästi halvemmalla kun vähän jaksaa etsiä. Mutta onhan se hyvä traileri silti arvokas makuutettavaksi pihalla suurimman osan vuodesta..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() MB 609, ~ 90 hv vaparidiesel, 2tn + varusteet auton kyydissä, 2tn kärryssä + kärry ~ 0,7tn. Kiihtyvyys oli hidasta mutta kaikesta huolimatta 80-90 km/h maantienopeutena. Miten lie mahdollista, kun ei ole rusketusta nimeksikään ja vasarakin pysyi pakissa?
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Taitaa olla enempi asenne kysymys monesti. ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Juurikin näin. Onhan se kiva jos veturissa on paljon tehoa & vääntöä mutta vähälläkin pääsee, kun on painava kaasujalka ja asennetta riittävästi. Harva meistä kuitenkaan ihan työkseen kisarasseja kuskaa paikasta toiseen.
__________________
Tumpula Racing Team |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta sen 15 vuoden aikana kun kortti ollut taskussa, olen ehtinyt kiskoa erilaisia kärryjä jos minkämoisilla vekottimilla, ja varsin paljon. Sen kokemuksen perusteella tuollaiset yllämainitut yhdistelmät on mielestäni aivan järkyttäviä vetää tienpäällä, ei niissä oikein ole mitään hyvää. Saako niillä työn tehtyä? Yleensä kyllä. Seikkailuhenkisenä reissuna ihan hauskoja reissuja, mutta siihen se sitten jääkin ![]() Olihan niillä intin pulla- UAZeillakin hauska rytyyttää tiesiirtymät ja metsässä kärry perässä, ja ihan hymy naamalla. Vaan en minä sellaisella paketilla lähtisi siviiliajoja hoitamaan, vaikka homma hoituisikin.. Asennekysymys tämä siis epäilemättä on. Miksi turhaan kiusata itseään, kun kohtuuhinnalla saa ihan hyviä ja tehokkaita vetureita millä se homma hoituu paremmin kuin jollain vanhalla tehottomalla raadolla, ja sillä kunnon vetoautolla päivittäiset ajotkin on mukavempia.. Oli minulla joskus Omegan perässä tällainen paketti, ja hienosti se tuli 2.5 V6 bensakoneella (~170hp/ 230Nm) + automaatilla; peräkärry + LeBaron painoi yhteensä ~2100kg. Takapäässä oli onneksi ilmalla korkeuden tasaus, niin pysyi perä vaaterissa n.200kg aisapainolla. Mutta oliko se nautinto ajaa? Ei todellakaan.. ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eikös vekottimessa ole joku 4 litran kone ja lyhyt ykkönen, ei ne ihan huonosti ole. Sensijaan jos kyseessä olis 90 hevosvoiman henkilöauto, tilanne olisi eri. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Toi Mersu on kuorkki ja ei siten sovi otsikon mukaiseen kategorisointiin, oli siinä heppoja tai ei.
Tässä sensijaan on heppoja ja vääntöä, kärriin saisi laittaa vielä melkein tonnin lisää painoa ja B-kortilla heilahtaa iloisesti, eikä maksa paljoa varsinkaan vuokrakärrillä. Vetoauton nykyisillä varusteilla sillä pääsee maastoon ilman mitään kuljetuskalustoa, ja kun tämän topiikin aloituksen mukainen B-kortilla tapahtuva 1850kg maasturin kuljetus lavalla on mahdotonta, niin keskustelu aiheesta voisi päättyä. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Lainasin tuota ylläolevaa kuvaasi jenkkilän Jeepforumille, ne perkeleet ei meinaa millään uskoa että 5000-7000lbs. ei ole liikaa ZJ:lle
![]() ..kai se on vähän sama juttu kun täällä: toiset pärjää iäisyyden vanhalla 1500kg painavalla 2.2 vaparidiesel pickupilla 3000kg vetohommissa, ja toiset haluaa siihen uudehkon maasturin riittävän tehokkaalla ja alhaalta vääntävällä bensa- tai turbodieselkoneella. Jenkeissä taas kaikille yli 2000kg kärryille pitäisi olla full-size pickuppi isolla V8:lla tai isolla dieselillä.. Koskaan ei kukaan voi olla tyytyväinen, perkele! ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Näistä sitten vettä myllyyn. On sitä pikku-Cherollakin ZJ:tä vedetty ja ihan laillisesti. Sikäli mielenkiintoinen kuvasarja, että 1. kuvan vetoauto on 2. kuvan kärrissä ja 2. kuvan vetoauto on 3. kuvan kärrissä! ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() Ja muistetaas ny sekin, että topiikin mukaisesti on kyse "vain" B-kortilla ajettavista kulkineista eikä raskaasta kalustosta.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos kunnollisen kuljetuskaluston hommaaminen ei onnistu, yksi varteenotettava vaihtoehto on sellainen maasturi, jolla voi ja saa ajaa tielläkin ilman erilistä kuskaamiskalustoa. Tuossa kuvassa oli ylempänä Hilux ja mullakin on sellainen tietenkin nelivetomallina, niin itse viitsisin sillä kuskata - jos se tapahtuisi usein - jotain mönkijää ja sitäkin mielellään jarrullisessa kärryssä. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 18.06.2014 09:03 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Veturi pic-up jatko-ohjaamolla ja B kortilla? | Heikki L | Chit-Chat | 28 | 16.05.2012 01:34 |
Myydään MYYTY: -96 GMC Suburban - B-Kortilla ajettava M1G maastohenkilöauto | heicola | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 12.01.2011 10:43 |
Ostettu B-kortilla ajettava avolava | kivinen | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.08.2009 18:44 |
Eihän sitä kortilla ajeta...??? | secretary | Chit-Chat | 9 | 11.02.2007 10:12 |