![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Vertailun vuoksi pykälää pienemmän Volvon kulutuksia. FL4 08 -88 ja oliskohan se 3.6l kotonen (TD41?), avolava, tyhjänä 14, suzukin kanssa 16 ja Rangen kanssa 18 silloin kun oon mittaillut. Maantieajossa siis, muutaman sadan kilsan matkalta (~tankillinen, taitaa olla sata litraa vaan). Voimaa siinä ei kyllä oo nimeksikään, mutta ei pukkaa mustaa yhtään edes täyskaasulla. 80kmh = 2700 rpm, vihreän yläraja 3000 ja sen jälkeen vielä vihreää raidoitusta, olikohan 3400 punaraja. Turbo on muttei välijäähdytintä. Aina oon ollut kade kutosvolvoille kun niissä on niiiiiin iso ja vahva moottori, nyt en ehkä oo niin vihreä jos niilläkin pitää pykältää mäkiin, toki korirakenne ja auton/kuorman paino vaikuttaa, ja onhan niitä mäkiäkin erilaisia. Joskus käynyt mielessä että jos vaihtais esim. jostain HJ61/HDJ:stä moottorin, painoi putoais varmaan paljon ja voimaakin sais lisää ainakin jos virittää hieman (bälijäähdytin tietysti kans), ja kierrosalueet vois vielä kohtuudella passata olemassaolevaan laatikkoon (jonne olis vaihdevivustoratkaisu siis valmiina). Tojotiin ei taida olla helpolla automaatti-takavetolaatikoita kardaanilähdöllä (ei edes pelle peloton varmaan osaa tehdä kovalle askille vaihdevivustoa), ja jakis olis ihan turha vaikka sen jumis pitkälle puolelle, ja tollasen pikkukuorkin kardaani voi painaa jotain maastoauton kardaanilähdön laakereille. -Paavo
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Pakko nyt sen verran kommentoida että kun SMGT n kanssa käytiin tuollainen 1300km lenkki ivecolla niin mennessä mitattiin tyhjänä tasan 15 ltr sadalle, ja pari kolome tonnia takasin tullessa puutavaraa päällä (Aerodynaaminen kuorma) ei kulutus juuri tuolla noussut.
180hp 6kone, 6 pykälää, ja jaksaa kulkea ihan kohtuudella mäkiinkin jopa volvo 304 päälläkin. ajonopeutena pidettiin aikalailla tarkasti 80km/h gps mittauksella. |
|
#3
|
|||
|
|||
vähän ohi topiikista: Jos kuitenkin volvolaisella...Lainaus:
Mutta vaikka noita toyotia harrastan, niin en alkaisi ensimäisenä vaihtamaan isompaa konetta; Tuosta td41:stä saa kyllä hivenen lisää tehoa/voimaa, joku 200+ heppaa kestää varmaan aika pitkään; ja onnistuu varmaankin pelkällä pumpun säädöllä ja coolerilla, uudemmalla ahtimella varmaankin? ja asiantuntevalla käytöllä ja hyvillä öljyillä! siis tuo td41 ei ole huonoimmasta päästä, ja jos ei tarvitse jatkuvasti kierrättää tuonne punarajalle asti, niin pysyy harrasteajoilla nipussa vuosikymmeniä? pohdintaa nykyisistä tehoista: siis jos pahimmillaan "kelpaa" 18 litraa sadalle, ja vauhti olisi 80 km/h, niin se on n. 14,4 litraa tunnissa (siis keskikulutus) Katseli tuossa tehdaskorjatun 210 hv cumminsin (5,9 L 12 ventt. ) labralappuja, ja muistaakseni max. tuntikulutus oli n. 50 litraa(kiloa?) ja identtinen entisen, nykyisin minun, koneen kanssa, joka on noin 10v vanha) Wanha oppi on, että yksi kwh vaatii kaljapullolisen, siis 0,333 litraa dieseliä, ja jos puhutaan osatehoista, niin yksikään oikea traktori ei tänäpäivänäkään pysty tuohon hyötysuhteeseen, jos ulosottoteho on 1 kW ![]()
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Näyttää olevan eroja näiden pikkuvolvojen kesken. Mulla FL408 haukkaa tyhjänä matka-ajossa noin 18l ja jeeppi kyydissä 21-23l/100km. No erona Paavon autoon on takalaitanostin ja hiab jolloin omapaino on himpun verran yli 5t. Vetoja tuossa mun kikottimessa ei ole juuri nimeksi. Juuri sillä pysyy liikenteen mukana. Pitää varmaa alkaa pumppu hipistelyyn.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
tuki raudat että sai jättää nosturin viistoon taakse johonkin 45° kulmaan ja kyllä sen pienitehosessa huomaa kulkemisessa ja kulutuksessa koska on pystyssä ja koska ei :-) kannattaa koittaa
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Kaivetaas vanhaa topiccia esille kun sopi niin hyvin tilanteeseen.
Harkinnassa olisi joko automaatilla tai manuaalilaatikolla oleva FL6, korimalliltaan -01-06 versio eli D6B moottorilla ja mahdollisesti 220hv. Eikö tuollaisellakaan muka pääse alle 20 litran kulutuksella avonaisen lavan kanssa ja ilman ylimääräistä painoa? Kokemusta aiheesta on huonosti, mutta vm. -92 FL7 hinausautolla missä oli vielä hiiabbi painona on yksi reissu heitetty ja noin 2000kg painavan auton hakureissulla kulutukseksi jäi 23 litraa sadalla. Tuosta pääteltynä luulisi että kymmenen vuotta uudempi huomattavasti kevyempi ja pykälää pienempi auto myös kuluttaisi aika paljon vähemmän. Nykyään kun trailerin kanssa ajellessa kulutus pyörii siinä 11 l/100km eikä silti tarvitse tientukkona juuri olla niin kuorma-auton kulutus hirvittää jos se tosiaan on väistämättä kaksinkertainen. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Itellä -99 alustainen FL615 kaivurin kuljetuksessa, ritilä lavalla, hiab ja hydraulivinssi. Omaa painoa 7 tn, ja kulutus pyörii kyllä 20 l tietämillä....en oo kyllä millään oikeen päässy alle 20 l kulutukseen
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Kyllä jossain vikaa täytyy olla jos tuollaisella mopedilla liki 30 menee! Siis maantiellä. 30 ton/30 litraa olisi oikein. Jarrut kunnossa? PA siirtopaine?
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myyty Volvo Fl6 käyttöohjekirja | akp | O/M/V Muut | 2 | 07.03.2014 04:36 |
| Volvo FL6 jousitus ongelmaa | Jaska_S | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 07.05.2013 20:35 |
| Myydään Volvo FL6 Tuuliohjaimet | PeteTurku | O/M/V Muut | 3 | 15.12.2011 19:34 |
| Ostetaan volvo FL6 ulosotto | Lalli bj40 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.11.2011 13:03 |
| Myyty Volvo fl6 Hinausauto vm89 | artsi777 | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 14.09.2010 20:24 |