Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.06.2014, 15:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Mekaanisella ohjauksella et voi edessä tehdä nelinkkituentaa ilman panhardia, suomeksi sanottuna päällekkäiset kolmiomallin nelilinkit ei edessä toimi kuin hydraulisella ohjauksella. Akselin täytyy liikkua samassa suhteessa välivarren kanssa eikä sitä oikein pysty toteuttamaan kuin samansuuntaisella panhardtangolla.

Jos alkaa rakentaa, kannattaa samantien tehdä kunnollinen..

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.06.2014, 15:47
MikZ:n Avatar
MikZ MikZ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Lahti
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mekaanisella ohjauksella et voi edessä tehdä nelinkkituentaa ilman panhardia, suomeksi sanottuna päällekkäiset kolmiomallin nelilinkit ei edessä toimi kuin hydraulisella ohjauksella. Akselin täytyy liikkua samassa suhteessa välivarren kanssa eikä sitä oikein pysty toteuttamaan kuin samansuuntaisella panhardtangolla.

Jos alkaa rakentaa, kannattaa samantien tehdä kunnollinen..
Mutta perustele nyt vähän että miten se nelilinkki eroaa lehtijousista tuossa tapauksessa? Molemmissa akseli joustaa töyssyissä ylös-alas, ei sivuille.

Parempi saattaa toki tulla panhardilla varustetulla tuennalla, mutta en usko että alkuperäistä ratkaisua enempää bump-steeria tulee jos nelilinkin heittää lehtijousten tilalle, eli varmasti ihan käyttökelpoinen ratkaisu sekin.
__________________
www.SpeedBros.Fi - Viritysosat ja varaosat, sekä Silikoniletkut, Alumiiniputket, Letkunkiristimet ja Lämpösuojaustarvikkeet
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.06.2014, 16:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Ei se ole käyttökelpoinen.

Kolmiomalliin asetettu nelinkki joustaa lähes suoraan ylös-alas, ja sivusuuntaan ei ole mitään "joustoa". Eli joka ikinen milli minkä akseli joustaa, pakottaa kiinteämittaisen välivarren välityksellä rattia kääntymään. Ei sitä rattia tarvi paljoa kääntää, kun auto lähtee ihan mihin sattuu. Mulla oli joskus etupanhardi kolmisen senttiä liian ylhäällä rungon päästä (kulmat yms. vielä vähän hakusessa), ja maantiellä tuntui että auto ei oikein tiellä pysynyt. Mieti mitä se on, jos akseli ei liiku sivusuunnassa yhtään ja ajat monttuun..

Lehtijousialustalla ilman panhardia homma toimii jotenkuten siksi, että lehtijousethan pääsee liikkumaan senttitolkulla sivuun kun ei niitä tue yhtään mikään. Eli akseli elää sivusuunnassa aina, kun käännät rattia. Laitahan auto käyntiin ja joku pyörittämään kuivalla asvaltilla rattia, ja katso itse mitä tapahtuu

Jos kolmiomallin nelilinkki toimisi edessä ilman panhardia, niin niitä varmaan olisi jo jokunen sata tai tuhatta autoa sillä tavalla eaim. kisavehkeiksi rakennettu. Vaan kun ei ole, ja hy ästä syystä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.06.2014, 16:27
MikZ:n Avatar
MikZ MikZ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Lahti
Viestit: 137
Perusasetus

No niin, tuon selityksen perusteella kuulostaa järkevältä. En ajatellut että tuo lehtien liikkuminen tuota kompensoi, mutta niinhän se taitaa tehdä. Kai se on uskottava kun ei ole omakohtaista kokemusta omassa autossa jo vaihdettu lehtien tilalle jakarit ja panhard.

Eli kannattanee säästää aikaa ja jättää kokeilematta
__________________
www.SpeedBros.Fi - Viritysosat ja varaosat, sekä Silikoniletkut, Alumiiniputket, Letkunkiristimet ja Lämpösuojaustarvikkeet
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.06.2014, 22:06
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Kiitos keskustelusta, jotenkin ajattelin systeemillä olevan kumijousitusta tarpeeksi toimiakseen sekä edessä kolmiomaisuuden toteutettavuuden olevan suht pieni.
Mutta onko selkeä este häkkyrän leimakelpoisuudelle?

Varret suoraan eteen?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.06.2014, 22:44
IironSika:n Avatar
IironSika IironSika ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 15.05.03
Sijainti: Hollola, Finland.
Viestit: 2.384
Perusasetus

Mitenkäs simpukkaohjaus sitten kuitenkin toimii Daihatsu Rockyssa, jossa on lehtijouset JA panhard edessä?
__________________
Sika ajaa Possulla
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.06.2014, 05:32
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja IironSika Näytä viesti
Mitenkäs simpukkaohjaus sitten kuitenkin toimii Daihatsu Rockyssa, jossa on lehtijouset JA panhard edessä?
Paremminhan se niin toimii, kuin lehtijousituksella ilman panhardia.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.06.2014, 11:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja IironSika Näytä viesti
Mitenkäs simpukkaohjaus sitten kuitenkin toimii Daihatsu Rockyssa, jossa on lehtijouset JA panhard edessä?
Noinhan sen nimenomaan pitää ollakin, että toimii hyvin! Ilman panhardia lehtijouset pääsee liikkumaan sekä montuissa, että rattia kääntäessä sivuttain, jolloin tulee ajoon ylimääräistä kiemuraa.. kuten tuolla yllä jo mainitsin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.06.2014, 11:23
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Kiitos keskustelusta, jotenkin ajattelin systeemillä olevan kumijousitusta tarpeeksi toimiakseen sekä edessä kolmiomaisuuden toteutettavuuden olevan suht pieni.
Mutta onko selkeä este häkkyrän leimakelpoisuudelle?

Varret suoraan eteen?
Tukivarsien pitää olla tehdastekoiset ja kyseiseen automalliin tarkoitetut (!), tai akselimassoiltaan riittävästä autosta kotoisin olevat - eli tuollainen universaali 4-linkkipaketti ei oikein käy, eikä käy kotitekoisestkaan. Trafin suuren viisauden takia kun se ei välttämättä kestä missä on 2" x .250" saumattomasta vedetystä putkesta varret, mutta esim. autotehtaan omat alkuperäiset nelilinkit johonkin uudempaan yhtä painavaan autoon voi olla paljon heikompaa tekoa..

Mutta, jos löydät jostain nelilinkkivarret jotka on tehtaan valmistamat kyseiseen automalliin (jenkeissä varmasti useita valmistajia), tai otat uudemmasta Toyotasta esim. takavarret ja teet niistä, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Nelilinkin sijoituspaikat yms. on sitten aika tarkat, että alusta toimii oikein. Täytyy tietää yhtä ja toista auton jousitetusta/ jousittamattomasta massasta, painopisteen sijainnin korkeus (kohtuuhelppo arvioida riittävällä tarkkuudella). Sen jälkeen sitten voi suunnitella sen nelilinkin ja panhardin sijoituspaikat että homma toimii kuten haluaa. Netistä löytyy ihan näppäriä apuohjelmia, esim. Pirate4x4:stä 4-link calculator (kolmiomalliin asetettujen linkkien laskemiseen), ja 3-link + panhard calculator, jälkimmäinen toimii etupäässä/ takapäässä, jos rakentaa panhardin kanssa kolmi- tai nelilinkin.

Periaate "varret suoraan eteen" suurella todennäköisydellä aikaansaa sen, että vanha lehtijousialustasi toimii kokonaisuutena paremmin panhardin kanssakin nelilinkissä voi olla varret miedossa kulmassa, ja yleensä onkin. Liikaa ei kannata kuitenkaan laittaa, alkaa tappelemaan muuten panhardia ja ohjausta vastaan, ja lopputulos ei ole ollenkaan se mitä pitäisi.. Nelilinkin saa kohtalaisesti toimimaan tiettyjen periaatteiden mukaan ilman kauhean suurta mittaustakin, mutta jos oikeasti siitä haluaa kunnollisen, niin suosittelen laskemaan.. ei se ole kuin illan- parin juttu kun aiheeseen vähän tutustuu


edit: Niin ja piti vielä sanoa, että kannattaa ehdottomasti hommata säädettävät ylä- ja alatukivarret jos nelilinkkiä on rakentamassa, helpottaa oleellisesti alustan hienosäätöä, kun kaikki asiat ei kuitenkaan mene niinkuin elokuvissa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.06.2014, 14:40
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Kalkulaattoreita linkkialustaan löytyy tosta:

http://www.patooyee.com/calculators/calculators.htm

Huomasin just että nuo laskurit ei toimi Macissa. Ei piirrä varsia joko oikein, tai ei ollenkaan, ja välillä kenttiin syötettävät luvut on ihan muuta ku mitä kirjottaa. Samsungin tabletissa sentäs toimii, vaikka onkin hieman hankala käyttää.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 11.06.2014 15:16
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään amerikan herkkua peralta O/M/V Muut 3 23.11.2011 15:16
Amerikan lakeja sekahj60/61 Jokes 0 08.08.2011 23:18
amerikan auto Linkit 9 25.05.2006 17:29
Amerikan herkkua O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.01.2006 10:17
amerikan dieseliä tapsa4x4 Tekniikka & Jutustelu 0 19.03.2003 09:19


Sivu luotu: 10:40 (GMT +2).