Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.05.2014, 01:23
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Jep, kattelin vähän noita samaan konstruktioon perustuvia moottorivaihtoehtoja ja niitähän on paljon... Tuo kärähtänyt taitaa siis olla 4,6 l kone, josta enimmillään 163 hv otettu vakiona jossain sovelluksissa. Kutonen sitten enimmillään 6,9 l ja 272 hv.

Itselläni tuossa siis 5,7 l 136 hv vapari (D0226MFA), joten ei sekään ihme, että ei lämpöongelmia ole ollut.

Tuossa sivu, jossa näkyy nuo moottoriversiot, jos nää vaikka jotakuta muutakin kiinnostaa.



(Huom. jokapyörävetomalleihin asennettujen öljypumppuero)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.05.2014, 08:45
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.337
Perusasetus

450 kg, siinä on kevyt kuorma-auton kuutoskone. Ahdettu 4-syl valmet painaa saman.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.05.2014, 20:44
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
450 kg, siinä on kevyt kuorma-auton kuutoskone. Ahdettu 4-syl valmet painaa saman.
Mua ihmetyttää, että mikä tuossa samassa koneessa ahdettuna 90 kg enemmän painaa? No tietty sitäkään tuosta tiedä, mitä kaikkea mahtaa koneen painossa olla mukana...



Tänään taas koitin vähän campperöintisähköhommia edistää... Ensin unohtui, että sulake oisi hyvä olla latausjohdon välissä ja se jonkin verran lisähommaa aiheutti. Sitten kävi harvinainen homma ja ihan oikeesti alkoi vituttaa rakenteluvastoinkäymiset. Ei vaan mitenkään 25 mm2 johdot halunnut sujuvasti suojaputkeen mennä ja kädet loppui kesken. Mutta ehkä ne huomenna, kunhan vitutuksen saunon ja kaljoittelen pois.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.05.2014, 20:49
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.915
Perusasetus

no tietty ahdettu painaa enempi kun se on ahdettu täyteen woimaa

(mut miks toisten noin 6 litrasista kutosista saa "helposti" 600 hp / 1500 Nm ja toisist ei niin helpolla)

tuollaset cummins tyyppiset lukemat veis MAN niakin aika miehekkäästi
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.05.2014, 21:25
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
no tietty ahdettu painaa enempi kun se on ahdettu täyteen woimaa

(mut miks toisten noin 6 litrasista kutosista saa "helposti" 600 hp / 1500 Nm ja toisist ei niin helpolla)

tuollaset cummins tyyppiset lukemat veis MAN niakin aika miehekkäästi
Niinhän sen täytyy ollakin!

Samaa välillä miettinyt... Tänään just kattelin, että tuossa mun kotitien varressa olevissa 4 ja 5 akselisissa sorautoissa luki kuuttatoista litraa ja 660 hv ja toisessa vaan V8 ja 580 hv?! Kai noikin pienemmällä kulkisi samantehoisella 6l cumminssilla? Ja parikymmentä vuotta sitten taisi olla tehokkain veturi MANni V12 koneella ja olikohan 18 litran tilavuudella ja siinä oli 620 hv.

Paljonkohan noissa 6l Cumminsseissa mahtaa olla maksimitehon kierrokset? Ja kestääköhän ne vaikka sen 1 000 000 km vaikkapa 10 tonnin autossa ilman koneremppaa? Liekkö tuossa se ero sitten..? Mutta mustakin ois kiva tosiaan MANnissa vaikka edes se puolet tuosta tehosta!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.05.2014, 21:50
liero:n Avatar
liero liero ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 01.01.05
Sijainti: jämsä finland
Viestit: 871
Perusasetus

on vaan eritavalla väätöä nuissa isompien kuorma-autojen woimanlähteissä...
esim. scania v8 520hv/2700nm ,580hv/2950nm ,730hv/3500nm...
ei taida dotsin cumminssista irrota vaikka heposia saakin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.05.2014, 22:10
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja liero Näytä viesti
on vaan eritavalla väätöä nuissa isompien kuorma-autojen woimanlähteissä...
esim. scania v8 520hv/2700nm ,580hv/2950nm ,730hv/3500nm...
ei taida dotsin cumminssista irrota vaikka heposia saakin.
Niinpä... Eli kierroslukua pitää olla enempi samoihin tehoihin. Ja kun sen nosto kasvattaa toiseen potenssiin rasituksia liikkuville osille... Pelkkä väännön nosto taas kasvattaa suoraan samassa suhteessa tehoa ja samassa suhteessa rasituksia. Ja tuommoisiin luokkaa 3000 Nm vääntöihin ne liikkuvien osien massat ei ihan pienet ole, niin kierroslukua (eli myös tehoa) ei voi nostaa, kun alkaa ne rasitukset kasvaa turhan paljon... Eli kestävyyden ehdoilla mennään tosiaan kuorkeissa ja siksi raskaammissa vehkeissä ne iskutilavuudetkin isoja, vaikka näennäisesti saisi pienistäkin saman suorituskyvyn.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.05.2014, 23:14
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.337
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti

Paljonkohan noissa 6l Cumminsseissa mahtaa olla maksimitehon kierrokset? Ja kestääköhän ne vaikka sen 1 000 000 km vaikkapa 10 tonnin autossa ilman koneremppaa? !
Ei kestä, se on kuitenkin kevytrakenteinen traktorin ja pikupin kone. Hyvähän noilla 2-3 tonnia painavilla rameilla on kiihdytellä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.05.2014, 23:57
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Ei kestä, se on kuitenkin kevytrakenteinen traktorin ja pikupin kone. Hyvähän noilla 2-3 tonnia painavilla rameilla on kiihdytellä.
Näin mäkin sen pohtinut...

Isommissa kuorkeissa ja varsinkin sotilasvehkeissä tilanne pikkuisen toinen. Tää oma auto hyvä esimerkki vakiokunnossa. Ilmoitettu (tehtaan ilmoittama) maksimiteho on 3000 rpm:llä, mutta tuo ei kierrä kuin 2800... Alkuperäisillä säädöillä ei myöskään savuttanut kuin täyskaasulla ja kuormitettuna tyhjäkäynnin kierroksilla. Nyt syöttöä vähän lisätty ja vaikuttihan se. Mutta siis minun pähkäilyiden mukaan tuo noin 1000 kpl sotilasvehjetilaus on tilattu sellaisilla spekseillä, että kestävyys etusijalla. Tavallaan siviilimallien varmuuskertoimiin vielä lisätty joku X, että varmasti kestävät myös siinä pahimmassa käytössä, jos niikseen tulee... Tuo vaan omaa pohdintaa, mutta sitä service manuaalit kuitenkin tukee...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.06.2014, 11:13
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Ei kestä, se on kuitenkin kevytrakenteinen traktorin ja pikupin kone. Hyvähän noilla 2-3 tonnia painavilla rameilla on kiihdytellä.
Onhan noita Cummajaisia hiukan isommissakin autoissa ollut, esim Fordilla F600-F800 (26000 lbs) kuorkeissa niitä oli. Tehoa niissä oli vain jotain 160hp, joka varmaan auttoi kestämään.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
8.136, fae, maastokuorma-auto, man


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Spider man 4 SL Chit-Chat 1 08.08.2007 13:39
Brave man SamppaFIN Jokes 0 14.11.2002 17:48
Spider-Man mikk0 Movies 0 02.09.2002 22:37
Business man SamppaFIN Jokes 0 22.08.2002 14:14
Man with a problem SamppaFIN Jokes 0 19.08.2002 17:13


Sivu luotu: 20:05 (GMT +2).