Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.05.2014, 22:40
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.330
Perusasetus

Onko tuossa minkälaiset nupit ja namiskukkelit vetotavan vaihtoon? Mietin vaan onko siinä kaikki pajeron varusteet.

Auto perustuu kakkoskoppaiseen pajeroon, ja kone on KIAn.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.05.2014, 07:14
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Onko tuossa minkälaiset nupit ja namiskukkelit vetotavan vaihtoon? Mietin vaan onko siinä kaikki pajeron varusteet.
tuota näköä siinä on. Karseen näköinen tuo automaatin keppi. Taitaa olla jonkun facelift mallin kepukka tuo kuva. Neliveto valitaan tuollaisesta namiskuukkelista. Manuaalissa ei sanallakaan mainita koko nelivetojärjestelmää. Sen sijaan siellä mainitaan että kyseessä ei ole maastoauto, eikä sillä saa ajaa maastossa. Eilen kävin vähän kokeilemassa miten tuo mahtaa toimia. Automaatti pitää näköjään laittaa N-asentoon. Sen jälkeen tuosta namiskuukkelista käänsi. Menee hetki niin syttyy mittaristoon merkkivalo nelivedosta. Hitaalle kun laittoi niin taas hetki ja siitä syttyy oma valo. Kovin hidas tuo hitaanpuolen neliveto ei ole. Joku automaatilla offaava voi varmaan kertoa mikä tuolla on vaikutus automaattiin? Manuaalilla tietäisi että se syö kytkintä, mutta mites automaatilla? Öljyt kuumenee ja automaatti kärähtää? En tiedä onko automaatilla joku oma jäähdytin? Tuli myös testattua että perässä oleva kitkalukko toimii. Ristiriipunnassa se ei toiminut, ellei antanut vähän käsijarrua. Hiekalla se kyllä lähti hienosti kummallakin takarenkaalla sutimaan.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Auto perustuu kakkoskoppaiseen pajeroon, ja kone on KIAn.
Amerikan suunnalta löysin infoa että se on joku Mitsu variaatio koneen osalta. Tiedä sitten kun kaikkialta löytyy vähän eri infoa. Epäilen myös ettei tuo perustu alustalta ihan täysin 2-koppaseen pajeroon, koska alustan osissa ei mainita sopivuutta Pajeroon, eikä Pajerossa mainita taas että sopii Terracaniin. Ois kyllä ihan mielenkiintoista päästä vähän vertaileen 2-koppasen pajeron kanssa tuota alustaa. Helpottaisi hieman osien saantia kun vähän on nihkeä valikoima. Kaikenlaisia kromiosia saa kyllä, mutta esim. korotus osaa ei oikein ole tarjolla. Perään on tarjolla vain 45mm korotusjousia. Keulasta ilmeisesti vääntösauvoja sitten ruuvaillaan vaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.05.2014, 07:47
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus



Tuosta vielä hieno foto eilisen mäen valloituksesta. Suuri saavutus menopeliltä millä kielletään ohjekirjassa maastoajo.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.06.2014, 07:08
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Päivitetääs hieman tätä taas. Matille tuota kävin näyttään ja hienosti sitä verrattiin vuoden -98 Pajeroon ja eihän siellä perässä ainakaan mitään samaa ollut. Erilailla on tehty. Keula nyt yllättäen on samankaltainen, mutta voiko tuollaista risukeulaa kauhean erilailla edes tehdä? Ei siis perustu 2-koppaseen pajeroon. Perämurikka on myös sitä kokoluokkaa että on varmaan jostain kuorma-autosta.

Löysin myös kojelaudan alalaidasta jälkiasennetun namiskuukkelin, minkä oletin liittyvän lisäpitkiin, mutta ei. Sillä käynnistetään käsin keulalta flekti. En tiedä miksi. Voisin olettaa että se liittyy automaatin jäähdytykseen? Keulalla kun on himmeen kokoinen jäähdytin mistä putket menee automaatille. Tietääkö jostain milloin automaatti käy liian kuumana? Tuleeko siitä joku merkkivalo? Saako sille jonkin oman mittarin? Mukana tulleen hälyttimenkin sain toimiin. Riitti että vaihtoi pariston kaukosäätimeen. Tuossa kun ei ole alunperin kauko-ohjattua lukkoa niin se on kait hoidettu sitten tuolla hälyttimellä. Hyvin se ainakin näyttää toimivan.

Vetohommia tuli kanssa kokeiltua. Tuollainen 750kg kärry ei tuntunut missään vaikka oli hieman ylikuormaa kärryssä. Pitäs vielä kokeilla autotrailerin vetoa. Tuossa yölläkin tuli ajeltua ja kokeiltua ajovaloja. Ne on kyllä perin onnettomat. Surkeempia valoja saa muuten hakea. No ehkä Pontiac Transportissa oli vielä paskemmat valot. Mut ei noilla lyhkäsillä näe kyllä yhtään mitään. Joku urpo nekin on tainnut pilaa niillä 100w polttimoilla mitkä oli siellä. Pitää siis investoida uusiin umpioihin ennen syksyä. Ebayn kautta niitäkin näytti saavan.

2000km takana ja pienin kulutus ollut 9.2 ja suurin 10.3. Ei oikein ole vielä tullut sen verran ajoa että osaisi sanoa mitä tuo syö kaupungissa. Eikä toisaalta ole tullut mitattua kunnollista maantie kulutusta. Muistaakseni tuolle luvataan 8 litran kulutus maantiellä ja kaupungissa pitäisi mennä 13. Eli yhdistetty näyttäisi olevan oikeanlainen. Suurempi tankki sais olla ettei koko ajan tarvis tankkailla. Ohjekirjan mukaan se on 75-litraa.

Mukana tulleet kumhon katusliksit on hieman nihkeä esitys. Runko on niin löysä että vähän hakee. Talvirenkaat on 15" vanteella ja kesärenkaat on 17" vanteella. Otteessa lukee kokona 255/65-16 ja 235/75-15. Kumhot tais olla 235/65-17. Kysymys kuuluukin saako tuohon laittaa 265/70-17 renkaat? Nuo on ilmeisesti hieman isommat kuin 31" renkaat korkeudeltaan? 17" vanteelle on vähän nihkeästi rengastusta. Mutta tälläiset ainakin löysin
http://www.1001renkaat.com/renkaat-a...17-121p-276788 Tiedä sitten millaiset on Toyo renkaat..
http://www.1001renkaat.com/renkaat-a...r17-121q-39634

17" vanteelle siksi kun kesänakit on niillä ja talvirenkaissa on vielä reilusti pintaa. En tiedä mahtaako nuo vanteet edes kelvata noin leveälle renkaalle? Pitää ottaa rengas irti ja katsoa onko siinä jotain merkintää vanteen leveydestä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.07.2014, 07:37
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Dodiih. Nyt löytyi settiä autoon


Siinä on ilmeisesti 35" renkaat alla.


Ja tässä kait 33"


Tässä taas 32", eli 265/75-17 renkulat.

http://www.arctictrucks.is/Forsida/B.../Terracan/AT32 jostain tuohon kait voi repästä paperit 35" renkaille? Mut kyllä tuo 33" kelpaa kanssa. Ilmeisesti se ei vaadi kuin 37mm korotuksen jos oikein tuolta ymmärsin. Kyllähän risukeulaa tuon verran saa nostettua ylöspäin. Perään korotusjouset, mitkä näyttää nostavan perää 45mm. Nekään ei ollut edes kalliit. 32" renkailla riittää näköjään 25mm korotus. Mutta samalla kun sitä korottaa niin se on ihan sama jos nostaa tuon 45mm.

Pulttijakoa tuli tuossa eräs päivä ihmeteltyä ja se on ilmeisesti 6x139.7. Tuo sama jako taitaa olla cruiserissa, pajerossa, patrollissa jne.

Alkuperäiset pyöränaukot vaan vaikuttaa perin pieniltä. Jos sinne jonkun 33" renkaan tunkkaa niin voipi olla että pitäs pyöränaukkoa vähän avartaa.

Muutoin tuossa ei ole ollut mitään ihmeellisempää. Koukun sähkökytkentöjä tuli tuossa eräs päivä hieman ihmeteltyä. Ne kun toimi vähän miten sattuu. Kytkin ne uudelleen ja uusin sen rasiankin. Oikein alumiinimalliin. Mut johan on viritys tuon koukun kytkennät. Ei ole ennen tuollaiseen tullut törmättyä. Oletin että kun on 2000-luvun peli niin siellä on jossain oma kytkentä mihin koukun sähköt kytketään. Kytkentä pitää taas kertoo ajotietokoneelle, että se alkaa toimia. Sieltä tulee sitten piuha rasialle mihin ne kytketään. No ei tuossa niin sitä hoideta. Siellä on takavalojen umpioiden liittimen välissä sellainen Y-haaroitin. Tulee ihan alkuperäiseen sähköliitäntään. Siitä se kaappaa sähköt koukulle. Eli aivan kuten ennenkin on tehty. Ja jotta homma olisi vielä kummallisempi niin ei riitä että ne kaapataan koukulle vaan ne kulkee myös sen koukun kautta. Sen takia sinne tulee tuplajohdot jokaiseen liitäntään. Jos jokin piuha on huonolla liitoksella niin umpion valo ei toimi. Maata en myöskään saanut mistään. Sieltä tulee oma piuha maata varten. Hieman on outoa jos tuon pelin runkoa ei ole maadoitettu. Tuossa oli pakko käyttää sitä omaa piuhaa mikä sieltä tuli jo ennestään. Ei ole tuollaiseen kytkentään kyllä aikaisemmin törmännyt.

Hieman tuolla on tullut myös offailtua. Muinoin kun oli Jeep automaatilla niin siitä en pitänyt kyllä pätkääkään maaston puolella. Se ryntäili kivien sun muiden yli kun joutui kaasua paineleen. Tämä taas ei tee sitä. Se ei lähde ryntäileen vaikka painaa lisää kaasua kun ylittää kiviä. Toimii huomattavasti paremmin. Renkaat ei kyllä pidä yhtään mitään tien ulkopuolella. Toinen mitä saa varoa on nuo muoviset puskurit. Veikkaan että kun ne saa jonkin pienenkin osuman niin ne on ihan paskana. Keulan puskuri on tehty vielä hieman typerästi. Menee yllättävän pitkälle eteenpäin ihan suorana. Ei ole keulaa viistetty millään tavalla. Noissa esimerkkikuvissa taas on facelift malli missä on hieman viilletty puskuria.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.07.2014, 21:15
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lisätääs tähän sen verran että tuli vaihdettua keulalle ilmastoinnin lauhdutin ja kuivain. Melko helppo operaatio. Osien saaminen jälleen kerran vähän nihkeää, mutta kyllä ne lopulta tuli. Eikä ne niin kalliita edes ollut. Oikein Hellan tekemiä Koreassa. Joku edellinen omistaja on kyllä hieman säätänyt tuota ilmastointia. Täytön jälkeen kun ihmetteli kun ilmastointinamiskuukkeli ei tee yhtään mitään. Tuota sitten aloin selvitteleen niin tuo nappula mikä kytki keulan flektin päälle, kytkee myös ilmastoinnin kompuran pakotetusti päälle. Ei väliä onko järjestelmässä tavaraa vai ei. Se on myös siitä typerä systeemi että kompura ei sammu kuin napista. Se kuitenkin kiertää paineanturin kautta, mutta ilmeisesti tämä anturi ei sitten mitään tee? Pitää kait tuohonkin jossain välissä vähän perehtyä. Tuskin tekee kovin hyvää jos kompura koko ajan jauhaa? Sen huomasin ainakin että se jauhaa tuon ilmastoinnin jäähän. Jossain välissä ajoa nimittäin käy niin ettei sisään tahdo tulla ilmaa. Sammutat ilmastoinnin niin auton alle tulee melkoinen lammikko vettä kun seisoo tarpeeksi pitkään paikallaan. Ei ole yhdessäkään aikaisemmassa autossa noin suurta lammikkoa tullut. Namiskuukkelin siirsin vähän järkevämpään paikkaan. Heti vaihdekepin viereen. Entinen kun oli siellä kuskin jalkatilassa pelkällä nippusiteellä kiinni. En tiedä miksi siihen on tuollainen systeemi sitten tehty? Ilmastoinnin täyttäjä veikkasi että sieltä on haluttu viimeisetkin ilmastoinnin rippeet saada ohjaamoon kun edellinen lauhdutin oli revennyt liitoksistaan. Toisaalta kun kyselin maahantuojalta ihan alkuperäisiä osia niin niiden mukaan tuossa autossa ei ole ollut tehdasilmastointia. Mikä on hieman outoa jos se on vuodelta 2003. Se ei kuitenkaan ole ollut mikään 10k€ arvoinen Getz.. Ilmastoinnin nappulat kuitenkin löytyy kuten kuuluu. Toisaalta se voisi selittää tuon perin oudon ilmastoinnin sähkökytkennät.

Koska lomalla on hyvää aikaa niin virittelin myös subbarin Hyndaikkeliin. Kyllä nyt jytisee. Vielä kun tuo on todella hiljainen menopeli niin ei tarvi poppeja edes kovin lujaa kuunnella.

Tuli tuossa myös kokeiltua trailerin vetoa. Yllättäen tyhjä traileri ei tuntunut missään. Eikä se lastattu kovin paljoa vaikuttanut. Jotain etua kun nokan alla on tehoa. Mihinkään mäkiin ei ryytynyt ja kun polkasi mäessä tallan pohjaan niin samantien alkoi myös vauhti nousemaan. Ohituksetkin oli helppoja. Eikä siinä ollut edes paha kulutus. 11.5-litraa meni satasella traileri + auto perässä. Hämärä muistikuva että Pajero kulutti enemmän sillä 2.5-litrasella koneella kun kärry oli perässä. Land-Cruiseri taas söi jo ilman kärryä enemmän.. Pienin kulutus ollut 9.1-litraa (ei siis kärryä perässä). Vielä pitäs päästä jotenkin siihen 8-litran kulutukseen mitä tuon pitäs maantiellä viedä. Kaupungissa tosin mennyt suurimmillaan 10.3 (eikä taaskaan kärryä perässä) kun pitäisi mennä 13.

Korjaamokäsikirjakin löytyi netin syövereistä. Tosin siitä huono manuaali kun ei se tunne oikein tuota 2.9-litrasta konetta. Tuntee vain 2.5TD ja 3.5 V6 koneen. Noh. Saa siitä opastusta ainakin tuon ilmastoinnin suhteen. Se on nimittäin joka kone versiossa toteutettu samanlailla. Korjaamokäsikirja vahvisti myös sen että jos on paras LTD varustetaso niin siinä on erilainen nelivetojärjestelmä kuin muissa peleissä. Siinä on jatkuva neliveto jonkin asteisella viscolla. Ilmeisesti tuohon on saanut tehtaalta myös perään kytkettävää lukkoa, mutta vain parhaaseen varustetasoon. Tuossa mallissa nelivedon namiskuukkelilla valitaan 4wd auto, 4wd High Lock ja 4wd Low Lock. Itsellä on siis 2WD, 4WD ja 4WD Low. Tuo myös vahvisti sen että nelivedon saa kytkeä vauhdissa, kunhan vauhtia on alle 80. Tätä ei mainita auton manuaalissa millään tavalla, eikä siellä puhuta mitään auton nelivedosta. Aurinkolipassa tuo sentään mainitaan.

Tietääkö joku mistä tuohon vois saada cruisea? Ei hajuakaan onko siihen jotain tehdasversiota olemassa. Sähköinen kaasupoljin siinä ainakin on, eikä koneessa ole mitään vaijeriviritystä mikä liikkuisi kun poljinta painaa.

Ja kohta tuolla on tullut jo 7000km ajettua Pitäs kohta vaihtaa öljyt siihen. Meinasin samalla vaihtaa kaikki peräöljyt, automaatin öljyt, koneen öljyt, tehostajan öljyt sun muut nesteet.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.07.2014, 19:21
kuraputti kuraputti ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.03.07
Sijainti: yppäri, Finland.
Viestit: 95
Perusasetus

Itellä oli ton galloperin ilimastoinnin kans vastaavaa hauskaa ja se parani huomattavasti kun aavistuksen sääti sitä painekytkintä irrottaan kompuran aikasemmin. Ilimeisesti itellä oli jo sen verran väsyny kompura ettei saanu paineitä niin ylös ku kytkin ois vaatinu mutta pieni hienosäätö korjas vaivaa ja ainua mikä huononi oli ettei ihan niin kylymää enää puske kabiiniin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.07.2014, 23:36
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.330
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
jostain tuohon kait voi repästä paperit 35" renkaille? Mut kyllä tuo 33" kelpaa kanssa.
Pahoin pelkään, ettet saa lupia kummallekkaan renkaalle... Islantilaisten muutokset eivät suomessa auta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Hyvät peltivanteet 15x8J / Pajero / Toyota / Terracan TOPPAHOUSU O/M/V Renkaat ja vanteet 0 24.03.2013 11:15
Hyundai Terracan Terracani Tekniikka & Jutustelu 2 28.06.2012 09:58
Mielenkiintoinen Terracan Nerd-O Chit-Chat 8 30.08.2011 09:47
Terracan Nerd-O Chit-Chat 28 15.02.2011 22:23


Sivu luotu: 16:47 (GMT +2).