Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkihiiri
Vähän asiaa sivuten niin, onko kukaan joutunut verottajan kanssa ongelmiin metalliromun myymisestä?
Maksoin verottajalle vähän aikaa sitten 3033e ja lisää maksettavaa tulossa, ja nämäkin on vuosilta 2010 ja 2011 myydyistä romuista 
Tyhmä kun olin enkä tajunnut romun myymisen olevan ansiotuloon verrattavaa tuloa, enkä siis ilmoittanut sitä missään 
Tästä lähtien heitän kaikki raudat, alumiinit ja kuparit yms sekajätteisiin ja paskannan vielä päälle enkä ainakaan Kuusakoski Oy:lle vie mitään.
|
Jos tämä ja seuraava viestisi on tosi, niin kannattaa pikkasen panostaa tilanteen oikaisemiseen! Edes tuo 2010 "veromätky" ei ole toivoton....
Ja tuo on tosi, että jos hommaa tekee "bisneksenä" niin silloin on veronalaista tuloa: Pullon palautuksen kohdalla täysin verovapaata on paluttaa itse tyhjennettyjä/omia pulloja.
Onkohan luonnosta itse kerätyt marjat (sienet) ainoat asiat, mitä voi myydä verovapaasti... olihohan vielä jotain, että välittäjälle, en muista!
Mutta jos myyt satunnaisesti omia romuksi muuttuneita koneita tms. niin se on verovapaata, ainakin jos k.o artikkelit kuuluu ns. koti-irtaimistoksi, ja Koti-irtaimistoa myydään k.o vuonna romut mukaan laskien max. 5000 euron arvosta.
P.S Autoja ei voi myydä romuksi, koska kierrätys/tuotto on lailla luovutettu erään Firman bisneksi

joka ei itsekkään toteuta lain henkeä; "käyttökelpoiset osat kierrätetään varaosina"
Tuosta kierrättämisestä/sen verotuksesta on myös toinen, jos mahdollista vielä surullisempi tapaus; Yhdessä firmassa tuli mm. kuparipitoista "jätettä", jota henkilöstö "iltahommina" perkkasi/puhdisti firman vapaa-ajan toiminnan rahoitukseen: Ja yksi henkilökuntaan kuuluva vei nuo metallit kierrätykseen, ja toi rahat huvitoimikunnalle.... Koko myyntitoiminta räpsähti k.o henkilön lisäbisnekseksi! en tiedä kuinka asiassa loppujen lopuksi kävi.