Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.05.2014, 13:59
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.194
Perusasetus

Meillä on mennyt töissä tänätalvena monta akkua kuorma ja linja-autoista romuksi ja olleet ihan merkki akkuja ja uusia.
Ja just yleensä toinen akku sipannut.

Autot kyllä on ajossa mutta välillä saattaa seistä useamman päivän käyttämättä.

Linja-autoihin laitettu nyt ylläpitolatureita että on lähtövalmiita.
Kun voi välillä tulla pika lähtöjä niin ei tarvi kuskien ettiä apuvirtaa.

Tiedä sitten onko akut huonompia kuin ennen vai mistä johtuu.

Ja iteltä löytyy kans toi Bilteman keltanen 350

__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.05.2014, 20:02
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Akut taitaa olla kunnossa. Ainakin kumpikin latautui täyteen älylaturilla ja vihreää näytti se. Akut yhteen kytkettynä näyttää nyt n. 25,9V jännitettä.

Laitoinpa sitten auton käyntiin ja sittenhän jännite olikin enää 25,0 V ja valot ja puhaltimen kun laittoi päälle, niin putosi 24,8 V. Ei siis lataa ollenkaan.

Tuommoinen laturi siellä on:





Mitenkäs tuota nyt sitten testailee, onko laturi rikki vai lataussäädin?

Latureita kun ei ole juuri tarvinnut ostella, niin onko Boscheissa aina samanlaiset kiinnitysreijät? Siis jos vaikka tuommoisen ostaa tilalle, niin sopiiko:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...A-BOSCH-63615/

Kuvan mukaan ei, mutta eipä kuva välttämättä oikeasta olekaan...

Entäs tuo säädin, onko yleensä laturissa mukana vai pitääkö erikseen ostaa?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.05.2014, 20:42
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Akut taitaa olla kunnossa. Ainakin kumpikin latautui täyteen älylaturilla ja vihreää näytti se. Akut yhteen kytkettynä näyttää nyt n. 25,9V jännitettä.

Laitoinpa sitten auton käyntiin ja sittenhän jännite olikin enää 25,0 V ja valot ja puhaltimen kun laittoi päälle, niin putosi 24,8 V. Ei siis lataa ollenkaan.

Tuommoinen laturi siellä on:





Mitenkäs tuota nyt sitten testailee, onko laturi rikki vai lataussäädin?

Latureita kun ei ole juuri tarvinnut ostella, niin onko Boscheissa aina samanlaiset kiinnitysreijät? Siis jos vaikka tuommoisen ostaa tilalle, niin sopiiko:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...A-BOSCH-63615/

Kuvan mukaan ei, mutta eipä kuva välttämättä oikeasta olekaan...

Entäs tuo säädin, onko yleensä laturissa mukana vai pitääkö erikseen ostaa?
Oisko paha avata tuon säätimen pikkuruuvit ja katsoa sen alta paljastuvien hiilien kunto? Sillä mä aloittaisin...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.05.2014, 00:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Akut taitaa olla kunnossa. Ainakin kumpikin latautui täyteen älylaturilla ja vihreää näytti se. Akut yhteen kytkettynä näyttää nyt n. 25,9V jännitettä.

Laitoinpa sitten auton käyntiin ja sittenhän jännite olikin enää 25,0 V ja valot ja puhaltimen kun laittoi päälle, niin putosi 24,8 V. Ei siis lataa ollenkaan.

Tuommoinen laturi siellä on:





Mitenkäs tuota nyt sitten testailee, onko laturi rikki vai lataussäädin?

Latureita kun ei ole juuri tarvinnut ostella, niin onko Boscheissa aina samanlaiset kiinnitysreijät? Siis jos vaikka tuommoisen ostaa tilalle, niin sopiiko:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...A-BOSCH-63615/

Kuvan mukaan ei, mutta eipä kuva välttämättä oikeasta olekaan...

Entäs tuo säädin, onko yleensä laturissa mukana vai pitääkö erikseen ostaa?
Siis sinulla on tuo vihreä teippi tuossa toisessa pultissa; tuleeko siihen paksumpi johto? ja täsmälleen toisella puolen näkyy eristetty? liitin tuleeko siihen paksumpi johto? Onko koskaan latannut tuolla kytkennällä?
Tuo kaljapullon korkin kokoinen nappi, jossa lukee bosch, joka on kiinni 2:lla +meisseliruuvilla on säädin, tarkista että hiilet on ok.
Mihin tuossa laturissa tulee herätevirtajohto???? sellainen ohut, irrallaan siinä on n. 26 Volttia, kun virta päällä, kun kytketty laturiin, ja hiilet ja säädin ok, niin noin 2 volttia laturin runkoon....
Ja tuo laturi lataa 7 Amppeeria 1500 ankkurikierroksella, ja 27 A 6000 laturin kierroksella. -> jos laturi pyörisi 3x nopeampaa, kuin kampiakseli, niin 500 kierroksella lataa 7 amppeeria.... siis jos esim. 2x140 amppeerin akut on tyhjät, ja mihinkään muuhun, edes lämpömittariin tms. ei mene sähköä, niin tuolla 7 ampperilla menee 20 tuntia, että akut on melkein täynnä.....

ps. käy romulassa katselemassa alkuperäisiä bosch:eja ja katso nimenomaan tuota 7/27 A -arvoa; jos ajelet pienillä kierroksilla niin joku 30/90 A on parempi, kuin 20/110 A. ja tuo Wanha BOSCH on laakeroituna/hiilirenkaat ja hiilet vaihdettuna, paljon kestävämpi mudassa/vedessä/käyttämättä pitkiä aikoja jne kuin tehdasuusi halpis...
ps. minulla on uudehko BOSCH, 10/80 A 24v, ja vain sitä odottamassa, että runko on ehyt, voisi luovuttaa xx/90-100+ korvakkovaurioiselle kuoret...
Siis offikäytössä tuo on ongelma; tyhjäkäynnillä lataa 10 Amppeeria, mutta 4x kierroksilla 80 Amppeeria, alkaa hihnaa vitu... kun reipas? 3 kw imastaan puolityhjiin akkuihin...

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 05.05.2014 15:30
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.05.2014, 21:09
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Alkuperäisessä laturissa tuo vihreällä teipillä merkitty on kierroslukumittarin signaali "W". Toinen pieni liitin sitten on heräte, "D+" ja isoimpaan tulee latausjohto "B+".

Katsoin tänään tuon alkuperäisen laturin hiilet ja oli ihan kunnossa.

Kävin sitten uuden 55A (mukana oli mittauslappu, että 68A antaa täydellä teholla) laturin ostamassa ja sain sen paikalleenkin, kunhan hihnapyörän vaihdoin alkuperäisestä ja kompressorin imuputkea pitää pikkuisen muokata kanssa, kun uusi laturi on pidempi.

Tässä uudessa laturissa on noiden kolmen navan lisäksi myös B- ja D- navat, mutta ne mittasin olevan yhteydessä laturin runkoon ja runko on tukevasti maissa. Niitä vissiin tarttisi, jos ei maadoittuisi kiinnikkeen kautta?

Vaan eipähän alkanut sen paremmin lataamaan! Latauksen merkkivalo toimii oikein. D+ navalla jännite oli käynnissä n. 29 V. Kierroslukumittari toimii oikein. Mutta B+ navalla sitten onkin 90 V jännite!? Sammuksissakin näyttää jotain 100 V ja siitä laskee mittarin kiinni ollessa nollaa kohti. Eikös tuolla navalla pitäisi akkujännite näkyä aina, kun akut on kytketty?

Onkohan mulla nyt latausjohto jostain irti, poikki tai jotain?

Pitää alkaa kytkentäkaaviota tutkimaan, kunhan paine päässä helpottaa... Ei kai muuten niin ottaisikaan päähän, mutta kun monet muutkin hommat seisoo, kun tämä seisoo ja autoa tarttisinkin vähän ajan päästä. Vaan eiköhän se tästä jossain vaiheessa ja varmaan alkuperäinenkin laturi vielä toimiva, ehkä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.05.2014, 21:20
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

katteles maadoituskaapelit alkuun tarkalla silmällä, ja vaikka apukaapeleilla koneen -> runGon ja akkujen välit testiks (ettei maadoittele nyt apulaitteiden ja vaijereiden kautta)


ne sun led taka- / pakkivalotkin paloi silloin Punkalla jotenkin metkasti ?? (ihan kuin vajaalla jännitteellä tekevät)
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.05.2014, 22:02
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Mites tuo onkin taas unohtunut, vaikka oikeestaan siitähän olisi syytä aina aloittaakin sähköongelmissa..! Kun mittaamalla on maadoitettuna, mutta eipä se kerro, onko tosiaan jonkun yhden karvan varassa. Pitääpä vetää maadoitukset apukaapeleilla seuraavana hommana, kun taas kerkiää tähän paneutumaan.

Jos se ei ongelmaa selvitä, niin sitten tuota + puolta tutkimaan. Eikös tuo kuva nyt kerro, että akuilta pitäisi mennä suoraan piuha startille ja sieltä laturille? Ja kun starttaa, niin jos tuolla puolella ongelma, niin sitten startin ja laturin välissä..?

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.05.2014, 05:12
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Alkuperäisessä laturissa tuo vihreällä teipillä merkitty on kierroslukumittarin signaali "W". Toinen pieni liitin sitten on heräte, "D+" ja isoimpaan tulee latausjohto "B+".

Katsoin tänään tuon alkuperäisen laturin hiilet ja oli ihan kunnossa.

Kävin sitten uuden 55A (mukana oli mittauslappu, että 68A antaa täydellä teholla) laturin ostamassa ja sain sen paikalleenkin, kunhan hihnapyörän vaihdoin alkuperäisestä ja kompressorin imuputkea pitää pikkuisen muokata kanssa, kun uusi laturi on pidempi.

Tässä uudessa laturissa on noiden kolmen navan lisäksi myös B- ja D- navat, mutta ne mittasin olevan yhteydessä laturin runkoon ja runko on tukevasti maissa. Niitä vissiin tarttisi, jos ei maadoittuisi kiinnikkeen kautta?

Vaan eipähän alkanut sen paremmin lataamaan! Latauksen merkkivalo toimii oikein. D+ navalla jännite oli käynnissä n. 29 V. Kierroslukumittari toimii oikein. Mutta B+ navalla sitten onkin 90 V jännite!? Sammuksissakin näyttää jotain 100 V ja siitä laskee mittarin kiinni ollessa nollaa kohti. Eikös tuolla navalla pitäisi akkujännite näkyä aina, kun akut on kytketty?

Onkohan mulla nyt latausjohto jostain irti, poikki tai jotain?
Juu...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.05.2014, 23:24
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Se oli se jotain...

Tänään sopivasti työpäiväkin venyi parilla tunnilla ja 19 aikaan olin kotona ja puoli tuntia siitä meninkin taas tän homman pariin.

Mittasin alkuperäisen johdon startin navasta laturille ja eihän se piipannut. No, vikahan löytyi. En edes kuvitellut vanhaa johtoa nykiväni pois, kun menee suojaputkissa useamman risteyksen kautta. Uuden johdon vedin uuteen suojaputkeen ja kytkin ja toiveikkaana kokeilemaan. Eipä kokeillakaan, kun hyttiin ei tule lainkaan sähköä!?

Aikani sitä ihmettelin, kunnes tajusin kokeilla sitä startin päästä irroittamaani johtoa kytkeä takaisin ja sittenhän sähköt löytyikin taas ja homma toimi ajatellusti. Napajännite oli 28,2V tyhjäkäynnillä ja korotetuilla kierroksilla saman verran. Lataa siis taas ja ihan oikeinkin.

Kokoonpanossa meni vähän aikaa, kun oli se kompuran imuputken modifiointi. Eihän siitä mitään tullut kovin helpolla, niin korvasin sitten rautaputken, jossa oli alkujaan kummassakin päässä kumiletkun pätkät, kokonaan kumiletkulla ja mielestäni hyvä tuli! En siitä muuten niin olisi ollut huolissani ja olisihan voinut vaan jonkun suodattimen laittaa imunatsan päähän, mutta kun toinen pää putkesta on imusarjassa ja aika kova metelikin oli ilman putkea.

Vähän sitten vielä tutkin alkuperäistä vikaa, kun suojaputkia seuraamalla näytti se laturin navassa ollut johto menevän kuitenkin hyttiin. Ja niin menikin. Samanlaisia valkoisia johtoja, jotka samalla merkinnälläkin, löytyi sulaketaulun takaa kaksi. Toinen menee tuossa kuvassa näkyvälle mustalle releelle ja toinen peltikuoriselle, missä valkoinen numerotarra.



Paljon on saatu johtoja näinkin yksinkertaiseen autoon...

Liekö tuo musta joku sellainen, joka kytkee latauspiirin? Ei siis ainakaan ollut tuon aiemman kaavion mukainen kytkentä... Nyt ei jaksa kaavioita enempää tutkia, mutta pitää joskus. Vaan jos joku osaisi sanoa, että mikä hyöty siitä on, että tuokin pitää releellä erikseen kytkeä, eikä suoraan startille / akuille?

Vaikka menikin melkein tuohon puoleen yöhön noiden kaikkien turhien ihmettelyjen jälkeen, niin pitäähän jotain positiivistakin löytää. Latausteho tuli tuplattua, varalla on nyt ehjä startti myös, laturin hihna tuli uusittua. 6 mm2 latausjohto tuli päivitettyä 16 mm2 kokoiseen ja taas oppi jotain uuttakin.

Huomenna ehkä taas sitten uusia koitoksia...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.05.2014, 06:37
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Se oli se jotain...

Tänään sopivasti työpäiväkin venyi parilla tunnilla ja 19 aikaan olin kotona ja puoli tuntia siitä meninkin taas tän homman pariin.

Mittasin alkuperäisen johdon startin navasta laturille ja eihän se piipannut. No, vikahan löytyi. En edes kuvitellut vanhaa johtoa nykiväni pois, kun menee suojaputkissa useamman risteyksen kautta. Uuden johdon vedin uuteen suojaputkeen ja kytkin ja toiveikkaana kokeilemaan. Eipä kokeillakaan, kun hyttiin ei tule lainkaan sähköä!?

Aikani sitä ihmettelin, kunnes tajusin kokeilla sitä startin päästä irroittamaani johtoa kytkeä takaisin ja sittenhän sähköt löytyikin taas ja homma toimi ajatellusti. Napajännite oli 28,2V tyhjäkäynnillä ja korotetuilla kierroksilla saman verran. Lataa siis taas ja ihan oikeinkin.

Kokoonpanossa meni vähän aikaa, kun oli se kompuran imuputken modifiointi. Eihän siitä mitään tullut kovin helpolla, niin korvasin sitten rautaputken, jossa oli alkujaan kummassakin päässä kumiletkun pätkät, kokonaan kumiletkulla ja mielestäni hyvä tuli! En siitä muuten niin olisi ollut huolissani ja olisihan voinut vaan jonkun suodattimen laittaa imunatsan päähän, mutta kun toinen pää putkesta on imusarjassa ja aika kova metelikin oli ilman putkea.

Vähän sitten vielä tutkin alkuperäistä vikaa, kun suojaputkia seuraamalla näytti se laturin navassa ollut johto menevän kuitenkin hyttiin. Ja niin menikin. Samanlaisia valkoisia johtoja, jotka samalla merkinnälläkin, löytyi sulaketaulun takaa kaksi. Toinen menee tuossa kuvassa näkyvälle mustalle releelle ja toinen peltikuoriselle, missä valkoinen numerotarra.



Paljon on saatu johtoja näinkin yksinkertaiseen autoon...

Liekö tuo musta joku sellainen, joka kytkee latauspiirin? Ei siis ainakaan ollut tuon aiemman kaavion mukainen kytkentä... Nyt ei jaksa kaavioita enempää tutkia, mutta pitää joskus. Vaan jos joku osaisi sanoa, että mikä hyöty siitä on, että tuokin pitää releellä erikseen kytkeä, eikä suoraan startille / akuille?

Vaikka menikin melkein tuohon puoleen yöhön noiden kaikkien turhien ihmettelyjen jälkeen, niin pitäähän jotain positiivistakin löytää. Latausteho tuli tuplattua, varalla on nyt ehjä startti myös, laturin hihna tuli uusittua. 6 mm2 latausjohto tuli päivitettyä 16 mm2 kokoiseen ja taas oppi jotain uuttakin.

Huomenna ehkä taas sitten uusia koitoksia...
Tuosta startin navasta menevä johto ro 6 vie sähköt kaikkialle muualle autoon ja oisko noi releet vaan muuta kuin latauksen kytkentää? Sun kaavio jää silleen kesken, että näin etänä luettuna jännitys säilyy loppuun asti kun ei tiedä mihin tuo yksi johto 0,5 bl 23 menee ja miten kytkentä jatkuu....

Mukavaa kuitenkin, että auto taas toimii
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 08.05.2014 06:40
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
8.136, fae, maastokuorma-auto, man


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Spider man 4 SL Chit-Chat 1 08.08.2007 13:39
Brave man SamppaFIN Jokes 0 14.11.2002 17:48
Spider-Man mikk0 Movies 0 02.09.2002 22:37
Business man SamppaFIN Jokes 0 22.08.2002 14:14
Man with a problem SamppaFIN Jokes 0 19.08.2002 17:13


Sivu luotu: 12:22 (GMT +2).