Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.04.2014, 13:04
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Juu. Kymmenisen vuotta takaperin useampikin seppä noita vakioniveliä koitti vahvistella. Päästöä pehmeämmäksi tai lämpösovitteella päälle vahvistuksia. Sitten oli hetken muotia Lj:n isommat nivelet. Nyt lienee ongelma jollain lailla hallussa oikeilla cromonivelillä. Hj on vaan isoilla pyörillä aika armoton murroksille. Ja pienillä pyörillä eteneminen on...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.04.2014, 22:53
kallo kallo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.12.12
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 278
Perusasetus

Entä jos sitä murrosta ei nuorruttais, vaan nuorruttais sen vetarin... vetari vähän pehmentäs sitä murrokselle menevää iskua? Eli suomeksi cromovetari

Murroksenhan varmaan täytyy olla kova, että pinnat kestää. En tiedä sitten että jos se ois nuorrutettu ja sitten esimerksi pinnasta nopeasti induktiokarkaistu tjsp? Mutta lieneekö siinä sitten mitään hyötyä, kun lonkkarit ilmeisesti kestää yllättävän paljon
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.04.2014, 00:27
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Jos tohon ois helppoja ratkaisuja, niin joku räkisi jo pattajalla kattoon, tuotettua markkinoille reilun satsin visioitaan...
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.04.2014, 02:38
kallo kallo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.12.12
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 278
Perusasetus

Eikös tuohon kuulu jo olevan helppo ratkaisu..? Tai niin olen ainakin saanut ymmärtää. Siitä en tiedä räkiikö keksijä enää pattajalla..

Viimeksi muokannut kallo : 12.04.2014 02:41
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.04.2014, 07:28
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mun mielestä tarvikemurroksia ei ole lainkaan suunniteltu offiin vaan kutuskestävyys on etusijalla.
Lisäksi osittainen karkaisu voi aiheuttaa ei toivottuja jännityksiä ja rajapintoja materiaaliin.
Jos nyt tosiaan jotain epätoivoista alan testailemaan niin käyn esittämässä suunnitelmani jollekin alan ammattilaiselle.

Esim: lämmitän maljan ja piparin hellan levyllä ja seuraan lämpöä.
Mieluummin kokeilen pidempää aikaa alhaisemmalla lämmöllä kuin toisinpäin.

Vetaria en halua pehmentää, kovuuden ei pitäisi vaikuttaa sen joustavuuteen.

Offi on senverran marginaaliharrastus että en usko cromomurroksen tekijänkään syljeskelevän kattoon.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 12.04.2014 09:43
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.04.2014, 11:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.447
Perusasetus

Pelkästään Pohjois- Amerikassa lasketaan olevan yli 30 miljoonaa offroadharrastajaa, siihen muu maailma päälle. Ei se nyt ihan marginaaliharrastus sentään ole, ja toisaalta noita vahvoja murroksia tarvitaan ihan oikeissakin töissä ympäri maailman

Toki verrattuna niihin määriin mitä on tavallisia autoja niin luvut on pieniä, mutta kyllä nuo valmistajat sentään rahaa tienaa sillä mitä tekee, eihän ne muuten offihommiin noita cromovetareita yms. tekisi. Mielenkiintoinen sinänsä tämä topikki. Oma järkeni sanoisi, että vakionopeusnivelellä malja, kuulat yms. siihen liittyvä saisi olla aika kovaa tavaraa, mutta vetari sitten cromoa joka joustaa ja kestää, ja samalla pehmentää nivelelle tulevaa iskua. Ristikollisissa cromovetareissa taas ei mielestäni haittaa jos myös korvat on kohtuu sitkeää/ joustavaa, ne kun joutuu ottamaan rasitusta vastaan aivan eri tavalla kuin vakionopeusnivel. Ristikkovetarissa oltava aika ehdottomasti kunnon lukkorenkaat, eikä ne avuttomat C- klipsit mitkä irtoaa milloin mistäkin syystä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.04.2014, 17:36
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Joku jolla olisi ylimääräisiä murroksia, voisi kokeilla vetää pillillä murrokseen pitkittäin punahehkusen viivan. Sen jälkeen uuniin 250 asteeseen 9h ja sitten vain villoihin. Ei pitäs kulutuskestävyys kärsiä ja luulen kestävän pitempään. Sen viivan tulee olla maljasta boorin päähän.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.04.2014, 18:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Mun mielestä tarvikemurroksia ei ole lainkaan suunniteltu offiin vaan kutuskestävyys on etusijalla.
Lisäksi osittainen karkaisu voi aiheuttaa ei toivottuja jännityksiä ja rajapintoja materiaaliin.
Jos nyt tosiaan jotain epätoivoista alan testailemaan niin käyn esittämässä suunnitelmani jollekin alan ammattilaiselle.
.
Juurikin tuo pintakarkaisu on ratkaisu silloin, kun halutaan kova pinta ja sitkeä rakenne.
Lähes kaikki voimansiirron teräsosat on pintakarkaistu.

Tuo "alan ammattilainen" on hyvä vaihtoehto.

p.s Ei taida nuo "lonkkaritkaan" kestää jatkuvaa ajoa? jossain törmäsin ongelmaan hdj-80 kohdalla, suosittelivat tekemään jatkuvasta nelivedosta kytkettävän, että kestäisi tienpäällä ajamista.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.04.2014, 21:02
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Se cromohan ei ole joustavampaa kuin vakioakseli, ja vaikka olisikin niin en usko ongelman korjaantuvan vetarin joustolla. Jos vetarin jäykkyydellä olisi olennainen vaikutus nivelen kestävyyteen niin silloin hjn lyhyt puoli rikkoisi niveliä enemmän vetarien pituuseron suhteessa. Onko joku huomannut että näin olisi?

Toisaalta semifloater rikkoisi niveliä enemmän kuin fullfloater akselin poikkipinta-alojen suhteessa, onko joku sellaista huomannut?

Maljan uran pohjalla seinä on n.6mm ja lämpöjäljet menee läpiasti. Mielestäni siinä ei ole kova pinta ja sitkeä rakenne vaan heikoimmassa kohdassa kova läpi miksi se särkyykin iloisesti.
Normaali nivel voi kestää ajoa 100tkm, mulle riittäis maastoajoa 1tkm, silloin ominaisuudet voi olla olennaisesti erilaiset.


Selvennetätkö Kala92 hommaasi, onko tarkoitus siis päästellä noita maljan ohuimpia kohtia vai jotain mystisempää?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj61 murroksen vaihto tomppaa Tekniikka & Jutustelu 2 03.05.2013 14:32
Volvon murroksen rasvaus ismo Tekniikka & Jutustelu 4 14.04.2011 14:49
murroksen malja Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 3 22.08.2009 08:33
Murroksen suojakumi härski Tekniikka & Jutustelu 3 03.09.2008 14:52
volvon murroksen suojakumi? oska80 Tekniikka & Jutustelu 19 18.02.2008 18:04


Sivu luotu: 10:46 (GMT +2).