Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.03.2014, 06:56
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.910
Perusasetus

Tässähän kannattaa huomioida kanssa semmonen juttu että ainakin nuo 80 luvun japsimoottorit jollottaa tyytyväisenä jopa yksiasteöljyillä jos ne on keliin oikeat Ainakin takapotkusen 80 luvun kinkäpin ohjekirjassa oli vielä käyttötaulukko yksiasteöljylle ja "erittäin kylmissä olosuhteissa" 10w-30 oli suotavaa.

Nykynen halvinkin 10w-30 kura täyttää moottorin valmistusajankohdan vaatimukset heittämällä !

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.03.2014, 19:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen Näytä viesti
Tässähän kannattaa huomioida kanssa semmonen juttu että ainakin nuo 80 luvun japsimoottorit jollottaa tyytyväisenä jopa yksiasteöljyillä jos ne on keliin oikeat Ainakin takapotkusen 80 luvun kinkäpin ohjekirjassa oli vielä käyttötaulukko yksiasteöljylle ja "erittäin kylmissä olosuhteissa" 10w-30 oli suotavaa.

Nykynen halvinkin 10w-30 kura täyttää moottorin valmistusajankohdan vaatimukset heittämällä !
Niin täyttääkin MINIMI-vaatimukset, mutta jos/kun muutamalla eurolla saa paljon parempaa voitelua, lue lisää kestoikää, niin ei kannata "säästää", varsinkin kun tuo öljyn hintaero voi tulla säästettyä polttoineen kulutuksessa, kun kitkat on pienemmät.

Ja sitten se, että jos käyttö ei ole "normaalia", niin ongelmat voi ilmetä äkkiä..

Tuossa linkki yhteen hj-60 moottoriongelmaan, joka ainakin osittain on öljyistä lähtöisin http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121697

Jos ajaa paljon maantiellä, ja haluaa nimenomaan säästää öljyn ostossa, niin minä mieluummin jatkaisin vaihtoväliä, kun ostaisin halvinta öljyä, millä ajaisin valmistajan sallimat kilometrit.
Esim. teboilin super HPD (shpd) maksaa vajaa 70e /20 litran (puuilossa, olikohan 15w/40) Siis jos öljytilavuus on 10 litraa, niin vaikea säästää kymmeniä euroja öljynvaihdossa...

Esim. hj-60: 102 hv:n 4 litran koneessa noin 10 litraa öljyä, ja öljynvaihtoväli muistaakseni 5000 km. Tänäpäivänä uusissa autoissa on puolta pienemmässä koneessa lähes tuplatehot, ja öljymäärä puolet; mutta vaihtoväli moninkertainen!

Siis hj-60 saa 2 litraa uutta /öljyä 1000 km (siis 10 litraa 5000 km välein) ja tehoa 102hv.
Pahimmillaan Joku uusi auto saa 0,2 litraa uutta öljyä /1000 km (siis 5 litraa 25 000 km välein)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.03.2014, 18:44
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Eipä ne uudet koneet niillä Longlifeöljyillä kestäkkään. Se paskan määrä moottorin sisällä on aika infernaalinen jo 100tkm ajetussa autossa kun on ajettu pitkällä vaihtovälillä. Kyllähän se toimiva systeemi on jos autolla ajetaan se 150-200tkm ja paalataan sen jälkeen. Ei ole itse ees tarvinnut harkita semmosen auton ostamista jolla on ajettu "Longlife ohjelman mukaan" kun olen auki käyttänyt muutaman kyseisen laisissa autoissa olleen koneen.

Uskoisin että yhtään halvan öljyn takia hajonnutta moottoria ei ole. Väärän öljyntakia kylläkin. Esimerkiksi kesäkelillä henkilöautossa X w30 öljyn ominaisuudet ei riitä, vaan pitää olla vähintään X w40 öljyä, eli kuumankestoa riittävästi. Mitä kapeampi on tuo viskositeetti haitari, sen parempaa öljy on periaatteessa koska sitä ei ole tarvinnut lisäaineistaa niin rankasti (esim 15w40 vs 0w50). Öljyn ensimmäinen numero kertoo öljyn juoksevuuden kylmässä, ja jälkimmäinen kuumassa. Mitä isompi on viimeinen numero, sen paremmin se toimii kuumissa olosuhteissa.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.03.2014, 12:37
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Eipä ne uudet koneet niillä Longlifeöljyillä kestäkkään. Se paskan määrä moottorin sisällä on aika infernaalinen jo 100tkm ajetussa autossa kun on ajettu pitkällä vaihtovälillä. Kyllähän se toimiva systeemi on jos autolla ajetaan se 150-200tkm ja paalataan sen jälkeen. Ei ole itse ees tarvinnut harkita semmosen auton ostamista jolla on ajettu "Longlife ohjelman mukaan" kun olen auki käyttänyt muutaman kyseisen laisissa autoissa olleen koneen.
Mikä sitten on sellainen longlife-huoltoväli että kone menee paskaksi 200tkm ajettuna? Ainakin oman V70 toimii ihan fine 30tkm vaihtovälillä, tosin eihän tuolla ole ajettu kuin vasta 425tkm... Viime kesänä vaihdoin öljyntasoanturin tiivisteen ja samalla kuikuilin lampulla sisään, aikalailla puhtaat alumiinipinnat siellä näkyi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.03.2014, 15:14
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

No kummasti noihinkin venttiilikoneiston osia ja turpoja vaihellaan... Jos ajaa paljon niin tuo longlifeöljy toimii jotenkin (esim taksit), mutta sitten on niitä jotka ajaa samoilla öljyillä sen 3-4 vuotta kun ei tule kilometrejä.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.03.2014, 16:26
Nozzz Nozzz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.10
Sijainti: Siikalatva
Viestit: 107
Perusasetus

Valametteihin tullut laitettua monitran 10w30. uudesta asti ollut 805:ssa 13000h eikä valittamista.
autoihin vähän tapauskohtaisesti. pääosin 5w40 liquimolyt ollut koneissa kun halvempaa entä teboilin diamond diesel. joisakin sitten 10w30 jos tuntuu likimöly kelpaavan liikaa (mersun 3.0 bensa mylly)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.03.2014, 12:44
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Mitä kapeampi on tuo viskositeetti haitari, sen parempaa öljy on periaatteessa koska sitä ei ole tarvinnut lisäaineistaa niin rankasti (esim 15w40 vs 0w50).
Kyl se vaan on niin ettei laajaa viskositeettialuetta tehdä lisäaineilla vaan perusöljyillä, ja yleensä ottaen vielä laadukkaammilla kuin perus 10W-30.

Huonommalla perusöljyllä tiettyjen voiteluluokitusten saavuttaminen sitten kysyy sitä reipasta lisäaineistusta, laadukkaalla perusöljyllä samoihin päästään vähemmillä tai jopa täysin ilman lisäaineita.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mitä öljyä käytätte?? akke Tekniikka & Jutustelu 54 07.02.2008 20:28
MITÄ ÖLJYÄ LAATIKKOON? Tekniikka & Jutustelu 2 30.03.2006 19:53
Mitä öljyä suositte? VonLeka Tekniikka & Jutustelu 38 11.01.2006 16:15
Mitä öljyä vinssiin? Tekniikka & Jutustelu 1 29.11.2005 08:46
Mitä öljyä gazin laatikoihin Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 3 22.10.2005 19:01


Sivu luotu: 22:31 (GMT +2).