Kun katsoo tuota -mäksä- :n katkennutta pinjonia, niin huomio kiinnittyy tuohon perämurikan laippaan, mikä on tarkoitus kiristää laakerivälys nollan alapuolelle; Miten voi näyttää siltä, että on meinannut leikata kiinni? laakeriin?
Jos pitäs arvata tuon vamman syntyhistoria, niin kardaanin ristikoista olisi loppunut liikevara, ja sitten on nitkutellut laakerin paskaksi/mutterin irti, ja aikansa taipuiltua katkeaa, toki siinä suurimmassa rasituksessa.
(minun bj:n takapinjonille kävi noin, kun oli soa ilman sinkkiä! (siis minulla on bj-40 taka-akselin päällä n. 25 cm korkea torni, ja siitä 10mm vinssinvaijerilla lenkki runkoon, ettei pääse taka-akseli kiertymään liikaa eteenpäin vedättäessä. Miksi? siksi että Oulun konttori ei hyväksynyt tukivartta lehtijousilla olevaan akseliin ilman AKE:n lupaa... siis edellisellä vuosituhannella, mutta esim. 38x12,5-15 swampperit 10" vanteella meni läpi, kun pihalla käännellessä ei ottanut minnekkään kiinni)
Jos käytössä on mikroskooppi, niin kannattaa katsoa sillä tuota murtumakohtaa; pahimmillaan näkyy "vuosirenkaat".
Noissa alustamuunnoksissa kannattaa tosiaankin maalata ristikon haarukat/uumat, että näkee heti, jos ristikko pohjaa! Esim. bj-40 ristikkoa pystyy avartamaan huomattavasti pelkällä rälläkällä, kun on vaan tarpeeksi pieniä laikkoja... ja kestää! Tuossa minun bj:n sinkkituetussa taka-akselissa kardaaniin kasvoi juomut, kuin kunnon "meisseliin" verisuonet, kun noilla 38" swamppereilla pienillä paineilla, 4.88 perävälityksillä jne. yritin nypätä hj-60 "suoreiästä" vetämällä kuivalla/tiiviillä soralla: pikkupuolen 2:lla voima loppu-> korvapuusti ikkunan karmilta

-> pikku 1:llä, ja rajoitinta vasten molemmat takaset veti tyhjää, ja etusetkin kun koskivat maahan)
Siis kardaaniputki oli silloin se heikko lenkki, toki ei kääriytynyt suppuun, mutta aika lähellä varmaan oli..