Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
. edit: Tuli muuten vielä mieleen, onkohan nuo alkuperäiset rullalaakerit pinionissa kartiorullat, vai sylinterimäiset? Siinäkin on eroa aika paljon, kartiorulla kantaa luonnollisesti sylinterimäistä paremmin päittäiskuormaa.
.
|
Sylinteri- rullilla olevia en ole koskaan nähnyt vetopyörästössä, mutta bj/hj puolikevennetyssä takavetarissa k.o laakeri on pyöränlaakerina, ja ei ota ollenkaan kuormaa akselinsuuntaisesti, vaan C-sokka hoitaa sen-
Ovat kartiorullalaakereita, ja laakerikirjasta löytyy kuormitettavuus sekä aksiaalisesti että säteittäisesti.
Pinjonin laakereita en ole katsonut, mutta olkatapin laakerissa akselin suuntainen kuormitettavuus oli muistaakseni 3 kertainen orkkiksessa, mitä erimerkkisessä loivemmalla kulmalla, ja rullan vähemmällä olevalla -> kun orkkikset ei kestä kuin reipas 20v, niin tuo tarvike ei kestä varmaan kovin pitkään, Ja voivat tärvellä ulkokoolin vastepinnan, siis akseliputken....
Ja offikäytössähän nuo laakerien voimat ovat aivan eri luokkaa, kuin esim. maantieajossa.
-> Osta kerralla oikeat laakerit, kun ei ne maksakkaan juuri enempää, itse asiassa voi olla jopa halvempia, jos ei ole suhteita...
Ja Myyjän kommentteihin kannattaa suhtautua varauksella....