Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.01.2014, 10:55
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

345Nm on krymppirenkaan lyttäämiseen, jos käytetään uutta krymppirengasta (teoriassa aina pitäisi, mutta ei tosiaan ole iahn välttämättömyys). Tosin tuo lukema on aika pieni siihen, yleensä ohjeissa lukee jotain tyyliin "At least 250lbs/ft for crush sleeve...", mulla taisi yhtä välitystä asentaessa tarvita reilusti yli 400Nm.

Jos käytät uutta krymppirengasta, niin pitää kiristää niin kauan että pinionin esijännitys on oikea. Kun krymppirengas alkaa puristua kasaan, esijännitys kasvaa todella äkkiä, eli hyvin vähän kerrallaan kiristystä ja mittaus aina välissä. Viisarityyppinen momenttiavain on tuossa kova sana, tai sitten pieni kalavaaka ja suoraa vetoa sivulle millä sitten ikinä vääntääkään.

Uusille pinionin laakereille esijännitys on danan pikkuperissä pinionia pyöritettäessä (vetarit ja murikka irrotettuna) n.2-4Nm, vanhoilla laakereilla n.1-2Nm. Eli ei kannata sekoittaa noita kahta momenttia kun on pikkuinen ero


..ja siksipä tuo ohje minkä joskus toisessa topikissa annoin jos ei vaihda krymppiä, kiristää juuri sen verran että välystä ei tunnu, ja siitä hitunen lisää. Ei ole oikea tapa tehdä, mutta ei silloin mene kovin helposti liian kireälle eikä jää myöskään väljäksi. Paras tapa on tiputtaa murikka irti joka tapauksessa, varsinkin jos ei ole ihan varma mitä tekee. Helpompi tuntea onko siellä minkälainen vastus. Ei käytännössä saa kädellä pyörittäessä harata yhtään vastaan, tai laakerit palaa alta aikayksikön. Pinionin mutterin kierteistä aina rasva/ muu paska veks, ja mutteri (vahvalla) lukitteella kiinni.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.01.2014, 11:13
Saimon:n Avatar
Saimon Saimon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.09.07
Sijainti: Kuukanniemi, Lemi, Finland.
Viestit: 105
Question

Hyvä että selvisi, niin en vetäisi vanhaa laakeria ensin 345Nm momenttiin =)

Näkemättä auton alle, en heti hahmota, minkälainen homma on irrottaa vetarit ja perämurikka. Tallissa on tilaa ainakin puoli metriä auton sivuilla, joten ei niitä vetareita ainakaan kokonaan saa pois vedettyä
- Pystyykö tuon tekemään (laiskana ja osaamattomana..) pelkästään perä ilmaan ja renkaat pois -menetelmällä?

Korjausopas antaa tällaista infoa Dana 35:n kohdalla ja vieläpä erillismaininta, etteivät jarrut saa laahata = murikka ja vetarit paikallaan. Siinä tosin otetaan myös pinionin akseli pois stefan vaihdon yhteydessä? Tai sitten tuli häiriö kielten ymmärryksessä..
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	pinion1.jpg‎
Views:	300
Size:	78,4 Kt
ID:	45599   Click image for larger version

Name:	pinion2.jpg‎
Views:	422
Size:	169,9 Kt
ID:	45600  
__________________
* * * * * * * * *
Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.01.2014, 12:45
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Ei tarvitse vetareita ulostaa, mutta jarrut pois, eli rumpu tai levyt pois, ettei mittaa pinionilta jarrujen laahausvoimaa ;-)
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.01.2014, 15:29
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

^- oliskohan se ollut jotain pari newtonia kun vetarit ja murikka lisää tuota vastusta.. jos en väärin muista? Pääasia tosiaan että jarrut ei laahaa, en minä itse ole jaksanut stefan vaihdon yhteydessä vetareita tai murikkaa yleensä irrottaa.

Meinasin lähinnä tuossa yllä sitä, että jos ei ole kokemusta stefan vaihdosta ja/ tai pinionin tarvittavasta kireydestä, niin helpommin tuntee kun ei ole ylimääräistä pyörivää massaa mukana.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.02.2014, 15:26
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Jeepin peilinlämmittimet ei toimi.
Missä muualla on sulakkeita kun repsikan jalkatilassa?
Ja mikä sulake on peilinlämmittimille?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.02.2014, 13:46
Saimon:n Avatar
Saimon Saimon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.09.07
Sijainti: Kuukanniemi, Lemi, Finland.
Viestit: 105
Post

sulakkeet


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Jeepin peilinlämmittimet ei toimi.
Missä muualla on sulakkeita kun repsikan jalkatilassa?
Ja mikä sulake on peilinlämmittimille?
Ainakin omassa ZJ -94:ssa sulakkeita on kojelaudan repsikan puoleisessa päädyssä sekä konetilassa akun vieressä (PDC unit).





Piti oikein käydä kurkkaamassa repsikan jalkatilaan ja sieltä löytyi järjetön johto-hässäkkä Ei tuolta kyllä ainakaan sulaketta vaihdeta kovin helposti.





Korjausoppaan mukaan peilien lämmitys on takalasin lämmityksen kanssa samassa. Sulakekaavioita löytyi netistä useita erilaisia, mutta nämä täsmäävät ainakin omaan kojelaudan sulaketauluun:



Tuosta poimittuna ainakin sulakkeet 19, 20, 23 ja 28 liittyvät takalasin lämmitykseen.

Näissä taitaa olla eroja, koska Ameriiikan sivuistoillakin on kahta eri kuvaa konetilan sulakerasiasta, elikäs PDC:stä (Power Distribution Center)

Konetilan sulakkeet ja releet 1994 5.2 V8 ZJ: (PDC)





Erilainen -96 ZJ PDC kaavio, korjausoppaasta:



Tässä vielä kytkentäkaavion linkki: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...w_defogger.jpg
__________________
* * * * * * * * *
Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.02.2014, 13:51
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Käsittääkseni OBD-I ja OBD-II autoissa on erilaiset PDC:t, sanoin uudemmissa ('96- '98) myös repsikan jalkatilan sulakerasia on hieman eri paikassa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 17:40 (GMT +2).