![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Purupiikin ulkoreunan puolelle on rintattu piikin ohjeellinen alennus tuumissa. Todennäköisesti siellä on numero 25, tarkoittaa 0,025 tuumaa eli 0,65 millimetriä. Männylle voi pikkasen sitä alentaa, ehkä sinne millin hujakoille. Sen matalampaa purupiikkiä ei ole perusteltua käyttää, koska se tuhoaa sahan hallittavuuden täysin. Leikkuutehoa saa semmoisillakin tavoilla, jotka säilyttää jonkinlaisen kontrollin. ![]() Kuvassa on selvyyden vuoksi olennaiset kulmat. Viilauskulmaa voi männylle hiukan lisätä. En nyt tarkalleen tiedä mitä huskin normiketju tarkoittaa, mutta luulen kulman olevan tehdasasetuksena 30°. 35° on todennäköisesti sopiva. Ei yli. Sivulevyn kulmaa loiventamalla saa lisää leikkuunurkkaa hampaaseen. Auttaa pehmeässä puussa, mutta tylsyy nopeammin. Viilatessa kulmaa säädellään sen mukaan, kuinka iso osa viilan ympärysmitasta on hampaan yläpuolella. Mitä alempaa viilataan, sitä loivemmaksi etukulma tulee ja hammas menee silmällä katsoen "haukan nokalle". Kulman jyrkentyessä nurkka häviää ja hammas menee sian seläksi. Jossain 60° ja 85° välillä etukulmien ohjearvot heittelevät. Ketjun myyntipakkaus kannattaa aina säilyttää. Siinä ovat aina kyseisen kettinkin tarkat speksit. Ylälevyn leikkuukulmasta sen verran, että sitä säädellään viilauksen kulmalla laippaan nähden. Huskin ketjuja ei muistaakseni viilata ihan suoraan, vaan loivennetaan, eli työnnetään viilaa 10° kulmassa alhaalta ylöspäin.
Viimeksi muokannut Messätissari : 28.01.2014 18:01 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Muut käytännössä tiesinkin suurin piirtein, mutta nyt selvisi miksi viila ennen sahaamista haluaa olla hieman yläviistossa joissain ketjuissa Nyt tuli mieleen, et jos ite sahailen ja vaihdan uuden ketjun käytän viilaa terässä, mutta en viilaa, et jää jonkin moinen muistikuva viilan asennosta ennen ensimmäistä kiveä. Tänään ilmeisesti tein jotain taas kerran oikein tajuamatta mitä teen/tein en löytänyt oikeaa viilaa vaan työntelin kaariselkäisellä viilalla pari kertaa per hammas, täytyy katella ajan kanssa miltä terä nyt näyttää sahattavuus oli mainio kun pari kuormalavaa ja muuta lautaa pilkoin ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Teräketju kannattaa muuten ihan rohkeasti viilata jo paketista otettaessa (sen jälkeen kun sitä on yön yli liottanut teräketjuöljyssä) Purupiikki on nimittäin uudessa niinsanotusti idioottivarmassa korossa. Kärsii sipaista pikkuisen pois. Hampaan kromausta saa särölle viilalla juuri sen verran, että seuraavalla kerralla viilaus on huomattavasti helpompaa. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Mikä taika tässä on? Vai vähentääkö se venymistä kun tuntuu, et melkein ensimmäisen kaadon jälkeen saha seis ja uudesta ketjusta löysät pois
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Yön yli marinointi varmistaa, että öljy pääsee hiipimään niihin pienempiikin rakosiin, joita ketjussa piisaa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Meitsi on aina lotrannu ölppää suoraan kannusta siihen kärkipyörän juureen tankkauksen ja ketjun tai laipan vaihdon yhteydessä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Näköjään nuita HiFistelyhommia pystyy teräketjuissakin harrastamaan
![]() ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ite laitan tippa kannulla laipan uran täyteen öljyä uuden ketjun laittaessa, mutta täytyypä ruveta uittamaan kaikki uudet ketjut jotka tulee hommattua. Selittää muuten senkin miks uus laippa uudella ketjulla meni vituiksi melkein heti ensimmäisissä puissa ![]() Typerää, ettei totakaan neuvota ketjupaketissa vaan onko siinä takana se, että saadaan ketjuja menemään enemmän. Tosin mielestäni siinä pissitään omaan turvasaappaaseen kun ihmiset vaihtaa merkkiä kunnes kestävin löytyy.
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ei ny liity oikein mitenkään metsätöihin mutta kun hommassa tarvittiin moottorisahaa ja mettäkonetta niin julkaistaan se silti vaikka topicin aloittajan oikeudella...
![]() Päivän erikoiskuljetus... ![]() Tiukemmissa käännöksissä piti pylväs nostaa pankkojen yläpuolelle... ![]() Maisemaa... ![]() Ja se työmaa. Eli laiturin alapalkin vaihto oli siis päivän teemana. Aivan loistava keli ko.hommaan. Aurinko paistoi ja sen verran oli pakkasta ettei haalarit kastunu... ![]() Uusi osa menossa muokattavaksi...Eli pakollinen kyllä nousee kuva. ![]() Ja paikallaa on. Kyllä Veikossa vääntöä löytyy... ![]() Ja auringon viime säteiden hyväillessä maisemaa olikin hyvä valmistautua paluu matkaan...Mutta missä on perälauta??? :mrgreen: ![]() No kuten tarkkasilmäisimmät huomasivatkin niin se oli hävinny jo ensimmäisen ja toisen kuvan välillä...Ja löytyi onneksi paloaseman pihasta eikä tieltä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Eilen kun tulin työhommista kotia vaimon kyydillä tänne Jokikuntaan joskus kymmenen nurkilla illasta, oli Härtsiläntien ja Vanjoen välissä jotain mystistä metsätyötä menossa. Paku parkissa tien vieressä ja syvempää kuulu jotain koneen pauketta ja ryskettä.
Nyt tänään sitten päivällä kävi rekka hakemassa kuormallisen tukkeja. Käyn jalan ja kännykameran kanssa kattomassa kohta onko minkänäköstä muutosta tullu naapurin mailla. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Nojoo, eipä osunu silmään mitään kuvauksellista ja kännykkäkin sano ettei jaksa leikkiä pakkasilmassa. Ihan hakkuun näkönen hakkuuhan siellä oli ilman sen ihmeempää. Täytyy katella josko tulis korvasieniä ja huhtaisieniä.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Turbo topicci | Mappe | Tekniikka & Jutustelu | 165 | 26.09.2016 18:31 |
Mystinen vika samuraissa | JoniS | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.09.2011 11:26 |
Rangen mystinen käyntihäiriö | rangemies | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 24.09.2010 12:44 |
Mystinen ABS-vika | rhm | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.08.2009 19:41 |
Banaani - mystinen herkku | mikk0 | Cooking & Food | 0 | 16.05.2002 12:54 |