Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.01.2014, 16:56
Messätissari:n Avatar
Messätissari Messätissari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.02.13
Sijainti: Joensuu, Severnaja Karelija
Viestit: 114
Perusasetus

Purupiikin ulkoreunan puolelle on rintattu piikin ohjeellinen alennus tuumissa. Todennäköisesti siellä on numero 25, tarkoittaa 0,025 tuumaa eli 0,65 millimetriä. Männylle voi pikkasen sitä alentaa, ehkä sinne millin hujakoille. Sen matalampaa purupiikkiä ei ole perusteltua käyttää, koska se tuhoaa sahan hallittavuuden täysin. Leikkuutehoa saa semmoisillakin tavoilla, jotka säilyttää jonkinlaisen kontrollin.



Kuvassa on selvyyden vuoksi olennaiset kulmat.

Viilauskulmaa voi männylle hiukan lisätä. En nyt tarkalleen tiedä mitä huskin normiketju tarkoittaa, mutta luulen kulman olevan tehdasasetuksena 30°. 35° on todennäköisesti sopiva. Ei yli.

Sivulevyn kulmaa loiventamalla saa lisää leikkuunurkkaa hampaaseen. Auttaa pehmeässä puussa, mutta tylsyy nopeammin. Viilatessa kulmaa säädellään sen mukaan, kuinka iso osa viilan ympärysmitasta on hampaan yläpuolella. Mitä alempaa viilataan, sitä loivemmaksi etukulma tulee ja hammas menee silmällä katsoen "haukan nokalle". Kulman jyrkentyessä nurkka häviää ja hammas menee sian seläksi. Jossain 60° ja 85° välillä etukulmien ohjearvot heittelevät.

Ketjun myyntipakkaus kannattaa aina säilyttää. Siinä ovat aina kyseisen kettinkin tarkat speksit.

Ylälevyn leikkuukulmasta sen verran, että sitä säädellään viilauksen kulmalla laippaan nähden. Huskin ketjuja ei muistaakseni viilata ihan suoraan, vaan loivennetaan, eli työnnetään viilaa 10° kulmassa alhaalta ylöspäin.


Viimeksi muokannut Messätissari : 28.01.2014 18:01
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.01.2014, 19:44
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Messätissari Näytä viesti
Ylälevyn leikkuukulmasta sen verran, että sitä säädellään viilauksen kulmalla laippaan nähden. Huskin ketjuja ei muistaakseni viilata ihan suoraan, vaan loivennetaan, eli työnnetään viilaa 10° kulmassa alhaalta ylöspäin.

Muut käytännössä tiesinkin suurin piirtein, mutta nyt selvisi miksi viila ennen sahaamista haluaa olla hieman yläviistossa joissain ketjuissa

Nyt tuli mieleen, et jos ite sahailen ja vaihdan uuden ketjun käytän viilaa terässä, mutta en viilaa, et jää jonkin moinen muistikuva viilan asennosta ennen ensimmäistä kiveä.




Tänään ilmeisesti tein jotain taas kerran oikein tajuamatta mitä teen/tein en löytänyt oikeaa viilaa vaan työntelin kaariselkäisellä viilalla pari kertaa per hammas, täytyy katella ajan kanssa miltä terä nyt näyttää
sahattavuus oli mainio kun pari kuormalavaa ja muuta lautaa pilkoin
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.01.2014, 18:11
Messätissari:n Avatar
Messätissari Messätissari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.02.13
Sijainti: Joensuu, Severnaja Karelija
Viestit: 114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Muut käytännössä tiesinkin suurin piirtein, mutta nyt selvisi miksi viila ennen sahaamista haluaa olla hieman yläviistossa joissain ketjuissa

Nyt tuli mieleen, et jos ite sahailen ja vaihdan uuden ketjun käytän viilaa terässä, mutta en viilaa, et jää jonkin moinen muistikuva viilan asennosta ennen ensimmäistä kiveä.
En minä sitä epäillyt, ettetkö tietäisi. Mutta aika monella konesahan omistajalla on hiukka hämärä käsitys teräketjun viilauksesta. Että jos jollekulle apua olisi.

Teräketju kannattaa muuten ihan rohkeasti viilata jo paketista otettaessa (sen jälkeen kun sitä on yön yli liottanut teräketjuöljyssä) Purupiikki on nimittäin uudessa niinsanotusti idioottivarmassa korossa. Kärsii sipaista pikkuisen pois. Hampaan kromausta saa särölle viilalla juuri sen verran, että seuraavalla kerralla viilaus on huomattavasti helpompaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.01.2014, 20:59
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Messätissari Näytä viesti
yön yli liottanut teräketjuöljyssä


Mikä taika tässä on?

Vai vähentääkö se venymistä kun tuntuu, et melkein ensimmäisen kaadon jälkeen saha seis ja uudesta ketjusta löysät pois
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.01.2014, 21:42
Messätissari:n Avatar
Messätissari Messätissari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.02.13
Sijainti: Joensuu, Severnaja Karelija
Viestit: 114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Mikä taika tässä on?

Vai vähentääkö se venymistä kun tuntuu, et melkein ensimmäisen kaadon jälkeen saha seis ja uudesta ketjusta löysät pois
Se ketjuhan on uutena aivan kuiva. Sahan öljypumpulla menee aikaa ennen kuin se saa koko kettingin rasvattua. Yllättävän paljon uppoaa öljyä tuommoiseen teräketjuun - yhtä niveltähän se on. Käy aluksi kuumana kuin hellakoukku. Lämpö se ketjun venyttää. Pahinta jälkeä se kuivan ketjun pyörittäminen tekee kuitenkin varmaan laipalle. Kärkipyörä korkkaa jos korkkaa tyypillisesti tuoreen ketjun vaihdon jälkeen.

Yön yli marinointi varmistaa, että öljy pääsee hiipimään niihin pienempiikin rakosiin, joita ketjussa piisaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.01.2014, 22:05
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Meitsi on aina lotrannu ölppää suoraan kannusta siihen kärkipyörän juureen tankkauksen ja ketjun tai laipan vaihdon yhteydessä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.01.2014, 23:11
ITP:n Avatar
ITP ITP ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.06.10
Sijainti: keski-pohjanmaa
Viestit: 137
Perusasetus

Näköjään nuita HiFistelyhommia pystyy teräketjuissakin harrastamaan
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.01.2014, 23:19
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Meitsi on aina lotrannu ölppää suoraan kannusta siihen kärkipyörän juureen tankkauksen ja ketjun tai laipan vaihdon yhteydessä.

Ite laitan tippa kannulla laipan uran täyteen öljyä uuden ketjun laittaessa, mutta täytyypä ruveta uittamaan kaikki uudet ketjut jotka tulee hommattua.

Selittää muuten senkin miks uus laippa uudella ketjulla meni vituiksi melkein heti ensimmäisissä puissa


Typerää, ettei totakaan neuvota ketjupaketissa vaan onko siinä takana se, että saadaan ketjuja menemään enemmän. Tosin mielestäni siinä pissitään omaan turvasaappaaseen kun ihmiset vaihtaa merkkiä kunnes kestävin löytyy.
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.01.2014, 19:49
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Ei ny liity oikein mitenkään metsätöihin mutta kun hommassa tarvittiin moottorisahaa ja mettäkonetta niin julkaistaan se silti vaikka topicin aloittajan oikeudella...

Päivän erikoiskuljetus...



Tiukemmissa käännöksissä piti pylväs nostaa pankkojen yläpuolelle...



Maisemaa...



Ja se työmaa. Eli laiturin alapalkin vaihto oli siis päivän teemana. Aivan loistava keli ko.hommaan. Aurinko paistoi ja sen verran oli pakkasta ettei haalarit kastunu...



Uusi osa menossa muokattavaksi...Eli pakollinen kyllä nousee kuva.



Ja paikallaa on. Kyllä Veikossa vääntöä löytyy...



Ja auringon viime säteiden hyväillessä maisemaa olikin hyvä valmistautua paluu matkaan...Mutta missä on perälauta??? :mrgreen:



No kuten tarkkasilmäisimmät huomasivatkin niin se oli hävinny jo ensimmäisen ja toisen kuvan välillä...Ja löytyi onneksi paloaseman pihasta eikä tieltä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.01.2014, 13:52
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Eilen kun tulin työhommista kotia vaimon kyydillä tänne Jokikuntaan joskus kymmenen nurkilla illasta, oli Härtsiläntien ja Vanjoen välissä jotain mystistä metsätyötä menossa. Paku parkissa tien vieressä ja syvempää kuulu jotain koneen pauketta ja ryskettä.

Nyt tänään sitten päivällä kävi rekka hakemassa kuormallisen tukkeja.

Käyn jalan ja kännykameran kanssa kattomassa kohta onko minkänäköstä muutosta tullu naapurin mailla.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.01.2014, 18:46
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
anssa kattomassa kohta onko minkänäköstä muutosta tullu naapurin mailla.
Nojoo, eipä osunu silmään mitään kuvauksellista ja kännykkäkin sano ettei jaksa leikkiä pakkasilmassa. Ihan hakkuun näkönen hakkuuhan siellä oli ilman sen ihmeempää. Täytyy katella josko tulis korvasieniä ja huhtaisieniä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Turbo topicci Mappe Tekniikka & Jutustelu 165 26.09.2016 18:31
Mystinen vika samuraissa JoniS Tekniikka & Jutustelu 1 08.09.2011 11:26
Rangen mystinen käyntihäiriö rangemies Tekniikka & Jutustelu 29 24.09.2010 12:44
Mystinen ABS-vika rhm Tekniikka & Jutustelu 5 13.08.2009 19:41
Banaani - mystinen herkku mikk0 Cooking & Food 0 16.05.2002 12:54


Sivu luotu: 10:36 (GMT +2).