![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Pitikin tähän avautua kun jännityksellä odottamani katsatuksen päästömittaus tuotti iloisen yllärin. Vuosi sitten kummasteltu kohonnut HC-arvo oli sitten mitä todennäköisemmin kulahtaneen nokka-akselin syytä. Silloin HC:t olivat koholla molemmilla polttoaineilla ja kaasulla homma korostui kun kaasu reagoi voimallisemmin koneen vikoihin. Nyt tuore leima ja HC:t olivat ihanteelliset. Lukuja en ruvennut painamaan mieleeni mutta vuosi sitten mentiin jo lähelle hyväksyttävän ylärajaa. Ukko mittas päästöt ja ne olivat ok joten en ruvennut enempää kyselemään. Lesson #1: älä kysele leimalla mitään... Muuta dramaattista tuolle ei ole tehty kuin ehjä nokka-akseli sileän tilalle. (+toki muutkin remppajutut mutta niissä ei mitään selvää vikaa) Hyvin on piiras turissut menemään komea höyryhäntä perässä. Vähän pidempään joutuu näin kylmällä ajelemaan ennenkuin vetää puhtaasti kaasulla, toi Autogas:n systeemi on vähän kankean oloinen ihannekelien ulkopuolella. Vaatii hetkisen aina opetteluun. 70tkm vedetty kaasulla, eikä laitteistossa mitään vikoja.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. Viimeksi muokannut AVRO : 24.01.2014 16:14 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Taas tässä pakkasilla ihmetyttäny tuo kaasun kulutuksen lisä, kesäaikaan tolla mun tötteröllä pääsee isommin yrittämättä 7.2-7.5 kg/100 km lukemiin seka-ajossa. Ilmojen kylmetessä tuppaa kulutus lisääntymään herkästi, vaikka näennäisesti bensapuolelta ScanGaugeII:n laskema keskikulutus on aika liki samaa mitä kesällä, nyt tosin näillä pakkasilla n. 1.5 l/100 km isompi eli alle 10% lisäys.
Nyt nääs menee jopa 9.5 kg/100 km, eli jopa 30% enemmän, vaikka Webastolla lämmittäiski koneen ennen lähtöä. Tankilla saa n. 180 bar paineella 15 kg, kesällä 220 bar ja 14.5 kg tuohon 90-litran puteliin. Eli vaikka saa 0.5 kg enempi, sillä ajaa 40-50 km vähemmän. Kone ei pyöri rikkaalla, välillä jopa seos liian laiha -herjaa heittänyt. Ajatuksia, vastaavia kokemuksia, onko mitään tehtävissä? |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Ihan arvailua, mutta voisiko kaasun jäähdyttävä vaikutus merkitä noin paljon?
Kylmästä säiliöstä purkautuminen moottoriin ja sen lämmittäminen vie energiaa..?
__________________
RASOR |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Ei kai sitä palavan aineen, varsinkaan kaasumaisessa muodossa olevan, lämmittäminen energiaa tarvii... sitä paitsi se lämpenee jo paineenalentimessa lämppärin letkuista haaroitetulla kierrolla. Ja jos suuttimet hidastuis pakkasessa, seos olis varmaan liian rikas. Tietty jos ne ihan väärään aikaan avautuu... hmm?
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
En ole mitenkään perehtynyt näihin juttuihin, mutta paineen purkautuessa kaasuthan jäähtyy. Vaikka olisi se esilämmitin, niin moottorista se ottaa lämpönsä.
Hyvä esimerkki on minun töissä käytössä olevat paineilmakoneet. Vaikkei painetta ole kuin 6bar, niin laitteet menee huuruun ja toisinaan hanskat jäätyy työkaluihin kiinni. ![]() Paljonko mahtaa kaasut jäähtyä 200bar->imusarjanpaineeseen mennessä, jos säiliön lämpö on -15C?
__________________
RASOR |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Vaikea uskoa tuohon jäähtymiseen, koska luulisi silloin hidastavan selvästi moottorin lämpenemistä.
Itselläni kone lämpiää samassa ajassa kaasulla ja bensalla (salavalikosta katsottuna ei sinne päin näytävästä viisarista). |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Voisko tässä olla jotain yhteyttä muutenkin jäykän auton liikutteluun inan pienemmällä tarjolla olevalla teholla? Voimansiirto tietysti lämpenee ajon myötä jonkin verran, mutta tuskin kuitenkaan kesälukemiin.
Matti onkin jaksanut numeroita pyöritellä, samansuuntaisia lukemia mullakin ihan rukkasella ajatellen kun toimintasäde putoaa pakkasilla vaikka ajelen melkein aina näitä samoja urautuneen uria.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Unimoggeja ja jutustelua aiheesta | pee | Tekniikka & Jutustelu | 694 | 26.07.2025 22:25 |
| Jutustelua Xenoneista | ärjyy70 | Tekniikka & Jutustelu | 178 | 11.03.2016 14:05 |
| Jutustelua | Elmo | Jokes | 0 | 21.08.2006 12:33 |
| Pieniä huomioita ( jutustelua) | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.09.2004 18:06 |
| Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.09.2004 20:00 |