![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ite jonkun verran joko einhell tai sit lidl teroittimella niin ei ainakaan mielestäni terässä kovin hyvin pysy, mutta kiveen tai naulaan ajetun terän sillä korjaa helposti Onkos kellään tietoa mistä niitä palokunta-teriä sais jotka on kovametalli palalla ![]() kestää kuulemma leikellä naulat ja hiekka-kattohuovat Maksaahan se enemmän, mut maksaa se teroittelukin jos purkulautoja kattilaan pilkkoo
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Koitapa puukkosahaa ja siihen jokin soppeli terä niin ei pitäis ahdistaa niin paljoa ja hintakin on kohtuullinen ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ite tehtyä giljotiinia tai hiertogiljotiinia olen ajatellut rakennella, mut ei oikeen ole aineksia ja inspistä ![]() tai kuorkin vanne olis, muttei sopivaa akselia ![]() Olisi nopea lautoja tai ranteen paksua rankaa ja oksia pilkkoa jos nopeus olisi katkaisu/sekunti
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ei se ny tonneja maksa. Tai semmonen mikä menee kiviseinään saattaa maksaakkin...
E. Lappeenrannassa urheilu Koskimies toimittaa tuota kovapala ketjua. Hinta ei vielä selvinny mutta viimeksi oli pitäny ottaa metritavarana ja koko kieppi. Kertoi kaluston hoitaja.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 23.01.2014 21:04 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tässä varmaan puhutaan jostain muunlaisesta kovapalaketjusta kuin vaikka tuommoinen?
http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=104/289 Ei olisi kauhean kallis, jos hiekkaisia puita paremmin sietäisi, kuin tavallinen ketju. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Joskus yritimme myrskytuhojen korjuussa hienorakeisella maaperällä ratkaista hiekkaisten tyvien ongelmaa karkaistuilla kovametalliketjuilla. Oregonilaisia taisivat olla. Niitä kuulemma palokunnatkin nykyään käyttävät, kun ns. luotiketju (kovapalaketju) taisi tehdä liikaa haavereita. Hiekkaa ne karkaistut ketjut eivät niin paljon paremmin sietäneet kuin tavallinen ketju, että olisi kannattanut teroituttamassa niitä käyttää. (Karkaistun ketjun pystyy timanttilaikalla teroittamaan - kovapalaketjua ei ollenkaan) Teimmekin sitten pitemmät kannot. Viimeksi muokannut Messätissari : 23.01.2014 22:52 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tätä itsekkin epäilen tai sitten vaan huskun terät on paskoja uus laippa ainakaan ei kestänyt tankillista suorana ![]() ![]() ![]() partnerin orginaali kärsi kun koivu pyörähti kaatuessa ja laippa hieman kaartui, mutta sahattiin silläkin pitkään kun tuttu pokkarilla näpisteli ketju-uraa ja penkissä millisellä laikalla suoristi ketju-uran. Ja partnerin orkkis laippa kävi ennen kierähdystä kuumanakin hanskat kädessä otin ketjun pois ja sormet poltin kun laippaa hanskatta rupesin pöydälle nostamaan, eikä se edes kiertynyt lämmityksestä maalit tosin lähti ja kauniita värejä laippaan tuli koristeeksi ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
muistais vain minkä niminen pulju,terottelee moton ja sahan ketjuja, |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Liekö tuo Kivioja siellä Nivalassa?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Täälläkin kun on monenlaisia osaajia, niin kysynpä onko jollakulla infoa/kalustoa liittyen moposahan teräketjun kanttiteroitukseen?
Tuommoiselta se näyttää... Pääsin joitakin vuosia sitten kokeilemaan kantikasta ketjua. Sepä imaisi terästä puuhun että ranteet rutisi ja puru pöllysi kuin lumimyräkässä. Halleluja! Ihan niin kuin olisin myynyt sieluriepuni viholaiselle. Nyt meinaan polttelee aivan sairaasti saada omaakin ketjuvarustusta siihen kuosiin. Käsin hinkutukset lattaviilalla osoittavat, että koneen kanttiketjun kanssa tarvitsee. Sopivaa ketjua saa helposti. No, lähin kanttiteroituskone minkä tiedän löytyy tullimuurin takaa Sveitsistä. Nicht gut! Ei kykene juustonkeittäjien hintoihin + tullit. Pakko se on myöntää, että on se mullakin tämä homma kintaasta lipsahtanut. Ja lapanen vielä yksin tein hankeen... |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Siis mikä tuossa poikkeaa normaalista?
![]()
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Tuosta varmaan näkyy paremmin. Leikkuuhampaan kulma on siis terävä, eikä pyöreä.
|
#15
|
|||
|
|||
![]() Arvailua teräketjun leikkuuhampaan materiasta yms...
-80 luvulla korjasin-/ja tein- noita ketjuja parhaimmillaan(pahimmillaan) ihan pala palalta....
Lainaus:
Käsittäänseni (lähes?) kaikki teräketjut on karkaistu ja tuolla moottorisahanviilalla tulee itsekkin arvioitua kovuutta. Vai tehdäänkö nuo leikkuuhampaat (nykyään?) jostain erikoisteräksestä ilman lämpökäsittelyä/karkaisua? ns. pikaterästä nuo tuskin on? Ja edelleen arvailua... Nuo konesahan leikkuuhampaat on pakosta? karkaistu niin pehmeäksi, että hammas ei murru esim. kuivassa kuusenoksassa? ja jos sattuu hipasemaan kiveen, niin kaikki tylsyy... ja jos kovaksi karkaistu, niin normaali viilalla ei voi mitään -> siis joko ammattilaiselle rahalla teroitettavaksi, tai sitten sen verran pehmeämpi karkaisu, että normi viilaa uskoo... kestoikä kuitenkin tulee jossain vaiheessa täyteen ketjun veneymisestä/kulumisesta? P.S Eipä vielä ole tullut kovapalaa vastaan, mihin timanttilaikka ei olisi pystynyt... siis sorvin kovapalateriä joskus tullut muotoiltua/teroitettua ja iskuvasaran teriinkin on tullut uusi halkaisija. Lainaus:
Mutta siinä oli joku ongelma, olikohan jopa tuo "kuiva kuusen oksa-" ja muistaakseni se tuppasi karsiessa haukata, siis ei kulkenut rungon kylkeä "kuin rasvattu" Ja edelleenkin vanhoja muisteloja: Tuo ""Sepä imaisi terästä puuhun että ranteet rutisi ja puru pöllysi kuin lumimyräkässä"" kertoo juurikin..."" -siitä, että k.o leikkuutapahtumaan ja puuhun nähden terän leikko- ja teroituskulma on ollut kohdallaan, samoin kuin tuo "välttämätön paha", siis muhahammas: sen "liukupituutta" ja kulmia muuttamalla voidaan hienosäätää muhahampaan korkeuden "tarjoamaa" lastuamismahdollisuutta tuolle leikkuu hampaalla.... Ja nimenomaan oikealla ketjun KIREYDELLÄ! ja kaikki nuo pitää "säätää" puun kovuuden, -jäätyneisyyden, -paksuuden ja työstösuunnan mukaan.... -> Nyt muutaman vuosikymmenen aikana/jälkeen teroitan terän viilaamalla, pari-kolme työntöä per hammas, ja jos terä "pierasee/parkasee", niin sitten tuolla halpismallin teroituskoneella teen ns. "roskapuuteräketjun", ja kyllä pätkii milli//tuumamittasta rupulipäisiä halkoja Grilliin... Toki muutamassa vuosikymmenessä voi tapahtua muutakin, kun markkinoille tulee kull*** värisillä leikkuuhampailla oleva saha ![]() ![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]()
No tommonen kantikas teroitus syntyy vaikka pikku rälläkällä ja katkaisulaikalla. Ja sitäkin on tullu tehtyä kun pilkoin purkulautoja saunapuiksi ja nauloja löytyi tuon tuostakin. Mielestäni se toimi ihan jees hyvin ja oli nopea ja kätevä.Kahvipöydässä kun asiaa kerroin niin meitsiä pidettiin taas kerran hölmönä....mutta kannattaa kokeilla.
Ja mm. tuon teroituksen takia on se makitan 18V akku rälläkkäkin toivomuslistalla.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kovapalaketjuissa siis siihen leikkuuhampaaseen on juotettu jostain eri metallista työstöpinta kokonaan. Niitä ei nuo teroituspajat tunnu ottavan vastaan. Jonkun erikoiskoneen tarttee. Pelastuskäytössä on kuulemma se, että kun rautaa semmoisella leikkaa, niin kovapaloilla on taipumus lennellä kuikkaan. Ketjun pinnoitukseenhan se teroitus perustuu. Eli leikkuuhampaan viilattava pinta on pehmeämpää metallia kuin pinnoitus. Kanttiteroitus on siinä mielessä radikaalisti erilainen kuin pyöreä, että viilaussuunta on päinvastainen. Pyöröviilalla vetäistään ikäänkuin lastua kromauksesta, kanttiviilalla hiotaan se tasaiseksi. Och samma på svenska, eli teroituskoneen laikka pyörii eri suuntaan. Jee, toisen käden tietona olen kuullut, että kasarilla on tätä Härmässäkin käytetty. Silloinhan sitä urakka-ukkelit tienasi seteleitä hakkuulla. Hienoa kuulla vähän silminnäkijänkin kertomusta. Kanttiteroituksen speksithän ovat helkkarin tarkat. Sen takia vapaan käden vetelyt ei tahdo toimia niin kuin pitäis. Tuommoisia kulmia, paljon ei voi poiketa. Kyllähän tämä on naurettavaksi täydellisen ketjun metsästykseksi mulla mennyt. Sanotaan näin, että nykyiset huippuketjut, kuten Stihlin RS tai Oregonin L-kettinkit ovat jo kaupan hyllystä ihan kohtalaisia. Purupiikin ja leikkuuhampaan hienosäädöllä niistä saa hyvän ketjun aikaan - laadukkaalla tarkkuusteroituskoneella ne saa hyvinä pysymään loppuun asti. Erinomaisesta ketjusta olen siis valitettavasti pienen maistiaisen saanut. Täydellistähän ei koskaan pysty tavoittamaan... Viimeksi muokannut Messätissari : 25.01.2014 13:44 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Turbo topicci | Mappe | Tekniikka & Jutustelu | 165 | 26.09.2016 18:31 |
Mystinen vika samuraissa | JoniS | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.09.2011 11:26 |
Rangen mystinen käyntihäiriö | rangemies | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 24.09.2010 12:44 |
Mystinen ABS-vika | rhm | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.08.2009 19:41 |
Banaani - mystinen herkku | mikk0 | Cooking & Food | 0 | 16.05.2002 12:54 |