|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#376
|
|||
|
|||
Lainaus:
Niimpä tietysti
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#377
|
||||
|
||||
En kyllä tuos polttoainesäiliöhommassa suuremmin murehtis paluulinjan paineesta. Eikai tässä nyt sentään mitään vesitornia olla tekemässä
|
#378
|
||||
|
||||
Nyt kun näyttää edes vähän talvelle, niin pitäähän paksuihin kinoksiin varautua!
18 vuotta oli siitä, kun viimeksi olin tuollaiset ketjut laittanut paikoilleen, niin piti vähän muistella... Ja pitihän nuo ketjut kokeillakin, että ovat ehjät ja sopivat. Laitanpa tähän muutaman kuvankin, jos jollain muullakin hiukan aikaa vierähtänyt viime ketjujen laitosta maastokuorkkiin. Ensin ketjut levälleen piikkipuoli ylöspäin ja kiristinpää edellä. Pyörähtäneet lenkit kannattaa käännellä oikein päin, etteivät ketjua lyhennä. Sitten ketju keskimmäisistä ketjuista renkaan kuvioon kiinni. Sitten autoa eteenpäin, että ketjut nousee renkaalle. Kannattaa muutaman kerran pysähtyä ja katella, että nousevat hyvin ja sivuketjut menee renkaan sivuille. Tuossa vaiheessa sitten ketjun lukot kiinni. Ensin keskiketjujen lenkit, sitten sivuketjusta se puoli, mikä tulee lenkillä kiinni ja lopuksi kiristinpuoli. Ylimääräiset ketjunpätkät ja kiristin vielä rautalangalla kiinni varmistukseksi. No eihän tämä taas ihan noin helposti sujunut... Ihmettelin, miksi ketjuista oli muutama sakkeli availtu ja irti. No, toinen ketju meni ihan nätisti paikalleen, kunhan yhden lenkin lyhennyksen olin pidentänyt alkuperäiseen mittaan. Toisessa ketjussa ei sitten lyhennystä ollutkaan ja sitä saikin vääntää sorkkaraudalla, että sai ne keskiketjujen lukot kiinni. Oisko ollut kuluneemmissa renkaissa aiemmin, kun tuo toinen vaikuttaa lenkin liian lyhyeltä. No, jouduin itsekin aukomaan sakkeleita, että sen tiukemman ketjun sain pois renkaalta... Onneksi mulla on vielä yksi ketju, niin jospa se olisi sopivampi. Niin paljon meni aikaa ja intoa tuon lyhyen ketjun kanssa painiessa, että jäi ketjujen paikan teko autoon vielä tulevaisuuteen. Tai no, kiinnikkeet on tehtynä, mutta ne pitää paikoilleen vielä laittaa. Ehkä sitten huomenna. |
#379
|
||||
|
||||
Eipä tullut tänään kylmä hommissa pihalla, vaikka sitä vähän aattelinkin ensin...
Ensin koukkuja lavan etureunaan: Sitten tulikin lämmin, että niihin koukkuihin sai täytettä. Kauhean kevyitä yksinään kiskoa lavalle noita ketjuja... Mutta nyt on talvivarustelua. Kolmannesta ketjusta puuttuikin pari sakkelia, niin se ei vielä tuonne päätynyt. Pitää käydä muutama ostamassa varallekin. Tämmöisetkin oli ilmestynyt jossain vaiheessa päivää mun työpaikalle. Nämäkin aattelin tähän autoon asennella, kun jossain vaiheessa tuli mieleen, että voisi olla hyvät ja kivat. Kunhan taas aika ja into vaan kohtaa... |
#380
|
|||
|
|||
Vuosia sitten olin säkylässä UNIFIL2 autokoulussa missä uudistettiin kortit. Rastina oli ketjujen laitto. Kouluttajan aloitus oli lyhyt ja ytimekäs: ketjut voi laittaa oikein tai väärin. Tulen opettamaan oikean tavan.
|
#381
|
||||
|
||||
Mites se oikea tapa oli? Kun omista muistikuvista tuollaisen kaivelin, mutta on saattanut jotain unohtuakin...
|
#382
|
|||
|
|||
En enää muista
|
#383
|
||||
|
||||
Mulla on pari 14.00-20 renkaan piikkiketjua, samantyyliset kuin sulla. Yksi ketju sopii juuri ja juuri 20 litran avattuun öljypyttyyn, ja painaa 40 kg.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#384
|
|||
|
|||
Lainaus:
Auto ketjun yli melkein loppuun. Rautalangalla kiinni kulutuspintaan. Hitaasti eteenpain ja toinen auttaa ja selvittaa ketjua koko ajan. Jos teet kuten teit, ketju jaa jalkeen ja jaa lyhyeksi, kuvissa nakyy miten sivuketjut osoittavat eteenpain=ei hyva. Ketjun on noustava, ei laahattava. Sisa ketju kiinni sitten ulkoketju. Katso myos pyorimissuunta, etta ketjulukko osoittaa "jouhevasti" eteenpain ei vastakarvaan. Muutama ajolenkki rauhallisesti ja kiristys muutaman kerran joka ajon jalkeen. Tehokkain kiristys on sateittaisesti esim liinoilla ulko puolelta. Ossaan laittaa ketjut, mutten ossaa opettaa, sorry. |
#385
|
||||
|
||||
Lainaus:
Viimeksi muokannut mki : 17.01.2014 20:40 |
#386
|
|||
|
|||
Ite traktoriin eteen ketjuja laitettaessa huomasin, et kun kierroksen pari pyöräyttää rengas ilmassa niin saa kiristää
Muistaakseni kuorma-autoon katurenkaaseen ite laitoin, niin että ajoin ketjun päälle keskelle ja siitä narulla hilasin molemmat puolet ylös, ei ehkä helpoin, mutta itestä ainakin silloin toimivin konsti. Paskan vertaa niistä ketjuista tosin hyötyä ollut kun parisessa yksikkö ketjut niin ketju rouhaisi itelleen kolon ja sit pyöri tyhjää
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#387
|
|||
|
|||
eikös noi saa nakattua renkaan päälle kuin tikapuu/siksak gunnebot vetosten päälle?
Tuohan on ajatuksena sama kuin mehtäkonneenrenkaalle ketingin laitto. |
#388
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lukot kattelin kyllä tuossakin, että jäävät "myötäkarvaan". Tuo kyllä varmaan helpottaa lukkojen kiinnitystä, että kulutuspinnalta sivuille tulevat ketjut tulevat suoraan sivullepäin. Tuossa yksin turatessa ei vaan koko aikaa voinut asetella ja sitten ne meni tuolleen. Eikös ne nyt kuitenkin kuulu saada ilman liinakiristyksiä oikealle kireydelle. Tai siis ei liian kireelläkään kai hyvä? Ainakin armeijassa ajeltiin maseilla useita päiviä yhdellä asennuksella ilman lisäkiristyksiä eikä ongelmia ollut. Lainaus:
Lainaus:
Ei kuulosta mukavalle nostella noita ketjuja renkaan päälle ainakaan yksin. Sen verran ne kuitenkin painaa. Vaikka oishan siinä hyvä asetella. |
#389
|
||||
|
||||
Tänään tämä oli pitkästä aikaa hyötykäytössä, kun piti työpaikalta pelastaa rom... eikun aarteita!
Työmatka vaan venyi tunnilla, kun kulkupuoli heikkeni matkalla kovasti. Aattelin, että jos kesädieselin jämät vaikka hyytyy suodattimiin tai jossain jäätä, kun kävi tyhjäkäyntiä ja sen jälkeen hetken ajoakin, mutta sitten hyytyi polttoainepulaan. Pääsin sitten yhden korjaamon pihaan ja sieltä kävin ostamassa jäänestoa ja parafiininsulatusainetta. Auton luokse takaisin tullessa huomasin, että tiputteleepa polttoainetta siinä tyhjäkäynnillä ollessaan... Siirtopumpun letkut on vissiin eläväistä sorttia, kun pakkasessa oli klemmarit niin löystyneet, että sieltähän se ilmaa hori sekaan. Vaan ei tullut kylmä puuhatessa, kun ei ihan tasaisella paikalla ollut auto ja hytti on kipattava käsin... Ovet kun avasi, niin just kuitenkin yksin jaksoi. Klemmarit tiukalle ja taas pelasi hyvin. Pitänee tuohonkin asiaan paneutua, että ei tartte tienpäällä kiristellä enää. Joten jos jonkun lukijan tientukkona olin alkumatkasta, niin johtui teknisistä ongelmista! |
#390
|
||||
|
||||
[QUOTE=vmt;1093208]
Eikös ne nyt kuitenkin kuulu saada ilman liinakiristyksiä oikealle kireydelle. Tai siis ei liian kireelläkään kai hyvä? Ainakin armeijassa ajeltiin maseilla useita päiviä yhdellä asennuksella ilman lisäkiristyksiä eikä ongelmia ollut. Juu, ei saa liian piukkaan laittaa ketjuja. Ketjun kuuluu "pyöriä" renkaan päällä pikkuhiljaa, ettei hierrä ajan kanssa kulumia/reikiä siihen. Muutamia traktorin renkaita tullut vastaan joissa ollut liian piukat ketjut, vähän kun rotta olisi lounastanut 20 cm:n välein. Jostain kuullut säännön että traktorin ketjun ja renkaan väliin kuuluu mahtua käsi nyrkissä, niin on sopivalla kireydellä. Kuorma-autossa ehkä puolikas nyrkki?? |
#391
|
||||
|
||||
Lainaus:
http://www.youtube.com/watch?v=LYldqCux_E0 Enkä mä varmaan kovin väärin ole tehnyt, kun ketjuvalmistajan ohje aika samanlaisen tavan näköjään antaa ainakin näöltään saman tyyppisille ketjuille. Pitää vaan siis hiukan hioa/muistella tekniikkaa, kuten tuossa edellä vähän aattelinkin noiden eri tapojen vaikutuksista. |
#392
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lähinnä sitä tarkoitin, et saattaa joutua kiristämään, mut senhän näytkin jo tietävän, joskus tuli vastaan juttua, et joku kuski intissä oli nakannut ketjut päälle ja lähtenyt ajelemaan hetken kuluttua ei ollut takana jarruja ja ketjut akselin ympärillä
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#393
|
||||
|
||||
[QUOTE=vmt;1093233]Tässä haeskelin, että millaisia ohjeita löytyy, niin tuossa ainakin kerrotaan, että traktorin ketjujen sivuketjun väliin pitäisi se nyrkki tosiaan mahtua:
http://www.youtube.com/watch?v=LYldqCux_E0 QUOTE] joskus tehtiin tuolleesti että reunat oli noin väljällä, niin tahto kerätä kaikki karahkat metässä ketjun ja kumin väliin ja tiellä ajaessa ketju piti mahotonta hölskettä... Sitte alettiin kiriä reunat niin tiukkaan ku saatiin ja keskeltä väljiksi niin ei paakkuunnu lumi ketjuihin ja karahkat ei menny kumin ja ketjun välliin.
__________________
Jeep ISORY |
#394
|
||||
|
||||
jos ketjut jaksaa heittää niskaan (kuorma-auton paripyöräketjut) niin päälle vaan ja ajeta (jauhatetaan) vähä yli. Lukot kiinni ja menoksi.
Traktoriin sitten päin tai toisin, lähelle tulee päät. Eli pitkälleen maaha, pikaliinalla kiinni, ja ajetaan yli. Molemmin päin oon tryggit vetäny, en oo eroa huomannu. Viimeksi muokannut Viipo : 18.01.2014 03:20 |
#395
|
||||
|
||||
Tänään oli sen verran kylmä, että ei oikein viitsinyt, kun ohjelmassa ois ollut sähköhommia...
Kävin vähän ajelemassa autoa lämpimäksi ja ostamassa kasseja, mihin sai penkkien taakse kertyneet romut hallitumpaan järjestykseen. Aiemminkin jo pitänyt tutkia, miksi lämppäri ei puhalla kuin haaleaa ilmaa. Nyt sitten tuli mittailtua vähän. Lämppärille tulevan ja menevän letkun lämpötilat olivat n. 40 ja 43 astetta, vaikka moottorin lämpö oli n. 70 astetta. Lämmönsäätöhanassa on virtaussuunta merkittynä (kennolle päin), mutta se letku oli tuo kylmempi... Pitäisi vissiin jaksaa mönkiä kattelemaan, mistä ne letkut tulee ja menee. Kenno oli ihan puhdas, kun siihen kurkkasin. Ideoita, miten tuo tuolleen? Jaa, niin kun nyt kylmä ollut, niin savu hävinnyt, niin varttikierros piti syöttöä lisäillä ja piristihän se taas kulkua (vähän). Viimeksi muokannut vmt : 19.01.2014 19:07 Perustelu: tarkennus |
#396
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#397
|
||||
|
||||
kenno / letku tukossa
kyllä pitäis: - kuumempana tulla - kylmempänä lähteä ei 3 asteen ero paljoa lämpöä kabiiniin tuota ... pystyyks vaihtamaan päikseen letkut eli kiertosuunnan kennolla ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#398
|
||||
|
||||
Lainaus:
Täytyy tutkia niitä letkujen lähtöjä, kun pitäisi mielestäni kuumempaa vettä tullakin. Pitänee huomenna laittaa paljon päälle ja käydä mönkimässä. |
#399
|
||||
|
||||
kenno tukossa ilmavirran suuntaan ...
letku / hana virtaussuuntaan ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#400
|
|||
|
|||
Oma tekniikka noissa on, että renkaan taakse ketju pitkälleen, liinalla vanteeseen kiinni ja ajetaan eteenpäin. Rengas kelaa ketjun päälleen. Pari-kolme kertaa per kierros tulee reunoja oikaistua, jos tekee yksin. Kun liitoskohta on suoraan takana, niin siihen seis ja päät yhteen. Ensin keskilenkit, sitten sisäsivu ja viimeksi ulkosivu.
__________________
Jukka |
|
Luokat |
8.136, fae, maastokuorma-auto, man |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Spider man 4 | SL | Chit-Chat | 1 | 08.08.2007 13:39 |
Brave man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 14.11.2002 17:48 |
Spider-Man | mikk0 | Movies | 0 | 02.09.2002 22:37 |
Business man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 22.08.2002 14:14 |
Man with a problem | SamppaFIN | Jokes | 0 | 19.08.2002 17:13 |