Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.12.2013, 02:41
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

eikös pasissa ollu LV317 eli "vaunuradio" ihan vakikamaa, vai onkohan kosovon vaunut ollu sitten jotain spesiaaleja, mutta kun jotenki kummittelee, että inttiaikaan noissa oli radiot ja niillä jotain jopa joskus molotettiinkin tuo 611 joutas heittää huidun helvettiin, on ehkä suomen historian paskin kone kylmäkäynnistymään :P

__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.12.2013, 07:37
Clint:n Avatar
Clint Clint ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Koski Tl
Viestit: 68
Perusasetus

Kyllähän noihin LV317:t kuuluu. Nyt noihin päivitetään digiradiot, puhelaitejärjestelmät ja sitten noita penkkejä jne... mitä jutussakin luki. Ja rahaa on varattu sen mukaan, että kaikkiin jouduttaisiin vaihtamaan kone, akselit ja muuta voimansiirtoa.

Koska kyse on hankkeesta, niin kuvittelisin ton hinnan sisältävän myös ylläpidon. Muuten PV on taas jälleen tehnyt hienon sopimuksen...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.12.2013, 09:45
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.734
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
tuo 611 joutas heittää huidun helvettiin, on ehkä suomen historian paskin kone kylmäkäynnistymään :P
Ei ole olemassa huonoa kylmäkäynnistymistä, on vain liian vähän pilottia.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.12.2013, 13:50
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
tuo 611 joutas heittää huidun helvettiin, on ehkä suomen historian paskin kone kylmäkäynnistymään :P
Minä olen myös tästä eri mieltä. Kunnossa oleva 611 (niinkuin muutkin rivipumppu valmetit) lähtevät 20 asteen pakkasella käyntiin ilman mitään apuvälineitä.

Valmet koneisissa SK ja SL sisuissa on samanlainen pilottipumppu kuin mersuissa. Kai paseissakin on?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.12.2013, 14:42
aslakki:n Avatar
aslakki aslakki ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: joutseno, .
Viestit: 1.209
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Minä olen myös tästä eri mieltä. Kunnossa oleva 611 (niinkuin muutkin rivipumppu valmetit) lähtevät 20 asteen pakkasella käyntiin ilman mitään apuvälineitä.

Valmet koneisissa SK ja SL sisuissa on samanlainen pilottipumppu kuin mersuissa. Kai paseissakin on?

Thermostart spärdelli noissa tais olla, kyllä ne hyvillä akuilla viel
-15 hörähti mut sen jälkee puhalluslamput ja letkut suosiolla esiin, ei toivookaan ilman apulämpöä
__________________
WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.12.2013, 17:54
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.734
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Minä olen myös tästä eri mieltä. Kunnossa oleva 611 (niinkuin muutkin rivipumppu valmetit) lähtevät 20 asteen pakkasella käyntiin ilman mitään apuvälineitä.

Valmet koneisissa SK ja SL sisuissa on samanlainen pilottipumppu kuin mersuissa. Kai paseissakin on?
Minä olen tästä myös eri mieltä. Käskettiin tekemään testi, jonka tuloksena sotaväen Sisu SK181, Valmet 612, ajettuna alle 30tkm ja ei lähtenyt +5 asteessa käyntiin ilman pilottipumpun käyttöä. Starttaamista kokeiltiin kertaluokkaa 5 minuuttia yhtä soittoa. Ihan sama oliko ajettu edellisenä päivänä vai ei.

Vai tarkoitatko, että pilottipumppua ei lasketa apuvälineeksi?

Jokaisen Valmet moottorisen Sisun käynnistys aiheutti myös niin paljon sinistä savua, että olen nähnyt vain Renaultin pystyvän parempaan.

Vertailun vuoksi Rasin Cummins jyrähti tulille avainta näyttämällä.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.12.2013, 19:13
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Pilottipumppu on apuväline, niinkuin on thermo start, lohkolämmitin, kaasutoho lämmönvaihtajassa, tai imusarja grilli.

Ex-työpaikalla 20 v sitten korjaamolle tuli iso lautatarhan valmet trukki. Siinä oli etuakseli revennyt, toinen pyörä oli vetoakselin varassa. Trukki seisoi pihassa kuukauden verran, ennenkuin ulkopuolinen firma korjasi akselin.

Minä kävin välillä käyttämässä trukkia, ettei akut pääse tyhjentymään. Kerran pari viikossa laitoin sen tulille, pakkasta oli silloin 10-25 astetta. Hyvin lähti ilman mitään apuvälineitä (en osannut silloin käyttää thermo starttia) käyntiin viikon seisottuaan 20 asteen pakkasessa. Moottori oli 611 CS, trukilla oli ikää silloin noin 15 vuotta. 611 C-sarja on vähän huonompi kestoltaan kuin D-sarja, jossa on jäähdytysnesteen kiertoa parannettu. 611 C-sarjassa takimmaiset pytyt käyvät kuumempana, ja tietysti kuluvat nopeammin.

Työpaikalla oli myös volvo-koneisia kalmarin trukkeja. Jopa työkaveri, joka oli äärimmisen kova volvo mies (hänellä muunmuassa oli pitkäiskuinen 3.5 litrainen volvo 164, kyllä muuten kulki..), tunnusti valmetin paremmaksi käynnistyjäksi. Ja niin se myös oli. Jakajapumpulla oleva perkins 6.354 ei oikein pakkasesta tykännyt. Meillä LT volkkarissa ollut perkinsin 4.165 lähti suht hyvin käymään, kunhan piti tunnin lohkolämppäriä päällä. Perkinsiä ei tarvinnut edes ajatella laittaa tulille 20 asteen pakkasessa, ilman lämmitystä.

Armeijassa käynnisteltiin myös valmetteja pakkasessa. Masi lähti hyvin käyntiin aamuisin Maijanlammella. Pakkasta oli ajoleirillä parhaimmillaan 30. Yhdestä masista hajosi tosin imuventtiili, ja alkoi käymään viidellä pytyllä. Startin jälkeen kävi minuutin ok, sen jälkeen blop blop blop.... Ajoivat sillä takaisin Ouluun saakka, oli lavalla olijoilla hieman korvat lukossa. Masin ilmansuodatin on kätevästi lavan etuseinässä...

Veljen pyöräkoneen vanha ja väljä 411 BS vaatii kyllä sahausta pakkasella. Siinä on tuntikellossa yli 15000 tuntia, ja se ei ole toiminut koskaan koneen meillä ollessa. Veli osti sen muistaakseni vuonna 1991..?

90-luvun jakajapumpulliset valmetit eivät ole kovin häävejä käynnistyjiä, vaikka niihin laitettiin isompi starttimoottori tehtaalla. Moneen traktoriin on laitettu stanadynen tilalle bosch. Muistaakseni john deeren bossi menee liki heittämällä saatanadynen tilalle.

Savutuksen määrässä rellun kanssa tasoissa on kyllä leyland. Leukku on myös melko hyvä käynnistyjä, vaikka brittiläistä tekoa onkin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.12.2013, 16:29
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Minä olen myös tästä eri mieltä. Kunnossa oleva 611 (niinkuin muutkin rivipumppu valmetit) lähtevät 20 asteen pakkasella käyntiin ilman mitään apuvälineitä.

Valmet koneisissa SK ja SL sisuissa on samanlainen pilottipumppu kuin mersuissa. Kai paseissakin on?
voin kertoo, että sillon meidän kosovon vaunuissa oli kaikissa sama "vika" eli "ominaisuus", koska QRF vaunua piti pitää 247 roikassa, jotta pääsi liikkeelle kun tarve oli eli alle 5min.
esmes meillä kuitilla ollut 4XX ei lähteny muulla kun järjettömän pitkällä (minuutti +++) startilla käyntiin vaikka sitä oli "hehkutettu", syljetty vastatuuleen ja tehty sadetanssi, jos keli oli pakkasen puolella yhtään.
tuo "sikaniska" oli iteasiassa ajettu <25tkm kun se kreikasta pöristeltiin kosovon maakuntaan ja sen persiissä niitä tuli se 3 muutakin kaveriksi joukkueeseen ja kaikki samanlaisia, ne kaikki oli peruskorjattu, tuunattu ja hoonattu, koneet tikissään, koska todistettu maantienopeus oli yli 130, niin kone oli VARMASTI kunnossa. toki sanottava jotain hyvääkin valmetista, kyllä se aina lähti käyntiin, eriasia sitten kauanko sen kanssa pelleiltiin, yhtenäkään päivänä en apuvirtaa tarvinnu, käyntiin ne lähtee, muttei nopeasti.

sen takia haukuinkin ne huonoksi käynnistymään, koska tiedän paljon dieseleitä jotka herää heti kun avaimesta käännetään. esim omistuksessa pari nissanin esitystä ja sangen varmoja ovat olleet
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Lantikka korjausta Alppipappa1958 Tekniikka & Jutustelu 3 07.01.2012 14:46
kierteen korjausta Rytari Tekniikka & Jutustelu 9 13.11.2011 01:35
Tuulilasin korjausta Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 19 16.09.2011 20:14
Kardaanin korjausta Nerd-O Chit-Chat 2 24.06.2009 07:43
Ruosteiden korjausta. Jagar Tekniikka & Jutustelu 9 17.04.2005 20:47


Sivu luotu: 21:17 (GMT +2).