Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #4  
Vanha 01.12.2013, 22:03
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hitsatessa koria/runkoa AINA akun kengät kiinni!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Sen verran usein tulee hitsailtua ja turattua auton kanssa, että tekis mieli asentaa pikaliittimet akun napoihin.

Onko jollain kokemusta noista tai onko suositella jotain parempia?
Tuo mystinen myytti, että akun kengät/kenkä pitää irroittaa hitsatessa, ei oikein saa tukea sähkötekniikasta: Toki jos joku hazardi sattuu, niin akku voi ottaa itseensä, mutta vaatii joko paskan akun, ääliömäistä asennetta taikka sikamaisen huonoa tuuria.

Tuo myytti lienee ajalta, kun autoja hitsattiin puikkokoneella (jännite noin 25-100 volttia) ja autoissa ei ollut elektroniikkaa ollenkaan.

Siis Jos auton akusta irroitetaan kenkä, JA + NAPAA ei kytketä runkoon/koriin, niin auton sähköistys on sikäli huonossa jamassa, että JOS sähköihin indusoituu sähköä, niin ei ole "puskuria", joka pyrkii pitämään elektroniikan/sähkölaitteiden jännitteen noin 12 voltissa.

esim moottorin ohjaukselle ja radiolle menee jatkuvasti 12v suoraan akusta, ja jos hitsatessa esim. satut hipasemaan jännitteisellä miggilangan päällä ovikytkimen johtoon, niin hitsausjännite pääsee esteettä elektroniikkaan.
Periaatteessa sähkä voi indusoitua niin paljon, että se tuhoaa elektoniikkaa.

tuohon elektroniikan tuhoutumiseen voi riittää mitättömän pieni virta, esim parkkivalon virran murto-osa, ja vain sekunnin murto-osan ajan! mutta jännitettä (siis voltteja) pitää olla reilusti, oliskohan minimissään noin 1,5x normaali.

JOS AKKU kiinni, siis kaikki johdot ajon jäljiltä, niin akku "imaisee" nuo jännitepiikit aika tehokkaasti, ja nuo mitättömän pienet energiamäärät eivät käytännössä lyhennä akun elinikää ollenkaan.

Ja sitten tuo "ääliömäinen asenne": hitsataan sauma/saumaa suoraa akun päävirtakaapeliin, taikka niin harsomaisen pellin läpi, että punahehkuinen miggilanka sulattaa itsensä päävirtakaapelin eristeen läpi.

Esim. 5 vuotta vanha exide 60 ah akku, ja 15 amppeerin lattasulake: kempin 150A mig suoraan pistolista tehot tapissa lattasulakkeen takana olevaan johtoon, maakaapeli akun - navassa; sulake palaa sekunnin murto-osassa, ja kopukynää katsomalla jännite ei käynyt kovin suurena, pitäs kokeilla uudelleen, kun nyt olisi muistilla oleva oskiloskooppi "jatkuvasti" sähköromuissa.

MUTTA REMONTTIA tehdessä akun +napa irti, muuten saattaa tulla vahinkoa, esim. metallinen kellonhihna pakosarjan ja startin +navan välissä aiheuttaa rannenahkan epämiellyttävän hajuista palamista....


Yllä olevat Minun kokemuksia/mielipide! (ja jos haluaa muodostaa oman kummin kaiman muisteloista, niin siitä vaan...)

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 01.12.2013 22:05
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Akun ikä Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 14 04.01.2011 15:47
Akun vieressä asuu mikä? pkarlstedt Tekniikka & Jutustelu 12 06.02.2010 03:49
Akun koko? Poor Tekniikka & Jutustelu 1 03.03.2007 09:58
Lisä akun laitto.. ¤Offi-Osku¤ Tekniikka & Jutustelu 102 10.01.2006 08:37
Akun poisto Vuosimallit 1984-1996 1 27.05.2003 15:10


Sivu luotu: 16:50 (GMT +2).