Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Reetu
Joskus säikäytti, et nyt on nollavika, kun kersojen mönkijä antoi kynsille laturissa ollessaan.
C-tekki oli roikan perässä kiinni, ja lohkosta mitattuna antoi reilu 80v ac:tä maan välille...
Tökkäsin siis toisen karvan suoraan multaan.
Nollavikaa ei löytynyt, eikä kyllä syytäkään ilmiölle ennenkuin kyllästyin etsimään.
|
Jossain kohti systeemiä lie häiriönpoistokonkat vaiheesta maahan ja nollasta maahan, jotka sitten nostaa sen jännitteen harmillisen kutisevasti, sikäli mikäli syöttävän verkon eli pistorasian maadoitus ei ole kunnossa.
Jostain syystä näin sähkärinä näkee jakorasioissa ja muissa kytkentäpisteissä aivan vitusti irtijätettyjä kevinpäitä, vaikka niiden kytkentä ei nyt mitenkään kovin hurjan monimutkaista ole. Näihinhän pitäis koskea ainoastaan ammattilaisten, joiden myös pitäis tietää miten ja mihin ne kuuluu kytkeä ja mihin ei. Jonkinverran näkee myös aivan suoranaista kevin väärinkäyttöä mm. ohjattuna vaiheena, koska ilmeisesti ei sattunu just olemaan 3x1,5N kaapelia autossa.
Tavailen just hiljakseen kaikessa rauhassa S2 tenttimatskua tenttiäkseni sen huhtikuussa, eikä se nyt mitenkään kovin vaikeelta vaikuta. Perkeleen monisanaisesti esitetty ihan selkeät asiat ja sotkettu taittovaiheessa asioiden kuvat irti tekstistä. Väitän, että hamssitutkinto oli osaamisvaatimukseltaan vaikeempi ja senkin suoritin keskenkasvusena parikymmentä vuotta sitten.
Omaan taloon oon tässä suunnitellu verkonvaihtokytkimen asentamista ja mua hämmästyttää todella vahvan pahasti yleinen tapa käyttää kolminapaisia verkonvaihtokytkimiä, jolloin yhden syöttävän verkon nollavika väistämättä vaikuttaa kytkimen asennosta riippumatta. Tulen laittamaan nelinapaisen kytkimen juuri tästä syystä ja taidanpa huolehtia tälle verkonvaihtolaitteistolle muovisen koteloinnin.