Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.11.2013, 20:25
miksi miksi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.10.13
Sijainti: Nastola
Viestit: 79
Perusasetus

No jäähytysominaisuudet öljyssä on mitättömät, vedellä parhaimmat. Pelkällä vedellä ei pärjää suomen olosuhteissa talvella ja se piru tuppaa ruostuttamaankin niin siihen on sekotettu erillaisia aineita. Ei tuo "vedetönjäähdytysneste" ole täysin vedetöntä, siinä ei ole vain samanlaista "vettä" kuin normaali vesi on. Muistuttaa läheisesti koostumukseltaan samantyylistä kemiallisesti käsiteltyä vettä jota myös raskaaksi vedeksi kutsutaan. Raskastavettä käytetään ydinvoimaloissa ensiöjäähdytyskierrossa sen korkeamman kiehumispisteen vuoksi.

Mutta itse asiaan... jos siihen syylärin eteen ei mahdu flektiä niin pystyykö sen reunaan laittamaan puhalluskotelon eli joku moottoritilan tuuletin puhaltamaan putkeen jota pitkin sinne syylärin reunaanm vaikka yläreunaan tai kumpaankin pystyreunaan. Ei ole enää kinkkukaappia pihassa jotta voisi tarkistaa millanen tila siellä on..
vai onko syyläri jo siirretty maskiin asti kiinni??

Porkkanasorvissa joutui sylärin ottamaan pois kutoskoneen takia niin se sijoitettiin koneen päälle liki vaakaan ja konepeltiin rivoitus. Teknisestä syystä siihen laitettiin kaksi jäähytintä..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.11.2013, 20:55
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Onko joku palstalaisista jo testannut tuota vedetöntä jäähdytysnestettä?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.11.2013, 21:02
Jeepp Jeepp ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.10
Sijainti: Suomi
Viestit: 506
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi Näytä viesti
No jäähytysominaisuudet öljyssä on mitättömät, vedellä parhaimmat. Pelkällä vedellä ei pärjää suomen olosuhteissa talvella ja se piru tuppaa ruostuttamaankin niin siihen on sekotettu erillaisia aineita. Ei tuo "vedetönjäähdytysneste" ole täysin vedetöntä, siinä ei ole vain samanlaista "vettä" kuin normaali vesi on. Muistuttaa läheisesti koostumukseltaan samantyylistä kemiallisesti käsiteltyä vettä jota myös raskaaksi vedeksi kutsutaan. Raskastavettä käytetään ydinvoimaloissa ensiöjäähdytyskierrossa sen korkeamman kiehumispisteen vuoksi.

Mutta itse asiaan... jos siihen syylärin eteen ei mahdu flektiä niin pystyykö sen reunaan laittamaan puhalluskotelon eli joku moottoritilan tuuletin puhaltamaan putkeen jota pitkin sinne syylärin reunaanm vaikka yläreunaan tai kumpaankin pystyreunaan. Ei ole enää kinkkukaappia pihassa jotta voisi tarkistaa millanen tila siellä on..
vai onko syyläri jo siirretty maskiin asti kiinni??


Porkkanasorvissa joutui sylärin ottamaan pois kutoskoneen takia niin se sijoitettiin koneen päälle liki vaakaan ja konepeltiin rivoitus. Teknisestä syystä siihen laitettiin kaksi jäähytintä..

Laitoin sen flektin siihen syylärin eteen niinku tuossa ylempänä kerroin.. just mahtu siihen. Syyläri ei oo vakio paikassa vaan siiretty aivan keulaan. Kun on tuo 6 kone.
Huomenna ajoihin ja katotaan oliko siitä apua vai tehänkö jotaki muuta vielä..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.11.2013, 00:49
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi Näytä viesti

Porkkanasorvissa joutui sylärin ottamaan pois kutoskoneen takia niin se sijoitettiin koneen päälle liki vaakaan ja konepeltiin rivoitus. Teknisestä syystä siihen laitettiin kaksi jäähytintä..

Joskus tätä kanssa suunnitellut et jos konehuoneesta loppuu tila tai asentaa vinssin
niin konepeltiin ne syylärit ja rivikoneessa vielä kahtapuolta kantta, niin aina on tullut vaikka mitä selitystä, ettei tule onnistumaan, mut jos kerran kokemusta on ja toimii niin hyvä sitten
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.11.2013, 05:23
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Mulla oli omassa vekottimessa lämpöongelmia moottorin ja ohjauksen öljyn lämpöjen kanssa.
Tein tuollaisen ritilän moottorin päälle. Se on sijoitettu niin, että sen toinen puoli on pakosarjan päällä. Lämpö pääsee siitä nousemaan suoraan ylöspäin.
Tämä auttoi pitämään lämmöt kurissa jopa kesällä. Kuvassa oleva tuuletin puhaltaa ohjauksen lauhduttimen läpi moottorin päälle. Läpi tuleva ilma on kaikesta huolimatta melko viileää. Sitä en osaa sanoa, kuinka iso rooli tällä on moottorin jäähdytykseen...

__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.11.2013, 09:14
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeepp Näytä viesti
Kytkin sen on/off napin taakse pelkästään.
Laita siihen vielä lämötila-anturi ja laitat flektin kytkeytymään automaattisesti. Pääsee ajamisessa paljon helpommalla kun ei tarvitse ajatella koko asiaa vaan homma toimii itsestään.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko Näytä viesti
Ite taas muistelisin metallimiesisäni tarinoineen, että metallikappaleita jäähdytettiin öljyssä juurikin karkaistumisen estämiseksi... Ei jaksa nyt kuuklettaa...
Öljyähän nimenomaan käytetään karkaisussa. Kappaleen jäähtymisnopeus määrittää karkenemisen laadun. Öljyt kestävät korkeampia lämpötiloja kuin vesi niin se kiehuu vähemmän, joten karkenemisesta tulee tasaisempaa kun kiehumiskuplat ovat vähäisempiä. Jos joku tietää oikeasti aiheesta jotain muuta niin saa korjata.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi Näytä viesti
Raskastavettä käytetään ydinvoimaloissa ensiöjäähdytyskierrossa sen korkeamman kiehumispisteen vuoksi.
Menee offtopiciksi, mutta piti googlettaa kun alkoi kiinnostamaan. Raskaan veden kiehumispiste on 101.4 °C, joten tuo ei ole se syy miksi sitä käytetään/käytettiin. Wikipedia kertoo:
Lainaus:
These heavy water reactors have the advantage of being able to run on natural uranium without the use of graphite moderators which can pose radiological[4] and dust explosion[5] hazards in the decommissioning phase. Most modern reactors use enriched uranium with normal "light water" (H2O) as the moderator.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: jäähytys ropelleita (flekti) Jii-Jii O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 03.10.2009 23:30
ERITTÄIN hyödyllisiä niksejä kumikana This And That 3 08.02.2004 13:15
Niksejä työilmapiirin pilaamiseen Rudolf This And That 0 13.05.2002 22:02


Sivu luotu: 21:35 (GMT +2).