![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Sehän tuossa kellossa on ideana, että kun ahdot saavutetaan, niin kello höllää tuota vaijeria(pituus kasvaa). Vivun, kellon ja vaijerin liikematka on n.10mm jokainen. Vaijeri vetää vipua 10mm kiinni(siivet kokonaan kiinni) kaasu pohjassa, paineiden noustessa kellon liikevara on taasen vastaava 10mm jolloin kello voi avata siivet kokonaan tarvittaessa(ongelmaksi muodostuu jos isoilla kierroksilla syntyy liikaa painetta siivet auki). Täyskaasulla ahdin toimii siis kuin painekello-ohjattu vnt-ahdin ja osakaasulla ahdin pääsee huilaamaan(jos painetta meinaa kertyä niin painekello hoitaa osakaasullakin hommans). Kuten sanoin niin kyseistä ohjaustapaa on kokeiltu jo ameriikoissa 617+gt2056v yhdistelmällä ja todettu erittäin toimivaksi ohjaustavaksi. Koneen ei tarvitse oikeastaan kiertää yli 2800rpm(90km/h vitosella). Tavoitteena olis että vaihteita vois vaihdella heti 2krpm jälkeen niin että käyttökierrokset pysyis 1000-2000rpm välillä. Nyt joutuu kakkosta huudattaa 4krpm asti ku tippuu kierrokset 2krpm pintaan kolmoselle vaihtaessa ja loppuu veto aivan täysin pienessäkin ylämäessä(ahdot alkaa vasta hieman alle 2500 jos runttaa kaasun pohjaan ylämäkeen). Täydet ahdot olis kiva saada käyttöön heti tyhjäkäynniltä kaasuun koskiessa(1000rpm) ja säätää ahdon alaista syöttöä niin että tulee sopivasti mustaa putkesta. Toivottavasti tästä mun sekavasta selkkauksesta saa jonkinlaisen idean mitä haen takaa ja miten tuon pitäis toimia...
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Minjä kytkimen/laatikon /kampiakseli meinaat kestävän täyden väännön melkeen tyhjäkäynniltä
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Kummallinen vaiherasia tai helevetin hitaita vaihtoja jos kierrokset tippuu 2000 rpm 2 ja 3 välissä. Valmetin vaihelaatikko?
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Saa nähdä kestääkö toi jo valmiiks rohiseva(tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä) alaväännön lisäystä. Kytkin taitaa olla valmiiks rajuinta vakiomallia et joutunee päivittämään turbiinin seuraavaks ja automaagiloodan... Ja tosiaan ton pakun lootan väleissä on tapahtunut joku mystinen suunnittelukämmi kun kakkosen(normi ykkönen) ja kolmosen väli on niin hirveän pitkä. Ilmeisesti on tarkoitettu vedätettäväks alkuun kierroksilla liikkeelle. Täyskaasukiihdytyksessä ja todella nopealla vaihdolla saa koneen pysymään ahdoilla ja vedon päällä. Muuten nuukahtaa todella pahasti ku hävii ahdot välissä.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
hienoa on se, että harrastetaan, mutta hirmu monimutkaiseks uhkaa mennä, kaikenlaista hipo tekniikkaa mettäpeliin, tai oikeastaan tässähän nyt sit kai ehkä kuitenkaan välttämättä ei oo kyseessä perinteisessä mielessä mettäpeli ...
hyvin nuo mersulaiset motit on saatu vetämään varsin alhaalta paljon, PALJON perinteisemmin lääkkeinkin, mutta tarpeeks insinööräämällähän asiat ratkeaa yleensä toisin - mä äänestäisin edelleen sen alasyötön esiin kaivamista, ja löisin pienen kahvikupin vetoa, ettei alavääntö / vaihdevälit ole sen jälkeen ainoa onGelma ... jos saat siitä moottorista houkuteltua ulos sen, mitä 7 mm tapeilla uskoisin saavan, antautuu siitä kaavailemillasi kierroksilla koko voimansiirtolinja, alkaen kammesta / kanGista -> takaperään asti ... pumpunperää auki - hox hox !!!
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#6
|
|||
|
|||
|
En ymmärrä miten tää homma menee hiposteluks a) vaihtamalla pienempi ahdin ylisuuren tilalle b) jos ahdin sattuu olemaan perinteisestä hukkaporttimallista poikkeava c) vaikken ole yhtään elektronista osaa lisäämässä ellei mittareita semmoisiks lasketa d) jos kokeilen mennä perse edellä puuhun niinku suurin osa jälkiahtajista(kaikilla on vaan persetuntumaa toimivimmasta setupista). Joku viisas mies on sanonut (ehkä) joskus ettei syöttöpumpusta tarvi ruuvata kaikkea potentiaalia ulos. Mulle kelpaa alhaalta toimiva motti, joka ei savuta yhtään. Ja jos ei ole tullut vieläkään selväks niin tää vnt juttu elää omaa elämäänsä niin kauan tässä ohella kunnes on valmis testattavaks(bolt on niks naks) autossa. Jos ei toimi niin laitetaan kiertoon tai prätkään/ruohonleikkuriin/naapurin mummon rollaattoriin. Väännetään niitä namiskuukkeleita heti kun ehditään muun auton pajottamiselta ja saadaan auto liikkuu omin voimin tiellä kun talliin kertynyt savu ei auta pumpun asetuksien haussa... Otan kohta koko turbon veke ja ajan niinku tehdas on homman suunnitellut.
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Tuo ohjaustapa vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, mut kannattaa työntää sinne kellolle pakopainetta
...miulla kesti vnt edellisessä patrollissa ahtojen ohjaamana ~1/2 vuotta, päättelin että ei kestäny sitä pakopaine piikkiä minkä kaasun pohjaan painaminen aikaansai. Ahtojen nousu kun hetken kestää verrattuna pakopaineisiin.. Mut veti kyl heti tyhjäkäynniltä, kivaa niin kauan kuin sitä kesti
__________________
WUOKSI OFFROAD |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Laturille ei annettu sit muuta ku valohoitoa. Toimii nyt lyhyen koeajon perusteella niin et tyhjäkäynnillä ilman kuormitusta on 13,5-14v, keskinkertaisella kuormalla 12,5-13,5v ja sit jos laittaa liikaa niin tippuu 12v(ei lataa?). Ajossa pysyy mittari 13,5-14v kuormasta riippumatta mut jostain syystä kierrosten nosto vapaalla ei toimi samalla tavalla. Huominen mennään tuurilla ja tarvittaessa tullaan vara-akun valaisemana takaisin tallille. Onneks ei moottori tarvi sähköjä kunhan pääsee vaan liikenteeseen niin ajoviima hoitaa jäähdytyksen.
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Turbosta käytännönläheisempiin asioihin... Tuleva kisarenkaan rengaskoko on 400/60-15.5 eli tutummin n.34,5" halkaisija eli pitäis mennä pikkuluokkaan ja leveys n.16" eli ei uppoa heti ekana suohon. Kuvioinniltaan rengas on about tuollainen:
![]() Harkinnassa on kuvion silpominen pienempiin palasiin rengasleikkurilla. Tavoitteena parempi sivuttaispito metsässä ja mahdollisesti hieman parempi muotoutuminen metsänpohjan muotoihin(kivet ja kannot). Kantavuus on luokkaa 1500-2000kg per rengas eli todennäköisesti on jäykkä. En tiedä onko kukaan käyttänyt karting-auton takarenkaista tuttua kikkaa eli renkaan reunan lukitsemista säteittäisillä pulteilla. Eli siis rengas paikalleen ja ruuvit vanteen läpi niin et reuna jää vanteen reunan ja pultin väliin ettei rengas pääse pullahtaa paikaltaan. Ruuvit tietenkin ulko ja sisäreunoihin ja tiivistys silikonilla. Köyhän miehen beadlockit jotka tarvii pelkät ruuvit kehien sijaan =D Lisäks on uusista penkeistä sovittu kaupat, niin tarvi kirota koko ajan kuskin penkin irtoavaa istuinosaa... TML:n punaiset kipattavat sporttipenkit kyseessä. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Tuli tuossa työn tuoksinassa mieleen takalasin tarpeellisuus... Väiski sitä ehti jo vaatimaankin. Ei kyllä yhtään huono idea, pitäis vaan löytää jostain sopiva. Oliskohan esim lantikan takalasi sopiva tuollaiseen suoraan peltiseinään? Lavalaatikon takia pitänee olla liukulaseilla eli esim jälkiasennus kattoluukut eivät aja asiaa. Vai onko vaan yksinkertaisempaa ostaa sopivaa alumiiniprofiilia, jossa on urat kahdelle pleksille ja väkertää niistä kehys joka kiinnitetään takaseinään riittävän tiiviistysaineen kera?
|
|
#11
|
||||
|
||||
|
ei liukulasi, mutta oriGinal W460 pitkän takatakasivulaseja löytyy tiivisteineen we(l)homäeltä, hinta se Brazil kaffepaketti kertaa omatunto
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#12
|
|||
|
|||
|
Sitrep:
Uudet penkit todettu juuri ja juuri mahtuviksi. Turvavöiden kotelot joutu poistamaan(olkapäälevitysten tieltä) ja penkin kiinnityksiin joutu tekemään jatkopalat(sopivasti porattua ja sattua kulmarautaa/lattaa). Penkki ei tule ihan ratin keskilinjalle vaan n.5cm sivuun. Istuintuntuma todettu huomattavasti paremmaksi, kuin mersun orggispenkeillä... Tutankhamonin hauta avattu eli takapaksin väliseinä poistettu. Hajun on täytynyt olla aikanaan pyramideillä täysin sama ummehtunut löyhkä... Tilanneongelma ratkaistu kun takatila kasvoi noin 100cm leveäksi, 30cm korkeaksi ja yli metrin syväksi(alkuperäinen kontin lattia). Lavaan tarvitsee tehdä huoltoluukut, niin pääsee käsiksi tulevaan paineilmajärjestelmään ja akkuun. Lavalaatikosta ylimääräiseksi jääneestä palasta saa tehtyä takaluukun kunhan löytyy sopivat saranat(irroitettavilla saranatapeilla) esim bilteman hyllystä ensin. Lukitus salvoilla. Nopealla mittauksella uudet renkaat tulevat noin 15cm ulos kaarista. Polttoaine tankki todettiin asiallisesti ja siististi tehdyksi. Saa lavan laikattua auki, niin voi tutkia polttoainemittarin sielunelämää ja mitata tankin tilavuuden. |
|
#13
|
|||
|
|||
|
Jottei harrastaminen kävis liian halvaks, niin haetaan nyt vielä se toitsun mekavinssikin sit tällä viikolla vielä. Voi sit miettiä jouluna miksei ei oo kinkkua ja lahjoja =D
|
|
#14
|
|||
|
|||
|
Pitäis ihmetellä vinssin kardaanille nivel jostain. Onko tuhoon tuomittu idea jos laikkaan ratabemmistä takavetarista sisemmän laipallisen nivelen ja pätkän vetaria? Kardaaniputkeks semmosta minkä sisähalkaisija osuu ton vetarin paksuuden kanssa yksiin. Vinssin pään ristinivel onkin mukana vinssissä. Mistäs saa halvimmalla uuden ristikon Toyotan niveleen? Sit pitää kehitellä voimanulosotolle jokin käyttölaite ku ei oo kabiinissa tällä hetkellä käyttövipua. Jonkinlainen vaijerikäyttöinen pitäis varmaan olla. Onko IKH ainut paikka mistä löytyy helposti push-pull-vaijeria vai pitääkö jostain purku Saabista yrittää haalia?
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myyty C Mersu | MiKo | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 12.04.2013 13:44 |
| Myyty G-Mersu | timoanterol | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 02.09.2010 20:49 |
| Myydään g mersu | höpöhöpö | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 30.05.2010 07:08 |
| g-mersu | Hennu | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 24.04.2009 20:33 |
| m: mersu | cj5 | O/M/V Muut | 0 | 11.08.2003 13:47 |