![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Homma toistaiseksi kunnossa! Ohessa FJDC:n foorumille kirjoittamani vastaus. Kiitokset kaikille vikkejä antaneille!
No niin, eilinen päivä tuli sitten vietettyä tiiviisti tallilla kädet kyynärpäitä myöten tehostinöljyssä ja ihmeteltyä simpukan toimintaa. Jäi tosiaan kirjoittamatta, että jäähdytin oli jätetty pois kierrosta jo sunnuntai iltana ja silti tehostus oli edelleen kateissa... Ensin ilmailin tehostajan uudestaan (moottori ei käynyt) ja tässä huomio kiinnittyi öljynpinnan korkeuden erikoiseen käytökseen. Aina äärilaitoja lähestyttäessä öljy meinasi tulla yli säiliöstä, mutta keskivaiheilla säiliö oli lähes tyhjä. Kääntelin rattia edestakaisin useita kymmeniä kertoja, mutta tilanne ei muuttunut miksikään. Käynnistettäessä moottori tehostin oli kokonaan pois pelistä ja alle minuutin käyttämisen jälkeen pumppu rupesi ääntämään. Tässä vaiheessa loppui oma ymmärrys simpukan toiminnasta, joten kylälle hommaamaan tarvikkeita joilla saisi edes hieman tuota toimintaa tutkittua. Eli hydrauliikkaliikkeestä simpukkaan sopivat nipat 8mm letkukke sekä pätkä letkua, vielä apteekin kautta hakemaan pari "huuhteluruiskua" ja takaisin tallille. Sitten autosta irroittamani Chevyn simpukka ruuvipenkkiin, nipat kiinni simpukkaan, molempiin nippoihin pätkä letkua, niiden päihin avonaiset injektioruiskut läpinäkyviksi säiliöiksi ja säiliöihin PSF:ää. Sitten hissukseen pyörittämään "rattiakselia" edes takaisin. Melko nopeasti tuo simpukka ilmaantui tuolla tapaa. Tämän jälkeen huomasin, että simpukka toimii ikään kuin pumppuna pumpaten paineliitännässä olleesta säiliöstä öljyä paluulinjan säiliöön. Tätähän ei näe mitenkään auton oman säiliön kanssa ![]() Sitten siirsin säiliöt autossa olevaan peruskorjattuun Durangon simpukkaan ja toistin samat testit. Tällä kertaa painelinjan säiliön öljynpinta pysyi kokoajan samassa tasossa, kun taas paluulinjan säiliössä öljy virtasi edestakaisin rattia käänneltäessä. Sitten koitin vielä painaa ruiskulla öljyä molemmista nipoista ja se pääsi virtaamaan vain paluulinjasta painelinjaan päin! Tällä perusteella vaihdoin Chevyn simpukan takaisin, ilmasin sen ja koneet käymään, nyt oli vihdoin tehostin mukana pelissä ![]() Niin, nyt siellä on käytössä tuo jäähdytin, sama vanha Chevyn simpukka sekä samat vanhat letkut mitkä aikaisemminkin ja nesteinä yhä edelleen Gulfin PSF:t. Ainoastaan pumppu on nyt uusi, eli se vanha pumppu oli syyllinen edelliseen tehostuksen katoamiseen... Jokin tuolla Durangon simpukassa nyt estää öljynvirtauksen oikeaan suuntaan, eli Timo L:n kommentti peruskorjattujen simpukoiden luotettavuudesta pitää paikkansa ![]() Joka tapauksessa tilaan korjaussarjan tuohon simmpukkaan, se tulee näppärästi kaverini mukana, kun tulee jälleen suomeen lomalle ensi kuun lopussa ![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ja taas mennään.. Jeep XJ -00 | Borg | Maasturiprojektit | 0 | 18.09.2012 05:54 |
chevy van 6.5 TD jarrut ja ohjaustehostus hävis | Harzaa | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 04.09.2011 23:06 |
xj.n perä taas | piippu79 | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 08.07.2009 21:28 |
salasana katosi | Chit-Chat | 2 | 16.10.2007 09:10 | |
Pakkanen katosi | MäIte | Rakas Päiväkirja | 9 | 21.01.2003 13:08 |