![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Noniin! Tuli käytyä hiukan rymyttelemässä Sastamalan Kämmäkässa. Kivaa oli Hienot maastot siellä, ja kivoja kallioita paljon. Piti taas tunkea 2 metristä autoa 1,5m koloon ja tuloksena oli katkennut takapuskurin kylkipätkä. No sitä sattuu. Siinä ehtoopäivällä emäntä alkoi puhelemaan, josko laitettais pillit pussiin ja lähettäis kotia kohti KUN AUTOKIN ON VIELÄ EHJÄ! -Juu mennään vaan, käydään vielä pikaisesti koittamassa miten kaljut Super Swamperit pitää mudassa... Hyvin kulki matalassa mutavedessä, mutta tossa vieressähän on houkuttelevan näköinen lätäkkö!!! Ei päässy lutakon läpi Muuli, maa-ainesta oli liikaa edessä ja liian jyrkkä nousu vastarannalla. Muutaman kerran siinä sahailin ja etsin loivempaa vastarantaa ja lopulta pakitin pois mistä pulahdinkin. Siinä kun siirtelin autoa pois tieltä kuulustelin kummaa kopinaa konehuoneesta. No pelit seis ja kurkkaamaan kone huoneeseen, kuraa oli riittävä määrä ja tuulitunneli löytyi katkenneena poikittain moottorin ja syylärin välistä. No tuulitunnelin repelin pois ja matka jatkuu... Tollasta oli konehuoneen puolella:Ja tollasta oli alustan puolella: No eihän se kopina (joka nyt kuulosti jo kolinalta), siihen loppunut! Öljynpaineen mittarikin näytti nollaa. Lisää kurkkimaan ja löysin lommon öljypohjan etupäästä ja jakopääkopan ja ö-pohjan sauma irvisti n.10mm auki! No kone on vettä täynnä ja siksi paineet on alhaalla aattelin No öljytikku ei kuitenkaan kastunut laisinkaan, edes vedestä! -VAT TÖ FAK??? No sitten löytyi ranteen vahvuinen karahka, joka oli lävistänyt öljyn suodattimen... Hinailtiin Muuli sitten kuljetusautolle ja kotosalla aloin heti pesemään kuraa pois, ennen kun se kuivuu ja jässähtää kunnolla kiinni. -VOI PRKL!!! painepesurista meni heti yhdestä männästä takaiskuventtiili rikki, vasta 7 vuotta sitten vaihdoin ne No sunnuntai aamulla ruinaamaan painepesuria lainaksi jostain ja reilun tunnin pesutuokion tuloksena oli kottikärryllinen kuraa, turvetta ja melkein pärekorillinen puu silppua ja oksien pätkiä jne puuainesta. Ruuvasin uuden öljynsuodattimen paikoilleen ja kaasin öljyä koneeseen ja vieläkin paineet puuttui... No lakrut valmiit selvästikin, sitten öljypohjaa irroittamaan ja tuhoja tarkastelemaan. Tuli aika ylläri vastaan, öljypumppu oli katkennut jalastaan irti ja heilui öljypohjassa imuputken varassa: Vähän pelotti kun otin laakeri kansia auki, mutta mitään suurta tuhoa ei onneksi ole ehtinyt käydä, uusilla liuskoilla varmaan vielä saadaan pata soimaan vielä joksikin aikaa (varmaan uusi ö-pumppukin pitää investoida ) . Kampurassa nippanappa tuntui kynnen päässä pikku naarmuja kauloissa mutta menee noin vielä hyvin. Pikkasen on liuskat punastuneet:Mitäs tästä siis opittiin -ei kai mitään, mutta pitää vissiin alkaa laittamaan tota jo valmiiksi särmättyä pohjapanssaria kohtapuoliin paikalleen, mikä odottelee tossa vieressä kun on ollut olevinaa niin kiirettä ettei ole ehtinyt (viittinyt?)...
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Saattaapi pientä panssarin tarvetta olla.
![]() Kynsi joka on kiinni tuntevassa sormessa, on melko hyvä pinnan karheus indikaattori. Kyseistä instrumenttiä on käytetty moottoritehtaassakin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Miten lie oiskohan ne öljyn ihmeliemet pelastaneet konetta?
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Kynsi on juu hyvä mittari tossa hommassa, eikös sillä tunne melkein satkun urat pinnoista.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Tänään tuli tehtyä pikkuinen koneremppa, vanhat pikkuisen punastelevat laakerit lensi romukoppaan ja uudet pääsi paikalle. Noin yksinkertaiselta se kuulostaa! Fordsonissa kun on niitattu palkki just koneen alla, niin tulee hommaan hiukan mielenkiintoakin. Tossa on runkolaakereiden vaihto käynnissä:
Tossa oli jo kk laakerit vaihdettu ja hermot meinannut mennä jo muutaman kymmenen kertaa, kuraa ja hiekkaa löytyi kokoajan jostain lisää sormiin, työkaluihin, laakereihin, päähän ja silmiin. Tuntui että 3/4 ajasta meni työkalujen ja hanskojen tiskaamiseen. Varsinkin noissa moottori ja loota puuhissa en oikein kuraa siedä sormissa enkä varsinkaan laakereissa Asennusöljyä käytin reilusti jotta mahdolliset epäpuhtaudet tulee sen mukana pois, joten sitä tiputteli sieltä kokoajan päähän Sitten kun tukka oli rasvattu kunnolla, ja uudet laakerit kaikissa kauloissa ja momenteissa, rupesin asentelemaan pumppua paikalle. Pumppua kattelin ja tuli semmonen ole että mahtaakohan öljypohjaa enää sopia paikalleen: No juu, ei mahu ei, ei sitten millään! Moottori oli jo nostettu ihan tappiin ylöspäin ja oli melko tukevasti kartaanitunnelia vasten. Hetkisen piti ihmetellä ja pohtia kaljalle lähtöä kunnes tuli suunnitelma B mieleen. Viskasin uuden pumpun ja imuputken oiotun öljypohjan pohjalle ja sitten uusi yritys. Nyt muljahti pohja palkin päälle. Enää pumpun ja imuputken kiinnitys ja baanalle! Pumpun käyttöäkseli jakajaan roikkumaan ja rautalangalla kiinni ja sitten pienillä sievillä kätösillä jostain öljynsuodattimen ja etuakselin takaa laittamaan pumpun pultteja kiinni samalla kun toisella käpälällä sörkkii imuputken kiinnitystä kohdalle ja kannattelee pumppua: Imuputken kannatuksen asennus menossa, jostain startin, lauhduttimienputkien ja palkin välistä pääsi hienosti nitkuttamaan mutua piukkaan: No lopulta homma onnistui hienosti ja öljynpaineet löytyi taas 7 tunnin minikonerempan jälkeen ja kolinat loppui. Ja turha työhan on aina kivaa, varsinkin kun itte siirtelin sitä goddamn pohjapanssarin asennusta tuonemmaksi ![]() ![]() ![]() Siinä kun koekäyttelin ilman että poikki sahattua alkukäyrää oli hitsattu paikalleen, huomasin että motti ottaa ihan eritavalla jenkaa kun putket kiinni. Tässähän on vielä orkkikset katit tallella joita on peräti kahdet peräkkäin ja noikin vissiin hiukan tukkeessa, pakko ne uudet tuplaputket on nyt sitten lopultakin tehdä. Eiköhan tällä taas viikonloppuna sladitella (ainakin yritetään ) Pälkäneellä ![]() Seuraavassa jaksossa vaihdamme männänrenkaat yläkautta purkamatta kansia..................... |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Liki tutun näköistä puuhastelua. Dodgeen sentään meni öljypohja paikalleen, vaikka öljypumppu ja pickup oli paikallaan. Tosin lisäsin haastetta ottamalla koko kampuran pois ja käytin sitä koneistamossa.
Suurin Vi....s mulla tuli viallisesta öljynputsarista joka ei päästänyt öljyjä kunnolla läpi. Ei noussut paineet millään. Tuli useamman kerran rasvis hankittua päähän kun öljypohjaa availi ja ihmetteli missä vika. Loppuviimen älysin testata toisella putsarilla. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Aikalailla teettäny puuhaa!!! Ei käy kateeks tosiaan toi kurasen auton alla laakereiden laittelu!
Mut tulee kuitenki kuntoon ennen 4x4 driftiä??? |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ei tosta oikeestaan puutu kun jarrujen ilmaus ja pakoputken värkkäily, laiskana vein aamulla putkista piirrokset pakoputkitehtaalle että vääntävät pari mutkaputkea valmiiksi. Sastamalassa katkennut takapuskuri tuskin haittaa pälkäneellä vaikka sitä ei ehtiskään tinailla kuntoon.
|
|
#10
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| M: Range Rover "pepe de mule" | imported_offroadjouni | O/M/V Muut | 0 | 21.01.2003 08:33 |