![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() VPRT Mersu 300GDTTapahtui aikaisemmin... Taas on yksi aikakausi tämän autoyksilön kohtalossa saatu päätökseen, niin aloitetaan projektiturinointi puhtaalta pöydältä. Väiskin tultua osakkaaks tähän rahareikään, niin voitaneen puhua tiimin autosta. Ensimmäinen kisa takana ja jotenkin saatiin kotimatkalla aikaiseksi kartan taustapuoli täyteen todo-listaa. Kun jokin on valmis, niin on aika korjata virheet ja keksiä uutta... =D Kisa meni paremmin kuin odotettiin ja saatiin 21 rastia haettua ennen ku joutu jarrujen takia lopettamaan lauantaina puolen päivän aikaan. Akku tsippas kivasti ajouralle mut saatiin keltaselta vitaralta apuvirtaa, niin päästiin pois ajouralta tukkimasta tietä. Kiitokset myös vinssausavusta, kun päädyttiin ojaan kuolleen akun kanssa. Väiski onnistu väistää kiveä niin et peili teki tuttavuutta puun kanssa. Ite tuli paukutettua etupanssari ja takapuskuria tehokkaasti kiviin kantoihin ja puihin. Yritin mä kerran saada oikeen kyljenkin mutkalle, mut helmaputket pelasti. Selvittiin maalivaurioilla tästä reissusta. Peristä näkee, että niitä on hierottu kiviin. Huomattiin vasta kisan jälkeen, että joku oksa oli käynyt morjestamassa syyläriä verkkojen läpi. Ei vuoda onneks vaikka on n.5cm monttu. Flektien sähköt aiheutti ongelmia ku useampi rele lopetti toimintansa ja vian huomas vaan korkeista lämmöistä ku merkkivalo palo edelleen vaikkei flektit toiminut. Renkaat yllätti eritysen positiivisesti! 1,5barin paineilla piti tosi hyvin ja vaikka alkuun vaikutti kauheen kovilta, niin kivasti elivät ku runttas kiven/kannon yli/väliin. Liian kaposet vaan mihinkään upotushommiin. Yhdellä rastilla kynnettiin akseleillä n.30cm savea urien välistä ku vauhdilla peruutti rastille =D Ohessa todo-lista puhtaaksi kirjoitettuna(kirjoitetussa järjestyksessä, suurimmaks osaks omaan käyttöön): - Jäähdyttimen flektit(erotus välijäähyn flektistä, lämpötilaohjaus=säästää virtaa, toimintavarmat releet/suorakytkentä akulta) - Uudet peilit(oikea peili irtos puuhun, tilalle korkeat ja kapeat putkikiinnitteiset työkonepeilit jotka taittuu tarvittaessa tieltä) - Mekaaninen vinssi keulalle(toitsusta), taakse nykyinen sähkövinssi(aborttivinssi) - Virtaongelmien ratkaisu ja toinen akku(laturi saatava toimimaan myös tyhjäkäynnillä ruksuttaessa) - Kisarenkaat(ulospäin 4-6" levitetyt 16" orggis peltivanteet ja 33-35x14-15 irokk/bogger/vastaava) - Kaukovalot keulalle(tulevan vinssin päälle) - Perälaatikko(saa vinssin ja tarvikkeet kulkee mukana helposti) - Kompressori ja säiliö(joko perälaatikkoon tai lavan alle piiloon huoltoluukun alle) - Konehuoneen/vinssin valo(ledinauhaa konepellin reunaan ja jäähdyttimen ja valojen maskin väliin) - Alustavalot(olis olleet yöllä tarpeen, toteutetaan ledeillä) - Kabiinin säilytystilat(nyt oli rojut pitkin poikin koko ajan tiellä) - Lisäpanssarointi(keskelle pohjaan paksumpi panssari, etuakselin alle panssari, keulapanssarin paksuntaminen/levittäminen, takaperän alle) - Penkit(Bilteman kippaavat sport-penkit) - Toinen sammutin(päiväyksen takia) - Jäähdytin(nykyisen korjaus kun oksa tökkäs kasaan, uus itsetehty n.10cm paksu, muuten nykyisen kokoinen, omilla päädyillä sopivilla lähdöillä. Järeämpi maski.) - Öljyjäähyn suojaus(reikälevy) - Polttoainemittari(toimii satunnaisesti) - Vaihteensiirto(kepin toiminnan tarkentaminen) - Mittareiden ja kytkimien siirto keskikonsoliin(radion tilalle) - Takajarrut(suojaus mudalta ja manuaalisäädin) - Takajarruputkien suojaus - Pienempi ahdin(käyttöalue 1000-3000rpm jatkuvaa) - Jakolaatikon puslat(välillä vispas keppi useampi senttejä) - Polkimet(kaasupoljin irtoilee saappaiden kanssa, kykässä on pari senttiä tyhjää alussa) Loppuun kuva tuosta uudesta maaliteemasta, josta en vielä oo tainnut laittaa kuvia. Tulee vaihtumaan Wolf-väritykseen keväällä...
Viimeksi muokannut tatsga : 05.11.2013 16:55 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Osta meiltä valmis auto. Pääset halvemmalla...
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jää rakentelun ilo/viha kokematta jos ostaa valmiin =D Pelkästään sopivan ahtimen valitseminen tuottaa suunnatonta iloa eikun siin turhautumista...
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Vehkeet Paskana Racing Team |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kaipa sitä vois lopputilin(rahaa tulee ovista ja ikkunoista) siivittämänä lähteä tuonne. Laitetaan kalenteriin...
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kaupat sovittuna Sprintterin GT1852V ahtimesta. Kokeillaan sit toista ääripäätä ahtimen koon suhteen. Josko tuolla sais heti ahdot nousee ku tyhjäkäynnillä koskee kaasupedaaliin. Ainut kysymysmerkki on pakopaineet ja -lämmöt ku huudattaa menee 200km yhteen putkeen 2600-700rpm. Jos osottautuu koeajossa liian ahtaaks, niin laitetaan kiertoon ja sit suosiolla joko gt20 tai gt22 tilalle.
Sit pitää keksiä jonkilainen ylipaineohjaus tolle VNT:lle. Näin autoinssin logiikalla painekello painaa ilman ahtoja siivet "kiinni" ja ahtojen noustessa "avaa" siipiä ettei paineet nouse liikaa. Säätöhän tuohon pitäisi saada perinteisellä bleedillä/turboruuvilla, jolla estetään paineen pääsy täysimääräisenä kellolle. Joku tehnyt tuollaisen ohjauksen VNT-ahtimelle? Alipainekellonhan pystynee muokkaamaan ylipainekelloks vaihtamalla nipan kalvon toiselle puolelle. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Vuorsolan Mikko ainakin kokeili, ja oisko Reprollakin ollut VNT virityksiä ...
Lukaskaas tuo säie, siellä myös kerrotaan miten siitä teidän autosta "lähti kaikki värinät" ![]() http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=20681
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Josko sitä vihdoin sais insinöörikin unta kun ratkaisin VNT:n ohjaukseen liittyvän epäselvyyden. Netistä löyty muutamia ohjeita täysmekaaniseen ohjaamiseen, mutta kuvat on ajan saatossa hävinneet. Onneks Googlen kuvahaun cache on säilyttänyt osan kuvista epäselvinä versioina, niin sai jonkin käsityksen. Perus toimintaidea ohjauksessa on se, että tyhjäkäynnillä siivet on auki. Ohjaus toteutetaan ottamalla siiville ohjaus kaasupolkimesta(ei kaasua=siivet auki, täyskaasu=siivet kiinni ja kaikkea siltä väliltä). Jotta mukaan saadaan ahtopaineen säätö, niin ahtopaineen noustessa painekello työntää siipiä takas auki vaikka kaasuvaijeri vetää niitä kiinni. Tästä mekanismista oli useampia kahdella eri akselilla toimivia viritelmiä. Yksinkertaisin on kaunista ja joku oli keksinyt laittaa painekellon kaasuvaijerin "väliin". Koska kaikki on tässä vaiheessa tippunut kärryiltä, niin piirsin teille kuvan tuosta rakenteesta. Sinällänsä nokkela rakenne, että ahdin rasittuu sen mukaan paljonko tehoa tarvitaan(kaasun asento). Tyhjäkäynnillä siivet pysyy auki ja matka-ajossa pintakaasulla siivet ovat korkeintaan hieman kiinni riippuen ahtopaineen kehittymisestä(oletan että noin pieni ahdin ahtaa painekellon auki 2700 kierroksella=siivet kokonaan auki vaikka kaasua painettuna). Säädön rakentamiseen liittyvät ongelmat on liikematkojen mitoitus ja ton painekellon lineaarilaakerin tekeminen tallilta löytyvistä tarpeista. Varmaan teen jostain teflonista puslat, joiden sisään sopivista rosteriruuveista varret. Stabiliteetin takia joutuu tekee 3 staagisen version. Toi kaasun palautusjousi saattaapi olla turha ku näin tarkemmin miettii mut en jaksa korjata kuvaa... Nyt meen nukkumaan et jaksaa päättää heti aamusta ennen duunia talonyhtiön asioista!
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jos laittaa VNT ahtimen, niin ei sen tarvii olla liian pieni. Menee niinku hyvä itea hukkaan sillee....
![]() Isompikii heräis alhaalta eikä kuormittas konetta turhaan kovilla pakolämmöillä?
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Sattu nyt tulee hyvään hintaan vastaan toi ahdin jonka ostin, niin otin kokeiluun. Varmasti on eroa heräämisessä pienemmän ja isomman VNT-ahtimenkin kanssa, mut ei varmaankaan niin paljoa ku perinteisissä ahtimissa. Jos todetaan GT18 liian pieneks, niin pitää yrittää sit löytää GT22 tai isompi. GT22 bemarin 3l 180hv koneessa herää vasta kunnolla(vääntökäyrästä iteroiden) lähempänä 2krpm... Tavoitehan on se että kun tyhjäkäynniltä lyö kaasun pohjaan, niin on vääntöä tarjolla niin että kiertokanget menee solmuun =D
Muutenkin tää jälkiahtaminen on niin tusinatuurista kiinni et ei auta muu ku kokeilla eri setuppeja. Nyt on liian ison ahtimen ääripää kokeiltu, seuraavaks liian pienen vuoro, sit voidaan mennä taas hieman liian isoon ja sen jälkeen taas pykälä taakse niin osuu ehkä kohdilleen. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Silti ihan ekaks syöttöä myös ALAS ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Saa takajarrut kasaan niin on tiedossa syötönsäätökinkerit... Pohto kommentoi väiskille että kovin on myöhäisellä kone(päässyt sekin unohtumaan), niin pitää samalla käännellä pari astetta vielä enempi ennakkoa ku käyttää pumpun pöydällä. Nyt on se noin 25 astetta joka väännettiin viime vuonna ja josta kommentoit et vielä vois olla aikasemmalla(käänsin sen mitä pumppu käänty rautakangella). Pitää myös säätää ahdonalaista syöttöä melko paljon pienemmälle ku ryntäyttäessä tulee semmoinen 5m musta savupallo putkesta(katsastajan kalibroitu silmä sanoo k=9,99)... =D
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Tais jäädä Luumäen ajelut väliin loppu kuusta... Tuli tuollainen "pieni välys" vastaan. Antautu sit näemmä toi oikee etupyörännapa mettässä ku siinä oli valmiiks pieni klappi. Hyvin tultiin 200km tallille ilman et huomas mitään. Ilmeisesti jarrut pitänyt sen verta paikallaan tota napaa. Sunnuntaina saadaan auto tallitalkoissa johonkin sopivaan paikkaan, niin pitää purkaa molemmat puolet ja tilata huolto-osat koko akseliin. Samalla on hyvä hitsata etuakselin panssari paikalleen. Toivottavasti olis edes murrokset ehjänä ettei mee kahta tonnia korjaukseen. Liekkö toi selittäis lievät värinät joita autossa esiinty?
https://www.facebook.com/photo.php?v...34188195221984 |
#15
|
||||
|
||||
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#16
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Vehkeet Paskana Racing Team |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Tommoinen klapi viittaisi joko laakeri rikko tai murroksen pää poikki. Rasvakuppi pois niin luulisin että tumppi tippuu käteen... Oikein hyvällä tuurilla mutterit olisivat löysällä...
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Laakerin ku painaa pohjaan, niin ei oo siinä jurinoita eli tuskin laakeri. Veikkaan et tippuu napa ja levy käteen ku ottaa satulan irti(oli muuten pultit jostain syystä löysäs). Murroksia onneks saa saksasta 170e hintaan, navat vaan maksaa enempi(halvin käytetty 150e ja siitä ylös). Jostain ku sais saksankielisen korjausohjeen etuakselille, niin tietäs millä hakea noita eri laakereita, stefoja yms.
Ton ohjeen mukaan olis tarkotus edetä http://www.clubgwagen.com/gtech.php?...id=item&tid=29 |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Hommaa reilun kokoinen tikku mulle niin mä hommaan StuttGartin manualin sulle - kustantaa ....
- vaivan - 2 pakettia kahveeta, mielellään Brazil Avaapa ny se etunurkka, saadaan laakerit sulle alta viikossa siihen noin 80 € / kulma jos tarvetta, hyvin kerkii Luumäjelle ku pistelee nyt töpinäks, en jaksa uskoa muuhun vikaan kun kerran veti maastossa ja tuli ajamalla kotio
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 13.10.2013 17:53 |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Mersu siirretty tallissa pukkipaikalle ja tiistaina olis tarkotus aukoa navat molemmin puolin. Pitää heittää tikku sulle jossain välissä
|
#21
|
|||
|
|||
![]()
Työnyrkki häärii tallilla, johtoporras painaa duunia... Patun manaava oikein hyvä tuuri sattui kohdalle ja oli mutteri löysällä. Murros on ilmeisesti jossain välissä vaihdettu kun oli ilmeisen hyvännäköinen ulkoisesti. Nyt tarvittais nopealla aikataululla tiivisteet molempiin päihin akselia. Onko pakko käydä marmorilla vai löytyskö suomesta joku tarvikepulju, josta sais vetarin stefat ja kuulan tiivisteet? Saksasta olis näemmä saanut koko etuakselin laakeri, murros ja tiivistesarjan hintaan 880e. Vaan ei viiti semmosta ottaa jos on kerta ainakin oikea murros vaihdettu joskus.
|
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ai sä teet businesta niillä manuaaleilla.... TEMÄHIK |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Onko tää sitä pimeää tulevaisuutta? >=D
|
#25
|
||||
|
||||
![]() pisnes is pisnes / mooses on mooses ![]() ... näiden sällien kans on pakko, muuten ne viä tuhkatkin pesistä !
__________________
- Levannon We(l)ho - |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty C Mersu | MiKo | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 12.04.2013 13:44 |
Myyty G-Mersu | timoanterol | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 02.09.2010 20:49 |
Myydään g mersu | höpöhöpö | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 30.05.2010 07:08 |
g-mersu | Hennu | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 24.04.2009 20:33 |
m: mersu | cj5 | O/M/V Muut | 0 | 11.08.2003 13:47 |