![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Helppo korjata....Otat vaan siitä moottorikelkasta koneen, ei tarvi välttämättä otta eteen suksea, eikä telaa taakse... olis muuten mielenkiintoinen Nopo jollain neljän metrin 500 leveällä matolla.... Mutta asiaan; en ole asiantuntija, mutta yhdestä kusiaisesta (600cc) japsista purin noita säätimiä pois 2 kpl! Ja tuo, että latauskäämiltä tulee reilusti yli 12v, siis noin 60Vac viittaa siihen, että lataussäädin Pitää olla ns. hakkurityyppinen, eli se ottaa latauskäämiltä vaihtosähköä sen verran, että saa pidettyä ulostulojännitteen 12-14v:ssa. ja jos on kaksi käämiä ulostuloon, viittaa siihen että toinen käämi vois olla akunlataukselle, ja toinen valoille. Ja tuo moottorikelkan säädin (ainakin tuo, minkä poistin omasta kusiaisesta ehyenä) on vaan käytännössä tasasuuntain ja zener diodi, siis muuttaa kaiken yli 14v???? pyrkivän jännitteen (sähkön) lämmöksi. siis 60 Vac 2 amppeeria on käytännössä 14V dc ja 100 Wattia. Ja tuo huomattavan suppealla kokemuksella isoista Nopoista ja moottorikelkoista, viimmeisen hondan myin v. 90? (26,8hv? enduro kevari, joka tuli autoon vaihdossa) sähkötekniikasta enemmän....
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tässä On tuo kyseinen latauskäämi hässäkkä...
Kuvasta näkee huonosti, mutta on 5 johtoa. Sytytyskäämistä tulee ulos yksi, mustapunainen. Latauskäämeiltä (2kpl) tulee vihreä ja valkoinen. Eli yksi vih/valk on aina yksi käämi jonka pitäisi antaa ulos 100w tehoa. Voi siis kytkeä 100w valoille ja 100w akulle tai lyödä käämien karvat pareiksi jolloin saadaan 200w ulos suoraan sähköjärjestelmän. Tämmöiset kytkentä ohjeet tulivat tuotteen mukana. Tuli mukana jopa hyppyjohdot käämien yhdistämiseen. Ymmärtääkseni toisen käämin voi jättää kytkemättä jos ei lisätehoa tarvitse. Turhaan sitä lämmöksi muuttaa... Alkuperäinen säädin on noin tuplasti pienempi kuin nämä moottorikelkan yleismalliset. Originaali säädin hukkaa lämmöksi käyttämättömän sähkön, on sijoitettu siksi viileään paikkaan maskin taakse. Säätimen ulostuleviin +12v ja -12v karvoihin on kytketty kondensaattori. Tätä ei nyt välttämättä tarvitse tässä vianhaussa? Eli pitäs toimia ilmankin, kierroksilla ainakin? Viimeksi muokannut Juippa : 07.10.2013 23:17 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kokeile akun kanssa. Antaako käydessä enempi kuin lepojännite.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Eli akku kiinni jännitteensäätimen jälkeen ja siitä mitataan lepojännite ja kone käyden uudelleen? Pitää testata.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Hör nu, kyllä se silviisiin on että se ns. uusi yleismallin virrantasaaja on mäsänä. Löytyi kuuklesta brittien sumuisilta saarelta elektroniikkapulju joka myy tota originelliä. Huimaan 60eur hintaan se tilataan sieltä ja toivotaan että onkelma ratkeaa. Raportoin tähän kuin kävi kun saadaan osa kiinni.
Kiitos kaikille vinkeistä, tähän tulee nyt vajaan parin viikon tauko ennen jatko osaa. ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nonnii, toimiihan se kun vaihtaa vaan toimivan jännitteensäätimen.
Eli tais kaksi rikkinäistä yleis säädintä tulla peränjälkeen kokeiltua. Vaihdoin mallia ja toimittajaa ja nyt wörkkii taas kuin pitääkin... Huomenna nippuun ja ehtii vielä rullaan joitain kilsoja mittariin ennen talvea! ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Noissa moottorikelkan yleismallin säätimissä oli jotain hauskaa siinä kytkemisessä, meinaan kaveri taisteli rm250 suitsan kanssa viimetalvena myös reilusti että sai tulemaan järjellisen volttimäärän ulos.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan moottoripyörän tankki | tjl | O/M/V Muut | 1 | 17.06.2012 16:55 |
Ostettu Moottoripyörän lokarit | Nostokurki | O/M/V Muut | 5 | 04.04.2012 21:27 |
moottoripyörän vakuutus | kami | Chit-Chat | 25 | 14.02.2012 12:36 |
Moottoripyörän kytkinkysymys | pee | Chit-Chat | 9 | 25.07.2009 22:56 |
M: Moottoripyörän ajokamoja. | savlari | O/M/V Muut | 0 | 24.07.2007 15:00 |