![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Tossa olis osviittaa säännöistä joita sormien läpi katsotaan! 4.1. Harjoittelu Ennen lajittelua kuljettajilla on vähintään 20 minuuttia kestävä harjoittelujakso. Tuomariston päätöksen mukainen vaadittu ajolinja on merkittynä näkyvillä merkinnöillä clipping- pisteiden ja – alueiden muodossa kaikissa harjoituksissa. 4.2. Lajitteluajo 4.2.1.Lajitteluajot määräävät kuljettajien paremmuusjärjestyksen finaaliin. Lajittelun ajosuoritukset suoritetaan yksi auto kerrallaan siten, että jokainen osallistuja saa vähintään yhden harjoitusajon sekä kaksi arvosteltavaa suoritusta, joista paremman pistemäärä jää voimaan. Tasapistetilanteissa sijoitukset määräytyvät nopeamman entryn, eli mitatun ensimmäiseen mutkaan sisääntulonopeuden hyväksi. Niidenkin mennessä tasan tarkastellaan huonomman lajitteluajon pisteitä ja nopeuksia. Kilpailukutsussa kerrotun kaaviolajin mukaisesti lajittelussa korkeimmat pisteet saaneet kuljettajat nousevat finaalivaiheeseen. 4.2.2.Lajittelu ajetaan kilpailijoiden numerojärjestyksessä. Kilpailijoiden tulee olla lähdönkeräily-alueella 10 minuuttia ennen lajittelun alkua. Jos kilpailija ei ole lähdönkeräilyalueella oikeaan aikaan, karsiutuu hän kilpailusta. Kilpailijoiden tulee ottaa oman kilpailunumeronsa mukainen paikka lähdönkeräilyalueella. 4.3. Finaalit 4.3.1.Lajittelusta finaalivaiheeseen nousseet muodostavat pudotuskaavion seuraavalla tavalla: Finaali-ajossa kaksi kaaviossa vastakkain asettuvaa kilpailijaa suorittavat radan yksilösuorituksina kerran niin, että lajittelussa huonommin sijoittunut ajaa ensin. Korkeammat pisteet näistä kahdesta ajosta saanut kuljettaja siirtyy kaaviossa seuraavalle tasolle, jossa hän kohtaa toisen parin voittajan. Tasapistetilanteissa tuomarit määräävät uusinta-ajon. Tällä tavalla kaaviolähdön voittajan on mahdollisuus edetä finaalivaiheeseen kohdaten lopulta finaalissa kaavion toisen puolen parhaan kuljettajan ja näin määräytyy kilpailun voittaja. Semifinaalivaiheen putoajat kohtaavat toisensa pronssifinaalissa, pronssiajo voidaan jättää ajamatta jolloin sijoitukset määräytyvät semifinaali-ajon pisteiden mukaan. 4.3.2.Sijat viidestä kahdeksaan määräytyvät Top8-tasolla pudonneiden kesken niin, että heistä lajittelussa korkeimmalle sijoittunut saa sijan viisi, ja heikoiten sijoittunut sijan kahdeksan. Sijat yhdeksästä kuuteentoista määräytyvät vastaavasti siten, että Top16-tasolla pudonneista kuljettajista lajittelun paras saa sijan yhdeksän, ja heikoin sijan kuusitoista. Sijoitukset seitsemästätoista eteenpäin määräytyvät suoraan lajittelun sijoitusten perusteella. 4.4. 5 minuutin sääntö Kilpailun aikana vioittuneille autoille myönnetään 5 minuutin aika mahdollisen vian korjaukseen. Aika alkaa siitä, kun tulee kyseisen kilpailijan vuoro lähteä ajosuoritukseen ja loppuu siihen, kun kyseinen auto liikkuu pois varikko- tai korjausalueelta. Korjausalue ilmoitetaan aina ajajakokouksessa. Aikarajan noudattamista tarkkaillaan tuomariston toimesta tarkasti ajanottolaitteen kanssa. Niissä tapauksissa, joissa auto on vahingoittunut toisen kilpailijan toimesta kilpailun aikana, ja syy ei ollut oma, voidaan myöntää lisäaikaa auton korjaukseen. Mahdollisesta lisäajasta päätöksen tekevät tuomarit. Kilpailija, joka ei saa autoaan ajokuntoon annetussa ajassa katsotaan keskeyttäneeksi. 5. Suoritusten arvostelu 5.1 Yleistä tuomaroinnista: Driftingissä haetaan kuljettajaa joka pystyy kuljettamaan autonsa arvostelualueen läpi arvostelutuomariston ennalta määräämää ajolinjaa pitkin mahdollisimman isolla luistokulmalla mahdollisimman nopeasti. 5.2. Tuomarointiperusteet Tuomarointi suoritetaan tarkkailemalla ajolinjaa, luistokulmaa sekä nopeutta läpi arvostelualueen. Lisäksi arvostelutuomaristolla on mahdollisuus pisteyttää muita tekijöitä kuten vaikuttavuus, kaasun käyttö, suunnanmuutosten samanaikaisuus. Arvostelutuomarit pisteyttävät kuljettajan ajosuorituksen säännöissä kerrottujen määreiden mukaan. Kilpailun eri osien, lajittelun sekä pariajon tuomaroinnit eroavat joiltain osin toisistaan. 5.2.1Lajittelu: 5.2.1.1 Ajolinja Arvostelutuomaristo pisteyttää kuljettajan ajolinjat tarkkailemalla koko arvostelualueen ajolinjaa ja vertaamalla niitä ennalta määritettyihin leikkauspisteisiin (clipping-point) / alueet jotka on ilmoitettu kilpailukutsussa ja tarkennettu kuljettajakokouksessa. 5.2.3 Luistokulma Kuljettajan tulee ajaa mahdollisimman isolla ja tasaisella luistokulmalla, jonka pystyy pitämään koko suoritusalueen läpi. 5.2.1.3 Nopeus Arvostelutuomaristo pisteyttää kuljettajan nopeuden tarkkailemalla koko arvostelualueen nopeutta sekä nopeuden hallintaa. Nopeuden tulisi olla mahdollisimman kova ja tasalaatuinen auton ominaisuuksiin nähden koko suoritusalueen ajan. Nopeutta hallitaan ajamalla maksimaalisella kulmalla sen lisäksi jarruilla. Nopeudenmittauslaitteella voidaan mitata nopeutta halutusta kohtaa. 5.2.4 Vaikuttavuus Arvostelutuomaristo pisteyttää lisäksi suorituksen vaikuttavuutta (Show-pisteet). ( Tulllaan katsomaan onnistuuko?5.2.2 Pariajo Tuomarointi pariajossa poikkeaa hieman lajitteluiden tuomaroinnsta. Kahta samaan aikaan radalla ajavaa kuljettajaa verrataan toisiinsa. Tuomaristo ilmoittaa parin suoritusten jälkeen kumpi kuljettajista menee jatkoon. 5.2.2.1 Johtava auto Johtavan auton tulee pystyä ajamaan hyvä suoritus koko arvostelualueella huolimatta takana olevan auton painostuksesta. Johtavan auton suorituksen tulee keskittyä clipping- pointtien / alueiden läheltä ajamiseen maksimaalisella kulmalla, nopeudella sekä vaikuttavuudella. 5.2.2.2 Seuraava auto Seuraavan auton tulee seurata johtavan auton valitsemaa ajolinjaa ja ajaa mahdollisimman lähellä. Seuraavan auton tulee myöskin keskittyä samanaikaisuuteen suorituksessa.) 5.3. Tarkennukset arvosteluperusteisiin Pistevähennykset ja muut tarkennukset ilmoitetaan kilpailun säännöissä tai ohjaajakokouksissa tarvittaessa. JA JOS lahjoo tuomaristoa tarpeeksi voi se vaikuttaa joko positiivisesti tai negatiivisesti arvosteluun HHEEE 5.4. Ylimääräinen vastaheitto, spinnaus, driftaamisen loppuminen, osuma tai ulosajo joka vaikuttaa suoritukseen, suoraan ajaminen, toistuva osuminen ratamerkkeihin, ohittaminen väärää ajolinjaa käyttäen, ohitetuksi tuleminen väärää ajolinjaa käyttäen sekä auton selkeä ja toistuva aliohjautuminen (puskeminen) aiheuttaa nolla pistettä. Niin ja toimhuom! ei olla ite tehty sääntöjä mutta vapaasti tulkitaan niitä oman mielemme mukaan! ja leikkimäänhän tossa mennään! |
#3
|
|||
|
|||
![]() nää onnistuu meiltä
5.4. Ylimääräinen vastaheitto, spinnaus, driftaamisen loppuminen, osuma tai ulosajo joka vaikuttaa suoritukseen, suoraan ajaminen, toistuva osuminen ratamerkkeihin, ohittaminen väärää ajolinjaa käyttäen, ohitetuksi tuleminen väärää ajolinjaa käyttäen sekä auton selkeä ja toistuva aliohjautuminen (puskeminen) aiheuttaa nolla pistettä
tää oli selvin kohta säännöistä. nämä onnistuu varmasti mutta muut ei..... tähän joku semmoinen hymy naama |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mä kans veikkaan, että moni muukin keskittyy just näihin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "mitennii ylimääräinen vastaheitto????" ![]() ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tarviiko laitteen jolla voisi osallistua välttämättä olla auto?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Onko jälki-ilmoittautuminen mahdollista?
Aattelin vaan jos jostain löytyy kipinä Rollingjeepin lisäksi muhun ja Mikaan.. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Mitä vaatimuksia on neliveto auton suhteen? Voiko osallistua esim.nelikko audilla? vai pitääkö olla joku ns.maasturi? Onko se jossain jo mainittu/päätetty tarviiko työntää ovi edellä kestopäällysteellä vai nurmikolla?
Viimeksi muokannut Eicca_ : 04.10.2013 12:55 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Moggi samuli Anna tulla vaan kunhan on siis neliveto. Kaksvedolla ei saa ajaa! Tare kun noin kiltisti kysyt anna tullavaan! nyt näyttää siis melko hyvältä mitä nyt toista kymmentä mennään ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kuulostaa hauskalta, Missäspäin suomee tällanen häppening järjestetään?
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
EDIT: PERKIÖNTIE 148 36600 PÄLKÄNE |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kuksassa auttamatta liian hidas ohjaus näihin hommiin ja laatikko ei kestä pitkällä puolella ajoa, eli selityksen makua, kun ei osaa ajaa
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Kaarikyssäriä: riittääkö pääkaari?
eli tolla pikapilla jos lähtis, jossei siinä ollu muuta ku simpukan vaihto.. Miksei pelkäl takavedol saa ajaa? Meinaan, etukardaani vippaa"hieman"..
__________________
Broken Back Team #1 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vielä vähän Pajeron lukoista | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 26.04.2019 17:12 | |
Jeppis Offroadersin vuosikokous 13.2.13 kl 19.00 | greensj | Tapahtumat | 1 | 10.02.2013 11:51 |
Offroad-talli Pakilassa, vielä yksi paikka vapaana | JF | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 08.06.2006 17:59 |
Vielä vähän kemppi lukosta... (suzukiin) | valkkari | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 09.10.2005 15:14 |
Vielä ihan vähän renkaista... | Killman | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 01.03.2005 23:20 |