Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.08.2013, 20:17
T3Syncro:n Avatar
T3Syncro T3Syncro ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 10.09.11
Sijainti: Pks
Viestit: 625
Perusasetus

Seuraava kysymys Matille, saako kevytperäkärryä korottaa asentamalla vaikka profiiliputken tai U-palkin pätkän akselin ja rungon / lavan väliin?

Kärry kulkee keula ylhäällä Syncron perässä...

Korotuksella mahtuisi suuremmat renkaatkin ehkä paremmin lokasuojien sisään.

__________________
Gefangener der Straße, aber frei wie der Wind im Schnee.


Viimeksi muokannut T3Syncro : 21.11.2019 10:22
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.11.2019, 10:12
cannon_ball cannon_ball ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 15.11.08
Sijainti: Vaasa
Viestit: 97
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja T3Syncro Näytä viesti
Seuraava kysymys Matille, saako kevytperäkärryä korottaa asentamalla vaikka profiiliputken tai U-palkin pätkän akselin ja rungon / lavan väliin?



Korotuksella mahtuisi suuremmat senkaatkin ehkä paremmin lokasuojien sisään.
Tää kyllä kiinnostais?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.11.2019, 11:27
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Vanha aihe, mutta Trafin vuoden 2015 kannanoton mukaan peräkärryjä koskisikin nyt samat vaatimukset kuin autojakin? Eli mitään ei saa tehdä, paitsi ehkä koristekapselit laittaa.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/...13_maarays.pdf

1.2 Soveltamisala
Tämä määräys koskee M- ja N-luokan ajoneuvon (auton) sekä O-luokan ajoneuvon (auton perävaunun) rakenteen muuttamista.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.11.2019, 15:16
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Vanha aihe, mutta Trafin vuoden 2015 kannanoton mukaan peräkärryjä koskisikin nyt samat vaatimukset kuin autojakin? Eli mitään ei saa tehdä, paitsi ehkä koristekapselit laittaa.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/...13_maarays.pdf

1.2 Soveltamisala
Tämä määräys koskee M- ja N-luokan ajoneuvon (auton) sekä O-luokan ajoneuvon (auton perävaunun) rakenteen muuttamista.
Ei ole mikään kannanotto vaan itse määräys eli laki. Ja tosiaan 1.10.2015 muuttunut tämä asia mistä ylempänä keskusteltu. Tuo linkin määräys on vanhempi versio, tässä nykyinen: https://www.finlex.fi/fi/viranomaise...i/454001/42527
Ja ensi vuodelle tulossa taas uusi.

Tuolta löytyy kärrynkin korottamista koskeva kohta, eli samat säännöt mitä autoon.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.11.2019, 15:43
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

No, lähtökohtaisesti jarruttomia kärryjä ei tarvitse katsastaa, joten meriselitys "ainahan se on ollu tuollainen" menee tavallista paremmin läpi varikkopysähdyksillä.

Riittävä vaatimus rengasmuutoksille olisi, ettei laakerin kuormitus oleellisesti kasva, eli käytännössä offsetit pysyvät järkevissä rajoissa. Esimerkiksi maastokelpoisille kärryille olisi ihan oikeaakin tarvetta, mutta tuo lakimuutos estää sellaisten tekemisen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.11.2019, 15:58
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Wink

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Esimerkiksi maastokelpoisille kärryille olisi ihan oikeaakin tarvetta, mutta tuo lakimuutos estää sellaisten tekemisen.
Tee ite, kuten esim: https://forums.offipalsta.com/showpo...2&postcount=35
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.11.2019, 16:07
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei huono idea. Pitää vain viritellä metsäkärryn/portaalivaihteen tyylinen pyörännapa. Sitten tietysti irrotettava suksisarja renkaisiin.

Vielä omavalmisteesta: jos ostaa akseliston, esimerkkinä tämä, mukana tulee todistus komponentin soveltuvuudesta tarkoitukseen:

https://cdn.virtasenkauppa.fi/assets...ustodistus.pdf

Tuossa ei puhuta rengaskoosta mitään. Jos tuollaisesta tehdyn kärryn käy leimaamassa suurimmilla rupulikumeilla mitkä pyörännapaan sopivat, niin hey presto, tuo rengaskoko on sitten hyväksytty ja laillinen?

Viimeksi muokannut jli : 21.11.2019 16:53
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.11.2019, 16:55
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Tuommosen tekeminen ei ihan kaikilta onnistu!
Hienoa työtä!
(Meinasin kirjoittaa, että pitää haista miehelle eikä halvalle deotorantille mutta jätin kirjoittamatta)
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.11.2019, 15:45
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Vanha aihe, mutta Trafin vuoden 2015 kannanoton mukaan peräkärryjä koskisikin nyt samat vaatimukset kuin autojakin? Eli mitään ei saa tehdä, paitsi ehkä koristekapselit laittaa.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/...13_maarays.pdf

1.2 Soveltamisala
Tämä määräys koskee M- ja N-luokan ajoneuvon (auton) sekä O-luokan ajoneuvon (auton perävaunun) rakenteen muuttamista.
Ja akselin valmistajan edustajalta saa laskelmat jarrullisen kärrin rengasmuutoksia varten. Itse pyysin omaan kärriin dokumentit jo aikaa sitten. Itse homma vaan odottaa että vanhat kumit menee loppuun.

Merkitsevää noissa on renkaan säde eli korkeus. Se vaikuttaa suoraan jarruvoimaan, kuten autossakin . Tuohon agadokseen saa 72 cm korkeat renkaat ja silti riittää speksit lasketella 100km/h täydellä kuormalla...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.11.2019, 16:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja akselin valmistajan edustajalta saa laskelmat jarrullisen kärrin rengasmuutoksia varten. Itse pyysin omaan kärriin dokumentit jo aikaa sitten. Itse homma vaan odottaa että vanhat kumit menee loppuun.

Merkitsevää noissa on renkaan säde eli korkeus. Se vaikuttaa suoraan jarruvoimaan, kuten autossakin . Tuohon agadokseen saa 72 cm korkeat renkaat ja silti riittää speksit lasketella 100km/h täydellä kuormalla...
Joo, ja löytyy moneen netistäkin vetopään ja jarrujen hyväksyntöjen perusteella, etenkin Knottin jarruilla oleviin. Jarrujen direktiivinvastaavuus ei koske ennen 1.4.2000 käyttöönotettuja.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.11.2019, 16:02
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Eikö tuon pitäisi mennä suoraan akselin painorajan mukaan? Jos on vaikka jarrullinen 3500 kg akseli ja laitteen kokonaispaino on 2500 kg, voisi rengasta suurentaa 3500/2500 = 1.4-kertaiseksi ilman mitään ihmettelyjä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
PERÄVAUNUN VETOPAINOT? Tekniikka & Jutustelu 74 02.04.2016 16:45
ABS ja rengaskoon muutos? wikke Tekniikka & Jutustelu 6 04.03.2008 21:09
rengaskoon muuttaminen kirurgi Tekniikka & Jutustelu 2 16.12.2005 13:49
Rengaskoon vaikutus matkamittariin?? Setä Tekniikka & Jutustelu 17 26.05.2005 11:10
rengaskoon muutoskatsastus mikkot Tekniikka & Jutustelu 6 25.05.2005 20:34


Sivu luotu: 04:02 (GMT +2).