![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ulkosella solenoidilla ensipurasut kokeiltu. Kävinpä paikallisesta autosähköliikkeestä jonkun ollakseen järeän starttisolenoidin. Tallissa touhuillessa silmään pisti HJ:n konehuoneesta purettu, täsmälleen samanlainen solenoidi. Liekkö hehkuilla HJ:ssa sit tuollanen. Solenoidi kävi älyttömän hyvin suoraan jatkomuttereilla vanhan solenoidin persieen kiinni ja eikun koestarttaus. Pyörittää mielettömän hyvin! Mitään mullistavaa ei kuitenkaan tapahdu ilman pieniä synnytystuskia; uus solenoidi jää vetämään päälle. Ilmeisesti käret suli kiinni ekalla starttauksella...Herkistelin sieltä käret irti ja laitoin väliin n. metrin 6mm^2 paukkulankaa vastukseks. Edelleen starttaa hienosti ja johot lämpee ihan kiitettävällä nopeudella, mutta käret jumii kiinni. Jotain boschilaista vesitiivistä, ilmeisesti jopa öljyssä kelluvilla kärjillä sais 150e/kpl, kuulostaa aika kalliilta? Joku öljyssä kelluva ratkasu tuohon varmaan pitäs olla. Äh.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
otanko ölppää jo töistä? poralla reikä kylykeen jne. ? ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tämä kävi mielessä, senhän sais kätevästi täytettyy ja tiivistettyy...
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis startin solennoidissa on 2 vetokäämiä; molempiin tulee 24v virtalukon startti releeltä, toinen on maadoitettu starttimoottorin +napaan, siis vetää vaan silloin, kun startilla ei ole sähköä-> siis antaa solennoidille vauhtia sekunnin murto-osan starttauksen alussa. Ja toinen on sitten kytketty maihin, siis vetää sillä niin pitkään, kuin starttirele (virta-avain-) on startti asennossa. -> juurikin tuon tuplavetokäämin takia 12v startti jumii joskus 24v jännitteellä, jos ei kytketä tuota myös tuota "esivetokäämiä" releen kautta. P.s tuo "käämi" on käytännössä sama, kuin kela. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eikä tuo 150 egeekään oo muuta kuin kerta tankkaus,saunakaljat, ja paketti makkaraa....
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 22.08.2013 07:04 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Rekkahuolloista käyty kyselemässä solenoideja, satasella sais takalaitanostimen hytikkapumpun solenoidin, joka näytti vielä rihvelimmältä ku tuo mitä kokeilin. Kalliita kokeiluja, ni jäi ostamatta, kun ei saanu enää tuotakaan eilistä kokeiluversioo palautettuu. 300A luvattiin isoimmalle mitä kataloogeista löyty, eli ei juuri yhtään mitään.
Täytyypä käydä vilkasemassa tallissa hj:n startin solenoidii, mut veikkaan kyllä liian pieneks ku siinon kuitenki järkevä startti välityksellä. Kattelin jo eilisiltana sopivia fettejä ja taidan seuraavaks kokeilla tehä ite siihen sähkösen ohjauksen. Jotain 350A fettejä ~kolme rinnakkain ja starttauksen alkuun pwm:llä soft startti, että moottorissa kerkee käämit magnetoitumaan. Saa valettuu epoksiin koko paketin ja pitäs kestää upottaakin. Lisäks osat maksaa murto-osan siitä mitä tuollaset _isot_ solenoidit. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Raotin varovasti HJ:n solenoidii ja kyllähän tuolla näytti joku tuplakelahässäkkä olevan. Maadottaa sen toisen kelan tosiaan moottorin kautta ja täten esimagnetoi moottorin käämit, kai? Kokeilin myös laittaa tuota HJ:n solenoidii suoraan rinnalle ja tekee täsmälleen saman ku nuilla aikasemmilla kokeiluilla; starttimoottori jää pyörimään vaikka starttireleeltä katkeaa ohjaus (kyllä, oon tarkistanu, että sen starttireleen käret ei hitsaa kiinni). Ei kyllä mene jakeluun, että miten on mahollista että tuo ylimääränen solenoidi jää vetämään ilman että orkkis on vedossa, kun ohjaus tulee samasta karvasta. Tutkinta jatkuu... BJ:n solenoidissa näkyy olevan kanssa tuollanen tuplakelasysteemi jo valmiina, mutta: mikä funktio tuolla ohuella joholla on joka lähtee solenoidin ohjauspinnistä moottorin sisään? Äkkiä vilkastuna näyttäs häviävän johonkin kenttäkäämin sisään ja tulevan sieltä 1cm päästä pois ja jatkuvan startin kuoreen. Resistanssia ~5ohm maihin. Edit: Jaaa, se ruokkii juurikin tuon moottorin kautta maadotetun käämin läpi noita suoraan maihin kytkettyjä käämejä. Taitaa olla mitotettu niin, että kun siellä on vaan yks moottorin kautta maadotettu käämi läsnä ja sieltä ohjauskarvasta maihinveto tuon 5ohm vastuksen kautta, ei riitä virta pitämään solenoidia vedossa. Nyt kun laitetaan kaks käämiä rinnan ni justiin riittää vielä papu pitämään molempia nipin napin vedossa. Ilmeisesti tätä ongelmaa BJ-40/76 yritti tuossa selittääkin juuri, mutta en vaan hokannu. ![]() Viimeksi muokannut piipari : 22.08.2013 19:51 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Nii siinä normi starti solkassa on juurikin veto ja pito käämi. Eli se veto käämi maadoittuu startin plus hiilien kautta ja siinä sivussa hieman pyöräyttää sitä starttia että hampaat menee paremmin otteelle. Ja pitokäämi sitten maihin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#10
|
|||
|
|||
![]() Täsmennystä solenoidin tuplakäämitykseen:
Siis startin solennoidissa on 2 käämiä, Toinen on maadoitettu Starttimoottorin (siis solennoidin jälkeen olevaan) +napaan.
Toinen on maadoitettu solennoidin rungon kautta maahan. Ja sillä hetkellä, kun aletaan starttaamaan, niin tuo solennoidin toinen napa, siis se joka on kytketty starttimoottoriin, on hiilien ja käämien kautta erittäin hyvin maissa, siis lähes 0 ohmin vastuksella. jos vastus on 5 ohmia, niin silloin startti on rikki. (tai sitten mitataan halvalla yleismittarilla tms.) KUN solennoidi on vetänyt, niin tuo moottoriin menevä vetokäämi on (käytännössä) jännitteetön, koska solennoidi kytkee moottorille 24 volttia, ja tuo käämin pää on nimenomaan tuossa moottorin + navassa; siis käämin molemmat päät on on 24v, siis käämin päissä ei ole jännite-eroa. -> silloin solennoidia vetää ainoastaan tuo pitovirta- käämi. ja kun lopetetaan starttaus, niin sillä hetkellä "vetokäämin" moottorin puoleinen pää on +24v, ja "startti-avaimelta" tuleva liitin/molempien käämien yhteinen pää on jotain suuruusluokkaa +12 volttia, ja "pito käämillä" on myös suuruusluokkaa 12 volttia. MUTTA "Veto käämin" jännite on "väärin päin", siis sähkö kulkee väärin päin: Ja silloin "Veto käämin" ja "pitokäämin" magneettikentät ovat vastakkaissuuntaisia, siis kumoavat toisensa, ja solennoidi päästää -> starttaus loppuu. (ainakin näin on suunniteltu, mutta jos käytetään tuplasti jännitettä, niin aina ei välttämattä enää toimi) Ja tuon starttimoottorin ongelma on nimenomaan suuri alkukuormitus: siis virtapiikki on todella suuri. Ja esim. sähköisen hydraulipumpun käynnistys on jossain mielessä "helpompi", starttaushetkellä pumpun paine on nolla. (tuon takia noissa hydraulipumpuissa käytetään jopa rinnakkaismagnetoituja moottoreita, (tai kestomangeetti moottoreita) kun starttimoottorit on sarjamagnetoituja) Ja sen takia noille hudrauliikka moottoreille tarkoitetuissa solennoideissa on pelkästään yksi käämitys. 4 kw starttimoottorin virtapiikki voi olla moninkertainen vastaavan hydraulipumpun moottoriin verrattuna. Ja nuo solennoidit pysyy vetäneenä murto-osalla virtaa, kuin mitä ne vaatii vetämiseen, varsinkin nopeaan sellaiseen. Tuo elektroniikka tulee autoihin ajan saatossa, mutta en siitä huolimatta alkaisi näpertelemään FET:tejä tuohon solennoidin tilalle.... (Melko mielenkiintoista virta/jännite käppyrää työntää alussa ja lopussa skoopin näytölle ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ongelmia näppäimistön kanssa | ¤Offi-Osku¤ | Chit-Chat | 7 | 16.02.2008 09:01 |
Ongelmia tietokoneen kanssa | vesku.r | Chit-Chat | 19 | 24.06.2006 18:20 |
Ongelmia netin kanssa | ¤Offi-Osku¤ | Chit-Chat | 9 | 03.03.2006 09:53 |
Ongelmia IE:n kanssa | PaJeRo | Chit-Chat | 6 | 29.12.2005 20:50 |