Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #9  
Vanha 29.07.2013, 22:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jeepistä ei kokemusta.


0,27 Amppeeria tekee vuorokaudessa 6,5 Amppeerituntia , viikossa 45 Ah! Paljon luonnollisemmalta kuulostaisi 0,027 A (siis 27 mA), mutta sekin kuulostaa minun korvaan paljolta, mutta jos on hälytin ja popikonetta yms...

-> siis 100 Ah akku ei edes täyteen ladattuna kestä yli 2 viikon seisontaa.

Ja sitten se, että miten pitkään pitää ladata 100 Ah tyhjää NORMAALI akkua 13.2---13,4 voltin jännitteellä, oli lämpötila vaikka +30 C, että se olisi edes 75% latauksessa? (13,2 V jännitteellä puolityhjä akku ei tosiaankaan ota vastaan mitään suurta virtaa 30 asteen lämmössä, 75% täysi akku ei edes sitä!)

Ja jos on ongelma, että on akun lämpötilan tunnustelu, ja ei lataa tuon paremmin, niin juurikin vinssauksessa yms. lienee mahdollista huijata lämpötilan tunnustelua?

Mulla on veneessä 3 kpl. hupiakkua, ja kun latausjännite laskee (laturissa lämpötilan tunnustelu kuumassa konehuoneessa, Max n. 60-70 C) 14.0 voltista 13,8 volttiin, niin akkut (n.+25 C) eivät ota virtaa vastaan läheskään yhtä hyvin.

p.s Mittaa mitä jännitehäviöitä tulee a) koneen kannen ja akun miinusnavan välillä? (ja koneen kannen ja rungon välillä; jos ei ollut rungoton auto) b laturin + -navan ja akun + navan välillä.

JOS PITÄISI ARVATA; niin 13,4 Voltin latausjännitteellä +30 C lämmössä normaali kalsium akku ei tule 25% -> 95% varatuksi muutamaan tuntiin, jos edes "työpäivässä". Itse olen huijannut lataussäätimiä; kesäkuumalla normaali ylläpitolataus n. 13,8V, lataus 14.0V ja "teholataus" 14,6V; nollakelillä noin 0,2 Volttia suuremmat jännitteet; ja pakkasessa; -20 ja enemmän: vielä 0,2 Volttia lisää: ylläpitolataus n. 14,2 V, lataus 14.4 V ja "teholataus" Max 15 V.
Ja teholatauksella kannattaa seurata akun käyttäytymistä: Pikkupakkasessa maahan jäätynyt akku lämpeää niin, että sulaa irti maasta.... (siis akku kuumuu, ja hajoittaa vettä Vedyksi ja Hapeksi: pieni kipinä, ja PAM: Vety ja Happi on taasen kosteutta ilmassa...

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 29.07.2013 22:50 Perustelu: Lisätty jännitehäviöiden mittaus
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Jeep Grand Cherokee Limited V8 -96. 168tkm. H.6000€ *MYYTY!* Trophy O/M/V Ajoneuvot 1 31.07.2011 08:52
Ostettu Jeep Grand Cherokee ZJ V8 -93-96 etujouset Kepu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 26.10.2010 22:42
Myydään Jeep Grand Cherokee -96 V8 noniin O/M/V Ajoneuvot 1 22.08.2010 07:53
Myyty VOI POISTAA Sam66 O/M/V Ajoneuvot 16 12.08.2010 13:55
O: Jeep Grand Cherokee V8 vm.96-98 Joukka O/M/V Ajoneuvot 0 06.12.2007 19:55


Sivu luotu: 10:00 (GMT +2).