Hei!
Tähän aiheeseen liittyen, kun itselläkin olisi mahdollisesti jossain vaiheessa ajatuksena pikkuisen pidentää akseliväliä, niin onko mahdollista, että akselivälin muuttamisen kielto johtuu ohjausgeometriasta ja sen ennallaan säilyttämisestä?
Kuka muistaa, tietää tai osaa kaivaa tiedon jostain oppikirjasta, onko näillä mainituilla Toyotan 40-sarjan tuotteilla erilaiset ohjausvarret? Nimittäin navat/akselin pääthän ovat samat jopa 60-sarjan autoissa, mutta ainakin 60- ja 40-sarjan välillä taitaa ohjausvarsissa olla joku ero, joka yleensä ilmenee lähinnä tietynkokoisen vanteen sopimattomuutena.
Mitähän mäkiautokirjaa poikasena luin, kun minulla on vieläkin muistikuva eräästä piirustuksesta jossa oli esitetty etupyörien kulmat suhteessa toisiinsa eri suuntiin käännettäessä, ja jonkunlainen yhteys taisi olla taka-akselin sijaintiinkin. Taka-ajatuksena lähinnä se, että kun ohjausvarren kulmat ovat oikeastaan ainoat kiinteän etuakselin pyörien väliseen ohjausgeometriaan vaikuttavat tekijät, voisiko ohjausvarsissa olla eroa näiden eri mittaisten autojen välillä? Ellei joku muu osaa sanoa tai pysty tarkastamaan varaosanumeroita, voisin käydä tässä joku päivä varaosatiskillä ihmittelemässä asiaa.
Kuinkahan moni akseliväliä muuttanut tai esim. 61:n akseleita 40:n alle asentanut on ajatellut asiaa ohjausvarsien kantilta? Jos autolla ajetaan vain metsässä, ei niillä ole varmaan mitään käytännön merkitystä, mutta jos sattuu myös suorittamaan päivittäistä ajoa pinnoitetuilla teillä (kuten minä), luulisi tällaisenkin kiinnostavan, ellei muun niin renkaiden/laakerien turhan kulumisen kantilta.
|