Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.07.2013, 19:03
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Kattelin tossa muita latureita niin sain sellaisen käsityksen että merkintä E olisi maajohto.

No pistin siitä johdon maihin. Lisäksi pistin paikalle P toisen johdon ja painoin traktorin käydessä sen johdon pään + napaan, yleismittaria samalla akun navoissa pitäen.

Johan alkoi ladata. Volttien ollessa 15 (ja jatkoi yhä nousua) paikkeilla nyppäsin johdon irti ja jännite akussa alkoi pikkuhiljaa laskeutua.

Uusi kysymys: tarvitsenko tuohon nyt jonkunlaisen jännitteen säätäjän kuitenkin?

__________________
Mersumies.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.07.2013, 20:00
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja farmforest Näytä viesti
Kattelin tossa muita latureita niin sain sellaisen käsityksen että merkintä E olisi maajohto.

No pistin siitä johdon maihin. Lisäksi pistin paikalle P toisen johdon ja painoin traktorin käydessä sen johdon pään + napaan, yleismittaria samalla akun navoissa pitäen.

Johan alkoi ladata. Volttien ollessa 15 (ja jatkoi yhä nousua) paikkeilla nyppäsin johdon irti ja jännite akussa alkoi pikkuhiljaa laskeutua.

Uusi kysymys: tarvitsenko tuohon nyt jonkunlaisen jännitteen säätäjän kuitenkin?
Jos jännite pysyy aisoissa niin siellä lienee säätäjä mutta jos jännite nousee liikaa mitä 15V jo on niin ilmeisesti kyllä. 14,7V jossain -30C asteessa ja kesällä vähempi riittää.

Se E on yleensä maa, iso B monesti mutterilla menee akulle/käynnistys solenoidille ja joku virta tarvitaan magnetointiin jotta alkaa tehdä sähköä ilmeisesti siten tuo P. Nippondensoja en tunne vaikka itsellä sellainen onkin niin en varman päälle lupaa kirjain koodeja.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.07.2013, 20:05
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Mitäs kirjaimia alkuperäisestä releestä löytyy jos sitä vois hyödyntää?
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.07.2013, 21:25
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Vanha rele on aikamoinen mötikkä johon meni aika monta johtoa, mitä tuollainen tasavirtalaturi sitten lienee lataustehoa antanut.

Tuossahan on alunperin ollut 2 kpl 6V akkuja jotka oli kytketty ristiin.
Mutta niin olen ymmärtänyt että tuo ei ole enää niin vanha peli että + johto menisi maihin ja miinus startin päähän, jos se tähän kytkemishommaan edes vaikuttaa.

Huomenna voisin illalla kattella tuosta releestä josko siitä jotain numeroita löytyy.

Kattelin tuossa noita jännitteensäätäjiä netistä niin sellainen yleismalli maksaa n. 25e, musta mötikkä missä on 1 keltainen johto. Pitäisi sopia kaikkiin ajoneuvoihin mutta mihin tuo 1 johto sitten tulee kiinni vai sopiiko lainkaan ko. laitteeseen? Vai onko tarkoitettu pelkästään kärjellisiin vehkeisiin?
__________________
Mersumies.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.07.2013, 21:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Se alkuperäinen 565 valmetin latausrele ei sovellu vaihtovirtalaturille.

-> joko museoon taikka romuksi!

p.s ne 6v akut on kytketty sarjaan (siis siten saa 12v) "ristiinkytkentä" voi hämätä jotain harrastajaa, sillä ristiin kytketty tarkoitaan että nolemmat + navat menee toisen akun - napaan: siis suorassa oikosulussa-> räjähtää!

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 24.07.2013 21:34
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.07.2013, 22:12
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Joo ton ristiinkytkennän tiesinkin. On edellinen omistaja tehnyt moottorin viereen sivulle uuden akkutelineen jossa nyt yks 12V akku. Tosiaan tuo johtohelvetti pellin alla voi olla todellakin osasyyllinen siihenkin miksei vanha laturi tehnyt virtaa.

Mutta laitetaan tämä homma kuntoon kun kerran ruvettiin!

juu rele museoidaan, ei valmettia . Perunannosto tässä taas kohta alkaa ja täytyy saada batteryyn virtaa ja sitten voimasauhua putkesta yötäpäivää kolmen pytyn voimin perkele!
__________________
Mersumies.

Viimeksi muokannut farmforest : 24.07.2013 22:42
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.07.2013, 00:32
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Sorry, sotken topiikkia pikkasen:


Siis: Olen muutamaan traktoriin yms. päivittänyt laturin, siis 10-20 Amppeerisen! DC Dasasähkö (tasasähkö) laturin vaihtovirta laturiiin.

Hyvä,halpa,helppo, Kestävä ja huoltoystävällinen laturi on ollut BOSCH:in puhallin jäähdytteiset, sisäisellä säätimellä olevat. siis noita on "kaikissa" saksalaisissa autoissa -70 luvun lopulta? pari-kolme vuosikymmentä. siis olen kangistunut 1900 luvulle kun noihin latureihin vaihtaa merkkilaakeri, alkuperäiset liukurenkaat ja hiilet, niin kestää niin pitkään että! (pitempään, kuin uudet mustahiuksisten kopiot)

Ja kytkentä on helppoa: siitä b+ mutterin alta suoraan akun + napaan paksu kaapeli. (jos + maadoitettu, kuten esim. saaressa rakennetut Fordson:it, niin vaihdetaan vaan akun kengät kaapelista toiseen: -> nyt miinusmaadoitettu!, jos on jotain elektoniikkaa, esim. radio, led- tai zenon valoja, niin ne täytyy muuttaa myös miinus maadoitetuksi)
Ja sitten siihen latta- Abiko liittimeen tuodaan virtalukolta Latauksen Merkkivalon (noin 2-3 wattia) kautta sähköä akun + navalta.

Tietysti laturi pitää saada mekaanisesti kiinni moottorin kylkeen, ja vielä siten, että se pyörii... traktoreissa mahdollisimman lujasti: täysillä kierroksilla mieluusti (vähintään?) 6000 r/min, mutta ei juurikaan yli 15 000 r/min, koska traktorit voi periaatteessa "huutaa-" tunnista toiseen?
Siis miksi? bosch:n puhallin jäähdytteisissä latureissa (siis niissä, missä pyörii hihnapyörän mukana iso keskipako tuulettajan siipi) ilmoitetaan latausvirta esim. seuraavasti: 90/34 Amppeeria. tuo 90 amppeeria on latausvirta 6000 r/min laturin pyörimisnopeudella, ja tuo 34 amppeeria on 1500 r/min laturin pyörimisnopeudella, joka on kokemukseni mukaan "turvallisella" alueella, siis laturi toimii niin kuin on suunniteltu. -> siis tuo kierrosluku, siis laturin pyörintänopeus, on vähintään yhtä tärkeä, kuin se, että pistetäänkö 55 A Ford Fiestan laturi, vai yli 100 A Audin laturi!
-> Siis: jos esim 90 A bosch:ia yritetään herättää pienellä merkkivalo polttimolla, niin tuo 11A tasavirta "Luukas" lataa enemmän 700 r/min nopeudella (mm. erään saksalaisen maastopakettiauton voi käynnistää, peruuttaa sähkölaitoksen hallista ulos, ja latauksen merkkivalo ei sammunut.(siis ei latannut ollenkaan, liekkö yksittäinen vika?) toki auto oli 1980 luvun alkupuolelta, mutta vain alle 10v ikäinen silloin)

Mutta kun on yritetty pistää 2-3 wattia merkkivaloksi, ja pyörimään niin nopeaa, kuin laturin/vesipumpun hihna antaa myöten (siis n. 13mm levyistä hihnaa ei viitsi taittaa 5cm halkaisijaiselle hihnapyörälle, 7,5 cm vaatii jo hammastetun ?)
-> Fordson Major: n. 70 A Boschi:lla tyhjäkäynnillä yli 20A, max kierroksilla noin "70"A (orkkis laturi noin 2-3?A, ja täyskaasulla 11?A
-> Belarus 821(?) 90 A Boschi:lla tyhjäkäynnillä n.40 A, max kierroksilla noin 100 A 13,5 volttiin.
Toki jo vakiona vaihtovirtalaturilla, ja säädettävällä lataussäätimellä, siis -80 luvun käyttöohjekirjassa oli MUISTAAKSENI ohjeet k.o meisselisäätöön, meisseli luonnollisesti kuului vakiovarustukseen...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
ATK-apua kaivataan Heguli Chit-Chat 147 22.01.2018 20:14
Apua kaivataan Kaustisella Lord of flies Chit-Chat 4 07.04.2013 22:26
LJ asiantuntian apua kaivataan. kauha-apina Tekniikka & Jutustelu 8 17.01.2013 08:47
Apua, laturin hihnapyörä! Liffi Tekniikka & Jutustelu 3 25.10.2006 18:55
Nörteiltä apua kaivataan.... ¤Offi-Osku¤ Chit-Chat 18 11.10.2005 09:55


Sivu luotu: 17:35 (GMT +2).