![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kattelin tossa muita latureita niin sain sellaisen käsityksen että merkintä E olisi maajohto. No pistin siitä johdon maihin. Lisäksi pistin paikalle P toisen johdon ja painoin traktorin käydessä sen johdon pään + napaan, yleismittaria samalla akun navoissa pitäen. Johan alkoi ladata. Volttien ollessa 15 (ja jatkoi yhä nousua) paikkeilla nyppäsin johdon irti ja jännite akussa alkoi pikkuhiljaa laskeutua. Uusi kysymys: tarvitsenko tuohon nyt jonkunlaisen jännitteen säätäjän kuitenkin?
__________________
Mersumies. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Se E on yleensä maa, iso B monesti mutterilla menee akulle/käynnistys solenoidille ja joku virta tarvitaan magnetointiin jotta alkaa tehdä sähköä ilmeisesti siten tuo P. Nippondensoja en tunne vaikka itsellä sellainen onkin niin en varman päälle lupaa kirjain koodeja.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mitäs kirjaimia alkuperäisestä releestä löytyy jos sitä vois hyödyntää?
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Vanha rele on aikamoinen mötikkä johon meni aika monta johtoa, mitä tuollainen tasavirtalaturi sitten lienee lataustehoa antanut.
Tuossahan on alunperin ollut 2 kpl 6V akkuja jotka oli kytketty ristiin. Mutta niin olen ymmärtänyt että tuo ei ole enää niin vanha peli että + johto menisi maihin ja miinus startin päähän, jos se tähän kytkemishommaan edes vaikuttaa. Huomenna voisin illalla kattella tuosta releestä josko siitä jotain numeroita löytyy. Kattelin tuossa noita jännitteensäätäjiä netistä niin sellainen yleismalli maksaa n. 25e, musta mötikkä missä on 1 keltainen johto. Pitäisi sopia kaikkiin ajoneuvoihin mutta mihin tuo 1 johto sitten tulee kiinni vai sopiiko lainkaan ko. laitteeseen? Vai onko tarkoitettu pelkästään kärjellisiin vehkeisiin?
__________________
Mersumies. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Se alkuperäinen 565 valmetin latausrele ei sovellu vaihtovirtalaturille.
-> joko museoon taikka romuksi! p.s ne 6v akut on kytketty sarjaan (siis siten saa 12v) "ristiinkytkentä" voi hämätä jotain harrastajaa, sillä ristiin kytketty tarkoitaan että nolemmat + navat menee toisen akun - napaan: siis suorassa oikosulussa-> räjähtää! Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 24.07.2013 21:34 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Joo ton ristiinkytkennän tiesinkin. On edellinen omistaja tehnyt moottorin viereen sivulle uuden akkutelineen jossa nyt yks 12V akku. Tosiaan tuo johtohelvetti pellin alla voi olla todellakin osasyyllinen siihenkin miksei vanha laturi tehnyt virtaa.
Mutta laitetaan tämä homma kuntoon kun kerran ruvettiin! juu rele museoidaan, ei valmettia ![]()
__________________
Mersumies. Viimeksi muokannut farmforest : 24.07.2013 22:42 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Sorry, sotken topiikkia pikkasen:
Siis: Olen muutamaan traktoriin yms. päivittänyt laturin, siis 10-20 Amppeerisen! DC Dasasähkö (tasasähkö) laturin vaihtovirta laturiiin.
Hyvä,halpa,helppo, Kestävä ja huoltoystävällinen laturi on ollut BOSCH:in puhallin jäähdytteiset, sisäisellä säätimellä olevat. siis noita on "kaikissa" saksalaisissa autoissa -70 luvun lopulta? pari-kolme vuosikymmentä. siis olen kangistunut 1900 luvulle ![]() Ja kytkentä on helppoa: siitä b+ mutterin alta suoraan akun + napaan paksu kaapeli. (jos + maadoitettu, kuten esim. saaressa rakennetut Fordson:it, niin vaihdetaan vaan akun kengät kaapelista toiseen: -> nyt miinusmaadoitettu!, jos on jotain elektoniikkaa, esim. radio, led- tai zenon valoja, niin ne täytyy muuttaa myös miinus maadoitetuksi) Ja sitten siihen latta- Abiko liittimeen tuodaan virtalukolta Latauksen Merkkivalon (noin 2-3 wattia) kautta sähköä akun + navalta. Tietysti laturi pitää saada mekaanisesti kiinni moottorin kylkeen, ja vielä siten, että se pyörii... traktoreissa mahdollisimman lujasti: täysillä kierroksilla mieluusti (vähintään?) 6000 r/min, mutta ei juurikaan yli 15 000 r/min, koska traktorit voi periaatteessa "huutaa-" tunnista toiseen? Siis miksi? bosch:n puhallin jäähdytteisissä latureissa (siis niissä, missä pyörii hihnapyörän mukana iso keskipako tuulettajan siipi) ilmoitetaan latausvirta esim. seuraavasti: 90/34 Amppeeria. tuo 90 amppeeria on latausvirta 6000 r/min laturin pyörimisnopeudella, ja tuo 34 amppeeria on 1500 r/min laturin pyörimisnopeudella, joka on kokemukseni mukaan "turvallisella" alueella, siis laturi toimii niin kuin on suunniteltu. -> siis tuo kierrosluku, siis laturin pyörintänopeus, on vähintään yhtä tärkeä, kuin se, että pistetäänkö 55 A Ford Fiestan laturi, vai yli 100 A Audin laturi! -> Siis: jos esim 90 A bosch:ia yritetään herättää pienellä merkkivalo polttimolla, niin tuo 11A tasavirta "Luukas" lataa enemmän 700 r/min nopeudella ![]() ![]() ![]() Mutta kun on yritetty pistää 2-3 wattia merkkivaloksi, ja pyörimään niin nopeaa, kuin laturin/vesipumpun hihna antaa myöten (siis n. 13mm levyistä hihnaa ei viitsi taittaa 5cm halkaisijaiselle hihnapyörälle, 7,5 cm vaatii jo hammastetun ?) -> Fordson Major: n. 70 A Boschi:lla tyhjäkäynnillä yli 20A, max kierroksilla noin "70"A (orkkis laturi noin 2-3?A, ja täyskaasulla 11?A -> Belarus 821(?) 90 A Boschi:lla tyhjäkäynnillä n.40 A, max kierroksilla noin 100 A 13,5 volttiin. Toki jo vakiona vaihtovirtalaturilla, ja säädettävällä lataussäätimellä, siis -80 luvun käyttöohjekirjassa oli MUISTAAKSENI ohjeet k.o meisselisäätöön, meisseli luonnollisesti kuului vakiovarustukseen... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
ATK-apua kaivataan | Heguli | Chit-Chat | 147 | 22.01.2018 20:14 |
Apua kaivataan Kaustisella | Lord of flies | Chit-Chat | 4 | 07.04.2013 22:26 |
LJ asiantuntian apua kaivataan. | kauha-apina | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 17.01.2013 08:47 |
Apua, laturin hihnapyörä! | Liffi | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 25.10.2006 18:55 |
Nörteiltä apua kaivataan.... | ¤Offi-Osku¤ | Chit-Chat | 18 | 11.10.2005 09:55 |