![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Jos on tarkoitus käyttää ihan nykyaikaisia peseviä synteettisiä öljyjä, niin noiden ehdotettujen suodattimien vaihtojen lisäksi minä harkitsisin myös öljypohjan pudottamista pois ja niiden 24 vuoden aikana mahdollisesti kertyneiden lietteiden ja töhkien putsaamista.
T. nimim. Rikoinko G-Mersun koneen liian hyvillä öljyillä... |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ei tipu ihan helposti öljypohja tarossa/ln110, retkukeula kun on perineen edessä..
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Päävaihteiston kanssa pitää muistaa, että GL-5 hypoidisia öljyjä ei saa käyttää päälootassa. Jos on tuollaista erehtynyt laittamaan sisään, sen huomaa kyllä heti siinä, että synkrot ei toimi. Eli esim. Mobilin öljyissä pitäisi riittää, kun lukee vaan tarpeeksi tarkkaan purkin kyljestä, että öljy on GL-4 luokituksella ja "for transmissions". Takaperään pitää investoida ne LS-lisäaineistetut peräöljyt, muuten häviää kitkalukosta kitkat. Moottoriöljyistä tulee ikuinen sota jos alkaa vertailemaan. Esim. mobilin 10W-30 delvac on ihan riittävän pesevää öljyä omasta mielestä, jonkun toisen mielestä taas ei. Täyssynteettisten ainoa etu on, että ne on talvella paremmin juoksevampia siinä vaiheessa, kun pakkaset kääntyy -20C kylmemmälle puolelle. Nekin kerää mujua pitkin konetta siinä missä puolimineraaliöljytkin, jos öljynvaihtovälit on liian pitkiä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Menneinä vuosina tuli muilla vanhemmilla dieselautoilla huristeltua joillakin Delvacin tai maatalouden yleisöljyn tyylisillä 10w-30 öljyillä.
Kylmimmät ilmat meinasi olla sirkusta miten milloinkin on virtaa saatavilla jne. Myös jäteöljyä kertyi aika paljon kuin vaihdoin kuitenkin öljyä aika usein. Nyt kun kilometrejä tulee nelivetokulkupeliin melko vähän, olen siirtynyt taktiikkaan, jossa kerran vuodessa laitan koneeseen 0w-40 öljyt. Voimansiirtoöljyjen kohdalla olen mennyt sensuuntaiseen ratkaisuun, että tutkin niiden kuntoa vaikka läpinäkyvässä kanisterissa tms. Jos ei löydy vaikka metallipurua, olen tyytyväinen ja saatan laittaa öljyt jopa takaisin tai vara-autoon. Kun öljyjä pitää vähän aikaa paikallaan, mahdolliset epämääräisyydet laskeutuvat alaspäin. Samalla idealla tsekkasin tänä vuonna kompressorin öljyt, kun ne oli riittävän hyvät, siirsin öljynvaihtoa. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
En suosittelisi matalakitka, eli 0W öljyjä ns. "Wanhan teknologian" koneisiin, voitelukalvo ei ole niin kestävä kuin 5W öljyllä, varsinkin kun moottorit on rakennettu suuremmille välyksille. Myös tiivistäminen voi tulla ongelmaksi. Mutta synteettistä kyllä.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Toyota Hilux LN110 -89 4wd Turbo ( Taro ) | Offijäbä | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 25.12.2012 13:32 |
Myydään M:Taro -92 4wd | Herwanni | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 22.02.2012 20:37 |
Myydään Taro 4wd -91 | -Antti- | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 03.02.2010 14:44 |
Myydään Vw Taro 4wd -92 2.2 | Kuisma | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 06.10.2009 20:25 |
M: volkkarin taro 4wd | hiluximiäs | O/M/V Ajoneuvot | 15 | 04.07.2007 20:40 |