Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tapahtumat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #14  
Vanha 24.08.2004, 09:09
LRV8 LRV8 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.08.03
Sijainti: Helsinki
Viestit: 321
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Tässä olisi nippu kysymyksiä offisuunnistusnoviisilta, jos joku osaisi vähän auttaa ja neuvoa. Homma kiinnostaa ja lähinnä Original tai Standard olisi luokka.

Miten näissä suunnistusjutuissa tapahtuu rastin leimaaminen? En ole tällaista suunnistushommaa autolla koskaan kokeillut ja kun en mistään tätä tietoa löytänyt, niin pitää noviisina kysyä. Auto on arvatenkin saatava rastille asti, mutta kuinka lähelle ja miten leimaaminen käytännössä tapahtuu? Pitääkö rastit etsiä tietyssä järjestyksessä vai vapaavalintaisesti?

Entä pistelaskenta, miten se yleensä menee?

Minkälainen osuus apparilla hommassa on, toimii ilmeisesti kartturina ja jonkinlaisena rastin etsijänä, spotterina ja vinssivaijerin kiskojana? Minkä tasoisia appareita aiemmin osallistuneilla on ollut ja pärjääkö "maastoajosilmää" omaamattoman apparin kanssa käytännössä mitenkään (ei osaa opastaa ajolinjoja)?

Pitäisi kai lähteä seuraavaan kisaan katsomaan hommaa sivusta, niin osa näistäkin arvoituksista selviäisi samalla. Mutta jos joku viitsisi kertoa jo etukäteen jotakin, niin olisi täälläkin tieto tallessa vastaisen varalle.


Leimaaminen tapahtuu tänä vuonna sähköisesti eli alumiiniset levyt on toistaiseksi historiaa.
Varsinaisen rastin löytää helposti varsinkin GPS:n kanssa eli tarkoitus ei ole 'piilottaa' rastia. Merkit ovat näkyvissä noin 1,5 metrin korkeudella ja rastista on sanallinen kuvaus kilpailumateriaalissa. Ajaminen leimauslaitteen viereen onkin sitten toinen juttu...

Original-luokkaan voi huoletta osallistua vaikka anopin nelivetoisella kauppakassilla. Siististi ajaen kalustovaurioita ei tule. Silti ajolinjat on syytä ottaa tarkasti. Anoppi voi tosin ihmetellä heiniä ja oksia, jotka roikkuvat auton alla. Original-reittejä on varmuuden vuoksi ajettu vakiopeleillä läpi.
Kannattaa kumminkin ottaa mukaan esim. Bilteman vaijeritalja ja/tai Hi-Lifti ja vetoliinoja jos kannon tai kiven ylitys sattuu menemään pieleen ettei tarvitse kilpakumppaneilta anella vetoapua.

Standard-luokkaan suositellaan jo hieman tarkoituksenmukaisempaa kalustoa.

Rasteja saa etsiä vapaavalintaisesti. Pistelaskentaa on hieman uudistettu. Helpommista ja lähellä olevista rasteista saa vähemmän pisteitä ja vaikeammista enemmän. Autokunta joutuu hieman suunnittelemaan taktiikkaansa. Rastin 'arvo' on annettu eli ei tarvitse arpoa kartalta lukemalla mikä rasti on helpompi/vaikeampi.

Apparin tärkein ominaisuus on kartan/gepsinlukutaito ja kyky olla tarjoamatta avokämmentä tai kättä pidempää kuskille jos kuski on erehtynyt huomauttamaan pitkäksi menneestä risteyksestä kello viiden aikaan aamuyöstä...
Jokainen varmaan osaa vetää vaijeria ulos kelalta.

Jos autona on standard-luokkaan soveltuva auto niin ensikertalainen voi hakea aluksi helpompia rasteja ja siirtyä kilpailun edetessä vaikeammille rasteille.

Kilpailuinfon ja ilmoittautumiskaavakkeet voi printata Roverystävien sivuilta.



Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
24h suunnistus Finland Trophy 5.-7.10.2007 ihanmettään Tapahtumat 145 15.10.2007 21:22
Warn trophy / Finland Trophy the_undertaker Chit-Chat 2 15.08.2007 05:10
Kelpaako Warn ensivuoden suunnistus cuppiin? OPA Chit-Chat 7 08.11.2006 18:20
harjoitus suunnistus kisa vantaalla 28.10-06 Tapahtumat 0 26.10.2006 09:20
Koska Ylläs Trophy ja Warn Trophy 2005???? Jare Tapahtumat 15 11.02.2005 22:41


Sivu luotu: 15:55 (GMT +2).