![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kuulun samaan kategoriaan Timon kanssa, olen joutunut yhden auton kanssa tappelemaan liioittelematta kymmenen tuntia ihan vaan pulttien irrotuspuuhissa. Mä en vääntele omia renkaita tai muitakaan momenttivääntimellä kiinni vaan maalaisjärjellä, vedän niin että pysyy mutta saa irtikin vielä vaikka tienposkessa lyhyellä avaimella eikä sillä puolentoistametrin varrella.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä tässä täytyy kompata viimeisiä, järki käteen.
Putsatkaa napa, pultit ja mutterit kaiken maailman paskasta ja öljytkää / tervatkaa ne pultit ja se kartio kunnolla, silloin se momentti kohdistuu siihen kiristämiseen ja napaa vasten painamiseen eikä mutterin pyörittämisen kitkaan. Itsellä renkaanvaihtokamoihin kuuluu crc, bräkleen, teräsharja ja paineilma sekä tuo zebran ilmapyssy, 2/4 teholla laittanut alupyörät kii ja 3/4 teholla pellivanteet eikä ikuna oo irronnu kuin irroitettaessa mutta silloinkin ilman kamppailua. PS.Eka kertaa kun cadista otin pyöriä irti tuli ärräpäitä... kuskinpuoli vasenkätinen ![]()
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ite oon aina käsipelillä kiristänyt kaikki pultit lopuksi vaihdon jälkeen, ja kevytmetallivanteet momenttiavaimen kera (n. 12 kiloon). Ja ne myös olen aina jälkikiristyksenä kokeillut, eikä yksikään pultti/mutteri ole ollut ikinä löysällä.
Ja käsipelillä on aina saanut auki ne, mitkä myös käsipelillä on kiristetty...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#6
|
||||
|
||||
![]()
kiristys on ristikolla irvistys ja avaus räikkään polkasu
![]() ton metodin käyttöönoton jälkeen ei oo ollu onkelmia kiinnipysymisen kans... nimimerkillä: usseemman kerran löystyneitä pultteja/muttereita tiukanneena....
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jonkun verrain aiheen parissa viettäneenä, niin ainoat ongelmat on johtuneet tehtaan suunnitteluvirheistä, eli selkeästä alimitoituksesta.
Miten kukaan normaali/järkevä ihminen voi kuvitella että joku hempuli 12mm kestää aikuisten oikeasti maastoauton puörän pulttina? Kysyy nimim. eikö paksumpi olekaan parempi mitä häh ootko kuuro. Sellaset normi tojotan (anteenksi merkkiuskovaisten loukkaus, tarkoitan kaikkia japanin ja ameriikan ihmeitä) 12mm pultit vetää poikki normi halppis ½" pulttimopolla kun aikansa jyskyttää. Kävisivät kattomassa esimerkiksi vaikka niitä pupissa lounaan jälkeen suunniteltuja roovereita, joiden pyöränmutterit kestä kohtuullista ja osin kohtuutontakin käyttöä, eikä tasan tartte mitään jälkikiristellä kun kerralla vetää kiinni niin että pysyy. Ja kaikki aukenee tarpeex vahvalla koneella (itsellä 3/4" halppis piiltema, 10bar paksut linjat), ilman mitään ihme jatkovarsia. Harmittaa että nykyisten maastovehkeiden kans tarttee neiteillä kiristyksissä, kauppakassin (range) ja kuljetuskaluston (pikkukuorkki) kans saa toteutaa itseään, eli saat perk ei varmasti irtoo ennenkuin on tarvis. Henkilöautoihin en ota vahvemmin kantaa, ohuen 12mm pultin melkein ymmärtää, säästää kun pitää joka paikasta ja tiellä ajellessä huonompikin menee. 140Nm oon laittanut momenttiavaimella (köykämiinivanteita vaan on ollut käytössä) eikö oo tarvinnut vanteita/renkaita keräillä tien poskista. Toki näissäkin (kuten myös kaikissa muissa eli niissä tärkeämmissä) olen katsonut/huolehtinut että vanne ja pyörännapa on puhtaat kiinnityspinnoiltaan. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Mikäs idea ne on niin stanan tiukalle vetää? Eikös se idea ole, että napa kantaa keskeltä ja pultit pitää renkaan napaa vasten.
Mää oon aina hämmästelly et kukaan ei jaksa ostaa niitä soviterenkaita niihin rakkaisiin aluvanteisiin. Etenkin maastureissa sitten ihmetellään ku renkaat jumputtaa, kiristetään pyörää lisää, aina vaan jumputtaa, kiristetään taas jne. Kunnes ne sitten on venähtäny ne pultinreiät soikeiksi vanteissa sinne napaan päin... Ja ne pulttimopot voi säästää ihan muihin hommiin, tai saa niillä avata, muttei kiristää. Aina on yhdet kierteet soirona kun mutteri laitetaan mopoon ja sitten pyöritetään väkisin väärälle jenkalle. Tietysti 5-10v välein kannattaa vaihtaa mutterit. Kukaan muutenkaan samaa mutteria ruuvaa edestakas 50 kertaa... |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Navan ja vanteen välissä olevan pinnan kitka kantaa. |
#10
|
|||
|
|||
![]() eri mieltä.Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ja vanteiden kiinnitys on tehty puolen tuuman räikällä, tarkastuskiristys tehty jälkeenpäin yleensä pelti- ja aluvanteiden kans. ja tähän asti kestäneet...
__________________
t5 portteri -07 mitsu ällä200, -06, 4x4, manual, 31" kummipyörät |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ihan vaan perjantaikevennykseksi ;) | Castrol | Chit-Chat | 19 | 06.04.2012 12:08 |
Oli vaan pakko | Scout | Chit-Chat | 4 | 11.12.2010 09:39 |
Aina vaan jaksaa naurattaa.. | Uazmies | Linkit | 1 | 10.12.2010 21:03 |
testi vaan | hoojii | TestZone | 0 | 27.11.2008 13:42 |
Turpaan vaan | jnu | Linkit | 3 | 19.02.2007 21:17 |