![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() ZJ tukivarret/pyörännapamoro.! Laitetaanpas tännekin vaikka arvon raatilaisia on kyllä molemmilla palstoilla FJDC ja OFFIPALSTA ![]() ![]() tässä jälleen yritetään päästä eroon &%¤%&(ä!!! ravistuksesta joka alkaa aikatarkalleen 80km/h vauhdissa(enää ei niin kovaa uskalla ajaa ![]() ![]() no nyt kun katsellut hieman tukevampia osia alustaan niin kattelin noita RC:n vahvistettuja ala-tukivarsia (4x4parts), kellä tietoa voiko ne heittää paikoilleen suoraan alkuperäisten rimpuloiden tilalle ![]() - ovatko paljonkin pidemmät - tarviiko myös ylä-varret muuttaa säädettäviksi,, meneekö kardaanikulma kuin päin pers,,ä - ja sattuuko heittämällä orkkis kiinnityksiin,, pultit ym,,ym niin ja kyseessä tosiaan 97 zj 4.0 kutvonen huikealla 1,75" korotusella ![]() ![]()
Viimeksi muokannut apupoika : 24.07.2012 13:36 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
ZJstä en osaa sanoa varmaksi mutta XJssä noi vahvistetut menee suoraan alkuperäisten paikkaan ja ovat sen verran pitkät että noin 4 tuuman korotuksella caster-kulma osuu aika kohdilleen. Tuolla sinun korotuksella voisi olla parempi laittaa säädettävät.
__________________
Elämä potkii mutta miksi aina munille? ----------------------------------------------- Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92 Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces) http://fjdc.org |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
edit: Noista pulteista vielä, jos ne ei lähde suosiolla irti (=ruuvamalla ja vähän vasaralla päästä naputtelemalla) niin älä edes ala pelleilemään vaan osta suosiolla uudet. Alkuperäisten pulttien bonus on tosin se, että niissä on pieni paksunnos kannan juuressa -> ei yhtään välystä reiässä. Normi 14mm pultti voi olla jonkun kymmenyksen ohuempi kuin reikä on. 9/16" tuumakokoinen on sitten vähän jämptimpi. Jos sulla on ohjauksessa death woblea tosiaan jollain nopeudella, niin tarkista ainakin: * Renkaiden tasapainotus ja rengaspaineet * Mahdollisesti renkaiden paikan vaihto päästä toiseen (kierot vanteet; aftermarket peltivanteissa voi olla ihmeenkin isoja heittoja -> huonommat taakse) * Pallonivelet kunnossa? * Iskarit kunnossa? * Raidetangonpäät ehjät/ ei välystä? * Kaikki puslat tarkistaen - uudet tukivarret ei ole tosiaankaan pahitteeksi * Panhardin pusla, sekä kiinnitys akselin- ja korin päässä. Akselilla menee yleensä kiinnitysreikä soikeaksi -> klappia. Korin päässä kannake voi löystyi pulteista, kannake voi murtua osittain, ja kartiokiinnitys kuluu väljäksi * Klappia simpukassa; sen tosin tuntee ratissakin. * Aurauksen ja casterin säätö; jos sulla on raidelevyttä kasvatettu (leveämmät renkaat/ levittävät vanteet) niin auraus hyvin lähelle nollaa. Caster- kulma tulisi saada mahdollisimman lähelle tehtaan haarukkaa, mutta kuitenkin niin että pinionikulma pysyy siedettävänä ettei ala etukardaani täristää. Pitäisi onnistua noin matalalla korotuksella helposti. Kannattaa laittaa joku heiluttamaan rattia nopeasti edes-takaisin, ja itse auton alle kokeilemaan ja kattomaan mistä väljää löytyy. Jos woblaa niin silloin siellä ei kaikki ole kunnolla. Kun selvität woblauksen syitä, niin irrota ohjausiskari kokonaan pois. Oikein säädettynä noin matalalla korotuksella ja pikkurenkailla ei pitäisi woblata vaikka XJ/TJ/ZJ/MJ- keulalla siihen taipumusta onkin. Vasta kun on woblaus hävinnyt niin ohjausiskari takaisin paikalleen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 09.07.2012 16:47 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Toi ohjausiskari-idea oli muuten hyvä. Sitä ei pitäisi normiajossa tarvita ollenkaan ja jos DWtä on niin ton palikan kanssa ei kannata edes alkaa etsimään vikaa. Huonolla tiellä lisää mukavuutta mutta ei tosiaankaan ole lääke woblaamiseen.
__________________
Elämä potkii mutta miksi aina munille? ----------------------------------------------- Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92 Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces) http://fjdc.org |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Näinpä. Eikä se oikeastaan woblaa huonollakaan tiellä edes isoilla renkailla kun hommat vain on tehty oikein. Tuolla inverted- y tyyliselläkin saa woblaamattoman ohjauksen - mutta ei hyvää vaikka mitä tekisi
![]() Mä en nyt laittanut omaan ZJ:hin iskaria ollenkaan kun vaihtui WJ:n cross- over hilppeiksi.. ainakaan vielä ei ole ilmennyt mitään woblauksen oireisiin viittaavaakaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Dodgessa on samanlainen akselin tuenta edessä kuin Jeepissä, ja siinä ilmeni järkyttävä DW jo neljänkympin vauhdissa kun asensin eteen 65mm korkeutta lisää ja samalla alle 37" Creepyt. Homma parani hieman kun vaihtoi etu- j takavanteet ristiin, mutta edelleen oli DW:tä. Ohjausvaimentimenkin otin irti kun siinä oli mehut karannu, eikä sen puutetta nyt huomaa muualla kuin mettäsä ku ajaa kivien yli, välillä lyö ohjaus käsille. Lopullisesti vika katosi kun säädin aurauksen silmämääräisesti kohdilleen, inverted-Y ohjaus vetää aurausta lisää kun keulaa korottaa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
kun joskus tuon huikean 1,75" korotuksen laitoin niin sen myötä rupesi vatkaamaan noin 50-60 vauhdissa, tosin tuolloin alkamiseen tarvittiin pieni töyssy..
kulmia säätelin ja rengaspaineita hieman pudottamalla sen silloin sai katoamaan ![]() mutta nyt tuossa kuukausi sitten alkoi ensin tuntumaan 80 vauhdissa sellainen pieni tutina ratissa (ihan tasasella) mutta nyt tosiaan alkaa tappava ravistus kun nopeus nousee tuohon 80km/h ilman mitään tuntuvaa töyssyä ja ei lopu ennenkun vauhti on lähes kokonaan poissa, ![]() ilmeisesti jokin paikka väljistynyt lisää... johan tätä olen täällä aikaisemminkin ruikuttanut ja luettelemianne ongelmakohtia onkin läpi käyty/vaihdettu ja vanhat jutut luettu (moneen kertaan) mutta tuo timon mainitsema tarkastelu ilman ohjausiskaria se pitää vielä tehdä, enpäs tuotakaan muistanut ![]() kyllä se vielä jostain löytyy ![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Lj tukivarret | Anttu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 22.07.2012 10:49 |
Ostetaan hdj etu tukivarret | HCelin | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 01.04.2011 19:09 |
Ostettu LJ:iin tukivarret | jonetzu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 06.02.2011 21:22 |
O: Tukivarret BJ:hin | mss | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 12.08.2007 20:22 |
O:Tukivarret | ari | O/M/V Muut | 0 | 17.12.2003 09:24 |