Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.07.2012, 11:44
apupoika:n Avatar
apupoika apupoika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.04.11
Sijainti: lappeenranta
Viestit: 366
Perusasetus

ZJ tukivarret/pyörännapa


moro.!
Laitetaanpas tännekin vaikka arvon raatilaisia on kyllä molemmilla palstoilla FJDC ja OFFIPALSTA
tässä jälleen yritetään päästä eroon &%¤%&(ä!!! ravistuksesta joka alkaa aikatarkalleen 80km/h vauhdissa(enää ei niin kovaa uskalla ajaa ) tuntuu että jeeppi purkautuu alle
no nyt kun katsellut hieman tukevampia osia alustaan niin kattelin noita RC:n vahvistettuja ala-tukivarsia (4x4parts), kellä tietoa voiko ne heittää paikoilleen suoraan alkuperäisten rimpuloiden tilalle
- ovatko paljonkin pidemmät
- tarviiko myös ylä-varret muuttaa säädettäviksi,,
meneekö kardaanikulma kuin päin pers,,ä
- ja sattuuko heittämällä orkkis kiinnityksiin,, pultit ym,,ym
niin ja kyseessä tosiaan 97 zj 4.0 kutvonen huikealla 1,75" korotusella


Viimeksi muokannut apupoika : 24.07.2012 13:36
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.07.2012, 12:37
Dethlock Dethlock ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.06.10
Sijainti: Joensuu
Viestit: 315
Perusasetus

ZJstä en osaa sanoa varmaksi mutta XJssä noi vahvistetut menee suoraan alkuperäisten paikkaan ja ovat sen verran pitkät että noin 4 tuuman korotuksella caster-kulma osuu aika kohdilleen. Tuolla sinun korotuksella voisi olla parempi laittaa säädettävät.
__________________
Elämä potkii mutta miksi aina munille?
-----------------------------------------------
Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92
Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces)

http://fjdc.org
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.07.2012, 14:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja apupoika Näytä viesti
no nyt kun katsellut hieman tukevampia osia alustaan niin kattelin noita RC:n vahvistettuja ala-tukivarsia (4x4parts), kellä tietoa voiko ne heittää paikoilleen suoraan alkuperäisten rimpuloiden tilalle?
- ovatko paljonkin pidemmät
Osta säädettävät ala- ja ylätukivarret, vähintään eteen. Et tule pettymään ja saat oikeasti säädettyäkin tuota alustaa. Jos rahkeet riittää niin osta myös taakse samalla. Koko satsi oli muistaakseni kuitenkin kohtuuhintainen. Menee suoraan paikalleen, ja säädettävissä säätövaraa on varmasti riittävän paljon vakiopituisesta reilusti pidennettyyn.

Lainaus:
- tarviiko myös ylä-varret muuttaa säädettäviksi
Ei ole pakko, mutta kannattaa ehdottomasti. Saat säädettyä pinioni- ja casterkulmat kohdalleen, ja samoin saat säätövaraa akseliväliin.


Lainaus:
-meneekö kardaanikulma kuin päin persettä
Säädettävillä ei mene, päinvastoin saat sen siihen mihin pitääkin, jos autoa on korotettu.

Lainaus:
- ja sattuuko heittämällä orkkis kiinnityksiin,, pultit ym,,ym, niin ja kyseessä tosiaan 97 zj 4.0 kutvonen huikealla 1,75" korotusella
Menee orkkiskiinnityksiin kaikki, orkkispulteilla myös. Suosittelen tosin vaihtamaan ylätukivarren pultit (ja samalla panhardin pultin) 12.9 vahvuisiin kun vanhoja irroitat. Tehdastekoiset on 10.9:t, älä ainakaan laita sinne 8.8 pultteja jos et saa vanhoja ehjänä pois! Sama sitten alapultteihin, vähintään 10.9:t tilalle jos tarvii vaihtaa..

edit: Noista pulteista vielä, jos ne ei lähde suosiolla irti (=ruuvamalla ja vähän vasaralla päästä naputtelemalla) niin älä edes ala pelleilemään vaan osta suosiolla uudet. Alkuperäisten pulttien bonus on tosin se, että niissä on pieni paksunnos kannan juuressa -> ei yhtään välystä reiässä. Normi 14mm pultti voi olla jonkun kymmenyksen ohuempi kuin reikä on. 9/16" tuumakokoinen on sitten vähän jämptimpi.

Jos sulla on ohjauksessa death woblea tosiaan jollain nopeudella, niin tarkista ainakin:
* Renkaiden tasapainotus ja rengaspaineet
* Mahdollisesti renkaiden paikan vaihto päästä toiseen (kierot vanteet; aftermarket peltivanteissa voi olla ihmeenkin isoja heittoja -> huonommat taakse)
* Pallonivelet kunnossa?
* Iskarit kunnossa?
* Raidetangonpäät ehjät/ ei välystä?
* Kaikki puslat tarkistaen - uudet tukivarret ei ole tosiaankaan pahitteeksi
* Panhardin pusla, sekä kiinnitys akselin- ja korin päässä. Akselilla menee yleensä kiinnitysreikä soikeaksi -> klappia. Korin päässä kannake voi löystyi pulteista, kannake voi murtua osittain, ja kartiokiinnitys kuluu väljäksi
* Klappia simpukassa; sen tosin tuntee ratissakin.
* Aurauksen ja casterin säätö; jos sulla on raidelevyttä kasvatettu (leveämmät renkaat/ levittävät vanteet) niin auraus hyvin lähelle nollaa. Caster- kulma tulisi saada mahdollisimman lähelle tehtaan haarukkaa, mutta kuitenkin niin että pinionikulma pysyy siedettävänä ettei ala etukardaani täristää. Pitäisi onnistua noin matalalla korotuksella helposti.

Kannattaa laittaa joku heiluttamaan rattia nopeasti edes-takaisin, ja itse auton alle kokeilemaan ja kattomaan mistä väljää löytyy. Jos woblaa niin silloin siellä ei kaikki ole kunnolla.

Kun selvität woblauksen syitä, niin irrota ohjausiskari kokonaan pois. Oikein säädettynä noin matalalla korotuksella ja pikkurenkailla ei pitäisi woblata vaikka XJ/TJ/ZJ/MJ- keulalla siihen taipumusta onkin. Vasta kun on woblaus hävinnyt niin ohjausiskari takaisin paikalleen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 09.07.2012 16:47
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.07.2012, 16:52
Dethlock Dethlock ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.06.10
Sijainti: Joensuu
Viestit: 315
Perusasetus

Toi ohjausiskari-idea oli muuten hyvä. Sitä ei pitäisi normiajossa tarvita ollenkaan ja jos DWtä on niin ton palikan kanssa ei kannata edes alkaa etsimään vikaa. Huonolla tiellä lisää mukavuutta mutta ei tosiaankaan ole lääke woblaamiseen.
__________________
Elämä potkii mutta miksi aina munille?
-----------------------------------------------
Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92
Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces)

http://fjdc.org
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.07.2012, 16:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Näinpä. Eikä se oikeastaan woblaa huonollakaan tiellä edes isoilla renkailla kun hommat vain on tehty oikein. Tuolla inverted- y tyyliselläkin saa woblaamattoman ohjauksen - mutta ei hyvää vaikka mitä tekisi

Mä en nyt laittanut omaan ZJ:hin iskaria ollenkaan kun vaihtui WJ:n cross- over hilppeiksi.. ainakaan vielä ei ole ilmennyt mitään woblauksen oireisiin viittaavaakaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.07.2012, 08:34
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Dodgessa on samanlainen akselin tuenta edessä kuin Jeepissä, ja siinä ilmeni järkyttävä DW jo neljänkympin vauhdissa kun asensin eteen 65mm korkeutta lisää ja samalla alle 37" Creepyt. Homma parani hieman kun vaihtoi etu- j takavanteet ristiin, mutta edelleen oli DW:tä. Ohjausvaimentimenkin otin irti kun siinä oli mehut karannu, eikä sen puutetta nyt huomaa muualla kuin mettäsä ku ajaa kivien yli, välillä lyö ohjaus käsille. Lopullisesti vika katosi kun säädin aurauksen silmämääräisesti kohdilleen, inverted-Y ohjaus vetää aurausta lisää kun keulaa korottaa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.07.2012, 10:26
apupoika:n Avatar
apupoika apupoika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.04.11
Sijainti: lappeenranta
Viestit: 366
Perusasetus

kun joskus tuon huikean 1,75" korotuksen laitoin niin sen myötä rupesi vatkaamaan noin 50-60 vauhdissa, tosin tuolloin alkamiseen tarvittiin pieni töyssy..
kulmia säätelin ja rengaspaineita hieman pudottamalla sen silloin sai katoamaan
mutta nyt tuossa kuukausi sitten alkoi ensin tuntumaan 80 vauhdissa sellainen pieni tutina ratissa (ihan tasasella)
mutta nyt tosiaan alkaa tappava ravistus kun nopeus nousee tuohon 80km/h ilman mitään tuntuvaa töyssyä ja ei lopu ennenkun vauhti on lähes kokonaan poissa,
ilmeisesti jokin paikka väljistynyt lisää...

johan tätä olen täällä aikaisemminkin ruikuttanut ja luettelemianne ongelmakohtia onkin läpi käyty/vaihdettu
ja vanhat jutut luettu (moneen kertaan)

mutta tuo timon mainitsema tarkastelu ilman ohjausiskaria se pitää vielä tehdä, enpäs tuotakaan muistanut

kyllä se vielä jostain löytyy
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Lj tukivarret Anttu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 22.07.2012 10:49
Ostetaan hdj etu tukivarret HCelin O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 01.04.2011 19:09
Ostettu LJ:iin tukivarret jonetzu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 06.02.2011 21:22
O: Tukivarret BJ:hin mss O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 12.08.2007 20:22
O:Tukivarret ari O/M/V Muut 0 17.12.2003 09:24


Sivu luotu: 21:32 (GMT +2).