![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Takakonttiin syyläriMuutama mietintä tehty tätä varten ja osiaki hommailtu. Oma kohtaisesti todettu että tosi iso traktorin syyläri ja iso flekti ei riitä c303 lavalla maantie ajoon jos ei oo mitää tuuli tunnelia katolta syylärille. Nyt olis tarkoitus laittaa pätkä patrolliin kuskin puolen taka ikkunan tilalle syyläri. Uus iso alumiini syyläri on hommattu sekä sähköinen iso vesipumppu ja iso spallin flekti. Katolle meinasin tehä aukon josta kuuma ilma imettäisiin taivaalle kahden flektin voimin ja syylärin läpi puhaltaisi yksi iso flekti. Tarviaakohan kylkeen tehä skuuppia ilmalle? Tarviaako ylä ja alavesi letkussa olla paljonkin korkeus eroa ja paljonkohan tulee haittaa jos syyläri on huomattavasti konetta korkeammalla?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Oisko ihan huono idea, jos ilma tuliskii katolta sisään ja poistuis syylarin läpi sivulle? Hurraajat sais talvella lämmitellä auton vieressä.
Jotenki luulis, että kaikki maailman skuupit repeytyy kyljistä irti, mutta katolla sellanen saattais pysyä. Ja sitten ei tarviis kun sen yhden flektin puhaltamaan syylarin läpi, termostaattiohjattuna. Nouseehan se kuuma ilma itekseen ylöspäin, tällä mennään tavallaan vastavirtaan, mutta noinkohan sillä on mitään merkitystä? Jollainhan se lisäpumppu vaan haittas jäähdytystä kun vesi kierti liian nopeasti, oma vesipumppu oli täysin riitävä. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ei vesi voi kiertää liian nopeasti, ongelma tulee siitä että sähköpumppu pyörii vakionopeudella ja mekaaninen pumpun tuotto muuttuu kierrosten mukaan. Korkeuserolla ei ole vaikutusta suljetussa järjestelmässä.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Sähköpumput voi olla paljon moottorin omaa vesipumppua suuremmalla maksimi virtauksella. Eihän kukaan käske laittamaan liian isoa pumppua, mutta kai niitä laitetaan sen mukaan mitä tallin lattialta löytyy. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sähköpumppu voi olla suuremmalla virtauksella, mutta mekaaninen pumppu on edelleen siellä hidastamassa matkaa koneen pyörimisnopeudella. Kokonaan sähköiseen pumppuu vaihtaminen on vaihtoehto sekin, mutta sitten kannattaa poistaa alkuperäisen pumpun siivet kuten Repro juuri teki. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Itellä suikassa ei ainakaan ole mitään lämpöongelmia oman vesipumpun kans.Flektit toimii anturilla ja tarpeen tullen pakko-ohjauksella.Anturi tais olla 85/80 astetta.Jäähdytysputket tehty 42 millisestä rosterista ja ne kulkee auton alla.Putket jo itessään luovuttaa lämpöä aika paljon.Flektit pyörii aika harvakseltaan ja koneenahan oli volkkarin 1.9tdi.Kannattaa kokeilla ensin ilman lisävesipumppuja.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kaksi pumppua peräkkäin antaa suuremman virtauksen kun yksi, pitää olla jo tosi nopea virtaus, että pyörivä pumppu jarruttaa virtausta. Jos vesi virtaa liian nopeasti syylärin läpi, se ei ehdi luovuttamaan lämpöään siellä. Vielä toisin päin, syylari on jäähdytysjärjestelmän kylmin kohta. Eikö olekin hyvä, jos neste ei kulje sen läpi liian nopeasti? Mikä on sitten liian nopea virtaus, jotkut väittää 1,8-2,4 m/s olevan optimi. Ja tosiaan samaa vauhtiahan se neste kulkee myös moottorin läpi. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Tilavuus?Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Oma lusikka soppaan
Multa ääni suurelle virtausnopeudelle, samalla turbulenssi lisääntyy ja lämmönsiirto tehostuu. Sillä tosin taitaa olla suurempi merkitys välijäähdyttimessä mutta teoriassa kuitenkin, varsinkin moottorissa lämpöerot tasoittuu paremmin.
Tietääkö joku tapahtuuko moottorissa samanlaista paikallista kiehumista kuten lohkolämmittimessä kun se porisee? OT:Flektin anturi ala vai ylävesiletkuun? Jostain luin hyvän perustelun että alavesiletkuun koska silloin seurataan että jäähdyttääkö syyläri tarpeeksi vai ei. Katselin hj61:n vesipumppua ja siinä näyttäisi alavesiletku menevän siipipumpun ulkokehälle ja eikös se toimi niin että pumppu ottaa veden sisäkehälle lohkolta ja puhalla ulkokehältä syylärille eli silloin ylävesiletkussa seurataan jäähdytetyn veden lämpötilaa? Mulla olis anturi kytkettävänä ja haluaisin sen jäähdyttimen paluupuolelle eli ylävesiletkuun. Quote:"Tuolla aiheesta enemmän -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95033 ." Siirrympä siis aiheeseen sinne. Viimeksi muokannut helmapelti : 26.05.2012 09:10 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Tätä ilman kulku suuntaa on mietitty aika paljon.
Flekteille tulee termostaatti ja pakko ohjaus. Niin tosiaan huonosti pysyi kilpeläiselläkin vOlvossa kyljessä Oleva skuuppi. Jos vaikka toi compotites.fi innostuis tekemään katolle jonkun kuitu huuvan ![]() Muistelin kanssa että lisä vesi pumppu oli monella huonontanut aika paljOn veden jäähtyvyyttä.Täytyy tehä vaan valmius pumpulle ja laittaa jos tarviaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty hj-61 syyläri+patrol syyläri | fordisti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 12.02.2012 14:25 |
Ostetaan SJ413 syyläri käviskö SJ410? ** OSTETTU TRUKIN SYYLÄRI ** | Vilkutin | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 17.02.2010 09:10 |
Myyty BJ:n syyläri | JarLaa | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 01.10.2008 20:33 |
Akku takakonttiin / katsastus | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 18.01.2007 09:08 |
Laturi takakonttiin? | Vihavainen | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 27.11.2006 15:56 |