|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Tuulettimen anturi alavesiletkuunOlisko jäähdyttäjän sähköletin lähtölämpötila anturin kytkeytymis lämpö 60 astetta kun se sijaitsisi alavesiletkussa ?
|
#2
|
|||
|
|||
Vois olla, mulla broncossa galantin anturi ja se on 85/80
|
#3
|
||||
|
||||
mikä termari?
|
#4
|
||||
|
||||
Eikö se ole aika passeli jos pistää +10 astetta termarin aukeamislämmön yli sen flektin kytkeytymisen.. Ja jos tolla menee kuumaksi niin sitten pienempää astelukua, eihän ne montaa euroa maksa.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#5
|
||||
|
||||
lainaan vähän mutta tuleeko kellään mieleen missä vehkeissä on "pieniä" flektin antureita mieluiten 14mm x 1.5 kannalla ? tai maksimissaan 16mm. summa mutikassa tosi vaikea etsiä mistään kun motonetissäkään eivät näe kokoja mistään listalta.
|
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
89 mallin galantista napattu oli jotain 16x1.5
|
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/133632/0 |
#9
|
||||
|
||||
OFF ROAD PAJAN sivuilt löytyy kaikki tieto tohon anturi hommaan,anturit,kytkentäkaaviot.
On todettu viell toimivaksikin.
__________________
Parempi haluta sellast,mitä eivoi saada,kuin saada sellasta mitä eihalua. Istun tai kävelen, Pylly päästää sävelen! RRC Vakiona Ajomukavuus ja Maasto-ominaisuudet LA CH 31 TT eli Tupla TEE www.wuoksioffroad.com montenegro offroad club #98 |
#10
|
|||
|
|||
Mulla on alavesiletkussa näin ulkomuistista 77/72C kytkin. Flektit lähtee päälle kun mittari näyttää neulan verran yli 190F, sammuvat kun on viisarin verran alle. Mun autoon melko nappiin meni asteet, edellisellä 60/45C kytkimellä flektit pauhas kesällä kaupungissa oikeastaan koko ajan. Termari on muistaakseni 180F. Toi kytkin on 14x1.5 kierteellä, Varakirin tiskillä oli kirja mistä katottiin sopiva.
|
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
Niin; oliko tarve?
Noista flektien termostaateista jokaisella oma mielipide.
jos käytössä on yksi ainut alavesiletkussa, niin minä pistäsin kaasupolkimeen mopon jarruvalokytkimen: siis flektit pyörii aina kun kaasua on yli 1/8. tai 1/4 toki parempi olisi tarkkailla ulos tulevan veden lämpöä... |
#13
|
||||
|
||||
Tää on kyl jännä aihe josta saa väittelyn aina aikaseks, mersufoorumillaki väännetty iät ajat. Ylä vai ala letkuun? Mitä merkitystä jos lämmöt vaan pysyy kurissa
|
#14
|
||||
|
||||
Minä tilasin ameriikasta sellaisen mitä saa säätää, itse anturi tökätään syylärin ripojen väliin. Kabiiniin sellainen potentiometri ja siihen voi laittaa muutaman eri asteen tussilla missä lähtee päälle. Olisko ollut 45$ hinta.
|
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
1- pakkoohjaus (pyörii kokoajan) 0- asento, siis silloin kun esim. kahlataan syvässä vedessä. 2- pyörii termostaatin ja mahd. kaasupolkimessa olevan sähkökytkimen ohjaamana. Tuota kaasupolkimessa olevaa kytkintä perustelen sillä, että jos meinaa olla lämpöongelmia esim. likaisen syylärin takia, niin aloitetaan jäähdyttäminen ennenkuin termostaatti kerkeää mukaan, ja saadaan konehuoneessa oleva ilma vaihtumaan viileämpään. Ja tuon flektin termostaatin sijoitus: Jos alavesiletkussa, ja autolla ajellaan vaikkapa metsäautotietä, niin flekti voi pyöriä turhaan , sillä tuo esim tuo 70 asteinen jäähdytysneste riittää jäähdyttämään moottorin. Ja tuo 70 astetta on jo melko lämpöistä nestettä, jos pitäs jäähdyttää kuumaa konetta? Mutta pistetään joku kytkin ohjaamaan fektiä termostaatin avautumisen mukaan; flekti pyörimään kun puoliksi auki? Jokaisella sovelluksella on omat hyvät puolensa, ja osassa autoista flektiä ja moottorin säätöjä ohjataan sekä alavesiletkussa olevan anturin että moottorin lämpöanturi ja ilmastoinnin mukaan. |
#17
|
||||
|
||||
Ihan hyvin lämmöt pitää kurissa 60 asteinen katkaisja alavesiletkussa. Kunnon verätyksen jälkeen jäähdyttää aika nopeasti normi lämpöön.
|
#18
|
||||
|
||||
hienosti toimii myös 95 asteinen ylä letkussa naula pysyy lähes paikallaan vaikka antaakin monoo tai seisottaa
|
#19
|
|||
|
|||
Mites tuommoseen chevyn 6.2d sopiva flektin anturi, kattelin paikan vesipumpusta kun siinä on ylimääränen kierrettävä nippa ja jos siihen laittas 105asteisen anturin kun termostaatti aukeaa 95asteessa?
Saattas passata saabin flektin anturi suoraan, pääseekö kone liian kuumaksi jos laittaa tuon 105:sen? |
#20
|
||||
|
||||
Kun anturi on alavesiletkussa, niin anturi mittaa onko vesi jäähtynyt syylärissä vai ei. Jos ei jäähdy kun ajonopeus on pieni, lisätään ilmavirtaa flekteillä.
Jos anturi on ylävesiletkussa, niin anturi mittaa onko kone kuuma vai ei, mutta ei tiedä ajetaanko esim motarilla lutku lattiassa asuntovaunu persiissä ja ylämäkeen, kone käy kyllä suht kuumana mutta, ajoviima jäähyttää veden syylärissä ja flektien pyörittäminen ei auta mitään. Oikein valituilla arvoilla molemmat toimii ettei vehkeet keitä, mutta alavesiletkussa se on paljon viisaampi ratkaisu ja vähemmän ylimääräistä flektin pyöritystä. Ylävesiletkussa oleva anturi on pöljä. Ja noi BJ:n pakko-ohjaus yms jutut on ihan hyvä lisä offiautoon. |
#21
|
||||
|
||||
Flektin ohjaus anturi.
US-Partsista ostin Libertyyn ja JEgoNEERiin sellaset joissa tökätään anturi jäähdyttimen ripojen läpi. Hyvin toimivat aikansa.
Libertyn anturi ei eräänä iltana enään pysäyttänytkän flektiä ja aamulla tietysti oli akku tyhjä. JEgoNEERissä lakkaili pikkuhiljaa toimimasta ja naputtelemalla heräs välillä henkiin? Sain takuuna kumpaakin uudet vaan sanoivat jotta näitä ei enään sitten tilata. Nykyäään JEgoNEERissä katkaisija josta laitetaan flekti pyörimään tarvittaessa ja Libertysä samallainen uusi anturi/ rele systeemi toiminut jo toista vuotta hyvin. Anturi asenettu ohjeen mukaan jäähdyttimen alareunaan. Sattuiko sitten minulle kaksi maanatai kappaletta?? t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#22
|
||||
|
||||
Volvossa mulla syylarin kuumassa päässä 105/95 ja kylmässä päässä 75/65 anturi. Kumpi hyvänsä kytkee niin flekti pyörii.
Toi kuuman pään anturi on sitä varten että fletki ennakoin huutavan volvolaisen ja pyörittää flektiä jo ennen kun koko jäähdytys järjestelmä on kuumentunu jotta "alavesitkun anturi kytkee" yks anturi on aina kompromissi. nii ja termari on 87astetta. Ja tietysti pakkosyöttö. |
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
105astetta on aivan liian kuuma vesipumpussa kun se pyörittää sitä jäähdytettyä vettä. |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kyllä se vaan on niin että kun on jännäkakka ja tarkkapaikka niin unohtuu laittaa se flekti päälle. Sen takia ne flektin "kielto" kytkimetkin on tosi paska idea esim vesistön ylityksissä. |
#25
|
||||
|
||||
Läjään löysin paikallisesta amerikanauto osaputiikista säädettävän flektianturi systeemin.
Pakettiin kuulu anturi ja releboxi,jossa kumitulpan alla potentiometri mistä voi säätää flektin käyntiinlähtölämpötilan. Alalämpötila seuraa käyntiinlähtölämpötilaa parikymmentä astetta alempana.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan hilux 2,4d -86 tuulettimen visko | jylhä | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 28.05.2011 18:04 |
Myyty letkulämmitin 750-1000W(ei alavesiletkuun) | lepoantti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 25.12.2010 21:24 |
Ostetaan Letkulämmitin alavesiletkuun. | fomoko | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 28.11.2010 10:27 |
O: FJ:n tuulettimen puhallin / OSTETTU | Late | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 04.10.2006 12:57 |
O: BJ 40 Tuulettimen puhallin | r2ree | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 03.09.2006 23:00 |