Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Tuulettimen anturi alavesiletkuun (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95033)

joker 11.03.2012 15:50

Tuulettimen anturi alavesiletkuun
 
Olisko jäähdyttäjän sähköletin lähtölämpötila anturin kytkeytymis lämpö 60 astetta kun se sijaitsisi alavesiletkussa ?

1Chevy80 11.03.2012 17:46

Vois olla, mulla broncossa galantin anturi ja se on 85/80

Rytari 11.03.2012 18:23

mikä termari?

JJ90 11.03.2012 18:44

Eikö se ole aika passeli jos pistää +10 astetta termarin aukeamislämmön yli sen flektin kytkeytymisen.. Ja jos tolla menee kuumaksi niin sitten pienempää astelukua, eihän ne montaa euroa maksa.

tdi 11.03.2012 19:48

lainaan vähän mutta tuleeko kellään mieleen missä vehkeissä on "pieniä" flektin antureita mieluiten 14mm x 1.5 kannalla ? tai maksimissaan 16mm. summa mutikassa tosi vaikea etsiä mistään kun motonetissäkään eivät näe kokoja mistään listalta.

Pauli 11.03.2012 19:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 860948)
lainaan vähän mutta tuleeko kellään mieleen missä vehkeissä on "pieniä" flektin antureita mieluiten 14mm x 1.5 kannalla ? tai maksimissaan 16mm. summa mutikassa tosi vaikea etsiä mistään kun motonetissäkään eivät näe kokoja mistään listalta.

http://www.eurosport-uk.net/shop/ind...roducts_id=477

1Chevy80 11.03.2012 19:58

89 mallin galantista napattu oli jotain 16x1.5

offroadjouni 11.03.2012 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 860948)
lainaan vähän mutta tuleeko kellään mieleen missä vehkeissä on "pieniä" flektin antureita mieluiten 14mm x 1.5 kannalla ? tai maksimissaan 16mm. summa mutikassa tosi vaikea etsiä mistään kun motonetissäkään eivät näe kokoja mistään listalta.

Saab 900 on M14x1,5 kierre ja 45/60 astetta. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33463

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/133632/0

vepele 11.03.2012 20:04

OFF ROAD PAJAN sivuilt löytyy kaikki tieto tohon anturi hommaan,anturit,kytkentäkaaviot.
On todettu viell toimivaksikin.

Pertura 11.03.2012 20:17

Mulla on alavesiletkussa näin ulkomuistista 77/72C kytkin. Flektit lähtee päälle kun mittari näyttää neulan verran yli 190F, sammuvat kun on viisarin verran alle. Mun autoon melko nappiin meni asteet, edellisellä 60/45C kytkimellä flektit pauhas kesällä kaupungissa oikeastaan koko ajan. Termari on muistaakseni 180F. Toi kytkin on 14x1.5 kierteellä, Varakirin tiskillä oli kirja mistä katottiin sopiva.

tdi 13.03.2012 16:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 860956)

muuten hyvä mut pelkkä lämpö anturi, mutta vähän kun viitsi itse etsiä niin löysin mahdollisesti sopivan eli 340-360 volvossa olisi sopiva kierre ja kytkevä anturi. tällä hetkellä mulla on jonkun carinan anturi muistaakseni mutta se on "päästävä" malli ja vähän hankala kytkeä.

BJ-40/76 16.03.2012 00:12

Niin; oliko tarve?
 
Noista flektien termostaateista jokaisella oma mielipide.
jos käytössä on yksi ainut alavesiletkussa, niin minä pistäsin
kaasupolkimeen mopon jarruvalokytkimen: siis flektit pyörii aina
kun kaasua on yli 1/8. tai 1/4:(

toki parempi olisi tarkkailla ulos tulevan veden lämpöä...

tdi 16.03.2012 15:45

Tää on kyl jännä aihe josta saa väittelyn aina aikaseks, mersufoorumillaki väännetty iät ajat. Ylä vai ala letkuun? Mitä merkitystä jos lämmöt vaan pysyy kurissa :D

Angelo 16.03.2012 20:35

Minä tilasin ameriikasta sellaisen mitä saa säätää, itse anturi tökätään syylärin ripojen väliin. Kabiiniin sellainen potentiometri ja siihen voi laittaa muutaman eri asteen tussilla missä lähtee päälle. Olisko ollut 45$ hinta.

lavanelikko 16.03.2012 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 862482)
Noista flektien termostaateista jokaisella oma mielipide.
jos käytössä on yksi ainut alavesiletkussa, niin minä pistäsin
kaasupolkimeen mopon jarruvalokytkimen: siis flektit pyörii aina
kun kaasua on yli 1/8. tai 1/4:(

toki parempi olisi tarkkailla ulos tulevan veden lämpöä...

Eiks kaikkein helpoimmalla pääse, kun tökkää kojolautaan ON-OFF-kytkimen, millä saa flektin pyörimään tarvittaessa? Jos se pyörii kymmenkin minuuttia pidempään kuin oikeesti olis termostaatin mielestä tarpeellista, niin ei kait ohjaamosta vielä pakastinta tule. Samalla sais ohitettua taas yhden hajoavan/jumiutuvan osan... Näin itse tekisin ja säästäisin...

BJ-40/76 16.03.2012 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 862723)
Eiks kaikkein helpoimmalla pääse, kun tökkää kojolautaan ON-OFF-kytkimen, millä saa flektin pyörimään tarvittaessa? Jos se pyörii kymmenkin minuuttia pidempään kuin oikeesti olis termostaatin mielestä tarpeellista, niin ei kait ohjaamosta vielä pakastinta tule. Samalla sais ohitettua taas yhden hajoavan/jumiutuvan osan... Näin itse tekisin ja säästäisin...

Siis minun mielestäni sähköflektille pitää jokatapauksessa olla kytkin, ja vielä 3-asentoinen:

1- pakkoohjaus (pyörii kokoajan)
0- asento, siis silloin kun esim. kahlataan syvässä vedessä.
2- pyörii termostaatin ja mahd. kaasupolkimessa olevan sähkökytkimen ohjaamana.

Tuota kaasupolkimessa olevaa kytkintä perustelen sillä, että jos meinaa olla lämpöongelmia esim. likaisen syylärin takia, niin aloitetaan jäähdyttäminen ennenkuin termostaatti kerkeää mukaan, ja saadaan konehuoneessa oleva ilma vaihtumaan viileämpään.

Ja tuon flektin termostaatin sijoitus:
Jos alavesiletkussa, ja autolla ajellaan vaikkapa metsäautotietä, niin flekti
voi pyöriä turhaan , sillä tuo esim tuo 70 asteinen jäähdytysneste riittää jäähdyttämään moottorin.
Ja tuo 70 astetta on jo melko lämpöistä nestettä, jos pitäs jäähdyttää kuumaa konetta?

Mutta pistetään joku kytkin ohjaamaan fektiä termostaatin avautumisen mukaan; flekti pyörimään kun puoliksi auki?

Jokaisella sovelluksella on omat hyvät puolensa, ja osassa autoista flektiä ja moottorin säätöjä ohjataan sekä alavesiletkussa olevan anturin että moottorin lämpöanturi ja ilmastoinnin mukaan.

joker 21.05.2012 06:15

Ihan hyvin lämmöt pitää kurissa 60 asteinen katkaisja alavesiletkussa. Kunnon verätyksen jälkeen jäähdyttää aika nopeasti normi lämpöön.

tdi 21.05.2012 15:38

hienosti toimii myös 95 asteinen ylä letkussa naula pysyy lähes paikallaan vaikka antaakin monoo tai seisottaa :rolleyes:

Grr 21.05.2012 19:23

Mites tuommoseen chevyn 6.2d sopiva flektin anturi, kattelin paikan vesipumpusta kun siinä on ylimääränen kierrettävä nippa ja jos siihen laittas 105asteisen anturin kun termostaatti aukeaa 95asteessa?
Saattas passata saabin flektin anturi suoraan, pääseekö kone liian kuumaksi jos laittaa tuon 105:sen?

veijon-esso 22.05.2012 07:52

Kun anturi on alavesiletkussa, niin anturi mittaa onko vesi jäähtynyt syylärissä vai ei. Jos ei jäähdy kun ajonopeus on pieni, lisätään ilmavirtaa flekteillä.

Jos anturi on ylävesiletkussa, niin anturi mittaa onko kone kuuma vai ei, mutta ei tiedä ajetaanko esim motarilla lutku lattiassa asuntovaunu persiissä ja ylämäkeen, kone käy kyllä suht kuumana mutta, ajoviima jäähyttää veden syylärissä ja flektien pyörittäminen ei auta mitään.

Oikein valituilla arvoilla molemmat toimii ettei vehkeet keitä, mutta alavesiletkussa se on paljon viisaampi ratkaisu ja vähemmän ylimääräistä flektin pyöritystä. Ylävesiletkussa oleva anturi on pöljä.

Ja noi BJ:n pakko-ohjaus yms jutut on ihan hyvä lisä offiautoon.

ImacInnes 22.05.2012 08:11

Flektin ohjaus anturi.
 
US-Partsista ostin Libertyyn ja JEgoNEERiin sellaset joissa tökätään anturi jäähdyttimen ripojen läpi. Hyvin toimivat aikansa.

Libertyn anturi ei eräänä iltana enään pysäyttänytkän flektiä ja aamulla tietysti oli akku tyhjä.

JEgoNEERissä lakkaili pikkuhiljaa toimimasta ja naputtelemalla heräs välillä henkiin?

Sain takuuna kumpaakin uudet vaan sanoivat jotta näitä ei enään sitten tilata.

Nykyäään JEgoNEERissä katkaisija josta laitetaan flekti pyörimään tarvittaessa ja Libertysä samallainen uusi anturi/ rele systeemi toiminut jo toista vuotta hyvin.
Anturi asenettu ohjeen mukaan jäähdyttimen alareunaan.

Sattuiko sitten minulle kaksi maanatai kappaletta??

t. Ismo Ämmä

hpotteri 25.05.2012 16:43

Volvossa mulla syylarin kuumassa päässä 105/95 ja kylmässä päässä 75/65 anturi. Kumpi hyvänsä kytkee niin flekti pyörii.

Toi kuuman pään anturi on sitä varten että fletki ennakoin huutavan volvolaisen ja pyörittää flektiä jo ennen kun koko jäähdytys järjestelmä on kuumentunu jotta "alavesitkun anturi kytkee"

yks anturi on aina kompromissi.

nii ja termari on 87astetta.

Ja tietysti pakkosyöttö.

hpotteri 25.05.2012 16:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Grr (Viesti 883500)
Mites tuommoseen chevyn 6.2d sopiva flektin anturi, kattelin paikan vesipumpusta kun siinä on ylimääränen kierrettävä nippa ja jos siihen laittas 105asteisen anturin kun termostaatti aukeaa 95asteessa?
Saattas passata saabin flektin anturi suoraan, pääseekö kone liian kuumaksi jos laittaa tuon 105:sen?


105astetta on aivan liian kuuma vesipumpussa kun se pyörittää sitä jäähdytettyä vettä.

hpotteri 25.05.2012 16:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 862723)
Eiks kaikkein helpoimmalla pääse, kun tökkää kojolautaan ON-OFF-kytkimen, millä saa flektin pyörimään tarvittaessa? Jos se pyörii kymmenkin minuuttia pidempään kuin oikeesti olis termostaatin mielestä tarpeellista, niin ei kait ohjaamosta vielä pakastinta tule. Samalla sais ohitettua taas yhden hajoavan/jumiutuvan osan... Näin itse tekisin ja säästäisin...


Kyllä se vaan on niin että kun on jännäkakka ja tarkkapaikka niin unohtuu laittaa se flekti päälle.

Sen takia ne flektin "kielto" kytkimetkin on tosi paska idea esim vesistön ylityksissä.

Arpe 25.05.2012 18:28

Läjään löysin paikallisesta amerikanauto osaputiikista säädettävän flektianturi systeemin.
Pakettiin kuulu anturi ja releboxi,jossa kumitulpan alla potentiometri mistä voi säätää flektin käyntiinlähtölämpötilan. Alalämpötila seuraa käyntiinlähtölämpötilaa parikymmentä astetta alempana.


Sivu luotu: 15:57 (GMT +2).