![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Etuperään hydraulimoottoriVetopeto -projektiin (pikkutraktori, ei paljasteta enempää) on tarkoitus rakentaa neliveto maastoauton etuakselia hyödyntäen. Koska pudotuslaatikon saanti mekaanisesti kyseisestä vaihteistokonstruktiosta ei ole käytännössä mahdollista niin ajatuksena on ollut ottaa voima hydrauliikalla. Akseliksi on kaavailtu hilux tmv. vastaavaa napalukollista akselia, jotta veto saadaan vapautettua tiesiirtymien ajaksi "molemmista päistä", kun hydraulipumppukin on kytkettävissä irti (käytämme remmisiivan voimanulosottoa hydepumpun pyöritykseen). Kait olen ymmärtänyt napalukkojen merkityksen, eli se katkaisee yhteyden vetoakseleilta ja perältä? Ajatuksena on laittaa metsäperävaunun 400 kuutiosentin moottori tuohon perämurikkaan kiinni. 180 bar paineella ja 60 litran minuuttituotolla se antaa 1800 kilopondin vetotehon metsäperävaunulle, sekä n. 3-4 km/h ajonopeuden. Robson rulla on halkaisijaltaan n. 250 mm ja tämä vetää pyörää kehältä. Pyörän halkaisia on n. 1170 mm Tässä siis alkutilanne... Etupyöriksi tulisi 760 korkeat 7,5-16" vetokuviolliset. Laskimme, että pyöräkoolla ja etuperän 4-5 välityssuhteella saisimme vedon toimimaan hieman tuottoisemmalla pumpulla hyvinkin traktorin 1 ja 2 pykälille jotka 0,8-3 km/h Laskenta ei tosin ole vahvin lajini, ja jos keltä tällainen onnistuu paremmi voin kaivaa tarkemmat lähtöarvot kohdilleen! Onko kukaan offimies kokeillut vastaavaa, eli toimiiko tuo oikeasti? Autoissahan taitaa ongelmaksi koitua nopeushaarukka, mutta hitaassa ryöminnässä kait apua voisi olla? Millaiset kääntökulmat tuollaisissa akseleissa on? Kone ei tule niinkään hyötykäyttöön vaan offi ja kone tms. tapahtumiin näytöspeliksi...
Viimeksi muokannut Nuffieldmaster : 13.12.2011 17:06 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
"Kait olen ymmärtänyt napalukkojen merkityksen, eli se katkaisee yhteyden vetoakseleilta ja perältä?"
Sen verran korjausta että katkaisee yhteyden renkaiden ja vetoakseleiden väliltä. ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
masinistit sivusto voisi olla oikeampi tiedonlähde.
Mutta jos tuossa traktorissa jonkamerkkiäeivoimainitakoskahaluanpitäähullujajän nityksessä olisi ihan sattumalta ajovoimanotto niin se olisi oikea paikka laittaa se hydraulipumppu ja siitä sen saattaisi saada toimimaan myös pakilla.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 13.12.2011 18:28 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Noh, eihän sitä pumppua nyt voi ajo voiman ottoon laittaa.....
Pakin saa kun lohkolta ajetaa neste toiseen suuntaan, siis pumppu tuottaa vakio paineen ja venttiili lohkolla säädetään vauhti ja suunta!! Ja miksi se pumppu täytyy saada pois päältä siirto ajoon?? Kun venttiili lohkolta on vapaa kierto tankkiin, ei mikään kuormitu turhaan. Vielä säätötilavuuspumppu, niin ei ilman pyyntiä tee oikeen painettakaan. Siitä voi ottaa vaikka orbotrooli ohjaukseen tai vaikka nostolaitteeseen tai mihin vaan keksii sitä nestepainetta.... Tollanen etuveto toimii kyllä, mutta voimat ja vauhti on jotain..... En jaksa nyt laskee. Hydrauliikan kanssa täytyy vaan pitää huoli siitä että vaikka kuinka joku kehuu myyjänä tuntevansa omat tuotteet, niin ei se aina ole niin. Kokemuksesta tiedän kun tuli tehtyä traktoriin vetävät maarattaat ilman mekaanista yhteyttä. Juu, ja käyttölohkon pitää olla moottorikaralla oleva. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tulee todella kätevä neliveto jos etupyöriä pitää käyttää omasta vimstaakista.
Nii ja tosiaan jos ajovoiman otto on niin siitä saa kyllä sitten pudotettua sen vedon sille etuperällekkin ni ei tarvi hydruliikan kanssa säätää. Joka tapauksessa kuulostaa jokseenkin venäläiseltä perseensuristimelta, mutta hemmetti, maailma kaipaa uusia ideoita... Ja totanoin olikos jossain jontikan pikkumallissa hydraulinen etuveto??? Nii ja miksei sitä voi siihen ajovoiman ottoon laittaa??? Ja tarkennetaan että suljettuna ja paineistettuna siten että se toimii molempiin suuntiin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja jontikallahan oli niissä 30-sarjan jenkkimalleissakin hydraulista etuvetoa,joku kaksinopeuksinen
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia... |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eiks tuo nimimerkki "nuffieldmaster" jo hiukan raota salaisuuden verhoa tuon merkin suhteen?
Tulipa vaan mieleen tuon nelivedon rakentelun tiimoilta. Jos traktorin voiman ulosottoon laittais sopivan alennus/ylennys/pyörimissuunnan sopivaksi muuttavan vaihteiston,jossa voiman ulostulolaippa olis traktorin alla etuakselia kohti. Siitä kardaani vetävään etuakseliin ni nelivetopeli olis valmis. Kardaaniks kävis suora akseli ilman murroksia ja liukupooria jos tuo lähtö ja etuakselin kissanpään akseli olis samassa linjassa. Ajovoimanotolla toimis lostavasti normi voimanotollakin auttavasti..
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Miksi ei siis ajovoimanulosottoon voi laittaa pumppua??
Koskaan hydrauliikalla ei saada hyötysuhteeksi 100% Eli pumpun pitää pyöriä että saadaan painetta joka tekee liikkeen... Jos pumppu lähtee pyörimään vasta kun muut pyörät jo luistaa niin ei taida oikeen auttaa mitään. Ja tämähän pitää tehdä oikeasti muuttuvatilavuuksisella pumpulla ja kuormantuntevalla järjestelmällä. Ja se suunnan vaihto hoidetaan pienellä sähkökatkaisialla joka kääntää suunnan eteen tai taakse. Voidaan hoitaa vaihdekepin yhteyteen. Ei siis tarvita ylimääräisiä vipuja. Ja järjestelmä vetää vaan kun nopeus on alle laskennallisen toiminnan. Sen nopeemmalla se jarruttaa jollei kytke vetoa pois. Ja moottorissa täytyy olla joko jousikuormalla tai hydrauli paineella toimiva mäntien vapautus..... Hydrauliikkaa tuntemattoman on vaikea äkkiä miettiä näitä, ja vaikka sen kanssa pelaa päivittäin, niin tulee silti välillä eteen juttuja mitä pitää oikeesti miettiä. Erillaisia venttiileitä ja painepiirejä menee ristiin ja rastiin. Välillä joutuu miettimään että mitä on jonkun asentajan päässä liikkunut kun koittaa etsiä oikeeta painelinjaa joihinkin lisä laitteisiin.... Vaikka kaivinkoneita asentaa ammattilaiset, nekin ottaa välillä paineen paikasta josta ei saada kokoajan riittävää virtausta. Lohkot täytyy saada tarpeeksi isoiksi, vaikka karasta menis 100l/min läpi, voi lohkon nippa rajoittaa litrat alle 80.......... Ja sitten ihmetellään kun vauhti ei riitä. Aina paine ei ole tärkee näissä, vaan litrojen ja paineen yhteis tuotto. Ja paluu pitää olla aina kunnossa, mahdollisimman vapaa...... |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mikäs se olikaan se sisun nestemoottori. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sisu-nestemoottori |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Eikös Volvolla ja Man:lla ole kuorma-auto puolella tutkielmana hydraulisesti vetävä etuakseli?
Arpe ainakin joskus sellaisesta mainitsi. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Ostetaan 12v perälaudan hydraulimoottori | jakke ja sepi | O/M/V Muut | 3 | 19.08.2011 22:19 |
Ostetaan LJ-70 etuperään välitykset | Pehdon Paroni | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 02.02.2011 18:20 |
OStettu: Hydraulimoottori | Taisto | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 21.09.2006 08:02 |
M:Hydraulimoottori | bj45lava | O/M/V Muut | 5 | 25.02.2006 23:11 |
o: Lj etuperään välitys. | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 25.02.2006 18:37 |