![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Siirtopumppu - Mikä on hyväAika monella muullakin ollut murheita siirtopumppujen kanssa. Onko joku löytänyt oikeesti hyvän siirtopumpun tankin ja välisäiliön yhdistäjäksi. (toimintavarma ja hiljainen) ? Itse laitoin facetin pumpun ja muuten tuntuis toimivan mutta pitää äärimmäisen ahdistavaa naputusta kun pääsee "vapaaseen" tilaan työntämään (välisäiliöön). Onko kukaan laittanut pumpun ja välisäiliön yhdistävään letkuun kuristinta. Letkua kun lyttää senverran että facetille tulee vastusta niin naputus hiljenee selvästi. Kumpi antaa pumpulle pidemmän elinajan ? Vapaana vai kuristimen kanssa?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#2
|
||||
|
||||
![]() Siirtopumput
Kuristinta mietin ittekkin. Rauhoittaisi vähän rytmivikaista kiinalaista.
Pumppujen kesto Solenoidi pumpuissa yleinen toimintaperiaate lienee sellainen, että solenoidilla vetäistään imutahti ja jousella painetaan tavara ulos. Tällaisen pumpun voi kuristaa vaikka pysähdyksiin ilman ongelmia. Mitä hitaammin värkki lyö sitä pidempi mekaaninen ikä sillä on. Näistä viidakon vehkeistä ei kyllä osaa sanoa mihin niiden elämä päättyy. Nyky vehkeissä kun solenoidin "veto" on hoidettu elektroniikalla. Kyseenalaisia konstruktioita jo alkuunsa ja kun saavat vettä ja tärinää niin ei se ikä siitä pitene. Pyörivistä pumpuista en osaa sanoa kumpi tilanne antaa pidemmän iän. Pieni vastapaine = pieni moottorivirta mutta kovemmat rundit. Suuri vastapaine = suuri moottorivirta, mutta hitaammat rundit. Suuri virta syö hiiliä ja suuri nopeus mekaniikkaa ja laakereita. Kiinnostaa jos jollain on kuvia ja kertomuksia hyväksi todetuista konjstruktioista. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
itsellä on kesäautossa tuollainen Hucon pumppu, toimii solenoidiperiaattella ja on hiljainen. Sen lisäksi pumppu imee todella hyvin, vähän väliä joutuu kaasaria ropaamaan ja tankin irroituksen takia tyhjentämään bensalinjat, niin todella nopeasti imee tavaran tankista kaasarille
![]()
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mulla toimi kisasuzukissa viisi kautta hienosti perinteinen "pyörivä" Hucon pumppu.
Oli sijoitettuna konehuoneeseen joten aika hyvä imupumppunakin.Tonnisessa koneessa oli oma vanhan siirtopumpun kautta viety paluukierto käytössä ja ruiskussa oli ruiskun paluukierto välisäiliölle ja siitä takaisin tankille.Eli aina oli paluukiertoa jonkin verran. Hucoon saa muistaakseni varaosiakin tarvittaessa. Viimeksi muokannut Racingrabbit : 19.09.2011 18:33 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on vanhassa bemarissa ollut sähköpumppu jo vuosia, kun mekaaninen ei mahdu tuplakaasareitten takia paikoilleen. Paluulinjaa ei ole, ei ole autossa koskaan ollutkaan.
Ensin oli Hüco. Kun laittoi virrat päälle, niin nakutti hetken, ja hiljeni sitten kun sai kohokammiot täyteen ja neulaventtiilit kiinni. Toimi hyvin, eikä hucon kanssa ollut edes paineen säätäjää. Jouduin vaihtamaan, kun muoviosiin tuli halkeema, ja O-renkaat lakkasivat pitämästä. Nyt on Facet. Tämä pumppu nakuttaa vaikka koko päivän, vaikka kaasuttimiin ei mene tavaraa. Neulaventtiilit pitävät, ja nykyään on linjassa paineensäädin. Pumppu työntää noin puoli kiloa, ja paineen säätimen jälkeen muistaakseni 0.2-0.3 bar. Ei ole ollut ongelmia tämän pumpun kanssa. Nakutus ei kuulu ajossa, muuten kyllä. Ja molemmat pumput siis ovat olleet konehuoneessa. En halua paineistaa alkuperäistä lähes 40v vanhaa muovista polttoaineputkea, joka kulkee ohjaamon puolella...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 19.09.2011 16:47 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Itteltä hajos tossa taannoin siirtopumppuna ollu facet, oli noin vuoden vanha joten vähän alko epäilyttämään että tuo facet tartteis vastapainetta että kestää ehjänä. Nyt siirtoa hoitaa joku diiselin siitopumppu ja hyvin on pelannu ainakin toistaiseksi.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mikä hyvä ½" pulttipyssy? | Jallu | Tekniikka & Jutustelu | 136 | 29.08.2015 19:26 |
Mikä hyvä aihio käyttöoffikseksi? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 44 | 05.11.2008 17:50 |
mikä olis hyvä hallitunkki? | toyota4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 15.05.2008 22:19 |
Mikä on hyvä liima kattoverhoilulle? | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 20.01.2007 21:04 |
Mikä olis hyvä nimi T:mi:lle? | SamiN | Chit-Chat | 32 | 24.12.2005 10:30 |