![]() |
Siirtopumppu - Mikä on hyvä
Aika monella muullakin ollut murheita siirtopumppujen kanssa.
Onko joku löytänyt oikeesti hyvän siirtopumpun tankin ja välisäiliön yhdistäjäksi. (toimintavarma ja hiljainen) ? Itse laitoin facetin pumpun ja muuten tuntuis toimivan mutta pitää äärimmäisen ahdistavaa naputusta kun pääsee "vapaaseen" tilaan työntämään (välisäiliöön). Onko kukaan laittanut pumpun ja välisäiliön yhdistävään letkuun kuristinta. Letkua kun lyttää senverran että facetille tulee vastusta niin naputus hiljenee selvästi. Kumpi antaa pumpulle pidemmän elinajan ? Vapaana vai kuristimen kanssa? |
Siirtopumput
Kuristinta mietin ittekkin. Rauhoittaisi vähän rytmivikaista kiinalaista.
Pumppujen kesto Solenoidi pumpuissa yleinen toimintaperiaate lienee sellainen, että solenoidilla vetäistään imutahti ja jousella painetaan tavara ulos. Tällaisen pumpun voi kuristaa vaikka pysähdyksiin ilman ongelmia. Mitä hitaammin värkki lyö sitä pidempi mekaaninen ikä sillä on. Näistä viidakon vehkeistä ei kyllä osaa sanoa mihin niiden elämä päättyy. Nyky vehkeissä kun solenoidin "veto" on hoidettu elektroniikalla. Kyseenalaisia konstruktioita jo alkuunsa ja kun saavat vettä ja tärinää niin ei se ikä siitä pitene. Pyörivistä pumpuista en osaa sanoa kumpi tilanne antaa pidemmän iän. Pieni vastapaine = pieni moottorivirta mutta kovemmat rundit. Suuri vastapaine = suuri moottorivirta, mutta hitaammat rundit. Suuri virta syö hiiliä ja suuri nopeus mekaniikkaa ja laakereita. Kiinnostaa jos jollain on kuvia ja kertomuksia hyväksi todetuista konjstruktioista. |
itsellä on kesäautossa tuollainen Hucon pumppu, toimii solenoidiperiaattella ja on hiljainen. Sen lisäksi pumppu imee todella hyvin, vähän väliä joutuu kaasaria ropaamaan ja tankin irroituksen takia tyhjentämään bensalinjat, niin todella nopeasti imee tavaran tankista kaasarille :)
|
Mulla toimi kisasuzukissa viisi kautta hienosti perinteinen "pyörivä" Hucon pumppu.
Oli sijoitettuna konehuoneeseen joten aika hyvä imupumppunakin.Tonnisessa koneessa oli oma vanhan siirtopumpun kautta viety paluukierto käytössä ja ruiskussa oli ruiskun paluukierto välisäiliölle ja siitä takaisin tankille.Eli aina oli paluukiertoa jonkin verran. Hucoon saa muistaakseni varaosiakin tarvittaessa. |
Mulla on vanhassa bemarissa ollut sähköpumppu jo vuosia, kun mekaaninen ei mahdu tuplakaasareitten takia paikoilleen. Paluulinjaa ei ole, ei ole autossa koskaan ollutkaan.
Ensin oli Hüco. Kun laittoi virrat päälle, niin nakutti hetken, ja hiljeni sitten kun sai kohokammiot täyteen ja neulaventtiilit kiinni. Toimi hyvin, eikä hucon kanssa ollut edes paineen säätäjää. Jouduin vaihtamaan, kun muoviosiin tuli halkeema, ja O-renkaat lakkasivat pitämästä. Nyt on Facet. Tämä pumppu nakuttaa vaikka koko päivän, vaikka kaasuttimiin ei mene tavaraa. Neulaventtiilit pitävät, ja nykyään on linjassa paineensäädin. Pumppu työntää noin puoli kiloa, ja paineen säätimen jälkeen muistaakseni 0.2-0.3 bar. Ei ole ollut ongelmia tämän pumpun kanssa. Nakutus ei kuulu ajossa, muuten kyllä. Ja molemmat pumput siis ovat olleet konehuoneessa. En halua paineistaa alkuperäistä lähes 40v vanhaa muovista polttoaineputkea, joka kulkee ohjaamon puolella... |
Itteltä hajos tossa taannoin siirtopumppuna ollu facet, oli noin vuoden vanha joten vähän alko epäilyttämään että tuo facet tartteis vastapainetta että kestää ehjänä. Nyt siirtoa hoitaa joku diiselin siitopumppu ja hyvin on pelannu ainakin toistaiseksi.
|
laita ilma letku välisäiliöstä takas tankkiin ja siihen se kuristin niin saat täyden tuoton mutta silti hiljasen pumpun.
|
Ei passaa laittaa kuristinta välisäiliön ja tankin väliin.
Ruuttakone ja ruiskulta menee paluulinja välisäiliöön joten ei kiusata sitä ylimääräisillä ahdistuksilla. |
|
Lainaus:
Ei kai se pumppu siitä piittaa jos imu ja paluu on samaan pönttöön niin ei siellä paine eroa oo vaikka pieni siirtopaine olisikin? Korjaa toki jos oon väärässä. |
Ehkä hölmö kysymys, mutta mikä on välisäiliä?
Itsellä ollut Facet jo monta vuotta kesäpakussa, jonka polttoaineputkissa pientä ilmavuotoa. Hehkutuksen aikana "ilmaa" järjestelmän. |
Vanha Lemiläinen sanonta. - Ilman Facet bensapumppua olisit jo pitkällä -
|
Bensapaineen säätö / säiliön vastapaine
Ei se pumppu siitä välitä, mutta ruisku ei toimi oikein. Bensapaineen säätimet kun referoivat paineen joko ulkoilmaan tai vielä yleisemmin imusarjan paineeseen.
Jos ruiskun paluu tulee välisäiliöön ja välisäiliössä on painetta suhteessa ulkoilmaan (ahdas paluu linja tankkiin) summautuu tämä paine suoraan ruiskutuspaineeseen. Poltoaineen paineen säädin ei tätä eroa pysty korjaamaan pois. Lainaus:
|
Lainaus:
Mä en ajatellu asiaa noin teoreettiseltä kantilta, johtunee siitä että ei oo ollu vielä niin hienoa ruiskua joka reagois negatiivisesti kohtuulliseen esim 0.3 baarin paineen nousuun. Strömberi miehenä asioita on vaikee välillä kattoo foliohattu teknologian kantilta. |
Tuossa olis tuommoinen mekaaninen:
http://shop.dingocroft.co.uk/acatalog/Series1Fuel.html http://shop.dingocroft.co.uk/acatalog/aub79.jpg http://shop.dingocroft.co.uk/acatalog/epk705.jpg Toimineet jo reilut 60 vuotta, ja saa huolto-osatkin, eli voi tarvittaessa korjatakkin. |
Bensapaineen säätö
1 Liiteet
Referenssi paine riippuu toteuttuksesta. Aikanaan tein Rangeen ruiskun GM:n TBI kamoista. Tässä paineen säätö on refereoitu ilmanpaineeseen. Kesällä laitettiin Juuson Suzukiin Swiftistä kaapattu Denson TBI. Tässä bensapaine säädetään suhteessa imusarjan paineeseen. Imusarjan paine vaihtelee (turbottomassa koneessa) suunnilleen välillä ilmanpaine-0.8bar ... ilmanpaine. Tyhjäkäynnillä noin ilmanpaine - 0.6bar, moottorijarrutuksessa ilmanpaine - 0.8bar ja täysi kaasu suunnilleen vallitseva ilmanpaine.
Oheinen kuva / murikka #9 on Denson systeemin painesäädin. Paksut nuolet ovat bensan tulo ja paluu. Putki säätimen päältä läpän alle on referenssi paineen kytkentä säätimelle. Sekä Rangessa että Suzukissa on bensalinjassa mittari mistä säätimen käyttäytymisen näkee havainnollisesti. GM systeemissä paine on vakio suuruudeltaan noin 1 bar. Denson vehkeessä kone seis tai läppä auki (referenssi paine = ilmanpaine) paine on noin 1.5bar ja putoaa tästä eri käynti olosuhteissa imusarjan alipaineen verran. http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1317060849 ZeiZeille morjens. Hauska juttu. Ukko vainaalla oli pitkään 1954 Morris Oxford. Siinä oli juuri tuollainen SU pumppu. Jäänyt mieleen kun Morris silloin tällöin jätti tielle ja ukko kävi laittamassa pumpun "katkojan kärjet" takaisin paikoilleen ja matka jatkui taas. En tiedä onko 60 vuoden aikana kärkien akseliin tullut jo lukkorengas:rolleyes: Muuten näyttää kyllä paremmalta kuin kiinalaiset kopiot. |
Sivu luotu: 16:00 (GMT +2). |