![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Aggregaatin/generaattorin tekoa, vinkkejä kaivataan!Suunnitelmissa olisi tehdä mökille generaattori 12v jännitteelle, tarvikkeina ruohonleikkurin moottori, auton laturi ja akku. Sinänsähän tässä ei ole mitään ihmeellistä, mutta olisiko jollakulla vinkkejä mitä kannattaisi ottaa huomioon? Tarkoitus olisi tehdä liikuteltava virtalähde, jonka voisi päivällä antaa hyristä akun täyteen ja illan hämärtyessä kytkeä mökin LED-valaistukseen ja muihin sähköä tarvitseviin laitteisiin. Voisi rakennella jopa puoliautomaattisen, eli akun ollessa täynnä sammuttaisi moottorin, mitenkähän tämän toteuttaisi? Kytkeä tappokytkin ampeerimittariin, mutta miten? Mitä muuta elektroniikkaa tähän kannattaisi laittaa, lämpötilaan ja öljyn määrään reagoiva tappokytkin ainakin? Työkaveri oli aikoinaan rakentanut tällaisen järjestelmän, joka oli ollut ihan toimiva, tosin täysin manuaalinen eli moottorin sammutuksestakin piti huolehtia itse. Ongelmaksi tässä muodostui moottorin kestävyys, wanha ruohonleikkurin kone joutui aika koville laturin pyörityksessä ja leikkasi lopulta kiinni. Omassa ei tätä ongelmaa pitäisi olla, moottorina on suht tuore Hondan 135-kuutioinen kansiventtiilimoottori eli mistään kiviaikaisesta tekniikasta ei ole kysymys ![]() Kertokaa ideoita ja ajatuksia, keskustelu on vapaata!
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#2
|
||||
|
||||
![]() Tuulivoimala
Olin muutama vuosi sitten Helsingin edustalla yhdessä saaressa mökkiä sisustamassa missä ei ollut sähköjä.Mökkejä oli kolme jokaisessa jonkinlaiset sähkösysteemit.Tää minkä sisutin,siinä oli kaukokäynnistyksellä varustettu diesel Robin agrigaatti.Yhdessä ihan tavallinen agrigaatti Hondan 2kw bensakäyttöinen.Kolmannessa oli rannassa tuulimylly jossa 12v. auton laturi,sisällä 2 akkua millä toimi NMT-puhelin,pieni TV ja muutama valaisin.Ei silloin tullut tarkemmin tutkittua miten se systeemi oli rakennettu,mutta hyvin toimi.
__________________
-Muistitko tänään- |
#3
|
||||
|
||||
![]()
minä suosittelisin kyllä aurinkopanelia,ainakin omassa käytössä ollu tosihyvä.Alkuun meilläkkin mökillä kateltiin agrilla telkkuu.siihen rinnalle otin panelin eikä oo tarvinnu agrilla kertaakaan akkuja latailla(4x50amp.geeliakku)..
Mökkiin on vejetty sekä 220 että12v sähköt.Se hyväpuoli tuossa agrissa on jotta saa esm.pölynimurin ja sähkötuokalut pelaamaan.. Ne tuommoset moottorisysteemit kun tahtoo vähä äänekkäitä olla niin joutus johonkin maakuoppaan viemään jotta papatus ei häiritse... Vaan mielenkiintonen projektihan tuo on ainakin jos automaattiseks rakentelet.. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Aurinkopaneeli on kova sana. Meillä on möksällä ollu ~15 vuotta aurinkopaneelit 2x65w sekä nyt tällä hetkellä 2kpl 200ah akkuja. Kesällä piisaa siihen vähäiseen telsun katseluun, valaistukseen, sekä jääkaappiin ympärivuorokautisesti. Syksyllä ollaan latailtu akkuja trukin laturilla (muistaakseni 40a) ja semmosella pienellä 2-tahtisella 900w agregaatilla, joka on ihme kyllä todella hiljainen! Talvella ei tuola käydäkään kun ehkä kerran hiihtämässä.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
tää onkin budjettiprojekti, ja kaikki osaset olis jo valmiina, toteutusta vaan vielä pähkäilen
![]() Tuostahan olis siis tarkoitus tehdä sellainen, että illalla käytetään akkua ja päivällä (esim. kauppareissun aikana) antaisi myllyn hyristä akun täyteen, jonka jälkeen sammuisi automaattisesti. Akkusähköä tarvitsevia kohteita on vain pari lukuvaloa, radio ja kännykän laturi ja ehkä tulevaisuudessa pieni taulutöllö. Auton akusta nuo imaisee illassa sen max. 25%, joten 65A laturilla ei pitäis mennä kovin pitkään täyttää akku. Mutta minkälainen olisi se kytkentä, mikä vetäisi releen kärjet kiinni/auki kun laturilta tuleva virta tippuu esim. 1A alle?
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuo alle 1amppeeri on pieni virta, oliskohan joku 5A sopivampi?
ja jännitettähän sais olla vaikka 14,5 - 15 V, niin latausaika ei mene kohtuuttoman pitkäksi Ja jos tuo laturi on esim 34/90A niin tuo 34 A on 1500 kierroksella ja 90A 6000 laturin kierroksella. - riittääkö suoraveto? jos riittää, niin tee tukeva puulaatikko tms jossa leikkuri täsmälleen oikeassa kohdassa laturin päällä, tarvittaessa laturiin vaihdetaan toisen kätiset siivet. hitsaa 2 kpl pitkiä hylsyjä yhteen neliöpäistä, niin saat kardaanin laturin mutterille ruohon leikkurin terän mutterista. Leikkuri säilyy käyttökelpoisena! Moottori ei toimi täydellisesti ilman "vauhtipyörää", en tiedä riittääkö laturi vauhtipyöräksi. toinen vaihtoehto on veto esim. kiilahihnalla, mutta silloin leikkuri ei toimi samalla ruohonleikkurina. Ja sitten LUJASTA verkosta/ teräslevystä kotelo, että jos leikkurin terä tai tuo kardaani irtoaa, niin ei pääse läpi tappamaan ketään! Minä kokeilisin tehdä tuota automaattisammutusta jääkaapin "käynnistimestä" (siis siitä mikä kytkee käynnistettäessä käynnistysvirran "apuun") Toinen "helppo", on reed putki, löytyy elektroniikka liikkeestä, siis lasiputki missä korkettimet vetää itsensä kiinni kun putken ympärille kierrettyyn latausvirtakaapelissa kulkee riittävän iso virta, kun virta pienenee niin koskettimet aukeavat reed-rele viritetään kierrosmäärällä ja kierrosten etäisyydellä putkesta/keskikohdasta. Olisko muuten normaali mekaaninen/sähköinen kellokytkin riittävä? Ja kaikkein helpoinhan on säätää käyttöaikaa bensan määrällä, toki bensan kulutus pienenee kun kuuorma laskee, mutta osuisko tunnin tarkkuudella? Ja kaikkein tarkimman saa elektroniikalla, mitataan esim latausvirtapiuhan jännitehäviö esim operaatiovahvistimella ja kun jännitehäviö riittävän pieni, niin sammutus. Ja kaikesta neuvomisesta huolimatta rakentaja/käyttäjä yksin vastuussa vahingoista! P.S sitten tuo laturi voi palaa, mikäli kokeilet toimivuutta ilman akkua..... |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sieltähän tuli vinkkejä ihan urakalla, juuri tällaista vastausta hainkin!
![]() Laturille tulee hihnaveto, kahdesta syystä: välityksiä helppo muokata tarvittaessa, ja ruohonleikkuri oli käyttökelvoton (ajettu kiveen ja pyörien vetomekanismi toimi omia aikojaan yhdellä pyörällä), ainut ehjä osa oli moottori. Se tuli päiväsiltään irroitettua "ruumiista", ja samalla todettua toimivaksi. Tuossa Hondan koneessa on sen verran raskas magneetto, että kone pyörii nätisti ilman terääkin. Tuota reed-kytkintä voisi koittaakin, siinä vain on melkoinen säätäminen jos ei tuurilla satu heti kohdalleen. Elektroninen tekisi mieli tehdä, mutta pitäisi löytää joku valmis kytkentä mitä muokkaisi tarpeen mukaan. Omista elektroniikka-opinnoista on sen verran pitkään, ettei pysty/jaksa enää ruveta yrityksen ja erehdyksen kautta koittamaan... Tuo 5A kuulostaa kieltämättä järkevämmältä, eihän auton laturikaan lataa ikinä akkua täyteen asti. Mutta se toteutus, miten? ![]() Jos sen tekisi reedillä, pitäisikö latauskaapelin olla vastaavasti pidempi ja ohuempi kun sen kiepittää vai miten sen saisi toimimaan? Etäisyydellä on helppo hienosäätää, mutta pitäisi olla joku arvo mistä lähteä tekemään ![]()
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#8
|
|||
|
|||
![]() OSTA kAUPASTA AGRIKAATTI
Ja muuntaja tasasuuntaajalla siihen jatkoksi jos 12Vdc tarviit.
Helpoimmalla pääset. Lainaus:
Viimeksi muokannut H_Nietu : 27.06.2011 20:17 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Laitetaas omakin budjettiratkaisu.
Auton perään pari ylimääräistä akkua(itsellä hj niin pitää olla 2) jotka latautuu normiajossa ihan huomaamatta. Mökillä latauspiuha irti ja akut rinnan, ja on 120 Ah ohimennen tuotettua dc 12v käytettävissä. Toimii eikä maksa paljoa. ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
eijeijei... Nyt teiltä meni tämä idea ihan ohi. Ei mitään valmista aggregaattia eikä irroiteltavia akkuja. Kai miä menisin kauppaan ja ostaisin jos siitä olis kyse, vaan kun ei ole. Siksi kyselen rakennusvinkkejä.
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vinkkejä kaivataan, LJ:n etulevyjen vaihtoon. | H_Nietu | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 19.05.2008 17:47 |
jimny vinkkejä kaivataan... | hutta | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 08.11.2007 09:14 |
vinkkejä kaivataan!!! | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 26.05.2007 21:58 | |
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 71 | 11.09.2005 10:15 |
LJ/RJ vinkkejä kaivataan | pee | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 12.10.2004 19:43 |