Offipalsta.COM  

Go Back   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1  
Old 13.06.2011, 22:14
RIPAX RIPAX is offline
Veteraani+++
 
Join Date: 24.04.09
Location: vihti
Posts: 2,242
Default

Konetilan ilmanvaihto.


Kone tilaanhan tulee ilmaa se mitä syylärin läpi nyt ilmaa tulee,mekaanisella tai sähkö flektillä. Ajaessa tietty viimaa kanssa,tässä tapauksessa 110 Hiluxin konehuonetta on tilkitty lokarin alahelmasta sekä pohjapanssarin väleistä. Keulassa on sähköflekti ja teho suunnilleen riittääkin mutta on huomattu mielenkiintoinen ominaisuus:konepellin raoista sekä avattaessa kuumaa ilmaa tulee mielellään ylöspäin. Oletus ja toivomus on että tekemällä konepeltiin hieman lisäsieraimia jäähdytyskin hiema tehostuisi. Muistatte B-ryhmän peugeotin ja evo mitsuja rallipuolelta ja H-1 hummeri,konepellissä aukot joista ilma tulee syylarin takaa ylös ja näin ulos konehuoneesta tai eihän Peugeotissa kone ollu edessä mut nyt ideoidaankin juuri sitä että ilma tulisi kone huoneesta ulos/ylös peltiin tehdyn reiän kautta,eräs skooppi kokeiluni välijäähdyttimineen päättyi siihen toteamukseen että ilman oton kautta ei ajoviima juurikaan mennyt sisään ja metsässä kuuma ilma tuli "väärään"suuntaan coolerin läpi ulos. Eli cooleri keulaan ja ahtaan konetilan kuumuutta reijän kautta konepellistä ulos. Ajaessa sais tulla "imua" niin et ilma poistuu mielellään ja metsässä flektin avustamana lähinnä ylös tai ainakin ulos eikä missään tapauksessa konetilaan sisään. Mitä kannattaa huomioida? mihin kohtaan "sieraimet"? Mistä sopivat sieraimet jos ei nyt ihan tuuletusikkunaritilää? Muuta huomioitavaa/havaintoja..

Reply With Quote
  #2  
Old 13.06.2011, 22:44
hunter hdj's Avatar
hunter hdj hunter hdj is offline
Aktiivijäsen++
 
Join Date: 11.02.10
Location: virtasalmi
Posts: 339
Default

Maasto autosta ku kysymys eikä asfaltti kiituri 200km/h? Nostaisi konepeltiä himpun raolleen taka-osasta?
Cooleri keulaan ja laittais scoopin konepellin takaosaan Käännettynä reikä tuulilasiin päin? vähintään 50 cm leveä 5 cm korkea scooppi..?

Tutkiessani Escort RS Cosworthin konehuoneen tuuletusta ovat pellin soikeat tuuletus aukon rivat n 4cm konepellin tasosta konetilaan päin 45 asteen kulmassa eteenpäin.
myös etulokarin taka osat on pullistette ja ilmaa ohjataan konetilan sisä laidoista lokarin takaa ulos 5cmX35cm reijistä.

Completos aiaski myy eri laisia scooppeja.. Vinkkiä ei linkkiä..

Last edited by hunter hdj; 13.06.2011 at 22:49.
Reply With Quote
  #3  
Old 13.06.2011, 23:55
Bj Andy's Avatar
Bj Andy Bj Andy is offline
Legenda
 
Join Date: 14.09.08
Location: Lemi,land of red potatoes
Posts: 6,242
Default

Eli ts. louwersseja tms. konepelti täyteen...

Samalla saa ominaisuuden että vaikka konepeitto olisikin juuri vahattu ei siinä makoileva daami valahda painovoiman suuntaan ilman hellävaraista jopa alkavan aknen poistavaa selkänahan kuorintaa
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Reply With Quote
  #4  
Old 14.06.2011, 01:54
mehtämörö's Avatar
mehtämörö mehtämörö is offline
Konkari+
 
Join Date: 07.06.05
Location: vantaa
Posts: 683
Default

Jossain jenkki autolehdessä oli 57´ (?) bel air jossa oli 8 turboa ja chevroletin cowl induction tyyppinen scooppi.
Scoopin alla oli isohko sähköpuhallin joka puhaltaa ilmaa ulos konehuoneesta.
Ja siis tämä vissiin juuri sen takia kun 8 ahdinta voi kehittää lämpöä melko paljon. Ja älkää edes kysykö miks siinä oli nii monta turboa
__________________
mikäs siihen nyt tuli?

No taasko se hajos
Reply With Quote
  #5  
Old 14.06.2011, 11:51
J0hannes's Avatar
J0hannes J0hannes is offline
Veteraani
 
Join Date: 29.07.08
Location: Espoo
Posts: 1,035
Blog Entries: 20
Default

Tämä oli oikeasti ihan mielenkiintoinen juttu Kannattaa lukea jos lontoon murre taipuu.
Perusteluna oli, että tekivät, koska se oli tehtävissä :P
Kyllä ne jenkit on hulluja...

Last edited by J0hannes; 14.06.2011 at 11:53.
Reply With Quote
  #6  
Old 14.06.2011, 14:00
samisami2's Avatar
samisami2 samisami2 is offline
Sankari
 
Join Date: 10.12.04
Location: Vilppula, Finland.
Posts: 3,891
Default

Tuossa gti mitsussa on pakosarjan kohdalla nokkapellissä reijät jotka imee lämpimän ilman pois.
Tuntuis ainakin ihan loogiselta että lämmin ilma siittä kohtaa pois missä sitä kehittyykin.

Noita vapaavirtaussuodin asennuksia kun katsee niin osassa ilmanotto huonossa paikassa alkuperäiseen verrattuna. Normaalistihan ilma otetaan jostain ulkopuolelta konehuonetta.
Viileällä imuilmalla saadaa kumminkin halpoja lisä heppoja koneeseen.

Sitten autot missä on cooleri koneen päällä. Kadulla hyvä, viileämpää ilmaa kun siellä 30cm päässä asfaltista. Maastossa taas homma kääntyy toisinpäin. Kun ei ole ilman virtausta niin konehuoneen lämpö nousee coolerin läpi ulos.
Subarussa tuota seuraillut niin imuilman lämmöt nousee paikallaa ollessa paljon, mutta kun päästään liikkeelle niin tippuu aika nopeaa. Uudella ja vanhalla asfaltillakin saattaa olla eroa imuilmaan 20-30astetta.
Reply With Quote
  #7  
Old 14.06.2011, 14:04
Timo_L's Avatar
Timo_L Timo_L is offline
Legenda
 
Join Date: 26.08.06
Location: Paloheinä, Helsinki
Posts: 7,442
Default

Omassa kulkineessa on vakiona pellin etukulmissa molemmin puolin poistoilmaritilät. Alta suojattu sillä tavalla että pellin päälle tuleva vesi ei valu suoraan konehuoneeseen.

Ei ne mitkään maailman tehokkaimmat ole, mutta selkeästi sieltä huomaa kuuman ilman ulostulon niin kesällä kuin talvella. Varsinkin talvella kun koko muu konepelti on vielä lumessa tai jäässä, niin em. ritilöiden ympäriltä on yleensä pelti ihan sula ja kuiva. Ritilät aukeaa taaksepäin joten ilmavirran suunta on oikea, eikä vesikään tule ylipäätään kovin helpolla sisään.

Onhan noita ollut vaikka missä muissakin, ja on niistä jotain oikeaa hyötyäkin. Mulla autona siis 360cid koneella oleva Grandi, näkyvätten vaikkapa tässä wikipedian kuvassa..

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Reply With Quote
  #8  
Old 14.06.2011, 20:23
Viipo's Avatar
Viipo Viipo is offline
Sankari
 
Join Date: 06.09.06
Location: Joensuu, .
Posts: 4,183
Default

Quote:
Originally Posted by J0hannes View Post
Tämä oli oikeasti ihan mielenkiintoinen juttu Kannattaa lukea jos lontoon murre taipuu.
Perusteluna oli, että tekivät, koska se oli tehtävissä :P
Kyllä ne jenkit on hulluja...
Höh, olisivat nyt edes putkittaneet joka sylinterin pakopuolelta putken jokaiselle ahtimelle erikseen :P
Reply With Quote
  #9  
Old 14.06.2011, 19:57
Säätäjä_setä's Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä is offline
Konkari++
 
Join Date: 07.12.08
Location: Espoo
Posts: 702
Default

H1 "ilmanvaihto"


Vaikka Ripa on kattellut Hummeria läheltä niin vähän pitää korjata juttua. En tähän hätään löytänyt oikein hyviä kuvia mutta eiköhän juttu selviä näistä.



Kaikki ritilä mitä kuvassa näkyy on ilman sisään ottoa varten. Lyhty on irti muista syistä. Kyseessä ei ole tuuletuksen parantelu!




Ulos kuuma ilma virtaa auton alle ja konepeiton ja ikkunan pokan välistä ylös. Konepeiton ja rungon välissä on noin 20mm rako. Keulan aerodynamiikka on muuten aika hanurista. Sateella vesipisarat kulkevat konepeitolla kohti nokkaa eikä kohti lasia! Siis vauhdissa. No amerikkalainen on ratkaissut tämänkin ongelman voimalla. Kuvassa osittain näkyvän flektin tekoksi ilmoitetaan 20kW. Tässä sähköflektit jää toiseksi! Ei muuten jää epäselväksi koska flekti kytkeytyy päälle. Huonosta aerodynamiikasta keroo sekin, että kesällä myös maantienopeuksissa flekti on usein apuna. Syylarit on lähes vaakasuorassa asennossa koska etuperä on niiden alla.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC_0349.jpg
Views:	1358
Size:	97.7 KB
ID:	19575   Click image for larger version

Name:	DSC_0008_2.jpg
Views:	1465
Size:	97.6 KB
ID:	19576  
Reply With Quote
  #10  
Old 14.06.2011, 20:16
murkula_'s Avatar
murkula_ murkula_ is offline
Konkari+++
 
Join Date: 28.09.09
Location: satakunta
Posts: 980
Default

Itse lisäsin tuuletusta nostamalla konepellin takareunaa non 2 cm palikoilla.
Huonopuoli on kun tuo läjä imee sisätilaan ilmansa tuosta etulasin alta niin kesä kuumalla kun sitä ilman vaihta tarvii myös kabiinissa niin sieltä ei oikeen viileää tai edes haaleaa saa enää tulemaan.
Tuossa huono kuva...

Last edited by murkula_; 14.06.2011 at 20:19.
Reply With Quote
  #11  
Old 18.06.2011, 09:27
opelman's Avatar
opelman opelman is offline
Konkari+
 
Join Date: 13.02.11
Location: Somewhere out of civilization
Posts: 663
Question

Quote:
Originally Posted by murkula_ View Post
Itse lisäsin tuuletusta nostamalla konepellin takareunaa non 2 cm palikoilla.
Huonopuoli on kun tuo läjä imee sisätilaan ilmansa tuosta etulasin alta niin kesä kuumalla kun sitä ilman vaihta tarvii myös kabiinissa niin sieltä ei oikeen viileää tai edes haaleaa saa enää tulemaan.
Mitenkä olis näin katsojan silmissä, että laittas pika kiinikkeet, silleen et sais aina tarvittaessa (ko) tilanteessa konepellin vakio korkeudelle? Olisiko mahdollista?
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Reply With Quote
  #12  
Old 18.06.2011, 09:38
VesaN VesaN is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 30.11.05
Location: outokumpu
Posts: 169
Default

.


Venetarvikkeissa on hyviä puhaltimia esim. http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=38-6443

Last edited by VesaN; 18.06.2011 at 20:09. Reason: muutettu linkkiä
Reply With Quote
  #13  
Old 18.06.2011, 11:24
opelman's Avatar
opelman opelman is offline
Konkari+
 
Join Date: 13.02.11
Location: Somewhere out of civilization
Posts: 663
Default

Quote:
Originally Posted by VesaN View Post
Venetarvikkeissa on hyviä puhaltimia esim. http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#
Missä sielä, ei oikeen toi sun linkki avautunu...
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Autotallin ilmanvaihto / ilmastoiti Killer-Wo Chit-Chat 8 24.10.2010 16:36
Samurain lämmityslaite/ilmanvaihto? KarvaTurpa Tekniikka & Jutustelu 8 13.11.2009 10:56
Renkaiden ilmanvaihto! piparix Chit-Chat 1 01.02.2007 17:02


The time now is 20:41 (GMT +2).