Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.10.2010, 13:40
Terzu Terzu ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 28.10.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 6
Perusasetus

Geeärrän jurina


Eli GR Patrol vm-92 jurisee/korisee tyhjäkäynnillä, ääni tuntus tulevan jostai v-laatikon tietämiltä ja se kuuluu ihan selvään ainaki kymmenen metrin päähän autosta. Ääni loppuu aina kun polkaisee kytkimen pohjaan tai nostaa kierroksia tuonne tonnin korville. Edellinen omistaja väitti että se on kuulunu jo viimeset 30tkm, mutta mistäpä tuon tietää. Mikähän siellä vois olla menossa??
Sitte toinen juttu tuosta nelivedosta, että onko se ihan kunnossa kun eilen ajelin vähä pehmosessa hiekassa, että ei enää takapotkulla pärjänny, noh minä sitte vetäsin nelivedon muka päälle niin ei se meno muuttunu yhtään paremmaksi tuntu vain että takaset siellä vain jauhaa tyhyjää. Sitten kun kävin pyöräyttämässä lukot päälle niin johan rupesi meno maistumaan. Olisin kiitollinen jos löytysi tietoa nuihin onkelmiin ku itellä ei oo mitn tietotaitoa patrollista/maastureista, ku on eka neliveto vehe eläessään. Ja ei tullu auton mukana minkäänlaista ohjekirjaa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.10.2010, 13:44
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

http://forums.offipalsta.com/showthr...lukon+toiminta
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.10.2010, 16:28
Terzu Terzu ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 28.10.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 6
Perusasetus

Ahaa!! no nyt valkeni tuo lukkojen toiminta, tattista vaan . Vielä ku keksis selityksen tuolle ylimääräselle äänelle.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.10.2010, 17:21
Team Lypsikki:n Avatar
Team Lypsikki Team Lypsikki ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.07.09
Sijainti: Salla
Viestit: 548
Perusasetus

Tuota laatikon jurinaa oon itsekin kuunnellu jo pari vuotta. Ja googletellu ympäri netin ihmeellistä maailmaa. Ongelmia ei onneksi ole ollu. Suurin osa vastaavasta jurinasta kärsivistä GR kuskeista on kirjoitellut, että ääni on kuulunut viimeiset 20-100 tuhatta km ilman ongelmia. Mene ja tiedä, eilen tuli kampiakseli Fiestasta ulos, huomenna GR:n laatikosta kaikki rojut...

Huomenna haen GR:n korjaamokäsikirjat, niin pääsee vähän tutustumaan laatikon sielunelämään.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.10.2010, 07:46
Terzu Terzu ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 28.10.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 6
Perusasetus

jaa, että se saattaa hyvinki viel kestää ajella ties miten kauan. Jos saat sieltä jurinan aiheuttajan seleville niin viittitkö valaista vähä minuaki, että mikä siellä ääntää. Niin vois ruveta suunnittelemaan sen pajottamista. Ootko muuten kokkeillu jäykempiä öljyjä sinne laatikkoon että muuttuuko se ääni??
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.10.2010, 09:19
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Jos se ääni loppuu kun painaa kytkintä...
ni eikös se sillon vois olla painelaakeri mikä pitää meteliä.
Näin ainakin itse luulisin...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.10.2010, 18:08
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Se ääni on ominaisuus eikä vika.Paina kaasua äläkä aja liian isolla vaihteella.ettäs tiedät!
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.11.2010, 16:31
Team Lypsikki:n Avatar
Team Lypsikki Team Lypsikki ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.07.09
Sijainti: Salla
Viestit: 548
Perusasetus

Vilkaisin pikaiseen GR:n kirjaa ja sen mukaan laatikon rattaille on jonkinlainen liikkumavara (play). Katselen huomenna toleranssit yms. rattaiden liikkumiselle. Kansankynttilänä olo vie kummasti aikaa harrastuksilta
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.11.2010, 19:16
terhakas terhakas ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 21.03.07
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 6
Perusasetus

Mitäään en autoista, varsinkaan maastosellaisista ja vieläpä dieselvehkeistä tiedä, mutta...

Sama jurina/räminä omassa vehkeessä. Tuli tosin vastaan juuri lootan vaihdon yhteydessä. Joka tuli eteen kytkimen vaihdon yhteydessä. (Pajalla meinattiin, että laatikko vetelee viimeisiään, kun kytkinakseli liikkuu puolisenttiä pitkittäin. Näin jälkeenpäin ajateltuna, pitikin mennä vaihdattamaan koko laatikko, *kirosanoja*.) Aivan kamalahan tuo on nyt ajaa esim. ruuhkassa. Auto muutoin on ihan priima.

Loota vaihdettiin toisesta ajossa olevasta patukasta ja siinä ei (muistaakseni) tuota ääntä kuulunut. Nyt (huomenna) keskustellaankin ko firman kanssa missä mättää, no laskunmaksu ainakin, sen osaan sanoa. Onneksi kävin ajatuttamassa tuon laatikon toisessakin paikassa ennen vaihtoa. Saan ainakin omille sanoilleni tukea. *Taas kirosana* aina pitäis kaikki tehdä itte! Tästä ehkä jossain vaiheessa toisessa ketjussa enemmän.

Jurina/räminä (välillä melkein kilinä) siis kuuluu samoin kytkin ylhäällä, mutta EI kylmänä. Eli aamulla kun auton höräyttää käyntiin ehtii juuri raapia ikkunat puhtaiksi, ennen kuin tuo ääni alkaa kuulumaan. Ja selkeästi se tekee myös vaihdekeppiin pientä tärinää kun ajelee pienillä kierroksilla vedon/moottorijarrutuksen rajamailla. Tuli kuvioihin nyt laatikon vaihdon yhteydessä, eikä sitä toisesta loodasta kuulunut, eikä mitä ilmeisimmin tästäkään, ennen vaihtoa. Voisikos siis joku viisas tästä päätellä jotain?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.11.2010, 23:34
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

terzu


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Terzu Näytä viesti
Ahaa!! no nyt valkeni tuo lukkojen toiminta, tattista vaan . Vielä ku keksis selityksen tuolle ylimääräselle äänelle.
mulla on 91.gr pate ja vaihteistossa on vaikka mitä ääniä,esim.4-5 vaihteilla kun kiihdyttää tai löysää kaasua kuuluu kuin joku laatikon sisällä hijois rälläkällä,vaihteet toimii tosi hyvin,ja lämpimänä tyhjäkäynillä kuuluu sivuääniä,olisippa mielenkiintoista kun joku viisas selvittäisi nämä ääni ongelmat kun näissä patrolleissa nämä vaihteiston äänet tuntuu olevan näin yleisiä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.11.2010, 09:40
unclesam:n Avatar
unclesam unclesam ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.08.10
Sijainti: kuopio
Viestit: 137
Perusasetus

vika on kytkimen paine-laakerissa
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.11.2010, 10:26
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Mitäs olis kampiakselin liiallinen päittäis välys?
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 04.11.2010, 11:19
Terzu Terzu ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 28.10.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 6
Post

Soittelin tuossa oulun auto-alalle ja kuvailin oireet tarkkaan niin se meinas et siellä on synkrot kuluneet!? tai sitte joku akselin (en muista enää tarkalleen mikä akseli) laakerissa on välystä. Onhan se tietysti vähän arvailua, mutta kyllä se meinasi tosissaan että jommassakummassa se vika on.Ja sano vielä että se voi kestää vielä hyvinkin ajaa vaikka 100tkm. Itelläki sitä ei kylmänä juurikaan kuulu, mutta sitte kun kone vähä lämpenee ni jo jurisee. Muutenhan tuossa pykälät menee päälle niinku pittää, ja hyvin pelaa muutenkin.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 04.11.2010, 15:31
terhakas terhakas ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 21.03.07
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 6
Perusasetus

Eikös tuo painelaakeri tule/vaihdeta kytkimen mukana? 100varma en ole mutta muistaakseni ainakin tässä sarjassa oli painelaakeri mukana, eli minulla se ainakin on uusi tai tällä hetkellä n. 300km ajettu ja ensimmäiset äänet huomasin 5km:n ajon jälkeen.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.11.2010, 16:32
Nevakiitäjä:n Avatar
Nevakiitäjä Nevakiitäjä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.10.06
Sijainti: Lapua, Finland.
Viestit: 112
Perusasetus

Laakeroi laatikko . Kytkintä paimaessa aksilat keskittyy ja meteli lakkaa
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 05.11.2010, 00:12
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

nevakiitäjä


heips.olin tänään miestä puheen joka oli ostanut gr patrolin uutena v.91 sanoi että vaihteisto äänet alkoi 130000,km kohdalla,laatikko auki laakerit ja yms... ehjää.no uusivat kuitenkin kaikki laakerit,ajoi n,5000km laatikko rupesi taas äänteleen ajeli tämän jälkeen mittariin 470000.ääni pysyi samana,mutta toimi hyvin.ei muuta kun kovaa ajoa.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 05.11.2010, 13:22
Team Lypsikki:n Avatar
Team Lypsikki Team Lypsikki ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.07.09
Sijainti: Salla
Viestit: 548
Perusasetus

Hammasrattaiden toleransseja


Onkohan tästä mitään hyötyä, laatikon rattailla on liikkumavaraa 0,10mm - 0,53mm riippuen vaihteesta. Pakilla on suurin liikkumavara. Josko tuo rallatus johtuis toleranssien ylittämisestä? Nää pitää manuaalin mukaan mitata ennen rattaiden poistoa. Jos mitat ylittyy pitää tarkistaa rattaiden kiinnityspinnat, puslat (bushing?), neulalaakerit jne, että kaikki on kunnossa...

Tässä vielä kuva, niin paremmin ymmärtävät voi suomentaa tai väärentää
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	toleransseja (640x247).jpg‎
Views:	305
Size:	85,0 Kt
ID:	15527  
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 22.09.2013, 19:24
Grr Grr ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.09
Sijainti: 08
Viestit: 226
Perusasetus

Jatketaan tähän


Tuli ikävä patrol gr:ä ja kolmenvuoden tauon jälkeen hommasin samanlaisen.
Tässä kuuluu tuo kalkatus kytkimen tienoilta kun altapäin kuuntelee, edellisessä kuului myös mutta oli hiljaisempi kalkatus.
Vaihteet ja kytkin toimii moitteettomasti mutta ajattelin kuitenki käyttää laatikon irti.
Voiko kytkinakselin päälaakerin vaihtaa purkamatta laatikkoa, googletin kuvia tuosta laatikosta ja vaikutti että pystyy vaihtamaan halkaisemasta laatikkoa.
Laakerin etupuolella on kuvien perusteella sokat ulko ja sisäreunalla.
Joskus vaihdoin tuon laakerin vanhaan bemariin ja tuli hiljainen.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 23.09.2013, 20:20
ISE ISE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.12
Sijainti: s-salmi
Viestit: 436
Perusasetus

kyllä sen laakerin voi vaihtaa kytkinkopan puolelta,on muuten lujassa,mutta nostappa tyhjäkäyntiä 900-950 kr,jos äänet rauhoittuu,pelaa vielä pitkään.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 24.09.2013, 15:45
SALIASTAJA SALIASTAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.01.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 86
Perusasetus

Onko syy kellään tiedossa?


Itsellä kans jurissu sen aikaa mitä ollut eli reilu 130tkm. Vähän pahentunut ajan mittaan. Ei tässä vaiheessa enään paljon huolestuta, mutta olisi kiva tietää mikä jurinan aiheuttaa.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 24.09.2013, 17:47
Grr Grr ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.09
Sijainti: 08
Viestit: 226
Perusasetus

^Aika varmasti tuo kytkinakselinlaakeri kytkimenpuolella.
Samanlaista ääntä piti aikoinaan tuo bemarin laatikko ja kun uusin tuo laakerin niin hiljentyi täysin.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 24.09.2013, 17:49
Grr Grr ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.09
Sijainti: 08
Viestit: 226
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ISE Näytä viesti
kyllä sen laakerin voi vaihtaa kytkinkopan puolelta,on muuten lujassa,mutta nostappa tyhjäkäyntiä 900-950 kr,jos äänet rauhoittuu,pelaa vielä pitkään.
Kyllä hiljeni.
Ajattelin hitsata jotkin tapit ja ulosvetäjällä irroittaa tuon laakerin.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 03.10.2013, 16:28
Grr Grr ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.09
Sijainti: 08
Viestit: 226
Perusasetus

hep


No niin, olen kuunnellut tuota kalinaa/jurinaa ja mielenkiintoinen huomio.

Kytkimen kun painaa pohjaan niin ääni lakkaa, mutta kun kaksi kertaa kytkintä käyttää pohjassa niin ääni loppuu eikä enää kuulu tyhjäkäynnillä mutta kun taas käyttää pohjassa ja päästää kytkinpolkimen nopeaa ylös niin ääni palaa.

Kuuluuko tuo ääni nyt painelaakerista vai kytkinakselinlaakerista?
Tietäs mitää ostaa valmiiksi kun irrotan laatikon ja lainatallissa touhuan niin ei viiti seisottaa kovin pitkään.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 03.10.2013, 22:10
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Painelaakeri, veikkaan. Äänen saa myös lakkaamaan kun posauttaa kampparin peräpään stefan ja varmistaa laakerille hyvän voitelun tällä tavalla. Tosin kytkimessä voi olla pito ongelmia, mutta vakio koneella ei se jaksa alkaa luistamaan.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 03.10.2013, 22:21
ISE ISE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.12
Sijainti: s-salmi
Viestit: 436
Talking

se ääni tulee yleensä pääakselin etulaakerista,mutta jos rauhoittui tyhjäkäyntikierrosten nostolla pelaa vielä vuosia.ei muuta kun kovaa ajoa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Patrol jurina... tessu Tekniikka & Jutustelu 12 24.06.2010 14:17
hj 60 jurina penna Tekniikka & Jutustelu 11 03.11.2008 17:09
Toyota LJ-70 etupään jurina kottero Tekniikka & Jutustelu 6 14.02.2007 08:24
toyota jurina... jami63 Tekniikka & Jutustelu 18 04.05.2006 18:16
Outo jurina hilussa... Russel Tekniikka & Jutustelu 14 18.02.2006 07:22


Sivu luotu: 09:54 (GMT +2).