Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Geeärrän jurina (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=77308)

Terzu 29.10.2010 13:40

Geeärrän jurina
 
Eli GR Patrol vm-92 jurisee/korisee tyhjäkäynnillä, ääni tuntus tulevan jostai v-laatikon tietämiltä ja se kuuluu ihan selvään ainaki kymmenen metrin päähän autosta. Ääni loppuu aina kun polkaisee kytkimen pohjaan tai nostaa kierroksia tuonne tonnin korville. Edellinen omistaja väitti että se on kuulunu jo viimeset 30tkm, mutta mistäpä tuon tietää. Mikähän siellä vois olla menossa??
Sitte toinen juttu tuosta nelivedosta, että onko se ihan kunnossa kun eilen ajelin vähä pehmosessa hiekassa, että ei enää takapotkulla pärjänny, noh minä sitte vetäsin nelivedon muka päälle niin ei se meno muuttunu yhtään paremmaksi tuntu vain että takaset siellä vain jauhaa tyhyjää. Sitten kun kävin pyöräyttämässä lukot päälle niin johan rupesi meno maistumaan. Olisin kiitollinen jos löytysi tietoa nuihin onkelmiin ku itellä ei oo mitn tietotaitoa patrollista/maastureista, ku on eka neliveto vehe eläessään. Ja ei tullu auton mukana minkäänlaista ohjekirjaa.

bluevan 29.10.2010 13:44

http://forums.offipalsta.com/showthr...lukon+toiminta

Terzu 29.10.2010 16:28

Ahaa!! no nyt valkeni tuo lukkojen toiminta, tattista vaan :). Vielä ku keksis selityksen tuolle ylimääräselle äänelle.

Team Lypsikki 29.10.2010 17:21

Tuota laatikon jurinaa oon itsekin kuunnellu jo pari vuotta. Ja googletellu ympäri netin ihmeellistä maailmaa. Ongelmia ei onneksi ole ollu. Suurin osa vastaavasta jurinasta kärsivistä GR kuskeista on kirjoitellut, että ääni on kuulunut viimeiset 20-100 tuhatta km ilman ongelmia. Mene ja tiedä, eilen tuli kampiakseli Fiestasta ulos, huomenna GR:n laatikosta kaikki rojut...

Huomenna haen GR:n korjaamokäsikirjat, niin pääsee vähän tutustumaan laatikon sielunelämään.

Terzu 30.10.2010 07:46

jaa, että se saattaa hyvinki viel kestää ajella ties miten kauan. Jos saat sieltä jurinan aiheuttajan seleville niin viittitkö valaista vähä minuaki, että mikä siellä ääntää. Niin vois ruveta suunnittelemaan sen pajottamista. Ootko muuten kokkeillu jäykempiä öljyjä sinne laatikkoon että muuttuuko se ääni??

Janne1986 30.10.2010 09:19

Jos se ääni loppuu kun painaa kytkintä...
ni eikös se sillon vois olla painelaakeri mikä pitää meteliä.
Näin ainakin itse luulisin...

sumpe 30.10.2010 18:08

Se ääni on ominaisuus eikä vika.Paina kaasua äläkä aja liian isolla vaihteella.ettäs tiedät!

Team Lypsikki 02.11.2010 16:31

Vilkaisin pikaiseen GR:n kirjaa ja sen mukaan laatikon rattaille on jonkinlainen liikkumavara (play). Katselen huomenna toleranssit yms. rattaiden liikkumiselle. Kansankynttilänä olo vie kummasti aikaa harrastuksilta :D

terhakas 03.11.2010 19:16

Mitäään en autoista, varsinkaan maastosellaisista ja vieläpä dieselvehkeistä tiedä, mutta...

Sama jurina/räminä omassa vehkeessä. Tuli tosin vastaan juuri lootan vaihdon yhteydessä. Joka tuli eteen kytkimen vaihdon yhteydessä. (Pajalla meinattiin, että laatikko vetelee viimeisiään, kun kytkinakseli liikkuu puolisenttiä pitkittäin. Näin jälkeenpäin ajateltuna, pitikin mennä vaihdattamaan koko laatikko, *kirosanoja*.) Aivan kamalahan tuo on nyt ajaa esim. ruuhkassa. Auto muutoin on ihan priima.

Loota vaihdettiin toisesta ajossa olevasta patukasta ja siinä ei (muistaakseni) tuota ääntä kuulunut. Nyt (huomenna) keskustellaankin ko firman kanssa missä mättää, no laskunmaksu ainakin, sen osaan sanoa. Onneksi kävin ajatuttamassa tuon laatikon toisessakin paikassa ennen vaihtoa. Saan ainakin omille sanoilleni tukea. *Taas kirosana* aina pitäis kaikki tehdä itte! Tästä ehkä jossain vaiheessa toisessa ketjussa enemmän.

Jurina/räminä (välillä melkein kilinä) siis kuuluu samoin kytkin ylhäällä, mutta EI kylmänä. Eli aamulla kun auton höräyttää käyntiin ehtii juuri raapia ikkunat puhtaiksi, ennen kuin tuo ääni alkaa kuulumaan. Ja selkeästi se tekee myös vaihdekeppiin pientä tärinää kun ajelee pienillä kierroksilla vedon/moottorijarrutuksen rajamailla. Tuli kuvioihin nyt laatikon vaihdon yhteydessä, eikä sitä toisesta loodasta kuulunut, eikä mitä ilmeisimmin tästäkään, ennen vaihtoa. Voisikos siis joku viisas tästä päätellä jotain?

Rekisteröimätön 03.11.2010 23:34

terzu
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Terzu (Viesti 708320)
Ahaa!! no nyt valkeni tuo lukkojen toiminta, tattista vaan :). Vielä ku keksis selityksen tuolle ylimääräselle äänelle.

mulla on 91.gr pate ja vaihteistossa on vaikka mitä ääniä,esim.4-5 vaihteilla kun kiihdyttää tai löysää kaasua kuuluu kuin joku laatikon sisällä hijois rälläkällä,vaihteet toimii tosi hyvin,ja lämpimänä tyhjäkäynillä kuuluu sivuääniä,olisippa mielenkiintoista kun joku viisas selvittäisi nämä ääni ongelmat kun näissä patrolleissa nämä vaihteiston äänet tuntuu olevan näin yleisiä.

unclesam 04.11.2010 09:40

vika on kytkimen paine-laakerissa

sumpe 04.11.2010 10:26

Mitäs olis kampiakselin liiallinen päittäis välys?

Terzu 04.11.2010 11:19

Soittelin tuossa oulun auto-alalle ja kuvailin oireet tarkkaan niin se meinas et siellä on synkrot kuluneet!? tai sitte joku akselin (en muista enää tarkalleen mikä akseli) laakerissa on välystä. Onhan se tietysti vähän arvailua, mutta kyllä se meinasi tosissaan että jommassakummassa se vika on.Ja sano vielä että se voi kestää vielä hyvinkin ajaa vaikka 100tkm. Itelläki sitä ei kylmänä juurikaan kuulu, mutta sitte kun kone vähä lämpenee ni jo jurisee. Muutenhan tuossa pykälät menee päälle niinku pittää, ja hyvin pelaa muutenkin.

terhakas 04.11.2010 15:31

Eikös tuo painelaakeri tule/vaihdeta kytkimen mukana? 100varma en ole mutta muistaakseni ainakin tässä sarjassa oli painelaakeri mukana, eli minulla se ainakin on uusi tai tällä hetkellä n. 300km ajettu ja ensimmäiset äänet huomasin 5km:n ajon jälkeen.

Nevakiitäjä 04.11.2010 16:32

Laakeroi laatikko . Kytkintä paimaessa aksilat keskittyy ja meteli lakkaa

Rekisteröimätön 05.11.2010 00:12

nevakiitäjä
 
heips.olin tänään miestä puheen joka oli ostanut gr patrolin uutena v.91 sanoi että vaihteisto äänet alkoi 130000,km kohdalla,laatikko auki laakerit ja yms... ehjää.no uusivat kuitenkin kaikki laakerit,ajoi n,5000km laatikko rupesi taas äänteleen ajeli tämän jälkeen mittariin 470000.ääni pysyi samana,mutta toimi hyvin.ei muuta kun kovaa ajoa.

Team Lypsikki 05.11.2010 13:22

Hammasrattaiden toleransseja
 
1 Liiteet
Onkohan tästä mitään hyötyä, laatikon rattailla on liikkumavaraa 0,10mm - 0,53mm riippuen vaihteesta. Pakilla on suurin liikkumavara. Josko tuo rallatus johtuis toleranssien ylittämisestä? Nää pitää manuaalin mukaan mitata ennen rattaiden poistoa. Jos mitat ylittyy pitää tarkistaa rattaiden kiinnityspinnat, puslat (bushing?), neulalaakerit jne, että kaikki on kunnossa...

Tässä vielä kuva, niin paremmin ymmärtävät voi suomentaa tai väärentää :D

Grr 22.09.2013 19:24

Jatketaan tähän
 
Tuli ikävä patrol gr:ä ja kolmenvuoden tauon jälkeen hommasin samanlaisen.
Tässä kuuluu tuo kalkatus kytkimen tienoilta kun altapäin kuuntelee, edellisessä kuului myös mutta oli hiljaisempi kalkatus.
Vaihteet ja kytkin toimii moitteettomasti mutta ajattelin kuitenki käyttää laatikon irti.
Voiko kytkinakselin päälaakerin vaihtaa purkamatta laatikkoa, googletin kuvia tuosta laatikosta ja vaikutti että pystyy vaihtamaan halkaisemasta laatikkoa.
Laakerin etupuolella on kuvien perusteella sokat ulko ja sisäreunalla.
Joskus vaihdoin tuon laakerin vanhaan bemariin ja tuli hiljainen.

ISE 23.09.2013 20:20

kyllä sen laakerin voi vaihtaa kytkinkopan puolelta,on muuten lujassa,mutta nostappa tyhjäkäyntiä 900-950 kr,jos äänet rauhoittuu,pelaa vielä pitkään.

SALIASTAJA 24.09.2013 15:45

Onko syy kellään tiedossa?
 
Itsellä kans jurissu sen aikaa mitä ollut eli reilu 130tkm. Vähän pahentunut ajan mittaan. Ei tässä vaiheessa enään paljon huolestuta, mutta olisi kiva tietää mikä jurinan aiheuttaa.

Grr 24.09.2013 17:47

^Aika varmasti tuo kytkinakselinlaakeri kytkimenpuolella.
Samanlaista ääntä piti aikoinaan tuo bemarin laatikko ja kun uusin tuo laakerin niin hiljentyi täysin.

Grr 24.09.2013 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ISE (Viesti 1047018)
kyllä sen laakerin voi vaihtaa kytkinkopan puolelta,on muuten lujassa,mutta nostappa tyhjäkäyntiä 900-950 kr,jos äänet rauhoittuu,pelaa vielä pitkään.

Kyllä hiljeni.
Ajattelin hitsata jotkin tapit ja ulosvetäjällä irroittaa tuon laakerin.

Grr 03.10.2013 16:28

hep
 
No niin, olen kuunnellut tuota kalinaa/jurinaa ja mielenkiintoinen huomio.

Kytkimen kun painaa pohjaan niin ääni lakkaa, mutta kun kaksi kertaa kytkintä käyttää pohjassa niin ääni loppuu eikä enää kuulu tyhjäkäynnillä mutta kun taas käyttää pohjassa ja päästää kytkinpolkimen nopeaa ylös niin ääni palaa.

Kuuluuko tuo ääni nyt painelaakerista vai kytkinakselinlaakerista?
Tietäs mitää ostaa valmiiksi kun irrotan laatikon ja lainatallissa touhuan niin ei viiti seisottaa kovin pitkään.

Kala92 03.10.2013 22:10

Painelaakeri, veikkaan. Äänen saa myös lakkaamaan kun posauttaa kampparin peräpään stefan ja varmistaa laakerille hyvän voitelun tällä tavalla. Tosin kytkimessä voi olla pito ongelmia, mutta vakio koneella ei se jaksa alkaa luistamaan. :D

ISE 03.10.2013 22:21

:Dse ääni tulee yleensä pääakselin etulaakerista,mutta jos rauhoittui tyhjäkäyntikierrosten nostolla pelaa vielä vuosia.ei muuta kun kovaa ajoa.


Sivu luotu: 22:21 (GMT +2).