![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() 1KZ-TE on nuhainenEli Toyotassa 1kz-te pata (vm. 98) jossa aiemmin ei mitään ihmeempiä ongelmia ole ollut. Koppia vetäessä on alkanut tuntua että on aiempaa nuhaisempi. Kone käy tasaisesti, ei savuta tai syö öljyä. Pikaisella silmäyksellä ei vuotoja. Ainut muu poikkeava tulee mielee oli, että talvella joutui lisäämään reilun litran jäähdytysnestettä kun oli paisuntasäiliö vajunut. Ei tietoa missä ajassa oli vajunut... Tämän jälkeen ei ole vajunut. Ei tule valkeaa savua, tai lämmötkään ei nouse moottoritiellä tai traikkua vetäessä. Mistä kannattaisi alkaa asiaa selvittämään. Padassa vakiona n. 92kW eli ei muutenkaan mikään tykki ole mutta pieni tunne on ettei aivan entistä tehoa ole. Itsellä tuli mieleen, että voisiko kuitenkin olla kannentiivisteet rikki tai lohko halki. Netissä tuntuu tulevan näitä juttuja vastaan säännöllisesti. Eikös -Matillakin- ollut samoja ongelmia?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Lieneeköhän moottorissa EGR eli pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä? Toisin sanoen moottori hengittää omaa paskaansa. Useammassa autossa oon nähnyt ja kuullut, että on imusarja ollu melkeen tukossa semmosesta karstamönjästä.
__________________
JulmaJii, Tappaa talossa ja puutarhassa. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
EGR on ja voi tosiaan olla syypää jos on jumittunut auki. Käsittääkseni savutus lisääntyisi samalla. Onko ahdot normaalit (onko mittaria?), pitäisi olla vakiokuosissa vajaata 0.7 bar.
Onhan mulla pari rikkinäistä kantta jo tuolla tallin nurkassa. Mutta ei ollu tehot kateissa missään vaiheessa eikä lämmötkään noussu. Joi vaan vettä ja jälkimmäisellä kerralla pulautteli pihalle. Ei kiinan tekele tosiaan kestäny kun 4 kk, mutta kun oli niin halpa (täydellinen kansi venat/nokka kiinni tiivistesarjoineen, pultteineen n. 530€ postikuluineen)... Jäähdytysnesteistä kuulemma kannattaa pitää normaalia parempi huoli ja käyttää vain punaista litkua. Vanhoilla paskasilla nesteillä saa kuulemma kannen halkeemaan, tiedä tuosta sitten. Kannen rakennetta tai ainakin osanumeroa on päivitetty useampaan otteeseen, joten alkuperäisessä lienee jotain syntymävikaa joka ilmenee ennemmin tai myöhemmin. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
ja oikeesti kannattaa tutkii noi naftalinjat,pikkasenki ilmaa ni ei kyl jaksa mennä!
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
onko ilmanputsarii ikinä vaihdettu ?
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
entäs suuttimet? onko huollettu koska? käyntiin lähtee miteen? yleensä siitä huomaa parhaiten alkavat suutinviat jos ei käyntiin lähde niin kuin ennen ja savuaa..
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Dyno
Ylihuomenna vien auton penkkiin kiinni joten eiköhän sitten näe todelliset tehot ja väännöt. Onko jollakin olemassa vakiokoneen teho/vääntökäyrää? Ei oo ahtopainemittaria kiinni. Missä kohtaa tuossa on muuten tarvikemittarin nippa?
Hyvin lähtee käyntiin eikä savuta. Aiemmin oli kyllä pienoisia ongelmia startin kanssa mutta tuolloin syyksi paljastui läpimätä polttoainesuodatin. Alkoi vuotaa kyljestä. Piti olla huollossa vaihdettu... Oli juuttunut niin tiukkaan että piti irrottaa suodattimen runko ja viilapenkissä vääntää. Suuttimia tai pumppua ei ole testattu, ei siis savuta. Pystyykö EGR:n läpän asentoa päättelemään ilman purkuhommia? Ja mistä voi päätellä toimiiko oikein? Kerron tuloksista ajallaan. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
kyllä se melkein sitten tuonne egr puolelle menee... on kyllä harvinaisen toimimaton systeemi... sentään suomessa ei mitata nox päästöjä niin voi huoletta tulpata!
imusarjaan kun katsot niin varmasti huomaat jos egr sinne on tavaraa tuupannut! |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tänään pääsin käyttämään auton dynamometrissä. Tehottomalta näyttää.
Takakardaani pudotettu pois ja tehot mitattu etupyörältä. Musta käyrä on tehokäyrä, vihreä renkaalta ja sininen on ahtopainekäyrä. Maksimipaine tasan 0.7bar eli turbo ainakin toiminee normaalisti. Pitäisikö vakiokoneen tehot olla noin 120hp ja 340nm? Mistä kannattaa lähteä etsimään ongelmaa? Syöttöpumppu? Dynottajan kommentti oli että oudosti tyhot loppuu 3500 kierroksen jälkeen... Ideoita? Viimeksi muokannut LC_95 : 18.05.2010 19:30 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Miks ei etukartaani pois ja takapyöriltä?
Ei vaan 125 hv ja 295 Nm. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
takapyöriltä 160 heppaa 410 nm
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Ei muuta syytä kuin, että helpompi irrottaa takakardaani kun ei tartte irrotella pohjalevyjä. Ei kyllä tullut mieleen että eroa voisi olla.
|