Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.05.2010, 10:07
LC_95 LC_95 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.01.09
Sijainti: Lapinlahti
Viestit: 10
Perusasetus

1KZ-TE on nuhainen


Eli Toyotassa 1kz-te pata (vm. 98) jossa aiemmin ei mitään ihmeempiä ongelmia ole ollut. Koppia vetäessä on alkanut tuntua että on aiempaa nuhaisempi. Kone käy tasaisesti, ei savuta tai syö öljyä. Pikaisella silmäyksellä ei vuotoja. Ainut muu poikkeava tulee mielee oli, että talvella joutui lisäämään reilun litran jäähdytysnestettä kun oli paisuntasäiliö vajunut. Ei tietoa missä ajassa oli vajunut... Tämän jälkeen ei ole vajunut. Ei tule valkeaa savua, tai lämmötkään ei nouse moottoritiellä tai traikkua vetäessä.

Mistä kannattaisi alkaa asiaa selvittämään. Padassa vakiona n. 92kW eli ei muutenkaan mikään tykki ole mutta pieni tunne on ettei aivan entistä tehoa ole.

Itsellä tuli mieleen, että voisiko kuitenkin olla kannentiivisteet rikki tai lohko halki. Netissä tuntuu tulevan näitä juttuja vastaan säännöllisesti. Eikös -Matillakin- ollut samoja ongelmia?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.05.2010, 11:47
JulmaJii:n Avatar
JulmaJii JulmaJii ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 142
Perusasetus

Lieneeköhän moottorissa EGR eli pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä? Toisin sanoen moottori hengittää omaa paskaansa. Useammassa autossa oon nähnyt ja kuullut, että on imusarja ollu melkeen tukossa semmosesta karstamönjästä.
__________________
JulmaJii, Tappaa talossa ja puutarhassa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.05.2010, 22:10
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

EGR on ja voi tosiaan olla syypää jos on jumittunut auki. Käsittääkseni savutus lisääntyisi samalla. Onko ahdot normaalit (onko mittaria?), pitäisi olla vakiokuosissa vajaata 0.7 bar.

Onhan mulla pari rikkinäistä kantta jo tuolla tallin nurkassa. Mutta ei ollu tehot kateissa missään vaiheessa eikä lämmötkään noussu. Joi vaan vettä ja jälkimmäisellä kerralla pulautteli pihalle. Ei kiinan tekele tosiaan kestäny kun 4 kk, mutta kun oli niin halpa (täydellinen kansi venat/nokka kiinni tiivistesarjoineen, pultteineen n. 530€ postikuluineen)...

Jäähdytysnesteistä kuulemma kannattaa pitää normaalia parempi huoli ja käyttää vain punaista litkua. Vanhoilla paskasilla nesteillä saa kuulemma kannen halkeemaan, tiedä tuosta sitten. Kannen rakennetta tai ainakin osanumeroa on päivitetty useampaan otteeseen, joten alkuperäisessä lienee jotain syntymävikaa joka ilmenee ennemmin tai myöhemmin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.05.2010, 11:09
pulu:n Avatar
pulu pulu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 27.04.03
Sijainti: lahti, .
Viestit: 830
Perusasetus

ja oikeesti kannattaa tutkii noi naftalinjat,pikkasenki ilmaa ni ei kyl jaksa mennä!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.05.2010, 21:42
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

onko ilmanputsarii ikinä vaihdettu ?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.05.2010, 23:45
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

entäs suuttimet? onko huollettu koska? käyntiin lähtee miteen? yleensä siitä huomaa parhaiten alkavat suutinviat jos ei käyntiin lähde niin kuin ennen ja savuaa..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.05.2010, 17:20
LC_95 LC_95 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.01.09
Sijainti: Lapinlahti
Viestit: 10
Perusasetus

Dyno


Ylihuomenna vien auton penkkiin kiinni joten eiköhän sitten näe todelliset tehot ja väännöt. Onko jollakin olemassa vakiokoneen teho/vääntökäyrää? Ei oo ahtopainemittaria kiinni. Missä kohtaa tuossa on muuten tarvikemittarin nippa?

Hyvin lähtee käyntiin eikä savuta. Aiemmin oli kyllä pienoisia ongelmia startin kanssa mutta tuolloin syyksi paljastui läpimätä polttoainesuodatin. Alkoi vuotaa kyljestä. Piti olla huollossa vaihdettu... Oli juuttunut niin tiukkaan että piti irrottaa suodattimen runko ja viilapenkissä vääntää. Suuttimia tai pumppua ei ole testattu, ei siis savuta.

Pystyykö EGR:n läpän asentoa päättelemään ilman purkuhommia? Ja mistä voi päätellä toimiiko oikein?

Kerron tuloksista ajallaan.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.05.2010, 20:58
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

kyllä se melkein sitten tuonne egr puolelle menee... on kyllä harvinaisen toimimaton systeemi... sentään suomessa ei mitata nox päästöjä niin voi huoletta tulpata!

imusarjaan kun katsot niin varmasti huomaat jos egr sinne on tavaraa tuupannut!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.05.2010, 23:13
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LC_95 Näytä viesti
Ylihuomenna vien auton penkkiin kiinni joten eiköhän sitten näe todelliset tehot ja väännöt. Onko jollakin olemassa vakiokoneen teho/vääntökäyrää?
Vakiokone syöttöjä lisättynä isommalla downpipella:

Lainaus:
Ei oo ahtopainemittaria kiinni. Missä kohtaa tuossa on muuten tarvikemittarin nippa?
Siinä mitään nippaa oo, mutta ota T-haaralla ahtopaineanturin letkusta. Imusarjassa vasemmalla.

Lainaus:
Pystyykö EGR:n läpän asentoa päättelemään ilman purkuhommia? Ja mistä voi päätellä toimiiko oikein?

Kerron tuloksista ajallaan.
EGR toimii alipaineohjatulla venttiilillä, eli ei siellä läppää ole vaan venttiili. Venttiili voi takerrella tai lautasen alla olla karstaa niin että vuotaa koko ajan. Sen saat helpoiten pelistä pois tukkimalla sen letkun, mutta läpifuskaavaan venttiiliin se ei tietenkään toimi. Vähän työläs irroiteltava kannen ollessa kiinni.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.05.2010, 19:15
LC_95 LC_95 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.01.09
Sijainti: Lapinlahti
Viestit: 10
Perusasetus

Tänään pääsin käyttämään auton dynamometrissä. Tehottomalta näyttää.
Takakardaani pudotettu pois ja tehot mitattu etupyörältä.





Musta käyrä on tehokäyrä, vihreä renkaalta ja sininen on ahtopainekäyrä. Maksimipaine tasan 0.7bar eli turbo ainakin toiminee normaalisti. Pitäisikö vakiokoneen tehot olla noin 120hp ja 340nm?

Mistä kannattaa lähteä etsimään ongelmaa? Syöttöpumppu?

Dynottajan kommentti oli että oudosti tyhot loppuu 3500 kierroksen jälkeen...

Ideoita?

Viimeksi muokannut LC_95 : 18.05.2010 19:30
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.05.2010, 21:15
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LC_95 Näytä viesti
Takakardaani pudotettu pois ja tehot mitattu etupyörältä.
Miks ei etukartaani pois ja takapyöriltä?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LC_95 Näytä viesti
Pitäisikö vakiokoneen tehot olla noin 120hp ja 340nm?
Ei vaan 125 hv ja 295 Nm.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.05.2010, 21:50
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

takapyöriltä 160 heppaa 410 nm
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	001.jpg‎
Views:	384
Size:	94,1 Kt
ID:	12719  
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.05.2010, 22:17
LC_95 LC_95 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.01.09
Sijainti: Lapinlahti
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Miks ei etukartaani pois ja takapyöriltä?


Ei vaan 125 hv ja 295 Nm.
Ei muuta syytä kuin, että helpompi irrottaa takakardaani kun ei tartte irrotella pohjalevyjä. Ei kyllä tullut mieleen että eroa voisi olla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 08:50 (GMT +2).